Vychvátenie Cirkvi – 3 . časť

Vychvá­te­nie živých pat­ria­cich Pánovi

Úvod

V tej­to čas­ti hľa­dá­me odpo­veď na otáz­ku: Čo Pís­mo učí o zo zeme vychvá­te­ní živých pat­ria­cich Páno­vi? To je otáz­ka na dato­va­nie vychvá­te­nia Cirkvi.

V prvej čas­ti cyk­lu sme uvied­li, že k vychvá­te­niu zo zeme živých pat­ria­cich Páno­vi dôj­de na počiat­ku dru­hé­ho prí­cho­du (pri­chá­dza­nia) Pána Ježi­ša Kris­ta. Počia­tok dru­hé­ho pri­chá­dza­nia Pána a vychvá­te­nie Cir­kvi sú z hľa­dis­ka času jed­na a tá istá neroz­de­li­teľ­ná uda­losť. Pre­to, keď skú­ma­me počia­tok dru­hé­ho pri­chá­dza­nia Pána, súčas­ne tým dostá­va­me aj odpo­veď na našu otáz­ku. V tej­to čas­ti uda­losť vychvá­te­nia Cir­kvi pre­skú­ma­me z pohľa­du Pís­ma, nie z pohľa­du iných zdrojov.

Pri­po­me­nie­me, že pri­tom nej­de o tzv. abso­lút­ne dato­va­nie, t. j. o umiest­ne­nie uda­los­ti vychvá­te­nia na časo­vú os náš­ho leto­poč­tu, ale len o tzv. rela­tív­ne dato­va­nie, t. j. o zis­te­nie, kedy nasta­ne oka­mih vychvá­te­nia Cir­kvi vzhľa­dom na inú dob­re roz­poz­na­teľ­nú uda­losť, či uda­los­ti. V člán­ku teda ide len o pou­ká­za­nie na uda­los­ti a zna­me­nia pred­chá­dza­jú­ce počia­tok dru­hé­ho Pánov­ho pri­chá­dza­nia, ale tým aj na oka­mih vychvá­te­nia Cirkvi.

Abso­lút­ne dato­va­nie jeho prí­cho­du nie je mož­né, pre­to sa o to netre­ba ani pokú­šať, lebo: „Ale o tom dni a o tej hodi­ne nevie nikto, ani nebes­kí anje­li ani Syn, iba sám môj Otec“ (Matúš 24:36). Skú­ma­nie a roz­poz­na­nie zna­me­ní, kto­ré budú pred­chá­dzať dru­hý prí­chod Kris­ta, je však úpl­ne legi­tím­ne, lebo sám Pán Ježiš nás k tomu vedie. Keď sa ho uče­ní­ci pýta­li, kedy dôj­de k jeho prí­cho­du a sko­na­niu sve­ta a pod­ľa čoho ich budú poznať, ozná­mil im, aké zna­me­nia ich budú pred­chá­dzať, a odpo­ve­dal: „A od figov­ní­ka sa nauč­te podo­ben­stvu: keď už zmäk­ne jeho leto­rast a vyže­nie lís­tie, vie­te, že je už blíz­ko leto. Tak aj vy, keď uvi­dí­te všet­ko toto, vedz­te, že je blíz­ko, pre­do dver­mi [jeho prí­chod a sko­na­nie sve­ta]“ (Matúš 24:32-33). 

Prie­beh budú­cich udalostí

V tom­to oddie­le načrt­ne­me prie­beh budú­cich uda­los­tí na kon­ci časov, ako sme ich ucho­pi­li zo sta­ro­zá­kon­ných a novo­zá­kon­ných pro­roc­tiev, a kto­ré sme sumár­ne uvied­li v pred­chá­dza­jú­cej časti.

