Vychvátenie Cirkvi – 3. časť (Doplnok A)

 

Ako píšeme v článku „Vychvátenie Cirkvi – 3. časť“ v Poznámke A, spochybňuje sa správnosť prekladu veršov 2. Tesalonickým 2:1-4. Niektorí tvrdia, že uvádzanie výrazu deň Pánov alebo deň Kristov v pôvodnom gréckom texte sa v týchto veršoch nevyskytuje a preto ho vraj niektoré preklady ani neuvádzajú. Okrem toho sa v tejto súvislosti objavilo aj tvrdenie, že  deň Pánov je iná udalosť ako deň Kristov. O čo ide a prečo je dôležité sa týmto zaoberať?. Odpovieme a vysvetlíme v ďalšom texte.

 

Deň Pánov a deň Kristov

Oba tieto výrazy sa vzťahujú na druhý príchod Pána Ježiša Krista. Na tomto mieste stručne ukážeme, že ide o tú istú udalosť. Vyplýva to priamo zo slov kázne apoštola Petra na Letnice v Jeruzaleme. Povedal tam prítomným: „Nech teda vie istotne celý dom Izraelov, že i Pánom i Kristom ho učinil Boh, toho Ježiša, ktorého ste vy ukrižovali!“ (Skutky 2:36)  Ježiš, ktorý bol ukrižovaný za naše hriechy v Jeruzaleme, je len jeden. A tento jeden Ježiš je učinený i Pánom i Kristom. Keď tento jeden Ježiš druhýkrát príde, tak príde v jednej osobe ako Pán i ako Kristus. Preto deň Pánovdeň Kristov sú synonymá – rôzne pomenovania tej istej udalosti.

 

O čo ide v spochybňovaní správnosti prekladu veršov 2. Tesalonockým 2:1-4?

Pred ukrižovaním Ježiš svojich učeníkov pripravoval na svoj odchod k Otcovi a potešoval ich slovami: „pretože vám idem prihotoviť miesto a keď odídem a prihotovím vám miesto, prídem zase a poberiem si vás k sebe, aby ste tam, kde som ja, aj vy boli“ (Ján 14:3). Uviedol im iba jeden, ale pre jeho nasledovníkov veľmi dôležitý dôvod: idem vám pripraviť miesto. A ubezpečenie: prídem zase a poberiem si vás k sebe.

       Celé spektrum kresťanských cirkví očakáva na naplnenie tohto zasľúbenia v presvedčení, že vychvátenie bude udalosť, ku ktorej dôjde hneď na počiatku jeho druhom príchod. Príde neočakávane (Zjavenie 3:3 a 16:15), preto veríme, že vychvátenie Cirkvi a počiatok jeho druhého príchodu – počiatok dňa Pánovho, dňa Kristovho –, sú časovo zhodné udalosti. K vychváteniu Cirkvi dôjde hneď na počiatku dňa Pánovho, dňa Kristovho, keby neskôr, už by to nebolo neočakávane, nie ako zlodej. Preto sa stúpenci vychvátenia Cirkvi pred posledným Danielovým týždňom snažia z veršov 2. Teasalonickým 2:1-4 odstrániť výrazy deň Pánovdeň Kristov, lebo výskyt týchto výrazov na tomto mieste sa im nehodí, nechcú ho tam mať, lebo zneplatňuje ich učenie. To by im však  nebolo nič platné, aj kedy to nejako vyžongľovali, lebo deň Pánov (Kristov) a vychvátenie Cirkvi nastanú súčasne. Preto vtedy, keď nastane (započne) deň Pánov súčasne s tým a presne vtedy, dôjde aj k vychváteniu Cirkvi (alebo: príchodu nášho zhromaždenia k nemu a pod.) a opačne. Ak je v prekladoch vo veršoch 2. Tesaloniským napísané že nastane vychvátenie Cirkvi, tým sa súčasne oznamuje, že vtedy a súčasne s vychvítením, nastane aj deň Pánov. Vtedy, keď nastane jedno, súčasne s tým nastane aj druhé!

       Vychvátenie Cirkvi bude dobre viditeľná a nespochybniteľná udalosť – zo zeme jednoducho zmiznú všetci, ktorí patria Pánovi (Kristovi).  Na základe toho a vtedy už celý vesmír bude vedieť, že nastalo obdobie druhého príchodu Pána Ježiša Krista.

