Starosti života

Pre­to vám hovo­rím: Nesta­raj­te sa o svoj život, že čo bude­te jesť ale­bo čo bude­te piť,ani o svo­je telo, čím sa ode­je­te. Či nie je život viac ako pokrm a telo ako odev?Pozri­te na nebes­ké vtác­tvo, že nese­jú ani než­nú, ani nez­hro­maž­ďu­jú do sto­dôl,a váš nebes­ký Otec ich živí! A či ich vy o veľa nepre­vy­šu­je­te? A kto z vás sta­ra­júc sa môže pri­dať k veľ­kos­ti svo­jej posta­vy jeden lakeť? A o odev pre­čo­že sa sta­rá­te? Pováž­te poľ­né ľalie, ako ras­tú: nepra­cu­jú ani nepra­dú; a hovo­rím vám, že ani Šala­mún v celej svo­jej slá­ve nebol tak odia­ty ako jed­na z nich. Ak teda poľ­nú trá­vu, kto­rá je dnes a zaj­tra môže byť hode­ná do pece, Boh tak odie­va, či azda vás nie o veľa via­cej? Ľudia malej vie­ry! Nesta­raj­te sa teda a neho­vor­te: Čo bude­me jesť? ale­bo: Čo bude­me piť? ale­bo: Čím sa zaode­je­me? Lebo to všet­ko hľa­da­jú poha­nia, a veď váš nebes­ký Otec vie, že to všet­ko potre­bu­je­te. Teda nesta­raj­te sa o zaj­traj­ší deň, lebo zaj­traj­ší deň sa bude sta­rať o svo­je veci. Dosť má deň na svo­jom trápení.

Matúš 6:25-32 a 34

 

Pri číta­ní Káz­ne na hore, do kto­rej ten­to text Pís­ma pat­rí, je pre nás dôle­ži­té vždy mať na pamä­ti, komu bola kázeň v prvom rade urče­ná. V mod­lit­be Pána je zase potreb­né zdô­raz­niť fakt, že nie kaž­dý má prá­vo volať (nazý­vať) Boha svo­jím Otcom.

       Všet­ci sme Božie stvo­re­nia, ale nie kaž­dý z nás je pra­vým, ozaj­st­ným Božím die­ťa­ťom. Pís­mo učí, že pred­tým, než by sme moh­li nazvať Boha „Otcom“,musíme zažiť duchov­né obrá­te­nie. Nie­ke­dy sa to nazý­va aj nové naro­de­nie, pro­stred­níc­tvom kto­ré­ho vstu­pu­je­me do nové­ho duchov­né­ho vzťa­hu s Otcom.

       Pri číta­ní vyš­šie cito­va­nej pasá­že Pís­ma ste si mož­no všim­li, ako Ježiš kla­die dôraz na dôle­ži­tý roz­diel medzi ver­ša­mi 31 a 32. Pán tam hovo­rí: „Nesta­raj­te sa teda a neho­vor­te: Čo bude­me jesť? ale­bo: Čo bude­me piť? ale­bo: Čím sa zaode­je­me? Lebo to všet­ko hľa­da­jú poha­nia, a veď váš nebes­ký Otec vie, že to všet­ko potre­bu­je­te.“ Vidí­me, ako Ježiš hovo­rí o dvoch kate­gó­riách ľudí: tých, kto­rí pova­žu­jú Boha za svoj­ho nebes­ké­ho Otca, a tých, kto­rí sú v Pís­me opí­sa­ní ako „poha­nia“. Sku­toč­ným (pra­vým) veria­cim hovo­rí: Nemu­sí­te sa trá­piť a zne­po­ko­jo­vať sa o tie­to veci, pre­to­že máte Otca v nebe­siach, kto­rý sa o vás sta­rá. Trá­pe­ním a zne­po­ko­jo­va­ním sa sprá­va­te, ako keby ste boli poha­nia, kto­rí nema­jú milu­jú­ce­ho a sta­rost­li­vé­ho Otca v nebe­siach. Pre nich je pri­ro­dze­né zne­po­ko­jo­vať a trá­piť sa, pre­to­že nema­jú osob­ný vzťah s Bohom; nikdy sa zno­va duchov­ne nena­ro­di­li, nikdy sa neob­rá­ti­li, tak­že sú bez kon­tak­tu s Pánom.

