Predslov k článkom „Písmo vyučuje“

 

V člán­koch toh­to prie­čin­ka je struč­ne vysvet­le­ná základ­ná, pod­stat­ná ale­bo hlav­ná myš­lien­ka ver­ša, pasá­že ver­šov ale­bo zvo­le­nej témy.  Detai­ly si dopl­ní čita­teľ sám, ale­bo sú uve­de­né v člán­ku umiest­ne­nom v inom prie­čin­ku. V takom prí­pa­de bude na prí­sluš­ný člá­nok uve­de­ná linka.

 

Pri štú­diu, výkla­de, vyučo­va­ní Pís­ma je potreb­né mať na pamä­ti a dodr­žia­vať zása­dy tých­to čin­nos­tí. V ďal­šom tex­te tie, pod­ľa našich úvah naj­dô­le­ži­tej­šie z ich, načrtneme.

 

 

Zása­dy postu­pu pri štú­diu, výkla­de, vyučo­va­ní Písma

Kri­té­ria prav­di­vos­ti učenia

Naj­me­nej dva­ja svedkovia

Apoš­tol Pavol v lis­te Korint­ským dôraz­ne upo­zor­ňu­je že kaž­dé sve­dec­tvo, čiže hovo­re­né ale­bo zapí­sa­né slo­vo, má stáť na dvoch ale­bo troch sved­koch (zdro­joch, ver­šoch). „Toto po tre­tie idem k vám. Na ústach dvoch sved­kov a troch bude stáť kaž­dé slo­vo“ (2. Korint­ským 13:1). Toto je prvý pred­po­klad, prvá požia­dav­ka prav­di­vos­ti (správ­nos­ti) uče­nia, kto­ré má byť  bra­né za bib­lic­ké uče­nie. Bib­lic­ké uče­nie je posta­ve­né naj­me­nej na dvoch a troch ver­šoch Pís­ma. To je ale len nut­ná, ale nie posta­ču­jú­ca pod­mien­ka prav­di­vos­ti (bib­lic­kos­ti) uče­nia. Pre­to súčas­ne apoš­to­li upo­zor­ňu­jú, aby sme všet­ko skú­ma­li, lebo faloš­ní pro­ro­ci už vyšli do sve­ta (Skut­ky 17:11, 20:28-32; 1. Tesa­lo­nic­kým 5:20-21; 1. Jánov 4:1).

 

Kri­té­ria bib­lic­kos­ti učenia

Našou povin­nos­ťou je pre­to skú­mať prav­di­vosť uče­ní obzvlášť v tých­to posled­ných časoch, kto­ré žije­me. V tom­to oddie­le pred­lo­ží­me kri­té­riá, kto­ré umož­nia posú­diť a roz­hod­núť, či dané uče­nie je, ale­bo nie je biblické. 

 

Drží­me pre­sved­če­nie, je že Bib­lia (39 kníh Sta­ré­ho a 27 kníh Nové­ho záko­na – kni­hy, kto­ré tvo­ria kánon Bib­lie –, čiže celé Pís­mo), je vdýc­hnu­té Bohom (2. Timo­te­jo­vi 3:16 „Kaž­dé pís­mo, vdýc­hnu­té Bohom…“). To zna­me­ná, že všet­kých 66 kníh tvo­ria­cich kánon je prav­di­vé Božie zapí­sa­né slo­vo. Na tom­to pre­sved­če­ní (vie­re) sú posta­ve­né kri­té­riá umož­ňu­jú­ce roz­hod­núť, kto­ré uče­nie, či výklad ale­bo doktrí­na sú prav­di­vé – čiže sú bib­lic­kým uče­ním, ale­bo ním nie sú. Iný­mi slo­va­mi: Toto pre­sved­če­nie umož­ňu­je sta­no­viť kri­té­riá prav­di­vos­ti uče­ní kres­ťan­ské­ho nábo­žen­stva. Pri ich sta­no­ve­ní vychá­dza­me pria­mo z Pís­ma z ver­ša: „Kaž­dé dob­ré danie a kaž­dý doko­na­lý dar zostu­pu­je zho­ra od Otca sve­tiel, u kto­ré­ho nie­to zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia (Jakob 1:17).

