VII. diel   Naše zrkadlo a náš Sudca

(Člá­nok zo sedem­diel­ne­ho cyk­lu  „Čin­nosť Božie­ho slova“)

 

 

Božie slo­vo – naše zrkadlo

 

Lebo ak je nie­kto poslu­chá­čom slo­va a nie čini­te­ľom, ten sa podo­bá mužovi,

kto­rý poze­rá svo­ju pri­ro­dze­nú tvár v zrkadle.

Jakub 1:23  

 

Keď číta­me Bib­liu, stá­va sa nám zrkad­lom zja­vu­jú­cim duchov­ný stav náš­ho vnú­tor­né­ho člo­ve­ka. Táto čin­nosť Božie­ho slo­va je popí­sa­ná v Jaku­bo­vi 1:23-25. Pri­tom v pred­chá­dza­jú­cich dvoch ver­šoch nás apoš­tol upo­zor­ňu­je, že ak má Božie slo­vo v nás spô­so­biť svoj úči­nok máme ho pre­dov­šet­kým pri­jať a to pri­jať ho v tichos­ti, čo zna­me­ná s poko­rou, čiže so správ­nym nasta­ve­ním srd­ca a mys­le; a potom máme byť „čini­teľ­mi toh­to slo­va, nie­len  jeho poslu­cháč­mi“. To zna­me­ní, že keď sa k nám dosta­ne Božie slo­vo, máme ho bez­pro­stred­ne usku­toč­ňo­vať v kaž­do­den­nom živo­te. Jakub  nás varu­je, že ak tak neuro­bí­me, bude­me kla­mať sami seba – bude­me sa pova­žo­vať za uče­ní­kov Pána Ježi­ša, ale nebu­de­me zakú­šať žia­den z jeho prak­tic­kých účin­kov a požeh­na­nia, o kto­rých Bib­lia hovo­rí. Dá sa to pove­dať nasle­dov­ne: Božie slo­vo prak­tic­ky pra­cu­je v tých, kto­rí ho prak­tic­ky uplat­ňu­jú.

       Jakub to ďalej vysvet­ľu­je: „Lebo ak je nie­kto poslu­chá­čom slo­va a nie čini­te­ľom, ten sa podo­bá mužo­vi, kto­rý poze­rá svo­ju pri­ro­dze­nú tvár v zrkad­le. Lebo sa videl a odišiel a hneď zabu­dol, aký bol. Ale ten, kto dob­re nazrel v doko­na­lý zákon, v zákon slo­bo­dy, a zotrval pri tom, ten, pre­to­že nie je iba zábud­li­vým poslu­chá­čom, ale čini­te­ľom skut­ku, ten bude bla­ho­sla­ve­ný vo svo­jom kona­ní“ (ver­še 23-25).

       Jakub pri­rov­ná­va čin­nosť božie­ho slo­va k zrkad­lu. Roz­diel medzi nimi je v tom, že hmot­né zrkad­lo uka­zu­je to, čo Jakub nazý­va „pri­ro­dze­ná tvár“, teda naše pri­ro­dze­né teles­né rysy a náš von­kaj­šie vzhľad. Napro­ti tomu, keď sa díva­me do zrkad­la Božie­ho slo­va, nevi­dí­me tam náš von­kaj­ší vzhľad, ale svo­ju vnú­tor­nú pod­sta­tu a stav. Božie slo­vo zja­vu­je tie vnú­tor­né veci, kto­ré žiad­ne hmot­né zrkad­lo  a žiad­ne die­lo ľud­skej múd­ros­ti zja­viť nemô­že – zja­vu­je pozna­nie, ku kto­ré­mu žiad­nym iným pozna­ním nemô­že­me dospieť. Nie­kto kedy­si pove­dal: „Pamä­taj­te, že keď si číta­te Bib­liu, vaša Bib­lia tiež číta vás“.