       Nema­li by sme teraz roz­mýš­ľať o slo­ve „pohan“ ako o slo­ve vzťa­hu­jú­com sa len na pri­mi­tív­nych ľudí, kto­rí veria v mno­hých bohov ale­bo mod­ly. Neuva­žuj­me ani len o tých, kto­rí si hovo­ria ate­is­ti. Nie, poha­nia sú v tom­to kon­tex­te tí, kto­rí nema­jú žia­den osob­ný vzťah s Pánom, aj keď o sebe tvr­dia, že sú zbožní.

       Aká je vlast­ne cha­rak­te­ris­ti­ka tých­to ľudí? Jed­nou zo zrej­mých vlast­nos­tí tých­to ľudí je, že roz­prá­va­jú, zau­jí­ma­jú a zne­po­ko­ju­jú sa tak­mer výluč­ne pre také veci, ako sú potra­vi­ny, nápo­je a oblečenie.Inými slo­va­mi, to sú ich hori­zon­ty a málo­ke­dy poze­ra­jú a vidia za ich obzor. Sta­čí sa v novi­no­vom stán­ku pozrieť na neja­ký časo­pis a vidí­me, že tie­to slo­vá stá­le pla­tia aj v dneš­nej dobe. Nie je prav­dou, že väč­ši­na ľudí sa sku­toč­ne zau­jí­ma len o mate­riál­ne veci? Aj keď pripustíme,že mno­hé z tých­to vecí sú zau­jí­ma­vé, uži­toč­né a istým spô­so­bom nás urči­te uspo­ko­ju­jú, môžu mať pre našu dušu nebla­hé násled­ky. Ale koľ­ko ľudí si náj­de čas na číta­nie Bib­lie v sna­he nájsť a pocho­piť to, čo ich Boh chce naučiť pro­stred­níc­tvom svoj­ho Svä­té­ho slova?

       Toto je kon­text, v kto­rom k nám Pán Ježiš hovo­rí. Veria­cim hovo­rí: Neboj­te, nestra­chuj­te sa o svo­je teles­né, mate­riál­ne potre­by, pre­to­že máte Otca v nebi, kto­rý má o vás ove­ľa väč­ší záu­jem, než má o zvie­ra­tá a rast­li­ny a napriek tomu zaopat­ru­je ich potre­by úžas­ne a pra­vi­del­ne. Tak pre­čo by nemal zaopat­ro­vať aj vás? Neve­ria­cim Ježiš hovo­rí: Vid­no, že ste poha­nia a nie ste pra­ví kres­ťa­nia pod­ľa toho, ako sa mimo­voľ­ne ženie­te za mate­riál­ny­mi, hmot­ný­mi veca­mi, ako keby duchov­né sku­toč­nos­ti neexis­to­va­li. Aké drs­né bude ale pre tých­to ľudí pre­bu­de­nie v deň posled­né­ho súdu, keď zis­tia, že všet­ky hmot­né (mate­riál­ne) veci, kto­rý­mi sa obklo­po­va­li a o kto­ré sa sta­ra­li, boli úpl­ne nedos­ta­toč­né pre ich príp­ra­vu na večnosť.

       Nuž, zatiaľ sme hovo­ri­li len v nega­tív­nom zmys­le, ale teraz chce­me struč­ne hovo­riť o pozi­tív­nej strán­ke Ježi­šov­ho uče­nia. V sku­toč­nos­ti vo ver­ši 33 (Matúš 6) náj­de­me tie­to slo­vá: „Ale hľa­daj­te najprv krá­ľov­stvo Božie a jeho spra­vod­li­vosť, a to všet­ko (ostat­né) vám bude pri­da­né.“ Čo zna­me­ná hľa­dať­najprv krá­ľov­stvo Božie?

       Zna­me­ná to, že nebes­kým veciam musí­me dať abso­lút­nu pred­nosť; musí­me chcieť, aby nad naši­mi život­mi a život­mi ostat­ných vlá­dol jedi­ne Pán. Ide o rov­na­ký prin­cíp, aký nachá­dza­me, keď skú­ma­me mod­lit­by Pána, kde číta­me: „Príď krá­ľov­stvo Tvo­je, buď vôľa Tvo­ja.“ To zna­me­ná, že by sme si mali želať úpl­né odo­vzda­nie, pod­ria­de­nie­sa­Pá­no­vi v kaž­dom aspek­te náš­ho živo­ta. Je to aj tvo­ja túž­ba, dra­hý čita­teľ? Otáz­kou v tom­to prí­pa­de nie je, či si to už dosia­hol, pre­to­že to nie je jed­no­du­ché. Ak ti ale táto túž­ba chý­ba, musíš sa váž­ne sám seba pýtať, či si vôbec kresťanom.