 

Tým­to ver­šom je ozná­me­né, že všet­ko, čo pri­chá­dza od Boha (zho­ra od Otca sve­tiel) je dob­ré a doko­na­lé, lebo u neho niet zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia. Výraz u kto­ré­ho nie­to zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia ozna­mu­je, že všet­ko zapí­sa­né Božie slo­vo je prav­di­vé, lebo Boh je prav­da a z jeho úst vychá­dza­jú len prav­di­vé slo­vá a vyhlá­se­nia. Na prav­di­vosť Bib­lie sa pre­to môže­me spo­ľa­hnúť, lebo pisa­te­lia kníh a lis­tov boli pri písa­ní vede­ní Bohom Svä­tým Duchom (2. Pet­rov 1:21). Na zákla­de tých­to sku­toč­nos­tí prvé kri­té­rium prav­di­vos­ti (bib­lic­kos­ti) kaž­dé­ho kres­ťan­ské­ho uče­nia znie:

 

„Prav­di­vé, čiže bib­lic­ké uče­nie nie je v roz­po­re (nie je v protiklade)

ani s jed­ným ver­šom Písma.“

 

To je kri­té­rium (defi­ní­cia) v nega­tív­nom zmys­le – hovo­rí, akým uče­nie nemá byť.

 

Aké má byť prav­di­vé uče­nie – uče­nie, kto­ré  môže­me pova­žo­vať za bib­lic­ké, hovo­rí nasle­dov­né kritérium:

„Bib­lic­ké uče­nie musí byť v súla­de (v harmónii) 

s kon­tex­tom, kapi­to­lou, kni­hou a celým Písmom.“.

 

Nesmie byť v roz­po­re ani s jed­ným ver­šom! Len také kres­ťan­ské uče­nie môže­me pova­žo­vať za prav­di­vé, za správ­ne – čiže za bib­lic­ké –, kto­ré neod­po­ru­je (nepro­ti­re­čí) ani jed­né­mu ver­šu z písiem pat­ria­cich do káno­nu Pís­ma (Bib­lie), ale je v súla­de (v har­mó­nii)  s kon­tex­tom, kapi­to­lou, kni­hou a celým Písmom.

 

Ak neja­ké uče­nie odpo­ru­je čo len jed­né­mu ver­šu z káno­nu Pís­ma, tre­ba ho nekom­pro­mis­ne odmiet­nuť, lebo je neprav­di­vé, je nebib­lic­ké – je faloš­né! Toh­to kri­té­ria o prav­di­vos­ti sa tre­ba pev­ne držať, lebo aj neprav­di­vé (faloš­né) uče­nia sa odvo­lá­va­jú na Pís­mo a o sebe pre­hla­su­jú, že sú prav­di­vé bib­lic­ké uče­nia. Toto kri­té­rium odha­ľu­je (demas­ku­je) kaž­dé uče­nie akým v sku­toč­nos­ti je.

 

Tým sme dosta­li aj kri­té­rium pre odha­le­nie faloš­né­ho uče­nia, kto­ré znie: „Uče­nie, kto­ré pro­ti­re­čí (odpo­ru­je) čo len jed­né­mu ver­šu z káno­nu Pís­ma, je faloš­né uče­nie“. Uče­nie je faloš­né ak odpo­ru­je čo len jed­né­mu ver­šu, čo len jednému!

 

Keď vyš­šie píše­me, že pisa­te­lia kníh a lis­tov Bib­lie boli vede­ní Svä­tým Duchom, to sa, prí­sne vza­té, vzťa­hu­je iba na pôvod­né ruko­pi­sy. Vyš­šie uve­de­né kri­té­rium prav­di­vos­ti sa však vzťa­hu­je aj na kaž­dý pre­klad Pís­ma. Ak vo výtlač­ku Pís­ma, kto­rý vlast­ní­me, obja­ví­me verš, kto­rý odpo­ru­je iným ver­šom toh­to pre­kla­du ale­bo posols­tvu celé­ho Pís­ma, tre­ba si ten­to verš opra­viť, kori­go­vať, aby bol v súla­de s celým uče­ním Pís­ma a neod­po­ro­val ani jed­né­mu ver­šu. Pre­to je  pri štú­diu zapí­sa­né­ho Božie­ho slo­va uži­toč­né a roz­um­né pou­ží­vať via­ce­ro pre­kla­dov a porov­ná­vať štu­do­va­nú pasáž medzi nimi.

