Smrť Dávidovho syna

 

Ale teraz, keď zomre­lo, načo by som sa ešte pos­til? Či ho azda môžem ešte vrá­tiť? Ja pôj­dem za ním, ale ono sa nevrá­ti ku mne.

2. Samu­e­lo­va 12:23

 

V dru­hej Samu­e­lo­vej kni­he v kapi­to­lách 11-12 je opí­sa­ný prí­beh cudzo­lož­stva krá­ľa Dávi­da s Bat­še­bou, z kto­ré­ho sa im naro­dil syn. Pro­rok Nátan mu však ozná­mil, že ten­to ich syn zomrie a uvie­dol aj dôvod, pre­čo sa Hos­po­din tak roz­ho­dol (verš 12:14).

 

A Hos­po­din ranil die­ťa, kto­ré poro­di­la žena Uriá­šo­va Dávi­do­vi, tak­že ťaž­ko one­moc­ne­lo. A Dávid hľa­dal Boha pro­siac za chlap­ca a pos­til sa, vošiel a ležal cez noc na zemi. Potom priš­li star­ší jeho domu a zasta­li nad ním, aby ho zodvih­li so zeme, ale nech­cel vstať ani neje­dol s nimi chle­ba. A sta­lo sa sied­me­ho dňa, že zomre­lo die­ťa“ (ver­še 15-18).

 

Keď sa Dávid dozve­del, že die­ťa zomre­lo, ukon­čil pôst a pros­by za chlap­ca: „Vte­dy vstal Dávid so zeme a umyl sa a poma­zal sa a pre­me­nil svo­je rúcho a voj­dúc do domu Hos­po­di­nov­ho kla­ňal sa. A keď potom zase vošiel do svoj­ho domu, pýtal si jesť, a keď mu pred­lo­ži­li chlieb, jedol“ (verš 20). Jeho slu­žob­ni­ci nepo­cho­pi­li toto Dávi­do­vo počí­na­nie: „Vte­dy mu pove­da­li jeho slu­žob­ní­ci: Aká je to vec, kto­rú si uči­nil? Pre die­ťa, dokiaľ ešte žilo, si sa pos­til a pla­kal si, a teraz, keď zomre­lo die­ťa, si vstal a jedol si chlieb?“ (verš 21 ). Dávid im to vysvet­lil: „A rie­kol: Dokiaľ ešte žilo die­ťa, pos­til som sa a pla­kal som, lebo som pove­dal: Kto vie? Mož­no, že sa Hos­po­din zmi­lu­je nado mnou, a die­ťa bude žiť. Ale teraz, keď zomre­lo, načo by som sa ešte pos­til? Či ho azda môžem ešte vrá­tiť? Ja pôj­dem za ním, ale ono sa nevrá­ti ku mne“ (ver­še 22-23).

 

Posled­ná Dávi­do­va vete „Ja pôj­dem za ním, ale ono sa nevrá­ti ku mne“ je pre nás teraz stre­do­bo­dom pozor­nos­ti. Čo ňou Dávid star­ším vysvet­ľu­je? Die­ťa zomre­lo a Dávid sa pre­stal pos­tiť a pro­siť za die­ťa, aby bolo uzdra­ve­né a žilo.

 

V Izra­e­li vede­li, že keď člo­vek zomrie, odchá­dza do več­nos­ti odkiaľ niet návra­tu. Veri­li tiež, že bude vzkrie­se­nie mŕt­vych, pri kto­rom vzkrie­se­ní dosta­nú opäť svo­je fyzic­ké telá, v akých zomre­li. Uči­li tiež, že mŕt­ve­ho je mož­né vzkrie­siť v prvých troch dňoch po jeho smr­ti. Po troch dňoch mŕt­ve­ho člo­ve­ka môže vzkrie­siť už len Mesiáš. Tak uči­li fari­ze­ji a tak to vede­la aj Mar­ta. Tak argu­men­to­va­la aj Ježi­šo­vi, keď pri­šiel k nim až po troch dňoch, čo bol Lazar mŕt­vy (Ján 11:1-45, hlav­ne verš 24 „A Mar­ta mu pove­da­la: Viem, že vsta­ne pri vzkrie­se­ní, v posled­ný deň“ a verš 39  „A Mar­ta, ses­tra zomre­lé­ho, mu pove­da­la: Pane, už smr­dí, lebo je už šty­ri dni v hro­be“.)