Deji­ny náro­dov sve­ta sa odví­ja­jú v úzkej súvis­los­ti s his­tó­ri­ou izra­el­ské­ho náro­da. Pod­ľa pro­ro­ka Danie­la, tomu­to náro­du za jeho nepos­luš­nosť Bohu je vyme­ra­ných sedem­de­siat týž­deň-rokov zvlášt­ne­ho Božie­ho jed­na­nia. Z Pís­ma ich pozná­me pod pome­no­va­ním „sedem­de­siat týž­dňov“ a z lite­ra­tú­ry aj pod pome­no­va­ním „sedem­de­siat Danie­lo­vych týž­deň-rokov“. Šesť­de­siat­de­väť týž­deň-rokov (483 rokov) už uply­nu­lo a posled­né sedem­roč­né obdo­bie je ešte len pred nami (Daniel 9:24-25).

S tým­to obdo­bím súvi­sí nie­koľ­ko uda­los­tí, kto­ré sa odo­hra­jú na zemi. Sú nimi: vznik­ne  celo­sve­to­vá ríša; nastú­pi vlá­da celo­sve­to­vé­ho vlád­cu (Anti­kris­ta); dôj­de k vychvá­te­niu zo zeme živých (Cir­kvi) a prvé­mu vzkrie­se­nie mŕt­vych pat­ria­cich Páno­vi;  dru­hý prí­chod Pána; bit­ka pri Har­ma­ge­do­ne; spa­se­nie Izra­e­la a nástup tisíc­roč­né­ho krá­ľov­stva Krista.

Celo­sve­to­vá ríša sa sfor­mu­je postup­ne ako zvä­zok (alian­cia, únia) desia­tich krá­ľovs­tiev (štvr­té hroz­né zvie­ra z kni­hy Daniel 7. kapi­to­la). Na jej čelo sa dosta­ne vlád­ca, kto­ré­ho z Pís­ma pozná­me pod pome­no­va­ním Anti­krist (ale­bo malý roh – Daniel 7. kapi­to­la). Obdo­bie jeho vlá­dy nad bude zhod­né so sedem­de­sia­tym týž­deň-rokom zvlášt­ne­ho Božie­ho jed­na­nia s Izra­e­lom (Daniel 9:27). Obe obdo­bia započ­nú ply­núť oka­mi­hom uzav­re­tia zmlu­vy medzi Izra­e­lom a Anti­kris­tom. Prvých tri a pol roka bude Anti­krist pôso­biť „v uta­je­ní“, ako „celo­sve­to­vý mie­rot­vor­ca“. V polo­vi­ci toh­to sedem­roč­né­ho obdo­bia sa posa­dí do chrá­mu v Jeru­za­le­me a bude chcieť, aby ho uctie­va­li ako Boha (verš 27; 2. Tesa­lo­nic­kým 2:4). Tým sa demas­ku­je a uká­že sa  jeho sku­toč­ná pod­sta­ta, jeho pra­vá tvár. Pre tých, kto­rí ho odmiet­nu uctie­vať ako Boha nasta­ne tri a pol roč­né obdo­bie kru­té­ho pre­na­sle­do­va­nia a zabí­ja­nia. Jeho vlá­du ukon­či Pán Ježiš Kris­tus, kto­rý spo­lu so svo­jím ľudom (Cir­kvou) na kon­ci sedem­roč­né­ho obdo­bia zostú­pi na zem (Zja­ve­nie 19:11, 14, 19-20).

Ľud­stvo v dobe dru­hých tri a pol roka posled­né­ho „týžd­ňa“

Táto doba, dru­há polo­vi­ca posled­né­ho sedem­roč­né­ho obdo­bia, je vlast­né súže­nie a je nazva­né čas súže­nia Jako­bov­ho (Jere­miáš 30:7), veľ­ké súže­nie (Daniel 12:1; Matúš 24:21), či skúš­ka, kto­rá prí­de na celý svet (Zja­ve­nie 3:10). Jeho dĺž­ka je pev­ne taxa­tív­ne sta­no­ve­ná na tri a pol roka (Daniel 7: 25, 12:7; Zja­ve­nie 11:2, 13:5). Bude to jedi­neč­né súže­nie aké­ho nebo­lo ani viac nebu­de. Bude to súže­nie, ku kto­ré­mu dôj­de počas celo­sve­to­vej vlá­dy Anti­kris­ta a zasiah­ne celý svet. Pod­ľa toho, že to bude celo­sve­to­vé súže­nie, bude jed­no­znač­ne iden­ti­fi­ko­va­teľ­né a roz­poz­na­teľ­né. K pre­na­sle­do­va­niu Cir­kvi v lokál­nych roz­me­roch dochá­dza už od jej vzni­ku na Let­ni­ce v Jeru­za­le­me. Toto súže­nie však prí­de na celý svet a pod­ľa toho sa bude vedieť, že ide o Jako­bo­vo tri a pol roč­né súženie.