 

Ďal­šie kritérium

Nie­ke­dy nie ihneď vie­me roz­hod­nú o správ­nos­ti poču­té­ho ale­bo zapí­sa­né­ho uče­nia. K takej­to situ­ácii dochá­dza naj­mä vte­dy, keď sa k nám dostá­va­jú uče­nia, kto­ré na prvé poču­tie, či prvé číta­nie, zne­jú ľúbi­vo a prav­di­vo, ale nie sme si s ich prav­di­vos­ťou cel­kom istí. V takom­to prí­pa­de tre­ba pre­skú­mať dôsled­ky prí­sluš­né­ho uče­nia. Toto kri­té­rium vyplý­va to z prin­cí­pu prí­čin­nos­ti.

 

Kaž­dé slo­vo, kaž­dé tvr­de­nie, kaž­dé uče­nie má dôsle­dok. Dôsled­ky, kto­ré vyplý­va­jú z prí­sluš­né­ho uče­nia, musia byť v zho­de s uče­ním Pís­ma. Ak sú všet­ky dôsled­ky uče­nia v zho­de s Pís­mom, uče­nie môže­me pova­žo­vať za prav­di­vé (bib­lic­ké). Ak nie je čo len jeden dôsle­dok uče­nia v zho­de s Pís­mom – čo len s jed­ným ver­šom ale­bo s jed­ným čias­tko­vým uče­ním – , tre­ba ho odmiet­nuť, lebo je falošné.

 

Ak sa dôsled­ky uče­nia nez­ho­du­jú s Pís­mom, tre­ba pre­skú­mať, čo je toho prí­či­nou, v čom je prí­či­na nez­ho­dy. Prí­čin môže  byť nie­koľ­ko: 1. Uče­nie nie je posta­ve­né iba na pred­po­kla­doch (ver­šoch, tvr­de­niach) vza­tých z Pís­ma. Aspoň jeden pred­po­klad (verš, tvr­de­nie) nie je z káno­nu Pís­ma. 2. Uče­nie je posta­ve­né iba na jed­nom ver­ši. 3. Aspoň jeden verš z ver­šov Pís­ma vza­tých ako pred­po­kla­dy – ver­še na kto­rých je uče­nie posta­ve­né –, nie je správ­ne inter­pre­to­va­ný (nespráv­na exe­gé­za). 4. Nebol dodr­ža­ný postup tvor­by uče­nia pod­ľa záko­nov logi­ky – doš­lo k poru­še­niu logic­ké­ho postu­pu tvor­by záve­rov z pred­po­kla­dov (pre­mís). V taký­to prí­pa­doch uče­nie kate­go­ric­ky odmiet­ne­me, ale­bo – ak by to bolo mož­né a na nie­čo uži­toč­né –, uro­bí­me korek­ciu uče­nia – ak nie inak, tak aspoň pre seba. Na strán­kach Slo­vo vie­ry na neprav­di­vé, čiže nebib­lic­ké či faloš­né uče­nie upo­zor­ňu­je­me v kate­gó­rii „Kon­tra­dik­cie“.

 

Uče­nie pro­ti­re­čia­ce samé sebe

Nie je to nič neob­vyk­lé, že exis­tu­jú uče­nia, výkla­dy, či vyučo­va­nie, kto­ré si pro­ti­re­čia samé sebe. Je v nich vnú­tor­ný pro­ti­klad – a také tre­ba šma­hom ruky odmiet­nuť.  Uče­nie, výraz, slo­gan, kto­rý  pro­ti­re­čí sám sebe, je úpl­ne nanič – je to nezmy­sel. Toto pla­tí úpl­ne vše­obec­ne pre aké­koľ­vek kres­ťan­ské či nekres­ťan­ské uče­nie či vyhlá­se­nie. Uve­diem dva príklady:

 

Prvým je tvr­de­nie: „Marien­ka je man­žel­ka sta­ré­ho mlá­den­ca“. Mys­lím si, že ten­to výrok nepot­re­bu­je komen­tár (sta­rý mlá­de­nec sa vyzna­ču­je tým, že nemá man­žel­ku). Dru­hým je okríd­le­ný slo­gan: „Boh nená­vi­dí hriech, ale milu­je hrieš­ni­ka“. Vnú­tor­né pro­ti­re­če­nie spo­čí­va v tom, že hriech a hrieš­nik sú od seba neod­de­li­teľ­né. Jeden bez dru­hé­ho neexis­tu­jú (hrieš­nosť – pácha­nie hrie­chu -, je cha­rak­te­ris­tic­ká vlast­nosť hriešnika).

 

Roz­poz­ná­vať nebib­lic­ké (faloš­né) uče­nia má svo­ju dôle­ži­tosť a závaž­nosť. Boží ľud má stáť v prav­de a svet­le a šíriť iba prav­du a iba svet­lo Božie­ho slo­va a evan­je­lia. Pri­tom pla­tí, že: prav­da je o prav­de a svet­lo je o svetle, lebo v Bohu niet žiad­ne­ho obra­tu zatô­ne­nia. Boh sa neme­ní. Je ten istý vče­ra i dnes i nave­ky (Židom 13:8).

 

Šíre­nie a zves­to­va­nie uče­nia, kto­ré nie je v zho­de s Pís­mom, je v koneč­nom dôsled­ku a v sku­toč­nos­ti pro­ti­re­če­nie Bohu – a toho by sa Boží ľud vykú­pe­ný krvou Božie­ho Barán­ka nemal dopúš­ťať. Neves­ta by nema­la pro­ti­re­čiť svoj­mu Ženíchovi.

 

Pís­mo vykla­dá samé seba

Verš ale­bo text Pís­ma, kto­rým sa zaobe­rá­me, vykla­dá­me pomo­cou iných ver­šov Pís­ma. Nevy­kla­dá­me ho svo­jou skú­se­nos­ťou, ale­bo skú­se­nos­ťou iných. Nevy­kla­dá­me ho pomo­cou vedec­kých, filo­zo­fic­kých ale­bo iných ľud­ských poznat­kov. Nevy­kla­dá­me ho na zákla­de výro­kov ľudí, aj keby boli aký­mi­koľ­vek auto­ri­ta­mi či svet­ský­mi, či cir­kev­ný­mi. Nevy­kla­dá­me ho na zákla­de svo­jej fan­tá­zie, čiže čo si my mys­lí­me, žeby prí­sluš­né mies­to Pís­ma malo zna­me­nať. Kaž­dý výklad, kaž­dé uče­nie Pís­ma musí stáť len na Pís­me samom.

 

Nový zákon vykla­dá Sta­rý zákon

Táto dôle­ži­tá zása­da, že Nový zákon vykla­dá Sta­rý zákon a nie naopak, je vza­tá (odvo­de­ná) z ver­šov: „Kým za dáv­na mno­ho ráz a mno­hým spô­so­bom hovo­rie­val Boh otcom v pro­ro­koch, za tých­to posled­ných dní nám hovo­ril v Syno­vi…“ (Židom 1:1-3)

 

Som pre­sved­če­ný, že čo sa týka vzťa­hov medzi Sta­rým a Novým záko­nom, mali by sme mať nasle­dov­ný postoj: „Sta­ro­zá­kon­né pís­ma by sme mali čítať oča­mi, počú­vať uša­mi a vní­mať mys­ľou sta­ro­zá­kon­ných pisa­te­ľov (pro­ro­kov) a celé Pís­mo vní­mať Kris­to­vou mys­ľou, čítať oča­mi, počú­vať uša­mi  a ozna­mo­vať jazy­kom novo­zá­kon­ných  pisateľov“.

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na člán­ky s témou Pís­mo vyučuje 

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

Umies­te­né: 26. júla 2025 

 

 

image_pdfimage_print