       Čo potom zna­me­ná hľa­dať Božiu spra­vod­li­vosť? Nuž, vysvet­le­nie je cel­kom jed­no­du­ché. Keď už Boh daro­val člo­ve­ku spa­se­nie, jeho cie­ľom je, aby túto oso­bu pri­vá­dzal kaž­dý deň k doko­na­los­ti. Pán chce, aby sa jeho deti viac a viac podo­ba­li Kris­to­vi v spô­so­be, akým žijú svo­je živo­ty. Typic­kou črtou sku­toč­né­ho, pra­vé­ho veria­ce­ho je túž­ba byť viac a viac svä­tým, čis­tým, lás­ka­vým, ohľa­du­pl­ným, viac ver­ným, poc­ti­vým. Tak­že to, čo Ježiš hovo­rí, je, aby sme namies­to sta­ros­tí a obáv o mate­riál­ne veci svo­ju pozor­nosť zame­ra­li na nebo a na duchov­né sku­toč­nos­ti. Naším pria­ním­mu­sí byť to, aby bol Boh, náš Kráľ, v našom živo­te a v živo­te dru­hých vyvý­še­ný a poc­te­ný. Kres­ťan musí mať na pamä­ti, že jeho sku­toč­ným domo­vom je nebo a svoj život na tej­to zemi by mal žiť vo svet­le tej­to sku­toč­nos­ti. Čím sa mys­lí, že bude hľa­dať Božiu spra­vod­li­vosť, to jest žiť život, kto­rým bude Kris­ta viac vele­biť a uctie­vať a sám túžiť po tom, aby bol jemu zo dňa na deň viac a viac podobný.

       Čo sa sta­ne, keď bude člo­vek najprv hľa­dať Božie krá­ľov­stvo a jeho spra­vod­li­vosť? Zis­tí, že Boh bude rov­na­ko zabez­pe­čo­vať aj jeho dočas­né, pozem­ské potre­by. Nena­bá­da­me azda k tomu, aby sme si teraz ľah­li a necha­li všet­ko na Boha? Vôbec nie! Samot­ný akt hľa­da­nia jeho krá­ľov­stva a jeho spra­vod­li­vos­ti naz­na­ču­je, že je člo­vek zanep­ráz­dne­ný čine­ním Božej vôle. Roz­mýš­ľaj­me o Páno­vi Ježi­šo­vi. Nikto nehľa­dal Božie krá­ľov­stvo viac ako on a nikto nežil spra­vod­li­vej­ší život ako on. Ale musí­me tiež dodať, že nikto nežil ruš­nej­ší a zanep­ráz­dne­nej­ší život ako on.

       Mož­no o tom už vie­te, že ste dote­raz žili pre mate­riál­ne veci toh­to živo­ta a pre­to spa­dá­te pod Ježi­šo­vu defi­ní­ciu poha­na. Aký zmy­sel má hon­ba a sta­rosť o mate­riál­ne veci v živo­te, ak Boha stá­le igno­ru­je­te, igno­ru­je­te jeho krá­ľov­stvo a jeho spra­vod­li­vosť? Čo zo všet­ké­ho naj­viac potre­bu­je­te, je, aby ste boli v správ­nom vzťa­hu s Pánom. Musí­te sa obrá­tiť k Bohu s pri­zna­ním, že ste sa prí­liš veno­va­li mate­riál­nym veciam toh­to živo­ta a nie potre­bám vašej duše. Nezau­jí­ma­li ste sa o to, či ste Bohom pozna­ní, nesta­ra­li ste sa o to, aby ste sa mu pod­vo­li­li, umož­ni­li mu vlád­nuť vo vašom živo­te, rad­šej ste žili sami pre seba. Vo vašej situ­ácii exis­tu­je len jed­no rie­še­nie; musí­te pro­siť Pána, aby vám odpus­til všet­ky vaše hrie­chy a pre­vzal kon­tro­lu nad vaším živo­tom. Dob­rou sprá­vou je, že Ježiš zomrel na krí­ži prá­ve pre takých ľudí, ako ste vy. Pop­ros­te ho, aby vás zachrá­nil prá­ve teraz.

 

 

image_pdfimage_print