Anti­kris­to­va vlá­da bude obdo­bím veľ­ké­ho zvo­du, pre­na­sle­do­va­nia, skúš­ky vie­ry a odpad­nu­tia. V tej­to dobe budú na sve­te exis­to­vať nasle­dov­né sku­pi­ny oby­va­teľ­stva: 1. Cir­kev (s veľ­kým „C“) – ľud pat­ria­ci Páno­vi  2. Vyvo­le­ný „osta­tok Izra­e­la“ – ľud z Izra­e­la, kto­rý prí­chod zasľú­be­né­ho Spa­si­te­ľa ešte len oča­ká­va; 3. Bez­bož­ná, Bohu nepos­luš­ná časť izra­el­ské­ho náro­da; 4. Bez­bož­ný ľud z náro­dov sve­ta (ate­is­ti) spo­lu s nábož­ný­mi, ale nespa­se­ný­mi ľudí hlá­sia­ci mi sa k rôz­nym nábo­žen­stvám (vrá­ta­ne kresťanstva).

V tej­to čas­ti sa venu­je­me len Cir­kvi, len tým, kto­rí v čase tri a pol roč­né­ho súže­nia pat­ria Páno­vi –  budú živí a budú na zemi.

Cir­kev v dobe posled­né­ho týždeň-roka

Z Danie­lo­vych pro­roc­tiev a vide­ní apoš­to­la Jána je nespo­chyb­ni­teľ­ne zrej­mé, že Cir­kev sa v súže­ní bude nachá­dzať. Toto zno­va a zno­va pod­čiar­ku­je­me. Zno­va si z tých­to pro­roc­tiev a vide­nia pri­po­me­nie­me mies­ta, že to tak bude. Cir­kev sa bude na zemi nachá­dzať aj v čas­ti Jaa­ko­bov­ho súže­nia: Daniel 7:25, 12:7; Zja­ve­nie Jána 13:5, 7 a ďalšie.

O pre­na­sle­do­va­ní Ježi­šo­vých nasle­dov­ní­kov kon­krét­ne hovo­rí verš 17 z 12. kapi­to­ly Zja­ve­nia: „A drak sa roz­hne­val na ženu a odišiel bojo­vať s ostat­ný­mi z jej seme­na, kto­rí zacho­vá­va­jú pri­ká­za­nia Božie a majú sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta“. Tí, kto­rí sú zo seme­na ženy, zacho­vá­va­jú pri­ká­za­nia Božie a majú sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta sú tí, kto­rí pat­ria Páno­vi – títo pat­ria do Cir­kvi. Sú objek­tom Anti­kris­tov­ho pre­na­sle­do­va­nia, čo sved­čí o tom, že sa ešte nachá­dza­jú v čas­ti veľ­ké­ho súže­nia, že sú ešte prí­tom­ní v dru­hej polo­vi­ci 70. Danie­lov­ho týž­deň-roka. Pat­ria do tej istej sku­pi­ny ako tí zo Zja­ve­nie 6:9-11 a 20:4-5, teda do prvé­ho vzkrie­se­nia. Títo nepat­ria do neve­ria­ce­ho etnic­ké­ho Izra­e­la, lebo majú sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta. Nepat­ria ani do zostat­ku Izra­e­la, lebo ten bude spa­se­ný (bude mať sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta) až po skon­če­ní 70. Danie­lov­ho týž­deň-roka, po skon­če­ní veľ­ké­ho súženia.