 

 

Verše 2. Tesalonickým 2:1-4 v rôznych prekladoch Písma

 

V tomto oddiele uvedieme verše 2. Tesalonickým 2:1-4 ako sú preložené v rôznych prekladoch Písma. Porovnáme a posúdime, ako sú v jednotlivých prekladoch Písma preložené s cieľom zistiť, či sa v nich hovorí o udalosti dňa Pánovho (dňa Kristovho) a udalosti vychvátenia Cirkvi.

 

1. Preklad prof. Roháčka. Preložené z pôvodných jazykov:

1  Ale vás prosíme, bratia, ohľadne príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia k nemu,

2  aby ste sa nedali hneď zviklať od umu ani sa strašiť ani duchom ani slovom ani listom, ako nami poslaným, ako čo by už bol nastal deň Kristov.

3  Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom, lebo deň Kristov nenastane, kým prv nepríde odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia,

4  ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa zovie Boh, alebo čomu sa dáva božská česť, takže sa posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: príchod nášho zhromaždenia k Pánovi Ježišovi Kristovi.

    Výraz deň Kristov  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychváteniedeň Pánov, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.     

        

2. Preklad ECAV:

1  A keď je reč o príchode nášho Pána Ježiša Krista a o tom, že sa spoločne zhromaždíme k Nemu, prosím vás bratia,

2 nedajte sa ľahko sklátiť v presvedčení, alebo zastrašiť ani duchom ani slovom ani listom údajne naším, akoby deň Pánov už nastával.

3 Nech vás nikto neoklame. Lebo prv musí prísť odpadnutie a zjaviť sa človek neprávosti, syn zatratenia,

4 ktorý sa bude protiviť a povyšovať nado všetko, čo sa menuje Boh, alebo je predmetom zbožného uctievania, takže sa posadí do chrámu Božieho a bude sa vydávať za Boha.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: spoločne sa zhromaždíme k Nemu – k Pánovi Ježišovi Kristovi.

    Výraz deň Pánov  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychváteniedeň Pánov, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

3. Slovenský ekumenický preklad:

1  Pokiaľ ide o príchod nášho Pána Ježiša Krista, okolo ktorého budeme zhromaždení, prosím vás, bratia,

2  nedajte sa tak ľahko vyviesť z rovnováhy a zastrašiť nijakým duchom ani slovom, ani listom, údajne naším, ako by už bol  nastal Pánov deň.

Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom. Veď najprv musí nastať odpadnutie od Boha a zjaví sa človek neprávosti, syn zatratenia,

4  ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo nesie Božie meno, alebo je predmetom úcty, a to tak, že sa posadí do Božieho chrámu a bude sa vydávať za Boha.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: budeme zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista.

     Výraz Pánov  deň sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i Pánov deň, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

4. Preklad Miloša Pavlíka.

Preložené z revidovaného gréckeho textu s častým zreteľom na anglický preklad Johna Nelsona Darbyho. Časť: Nový zákon. Slovenská verzia:

1 No žiadame vás, bratia, vzhľadom na príchod nášho Pána Ježiša Krista a naše zídenie sa k nemu,

2 aby ste neboli hneď otrasení v mysli ani sa nedali zastrašovať ani žiadnym duchom ani žiadnym slovom ani žiadnym listom ako že od nás, ako že nadišiel  deň Pána.

 3 Nech vás nikto žiadnym spôsobom nepodvedie, pretože sa tak nestane, iba ak najprv príde odpadnutie a bude zjavený človek hriechu, syn záhuby,

4 ktorý sa stavia na odpor a nadmieru sa vyvyšuje proti všetkému, čomu sa vraví Boh alebo predmet uctievania, takže sám usadne do Božieho chrámu, vystavujúc sám seba, že je Boh.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: naše zídenie sa k Pánu Ježišovi Kristovi.

     Výraz deň Pánov  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe  sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

5. Preklad Nového zákona od Štefana Porubčana

(katolícky preklad podľa grécko-semitskej pôvodiny):

1 Prosím vás bratia, aby ste tak ľahko nestratili hlavu ohľadom príchodu Pána nášho Ježiša Krista a nášho zhromaždenia okolo neho

2 a nedali sa rozrušiť ani nijakým duchom ani nijakou rečou, ani nijakým listom, údajne naším, ako by deň Pánov už nastával!