       Bib­lia je zrkad­lo náš­ho vnú­tor­né­ho člo­ve­ka – našej duše a ducha. Ale ako aj u iných čin­nos­tí zapí­sa­né Božie slo­vo, aj tu je výsle­dok, kto­rý v nás spô­so­bí, do znač­nej mie­ry závis­lý na našej reak­cii. Keď sa díva­me do hmot­né­ho zrkad­la, robí­me to pre­to, aby sme násled­ne jed­na­li pod­ľa toho, čo v ňom uvi­dí­me, čo nám zrkad­lo uká­že. Ak zis­tí­me, že máme neup­ra­ve­né vla­sy, uče­še­me sa; ak zis­tí­me, že máme špi­na­vú tvár, umy­je­me sa; ak vidí­me, že máme v nepo­riad­ku odev, upra­ví­me sa a pod. Ak máme mať úži­tok zo zrkad­la Božie­ho slo­va, musí­me jed­nať podob­ne. Ak zja­vu­je stav duchov­nej nečis­to­ty, musí­me bez meš­ka­nia hľa­dať očis­te­nie, kto­ré­ho sa nám dosta­ne skr­ze  krv Kris­to­vu a pod. Iba vte­dy, keď bez odkla­da­nia prak­tic­ky jed­ná­me pod­ľa toho, čo nám zrkad­lo Božie slo­va zja­vu­je, prij­me­me odpus­te­nie, očis­te­nie, uzdra­ve­nie a všet­ky ostat­né požeh­na­nia, kto­ré Boh pre nás pri­pra­vil. Neza­bud­ni­me, že ten, kto­rý môže skr­ze svo­je zapí­sa­né slo­vo zja­viť našu duchov­nú bie­du, môže ju úpl­ne odstrá­niť skr­ze oso­bu svoj­ho živé­ho slo­va – Pána Ježi­ša Krista.

        Zrkad­lo Božie­ho slo­va zja­vu­je nie­len naše nedos­tat­ky a neprí­jem­né veci našej oso­by, ale aj veci prí­jem­né. Uka­zu­je tiež stav, do kto­ré­ho spe­je­me vie­rou v Kris­ta. Neuka­zu­je len rúcho naše vlast­nej spra­vod­li­vos­ti bez Kris­ta, ale aj nepo­škvr­ne­né rúcho Kris­to­vej spra­vod­li­vos­ti do kto­ré­ho nás oblie­ka Boh pri ospra­vedl­ne­ní. Nez­ja­vu­je len poru­še­nosť a nedo­ko­na­losť „sta­ré­ho člo­ve­ka“, ale tiež svä­tosť a doko­na­losť „nové­ho stvo­re­nia v Kris­tu“. Keď sa po uve­re­ní v evan­je­lium podí­va­me do toh­to zrkad­la, uvi­dí­me tam, ako nás vidí Boh v Kris­tu – vidí tam stvo­re­nie s odpus­te­ný­mi hriech­mi, očis­te­né, ospra­vedl­ne­né – vidí tam nás ako nové stvo­re­nie v Kris­tu Ježi­šo­vi tak, ako ho popi­su­je apoš­tol Pavel v 2. lis­te Korint­ským v 5. kapi­to­le. Píše tam: „Tak­že ak je nie­kto v Kris­to­vi, je novým stvo­re­ním; driev­ne pomi­nu­lo, hľa, všet­ko je nové. Ale to všet­ko z Boha, kto­rý nás zmie­ril sám so sebou skr­ze Ježi­ša Kris­ta…“ (ver­še 17-18) Nie­len­že sta­ré veci pomi­nu­li, ale všet­ko je nové, keď nás zmie­ril so sebou.

       Vo ver­ši 21 ozna­mu­je: „Lebo toho, kto­rý nepoz­nal hrie­chu, uči­nil za nás hrie­chom, aby sme my boli spra­vod­li­vos­ťou Božou v ňom“. Píše tu o úpl­nej záme­ne: Kris­tus bol našou hrieš­nos­ťou uči­ne­ný namies­to nás hrie­chom, aby sme my Božou spra­vod­li­vos­ťou boli uči­ne­ní spra­vod­li­vý­mi v ňom. Božia spra­vod­li­vosť je spra­vod­li­vosť bez kazu a poškvr­ny; spra­vod­li­vosť, kto­rá nikdy nepoz­na­la hriech. To je spra­vod­li­vosť, kto­rú nám pri­po­čí­tal, dal, Boh v Kris­tu. Potre­bu­je­me sa dob­re dívať do Božie­ho zrkad­la, aby sme tam uvi­de­li seba tak, ako nás vidí v Kris­tu Ježi­šo­vi Boh.