Pre­na­sle­do­va­nie svä­tých malým rohom (Anti­kris­tom) bude trvať tri a pol roka. Pre­na­sle­do­va­nie zasta­ví Sta­ro­dáv­ny dňov. „A hľa­diac videl som, že ten roh vie­dol voj­nu so svä­tý­mi a pre­má­hal ich, až pri­šiel Sta­ro­dáv­ny dňov, a daný bol súd svä­tým Naj­vyš­ších“ (ver­še 21 a 22).

Šel­me vystu­pu­jú­cej z mora (Anti­kris­to­vi) bola daná moc, aby trva­la šty­rid­saťd­va mesia­covaby bojo­va­la so svä­tý­mi a pre­moh­la ich (Zja­ve­nie 123:5 a 7).

Apoš­tol Ján Zja­ve­ní 20:4 píše, že videl, že do prvé­ho vzkrie­se­nia pat­ri­li i tí, kto­rých  duše videl  postí­na­ných pre sve­dec­tvo Ježi­šo­vo a pre slo­vo Božie, a kto­rí sa nek­la­ňa­li šel­me ani jej obra­zu a nepri­ja­li zna­me­nia na svo­je čelo ani na svo­ju ruku. A oži­li a kra­ľo­va­li s Kris­tom tisíc rokov.“ Teda videl tých, kto­rí pat­ria do Cir­kvi a títo boli zabi­tí v dobe veľ­ké­ho súženia.

K tým­to ver­šom pri­dá­me ešte dve mies­ta z Nové­ho záko­na, kto­ré hovo­ria o prí­tom­nos­ti Cir­kvi na zemi v dobe Jako­bov­ho súženia:

Prvé mies­to   Apoš­tol Pavel do zbo­ru v Tesa­lo­ni­kách píše: „Ale vás pro­sí­me, bra­tia, ohľad­ne prí­cho­du náš­ho Pána Ježi­ša Kris­ta a náš­ho zhro­maž­de­nia k nemu… Nech vás nikto nezve­die nija­kým spô­so­bom, lebo deň Kris­tov nena­sta­ne, kým prv neprí­de odpad­nu­tie, a nebu­de zja­ve­ný člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia, kto­rý sa pro­ti­ví a povy­šu­je nad všet­ko, čo sa zovie Boh, ale­bo čomu sa dáva bož­ská česť, tak­že sa posa­dí do chrá­mu Božie­ho ako Boh a bude sa vydá­vať za Boha“ (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1-4).

Pod­ľa apoš­to­la Pav­la: k uda­los­ti „prí­cho­du náš­ho Pána Ježi­ša Kris­ta a náš­ho zhro­maž­de­nia k nemu (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1), t. j. k vychvá­te­nie CIr­kvi, nedôj­de skôr, kým nena­sta­ne „odpad­nu­tie, a nebu­de zja­ve­ný člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia“ (t. j. Anti­krist, verš 3). Ten sa odha­lí (demas­ku­je) tak, že „sa posa­dí do chrá­mu Božie­ho ako Boh a bude sa vydá­vať za Boha“ (verš 4). Anti­krist sa do chrá­mu posa­dí v polo­vi­ci posled­né­ho týžd­ňa. O tom hovo­ria aj ver­še Daniel 9:27, 12:11!;  Zja­ve­nie 11:2, 13:5. Tie­to ver­še dosved­ču­jú, že Boží chrám v Jeru­za­le­me bude stáť.

 Uda­losť posa­de­nia sa Anti­kris­ta do chrá­mu upres­ňu­je čas prí­cho­du Pána pre svo­ju Cir­kev – upres­ňu­je čas vychvá­te­nie živých pat­ria­cich Páno­vi. Pod­ľa 2. Tesa­lo­nic­kým 2:3-4 k dru­hé­mu prí­cho­du Pána Ježi­ša Kris­ta (dňu Kris­tov­mu) dôj­de až potom, ako sa Anti­krist (člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia) posa­dí do chrá­mu v Jeru­za­le­me a bude chcieť, aby ho uctie­va­li ako Boha. Apoš­tol Pavel umiest­ňu­je vychvá­te­nie Cir­kvi do dru­hej polo­vi­ce Danie­lov­ho „týžd­ňa“.