3 Nikomu sa nedajte nijako zviesť! Prv totiž musí prísť odpadnutie (od viery) a zjaviť sa človek neprávosti, určený na zatratenie,

4 ktorý sa bude protiviť a povyšovať nad všetko, čo sa nazýva Bohom alebo je predmetom úcty. Ba posadí sa aj do chrámu Božieho a bude sa ukazovať, ako by bol Boh.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: príchod nášho zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista.

    Výraz deň Pánov  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

6. Katolícky preklad podľa Novej Vulgáty (2. list Solúnčanom, 2. kapitola):

1  Čo sa týka príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia okolo neho, prosíme vás, bratia,

2 nedajte sa hneď vyviesť z rovnováhy a naplašiť ani duchom, ani slovom, ani listom, údajne naším, akoby už Pánov deň nastával.

3 Nech vás nezvedie nik nijakým spôsobom. Lebo nenastane, kým nepríde najprv odpad a nezjaví sa človek neprávosti, syn zatratenia,

4 ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa nazýva Bohom alebo čo sa uctieva, takže sa posadí v Božom chráme a bude sa vydávať za Boha.

 

Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: príchod nášho zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista.

    Výraz Pánov  deň sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i Pánov deň, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

7. Studijní bible s výkladovými poznámkami.

Český ekumenický překlad – hlavní editor překladu Milan Hruška (2009).

Hlavní editor anglickej původiny Donald C. Stamps:

1 Pokud jde o příchod Pána Ježíše, kolem něhož budeme shromážděni, prosím vás, bratři,

abyste se nedali snadno vyvést z rovnováhy nebo vylekat nějakým projevem ducha nebo řečí či listem domněle pocházejícím od nás, jako by den Pána měl už nastat.

Žádným způsobem se nedejte od nikoho oklamat, protože nenastane, dokud nedojde ke vzpore proti Bohu a neobjeví se člověk nepravosti, Syn zatracení.

Ten se postaví na odpor ,a povýší se  nade všecko, co má jméno Boží´, nebo čemu se vzdává božská pocta. Dokonce ,usedne v chrámu Božím´ a bude se vzdávat za Boha.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: kolem něhož budeme shromážděni.

    Výraz den Pána  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe  sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

8. Bible  Český studijní překlad. Nakladatelství KMS. Praha 2009:

1 Pokud jde o příchod našeho Pána Ježíše Krista a naše shromáždění k němu, žádáme vás, bratři,

abyste se nenechali snadno otřást ve svém poznání ani vylekat buď skrze ducha nebo skrze slovo nebo skrze dopis, vzdávaný za náš, jako by den Pánův již nastal.

Ať vás nikdo žádným způsobem nezvede, protože nenastane, dokud napřed nepřijde odpadnutí a nebude zjeven ten člověk bezzákonnosti, syn záhuby,

  který se staví na odpor proti všemu a pyšně se pozvedá nade všecko, čemu se  říká Bůh, nebo co se uctívá, takže sám usedne jako Bůh do Boži svatyně a bude se vzdávat za Boha.

 

     Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: naše shromáždění k němu,.

     Výraz den Pána  sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

9. Český Kralický :

1 Prosímeť pak vás, bratří, skrze příští Pána našeho Jezukrista a naše shromáždění v něj

2 Abyste se nedali rychle vyrážeti z mysli, ani kormoutiti, buď skrze ducha, buďto skrze řeč, neb skrze list, jako od nás poslaný, jako by nastával den Kristův

3 Nesvodiž vás žádný nižádným obyčejem. Neboť nenastane den Páně, než až prve přijde odstoupení, a zjeven bude ten člověk hřícha, syn zatracení, 

4 Protivící a povyšující se nade všecko, což slove Bůh, anebo čemuž se děje Božská čest, takže se posadí v chrámě Božím, tak sobě počínaje, jako by byl Bůh.

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: naše shromáždění v něj.

    Výraz den Kristův i den Páně  sa tu nachádza (oba‚.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

 

10. Český preklad, Biblia 21:

1 A teď ohledně příchodu našeho Pána Ježíše Krista a našeho shromáždění k němu. Bratři, prosíme vás,

2 nenechte se tak snadno vyvádět z míry a lekat, ať už proroctvím, kázáním nebo dopisem (údajně od nás), že prý Pánův den už přišel.