       Aj v 2. lis­te Korint­ským 3:18 Pavel píše o potre­be veria­cich dívať sa do Božie­ho zrkad­la, keď píše: „No, my všet­ci odo­stre­tou tvá­rou vzhlia­da­júc sa v slá­ve Páno­vej sťa v zrkad­le mení­me sa na ten istý obraz, od slá­vy v slá­vu, ako od Ducha Pánov­ho“.  Aj Pavel, podob­ne ako Jakub, píše o zrkad­le Božie­ho slo­va. Neho­vo­rí, že toto zrkad­lo nám veria­cim zja­vu­je naše hrie­chy, kto­ré boli v Kris­tu odstrá­ne­né a viac už nema­jú byť pri­po­mí­na­né, ale namies­to nich zja­vu­je slá­vu Páno­vu na nás. Pavel tu píše, že je to Boží Duch, kto­rý nás mení na obraz Božej  slá­vy. Tu, ako aj na iných mies­tach Pís­ma nachá­dza­me, že Boh usta­no­vil, aby jeho slo­vo a Duch pra­co­va­li vždy spo­lu a v har­mó­nii. Prá­ve vte­dy, keď hľa­dí­me do zrkad­la Božie­ho slo­va, Boží Duch nás pre­mie­ňa do podo­by toho, čo zrkad­lo zjavuje. 

       Aj  v 2. lis­te Korint­ským 4:17-18  apoš­tol Pavel hovo­rí o díva­ní do zrkad­la Božie­ho slo­va: „Lebo teraj­šie kra­tuč­ké ľah­ké náš­ho súže­nia nám pôso­bí pre­nes­mier­ne veľ­kú več­nú tiaž slá­vy, keď nehľa­dí­me na veci, kto­ré sa vidia, ale na veci kto­ré sa nevi­dia. Lebo veci, kto­ré sa vidia, sú dočas­né; ale tie, kto­ré sa nevi­dia, sú več­né.“ Pavel v tých­to ver­šoch učí, že ver­né a víťaz­né zná­ša­nie teraj­ších dočas­ných súže­ní môže v nás veria­cich spô­so­biť veľ­kú več­nú slá­vu, avšak iba vte­dy, „keď nehľa­dí­me na veci, kto­ré sa vidia, ale na veci kto­ré sa nevi­dia“ – to zna­me­ná, keď sa nedí­va­me na veci dočas­né ale na veci več­né. Ak odvrá­ti­me zrak od več­ných vecí, súže­nie v nás už nebu­de spô­so­bo­vať ten dob­rý žela­teľ­ný výsle­dok. Tie več­né veci nachá­dza­me iba v zrkad­le Božie­ho slo­va – to je to zrkad­lo, do kto­ré­ho sa máme neus­tá­le a upre­ne dívať.         Božie slo­vo v tom­to sme­re pred­kla­dá ako vzor toh­to sta­no­vis­ka a postu­pu prí­beh Moj­ži­ša. „Vie­rou opus­til Egypt nebo­jac sa zúri­vé­ho hne­vu krá­ľov­ho, lebo ako čo by bol videl nevi­di­teľ­né­ho, zotrval“ (Židom 11:27). Bolo to Moj­ži­šo­vo vide­nie več­né­ho nevi­di­teľ­né­ho Boha a Spa­si­te­ľa svoj­ho ľudu, kto­ré mu dalo vie­ru a odva­hu zná­šaš všet­ky utr­pe­nia a ťaž­kos­ti a víťa­ziť nad ním. Taký­to istý pohľad a vide­nie môže i nám dnes dať rov­na­kú vie­ru i odva­hu. Také­to vide­nie nachá­dza­me v podi­vu­hod­nom duchov­nom zrkad­le Božie­ho slo­vo, kto­ré nám Boh dal i pre ten­to účel. Tajom­stvo pre­mie­ňa­jú­cej milos­ti spo­čí­va v tom, ako zachá­dza­me s Božím zrkad­lom. Pri správ­nom zachá­dza­ní Boží Duch spô­so­bu­je v našich živo­toch napĺňa­nie účin­kov Božie ho slo­va ako ich nachá­dza­me zapí­sa­né v Bib­lii a píše­me o nich aj tom­to cykle.