Dru­hé mies­to   Pán Ježiš o súže­ní hovo­ril v súvis­los­ti s ohav­nos­ťou pus­to­še­nia (Matúš 24:15), o kto­rej hovo­ril Daniel (Daniel 9:27, pozri aj kapi­to­lu 7, hlav­ne verš 25).

Toto veľ­ké, či Jako­bo­vo súže­nie sa pri­már­ne týka izra­el­ské­ho náro­da ako súčasť tres­tov za ich nepos­luš­nosť a neve­ru. Hos­po­din sta­ro­zá­kon­ným pro­ro­kom ozná­mil, že bde­je nad svo­jim slo­vom, aby ho vyko­nal (Jere­miáš 1:12). To sa týka nie­len zasľú­be­ní, ale aj vyme­ra­ných tres­tov. Izra­el­ský národ vyšiel z Egyp­ta pres­ne v deň, keď sa dovŕ­ši­lo 430 rokov jeho poby­tu v tej­to kra­ji­ne tak, ako to Hos­po­din ozná­mil Abra­há­mo­vi (2. Moj­ži­šo­va 12:40-41). Tak to bolo aj s baby­lon­ským sedem­de­siat­roč­ným zaja­tím. Pre­to si môže­me byť istí, že aj posled­ný Danie­lov týž­deň-rok bude trvať pres­ne sedem rokov a Jako­bo­vo súže­nie bude trvať pres­ne tri a pol roka – nie viac, ale ani menej! 

Navy­še, veľ­ké tri a pol roč­né súže­nie na kon­ci časov – Jako­bo­vo súže­nie –, je v pro­roc­tvách Danie­la a Zja­ve­ní Jána taxa­tív­ne ozná­me­né ako súže­nie, kto­ré bude trvať šty­rid­sať dva mesia­cov, čiže 1 260 dní, čiže tri a pol roka, lebo rok u tých­to pro­ro­kov má 360 dní. Keď porov­ná­me tie­to ver­še so slo­va­mi Pána Ježi­ša, že pre vyvo­le­ných budú skrá­te­né tie dni, zdan­li­vo dostá­va­me roz­por v Pís­me. To je ale len zdan­li­vo! Keď pozor­ne zana­ly­zu­je­me roz­ho­vor Pána s uče­ník­mi na Oli­vo­vom vrchu vidí­me, že roz­por je naozaj len zdanlivý:

Prvé, čo si potre­bu­je­me všim­núť je, že roz­ho­vo­ru s Pánom na Oli­vo­vom vrchu sa zúčast­ni­li oso­bit­ne len šty­ria z jeho uče­ní­kov. Meno­vi­te to bol: Peter, Jakob a Ján a Andrej (Marek 13:3). Títo šty­ria boli jeho apoš­to­li a títo pod­ľa 2. kapi­to­ly Efez­ským pat­ri­li k tým, na zákla­de kto­rých je vybu­do­va­ná Cir­kev (verš 20). Teda slo­vá:  „A keby Pán nebol ukrá­til tie dni“ (Marek 13:20, Matúš 24:22) sa týka­jú len Cir­kvi (viac niž­šie). Netý­ka­jú sa celé­ho izra­el­ské­ho náro­da, ani náro­dov sve­ta. Izra­el­ský národ, s výnim­kou tých, kto­rí uve­ri­li evan­je­liu Ježi­ša Kris­ta (títo pat­ria do Cir­kvi), prej­de celým tri a pol roč­ným Jako­bo­vým súže­ním, vrá­ta­ne vyvo­le­né „ostat­ku Izra­e­la“, kto­rý prí­chod Mesiá­ša ešte len očakáva.