3 Nenechte se od nikoho žádným způsobem oklamat. Než ten den přijde, musí nastat odvrácení od Boha. Musí se objevit ten bezbožník a zatracenec,

4 který se postaví na odpor a povýší se nade všechno, čemu se říká Bůh a co se uctívá. Usadí se dokonce v Božím chrámu a bude se vydávat za Boha!

 

    Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: naše shromáždění k němu.

     Výraz Pánov  den sa tu nachádza.

    Obe udalosti, vychvátenie i deň Pánov, sa tu nachádzajú a obe  sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.

Takýto preklad veršov 2. Tesalonockým 2:1-4, ako uvádzam v týchto desiatich prekladoch Písma, sa nachádza aj v anglických prekladoch: King James Version, New International Verion a ďalších.

 

 

Záver

 

Vo všetkých vyššie uvedených dostupných zdrojoch – knižných i online na internete –, ktoré som doposiaľ preskúmal, sú vo veršoch 2. Tesalonickým 2:1-4 oznamované obe udalosti: 1. príchod Pána Ježiša Krista (deň Pánov, deň Kristov) a 2. vychvátenie Cirkvi (príchod nášho zhromaždenia k nemu). O oboch týchto udalostiach je vo všetkých prekladoch uvedené, že nenastanú skôr ako sa zjaví Antikrist  – že najprv sa zjaví Antikrist a až potom nastane deň Pánov a vychvátenie Cirkvi.

 

Obe tieto udalosti sú nespochybniteľne nepriestrelne umiestnené (datované) za udalosť zjavenia sa syna zatratenia, človeka neprávosti (Antikrista). Antikrist sa zjaví, demaskuje, uprostred posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka tým, že sa posadí do Božieho chrámu ako to bolo zjavené prorokovi Danielovi (Daniel 9:27) a ohlasované aj cez apoštola Pavla vo veršoch 2. Tesalonockým 2:1-4. K vychváteniu Cirkvi dôjde až po tejto udalosti. Nasledujúca druhá polovica tohto týždeň-roka je vlastné veľké, či Jakobovo súženie. K vychváteniu Cirkvi dôjde teda až z už prebiehajúceho Jakobovho súženia. Cirkev sa v časti tohto súženia bude nachádzať. 

 

Spochybňovanie správnosti prekladu veršov 2. Tesalonickým 2:1-4 je bublina, ktorá bola vypustená od toho, ktorý je nazvaný otcom lži (Ján 8:44) prostredníctvom učenia pretribulacionizmu v prostredí dizpenzacionalizmu. Táto bublina ale praskla. Stačí preskúmať príslušné verše 2. Tesalonickým 2:1-4 v rôznych prekladoch Písma. Tvrdenie o nesprávnosti ich prekladu je neopodstatnené! Je to len zúfalá snaha pretribulacionizmu umiestniť vychvátenie Cirkvi pred posledné sedemročné obdobie Danielovho „týždňa“, čím by vychvátenie mohlo nastať hocikedy – aj dnešný večer, čo je očividný nezmysel pre tých, ktorí si proroctvá o posledných časoch naštudovali z Biblie.

 

Verše 2. Tesalonickým 2:1-4 sú jedným z kľúčových miest pre datovanie vychvátenia Cirkvi. Preto je snaha pretribulacionizmu preklad tých to veršov spochybniť. Tieto verše sú však nepriestrelné! Kladú druhý príchod Pána a vychvátenie Cirkvi do obdobia Jakobovho súženia. Pretribulacionizmus sa ich z Písma snaží odstrániť, lebo ho zneplatňujú. To je dôvod útoku pretribulacionizmu proti nim: nekompromisne a nespochybniteľne datujú vychvátenie Cirkvi do druhej polovice sedemročného Danielovho „týždňa“, do obdobia súženia a nie pred tento „týždeň“, ako by to chcel mať pretribulacionizmus.

 

 

Prechod na úvodnú stránku – Úvod

Prechod na Prológ 

Prechod na pokračovanie v Doplnku B

Prechod na Najnovšie články na stránke

 

 

Umiestnené 11. júla 2025