 

Smr­ťou sa duša člo­ve­ka odpo­jí od jeho tela, opúš­ťa čas­nosť a odchá­dza do več­nos­ti, odkiaľ niet návra­tu. Duša člo­ve­ka po jeho smr­ti je nená­vrat­ne vo več­nos­ti až do vzkrie­se­nia, nemá žia­den kon­takt s tým­to mate­riál­nym čas­ným sve­tom a do toh­to sve­ta sa už nena­vrá­ti. To v Izra­e­li vede­li pri­naj­men­šom už v dobe Dávi­da, kto­rý to hovo­rí svo­jím star­ším (Či ho azda môžem ešte vrá­tiť?). Dávid poro­zu­mel, že Hos­po­di­no­vo roz­hod­nu­tie je defi­ni­tív­ne a die­ťa odiš­lo nená­vrat­ne do več­nos­ti a tak teraz, keď zomre­lo, načo by som sa ešte pos­til? Die­ťa je vo več­nos­ti a už sa k Dávi­do­vi nevrá­ti, a to isté – odchod do več­nos­ti – oča­ká­va aj Dávi­da. Die­ťa vo več­nos­ti už je a k Dávi­do­vi sa viac nevrá­ti. Dávid odchod do več­nos­ti má ešte len pred sebou.

 

Odchod z čas­nos­ti do več­nos­ti je nevrat­ná uda­losť. Z več­nos­ti sa nedá vrá­tiť. To star­ším vysvet­ľu­je Dávid: „Ja pôj­dem za ním, ale ono sa nevrá­ti ku mne“. Tak o mŕt­vych píše aj Šala­mún v kni­he Kaza­teľ: „…[mŕt­vi] nema­jú via­cej nija­ké­ho podie­lu na veky v ničom tom, čo sa deje pod sln­kom“ (Kaza­teľ 9:6). Tiež verš „…Lebo kto ho [mŕt­ve­ho člo­ve­ka] dove­die spät, aby videl to, čo bude po ňom?“ (3:22) a verš „…Lebo kto ozná­mi člo­ve­ko­vi, čo bude po ňom pod sln­kom?!“ (6:12).

 

Pre­čo o tej­to uda­los­ti píšeme?

V člán­ku „Pôj­du deti do neba len pre­to, že sú deť­mi?“ píše­me o jed­nom blud­nom uče­ní, pod­ľa kto­ré­ho deti sa rodia ako bez­hrieš­ne bytos­ti. Iný­mi slo­va­mi: Všet­ci ľudia sa rodia ako bez­hrieš­ne bytos­ti a keď zomrú ako deti, tak idú rov­no do neba. hrieš­nik­mi sa stá­va­jú až pod vply­vom hrieš­ne­ho pro­stre­dia. Ako argu­ment na pod­po­ru toh­to uče­nia sú pou­ži­té aj Dávi­do­ve slo­vá: Ja pôj­dem za ním, ale ono sa nevrá­ti ku mne. Argu­men­tu­je sa spô­so­bom, že o Dávi­do­vi vie­me, že to bol muž pod­ľa Božie­ho srd­ca, Boh s ním uzav­rel zmlu­vu a Dávid urči­te bude več­nosť trá­viť v Božom krá­ľov­stve, v novom Jeru­za­le­me. Toto o Dávi­do­vi je urči­te prav­da, tak tomu verí­me aj my ostat­ní. Na zákla­de tej­to sku­toč­nos­ti o Davi­do­vi sú jeho slo­vá z ver­ša 12:23 „Ja pôj­dem za ním“ inter­pre­to­va­né tak, že keď Dávid bude več­nosť trá­viť v nebi, tak ten­to jeho mŕt­vy syn už tam je, lebo Dávid hovo­rí, že pôj­de za ním.

 

Taká­to inter­pre­tá­cia Dávi­do­vých slov a ver­ša 12:23 je fan­tá­zia vykla­da­ča, kto­rým údaj­ne je McDo­nald, autor jed­nej výkla­do­vej Bib­lie. Myš­lien­ka, žeby ten­to verš mal potvr­dzo­vať, že deti po smr­ti idú rov­no do neba, je tomu­to ver­šu vnú­te­ná. Ten­to verš ani jeho kon­text nič neho­vo­ria o spa­se­ní dospe­lých, či detí a ich koneč­nej des­ti­ná­cii poby­tu vo več­nos­ti. Túto argu­men­tá­ciu, ako aj celé uče­nie o bez­hrieš­nom naro­de­ní detí a toho, že ak zomrú ako deti, idú rov­no do neba, tre­ba jed­no­du­cho odmiet­nuť, zavrhnúť.

 

Celé toto uče­nie je faloš­né. Dávid poro­zu­mel, že keď die­ťa už zomre­lo, odiš­lo defi­ni­tív­ne z čas­nos­ti do več­nos­ti. Hos­po­di­no­vo roz­hod­nu­tie o smr­ti die­ťa­ťa, ako mu to ozná­mil pro­rok Nátan,  je nezme­ni­teľ­né a on, napriek svo­jim pros­bám, s tým už nemô­že nič uro­biť (Či ho azda môžem ešte vrá­tiť?). Táto pasáž ver­šov hovo­rí o Davi­do­vej túž­be a sna­he obmäk­čiť Hos­po­di­na, aby die­ťa nezom­re­lo, ale žilo. 

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na člán­ky s témou Pís­mo vyučuje 

Pre­chod na člá­nok Kto pôj­de do neba?

Pre­chod na člá­nok Pôj­du deti do neba len pre­to, že sú deť­mi?

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

Umiestené:12. augus­ta 2025 

 

 

image_pdfimage_print