Dru­hé, čomu potre­bu­je­me poro­zu­mieť, je: Ako chá­pať slo­vá „ale pre vyvo­le­ných budú skrá­te­né tie dni“? Aby sme nevy­ro­bi­li roz­por v Pís­me, tie­to slo­vá môže­me chá­pať len tak, že len vyvo­le­ným, teda iba tým, kto­rí pat­ria do Cir­kvi – a iba im budú skrá­te­né dni súže­nie. Tu je dôle­ži­té zobrať ten­to výraz tak, ako je zapí­sa­ný. Pán Ježiš hovo­rí o skrá­te­ných dňoch a hovo­rí to vzťa­hom na Cir­kev. Neho­vo­rí, že bude skrá­te­né súže­nie, teda Jako­bo­vo súže­nie ako také, ale hovo­rí, že vyvo­le­ným budú skrá­te­né dni súže­nia. Neho­vo­rí, že izra­el­ské­mu náro­du a ostat­ným náro­dom bude skrá­te­né Jako­bo­vo, čiže veľ­ké súže­nie ako také  – títo prej­dú celým Jako­bo­vým tri a pol roč­ným súže­ním. Pove­da­né iný­mi slo­va­mi: nebu­de skrá­te­ná tri a pol roč­ná doba Jako­bov­ho súže­nia, ale iba vyvo­le­ným, iba im, teda iba Cir­kvi bude skrá­te­ná doba poby­tu v Jako­bo­vom súže­ní. Čiže: Cir­kev (s veľ­kým „C“) súže­ním bude pre­chá­dzať, ale v súže­ní sa nebu­de nachá­dzať celé tri a pol roč­né obdo­bie. K vychvá­te­niu Cir­kvi, k zo zeme vza­tiu živých pat­ria­cich Páno­vi dôj­de až z už pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho, čiže veľ­ké­ho súže­nia. Pod­čiar­ku­je­me: nebu­de skrá­te­né samot­né Jako­bo­vo súže­nie, ale skrá­te­ná bude len doba poby­tu Cir­kvi v Jako­bo­vom súžení.

Pri­po­me­nie­me si slo­vá, kto­ré Hos­po­din (Jah­ve) pove­dal Jere­miá­šo­vi: „… bdiem nad svo­jím slo­vom, aby som ho vyko­nal“ (Jere­miáš 1:12). Pre­to sme si istí, že tri a pol roč­né Jako­bo­vo súže­nie nebu­de skrá­te­né. Ale dĺž­ka poby­tu Cir­kvi v ňom  bude kratšia.

Dato­va­nie vychvá­te­nia Cirkvi

Dosta­li sme sa k odpo­ve­di na otáz­ku: Kedy nasta­ne zo zeme vychvá­te­ní živých pat­ria­cich Pánovi?

1) Pre­dov­šet­kým čas musí dozrieť do doby, kedy sa na scé­ne ľud­ských dejín vidi­teľ­ne obja­ví Anti­krist. Ten sa na scé­ne dejín vidi­teľ­ne obja­ví v polo­vi­ci posled­né­ho sedem­roč­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“ (Daniel 9:27; 2. Tesa­lo­nic­kým 2:1-4).

2) Potom najprv v nebe­siach zasad­ne súd na kto­rom Anti­kris­to­vi bude odo­bra­né pan­stvo (Daniel 7:27).

3) Súd­ne roz­hod­nu­tie o odo­vzda­ní pan­stva a všet­kej moci na nebi a na zemi nado­bud­ne prá­vo­plat­nosť a Pán Ježiš Kris­tus reál­ne pre­vez­me všet­ku vlá­du na nebi a na zemi. Kedy k tomu dôj­de, pre­skú­ma­me z Písma.

Táto uda­losť je kon­kre­ti­zo­va­ná v novo­zm­luv­nom zja­ve­ní. V Zja­ve­ní Jána  je opí­sa­ná ako prí­čin­ná uda­losť odo­hrá­va­jú­cej sa v nebi a jej dôsle­dok je zre­a­li­zo­va­ný na zemi.

     a) Najprv anjel, kto­ré­ho Ján videl stáť na mori a na zemi, ozna­mo­val, že vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom (Zja­ve­nie 10:7; tiež Skut­ky 3:20-21).

     b) V Zja­ve­ní 11. kapi­to­le Ján uvádza:

   „A sied­my anjel zatrú­bil, a povs­ta­li veľ­ké hla­sy na nebi, kto­ré hovo­ri­li: Krá­ľov­stvá sve­ta sa sta­li krá­ľov­stva­mi náš­ho Pána a jeho Kris­ta, a bude kra­ľo­vať na veky vekov“ (verš 15). Krá­ľov­stva sve­ta sa sta­li krá­ľov­stva­mi Kris­ta, t. j. roz­hod­nu­tie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu, kto­rý zasa­dol v nebi, o odo­vzda­ní krá­ľovs­tiev sve­ta Kris­to­vi nado­bud­lo prá­vo­plat­nosť, nado­bud­lo účin­nosť. Kedy? Pri trú­be­ní sied­me­ho anje­la, kto­rý bude trú­biť na sied­mej trú­be. Kedy bude trú­biť sied­my anjel? Počas pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho (veľ­ké­ho) tri a pol roč­né­ho súženia!

   „A dvad­sia­ti šty­ria star­ci, kto­rí sedia pred Bohom na svo­jich tró­noch… hovo­ri­li: Ďaku­je­me ti, Pane, vše­mo­hú­ci Bože, kto­rý si a kto­rý si bol a kto­rý prí­deš, pre­to­že si pre­vzal svo­ju veľ­kú moc a kra­ľu­ješ“ (ver­še 16-17). Star­ci ozna­mu­jú, že Pán Ježiš prí­de, pre­to­že pre­vzal svo­ju veľ­kú moc a kra­ľu­je. Výraz pre­vzal svo­ju veľ­kú moc zna­me­ná, že pre­vzal to, čo mu bolo už prv dané. Kedy prí­de Pán Ježiš? Teraz je v nebi a pod­ľa zasľú­be­ní má prí­sť pre svo­ju Cir­kev a to je uve­de­né v ďal­šom verši.

„… a pri­šiel tvoj hnev a čas mŕt­vych, aby boli súde­ní, ako i čas dať odpla­tu tvo­jim slu­hom, pro­ro­kom, a svä­tým a tým, kto­rí sa boja tvoj­ho mena, malým i veľ­kým, aby boli ska­ze­ní tí, kto­rí kazia zem“ (verš 18). Ten­to verš ozna­mu­je, že teraz, pri hla­se sied­mej trú­by sied­me­ho anje­la dôj­de k prvé­mu vzkrie­se­niu mŕt­vych a zo zeme vychvá­te­nia živých pat­ria­cich Páno­vi a násled­ne k súdu pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou (2. Korint­ským 5:10). Prí­chod Pána pre jemu pat­ria­cich živých i mŕt­vych bude jed­na uda­losť a Cir­kev ju spoz­ná pod­ľa zna­me­ní, kto­ré ju budú spre­vá­dzať, ako sú ozná­me­né v 1. lis­te Tesa­lo­nic­kým 4:15-17. Tie­to zna­me­nia teda ohla­su­jú prí­chod náš­ho zhro­maž­de­nia k Páno­vi (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1).

Náš Pán Ježiš Kris­tus teraz je na tró­ne po pra­vi­ci náš­ho nebes­ké­ho Otca. Bude tam až do časov napra­ve­nia všet­ké­ho, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov od veku – tak to ozna­mo­val apoš­tol Peter v Skut­koch 3:21. Ten­to čas sa napl­ní vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom – tak to ozna­mo­val anjel v Zja­ve­ní 10:7.  Dôj­de k tomu až potom, ako bude Anti­kris­to­vi súd­nym roz­hod­nu­tím odo­bra­ná moc (Daniel 7:26). Tým vstú­pi do prá­vo­plat­nos­ti skor­šie roz­hod­nu­tie o odo­vzda­ní všet­kej moci na nebi a zemi Páno­vi Ježi­šo­vi Kris­to­vi a krá­ľov­stvo pod všet­ký­mi nebe­sa­mi bude dané ľudu Naj­vyš­ších (Daniel 7:13-14, 27; Matúš 28.18). Tak­to je v Božom plá­ne nača­so­va­ný dru­hý prí­chod Pána Ježi­ša a vychvá­te­nie Cir­kvi a ozná­me­né skr­ze pro­ro­ka Danie­la a apoš­to­la Jána.

Uda­losť prí­cho­du Pána pre svo­ju Cir­kev do Korin­tu ozna­mu­je aj apoš­tol Pavel: „Hľa, tajom­stvo vám hovo­rím. Všet­ci nezos­ne­me, ale všet­ci bude­me pre­me­ne­ní, razom, v oka­mi­hu, pri zatrú­be­ní posled­nej trú­by. Lebo zatrú­bi, a mŕt­vi vsta­nú nepo­ru­ši­teľ­ní, a my bude­me pre­me­ne­ní“ (1. Korint­ským 15:51-52).

Vznik celo­sve­to­vej ríše pod vlá­dou Anti­kris­ta je uda­losť, kto­rá je Bohom (Jeho­vom) pev­ne sta­no­ve­ná a ozná­me­ná skr­ze Božích pro­ro­kov (naj­mä Danie­la, Pav­la a Jána). Pre­to k nej urči­te dôj­de. Anti­krist bude vlád­nuť nad celou zemou, lebo mu to bude dané (Zja­ve­nie 13:5). K prá­vo­plat­nos­ti súd­ne­ho roz­hod­nu­tia o daní plnej vlá­dy a moci Páno­vi (Syno­vi člo­ve­ka) na nebi a na zemi dôj­de až potom, keď Anti­kris­to­vi bude súd­nym roz­hod­nu­tím táto celo­sve­to­vá vlá­da  odo­bra­ná (Daniel 7:13-14, 27; Zja­ve­nie 11:15.18) – nie skôr.

Vte­dy zaznie zvuk trú­by sied­me­ho anje­la a započ­ne dru­hý prí­chod Pána Ježi­ša Kris­ta. Sám Pán s veli­teľ­ským pove­lom, s hla­som archan­je­la a s trú­bou Božou zostú­pi z neba a jeho Cir­kev mu bude vychvá­te­ná v ústrety.

Záver

Oka­mih zo zeme vychvá­te­nia živých pat­ria­cich Páno­vi je v Pís­me ozná­me­ný jas­ne, jed­no­znač­ne a neprie­strel­ne. Dôj­de k nemu v dru­hej polo­vi­ci sedem­de­sia­te­ho sedem­roč­né­ho „Danie­lov­ho týžd­ňa“ počas pre­bie­ha­jú­ce­ho tri a pol roč­né­ho Jako­bov­ho súže­nia. Kon­krét­ne dôj­de k nemu vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť. Toto je uče­nie Pís­ma o prí­cho­de náš­ho zhro­maž­de­nia k Páno­vi – uče­nie o vychvá­te­ní zo zeme živých pat­ria­cich Pánovi.

Tak to zbo­rom ozna­mu­je apoš­tol Ján a tak to po zbo­roch učil apoš­tol Pavel. Vychvá­te­nie Cir­kvi pri trú­be­ní posled­nej zo sied­mych trúb, pri trú­be­ní sied­me­ho anje­la, je apoš­tol­ské uče­nie! Kaž­dé uče­nie o vychvá­te­ní Cir­kvi v inom čase ako pri trú­be­ní posled­nej, sied­mej trú­by sied­me­ho anje­la, je zvod a pro­ti­re­če­nie Pís­mu a Boží ľud ho má kate­go­ric­ky odmietnuť. 

Poznám­ka: Tvr­de­nie a jeho vysvet­le­nie, o vychvá­te­ní Cir­kvi z už pre­bie­ha­jú­ce­ho veľ­ké­ho (Jako­bov­ho) súže­nia pri trú­be­ní posled­nej zo sied­mych trúb, ako sme ho pred­lo­ži­li v tej­to čas­ti, spĺňa kri­té­riá kla­de­né na bib­lic­ké uče­nie, kto­ré sme uvied­li v 1. čas­ti toh­to cyklu. 

 

Pokra­čo­va­nie v 4. čas­ti (1. diel)

Späť na Pro­lóg

Umiest­ne­né 18. decem­bra 2024

Upra­ve­né 8. feb­ru­ára 2025

image_pdfimage_print