 

 

Božie slo­vo – náš Sudca

 

V záve­re pojed­ná­me o tom, ako Božie slo­vo zasa­hu­je do našich živo­tov ako náš Sudca.

 

V celej Bib­lii sa jas­ne uvá­dza, že úrad Sud­ca a prá­vo­moc súdiť pat­rí výluč­ne samot­né­mu zvr­cho­va­né­mu Bohu. Naprí­klad v Sta­rom záko­ne sa píše: v 1.Mojžošovej 18:25 Abra­hám hovo­rí Hos­po­di­no­vi: „… Či azda sud­ca celej zeme neuči­ní súdu?“ „Lebo Hos­po­din náš sud­ca, Hos­po­din náš záko­no­dar­ca, Hos­po­din náš kráľ, on nás spa­sí“ (Izaiáš 33:22).

       V Novom záko­ne  v Jáno­vi 3:17 Kris­tus hovo­rí: „Lebo nepos­lal Boh na svet svoj­ho Syna, aby súdil svet, ale aby bol svet spa­se­ný skr­ze neho“. „Pán vie vytr­hnúť pobož­ných z poku­še­nia a nespra­vod­li­vých docho­vať tres­ta­ných ku dňu súdu“ (2. Pet­rov 2:9). Z tých­to, ale aj z iných miest môže­me roz­umieť, že Boh nemá záľu­bu v smr­ti bez­bož­ní­ka, ale má záu­jem pre­ja­vo­vať milosť a spasenie.

       Na prvom mies­te prá­vo súdiť pat­ri zvr­cho­va­ným a več­ným prá­vom Bohu Otco­vi. Tak píše apoš­tol Peter v 1. lis­te Pet­ro­vom 1:17 „A ak Otcom nazý­va­te toho, kto­rý bez ohľa­du na oso­bu súdi pod­ľa toho, aký je čí sku­tok…“. Tu je uve­de­né, že súd všet­kých ľudí pri­ná­le­ží Bohu Otco­vi. V 5. kapi­to­le Jána Kris­tus zja­vu­je, že Otec sa roz­ho­dol vše­tok súd zve­riť Syno­vi, aby všet­ci cti­li Syna tak, ako ctia Otca (ver­še 22-23). A opäť o tom hovo­rí vo ver­šoch 26-27: „Lebo ako má Otec život sám v sebe, tak dal aj Syno­vi, aby mal život sám v sebe. A dal mu prá­vo a moc konať i súd, pre­to­že je Synom člo­ve­ka“. Úrad sud­cu bol tým­to pre­ne­se­ný s Otca na Syna. Tým sú povin­ní všet­ci ľudia pre­uka­zo­vať rov­na­kú česť Bohu Syno­vi ako Bohu Otco­vi. Tým, že Kris­tus má dve pri­ro­dze­nos­ti, Božiu i ľud­skú a je Boží Syn a záro­veň i Syn člo­ve­ka, bude môcť pri súde pod­ľa svoj­ho uvá­že­nia a vlast­nej skú­se­nos­ti brať ohľad na všet­ky sla­bos­ti a poku­še­nia ľud­ské­ho tela.

         Ani Syn však nemá záľu­bu v súde a pone­chá­va auto­ri­tu súd na Božie slo­vo: „A keby nie­kto počul moje slo­vá a neuve­ril by, ja ho nesú­dim, lebo som nepri­šiel nato, aby som súdil svet, ale aby som spa­sil svet. Kto mnou pohŕda a nepri­jí­ma mojich slov, ten má, kto by ho súdil – slo­vo, kto­ré som hovo­ril, to ho bude súdiť v posled­ný deň; lebo ja som neho­vo­ril sám od seba, ale ten, kto­rý ma poslal, sám Otec, mi pri­ká­zal, čo mám pove­dať a čo hovo­riť. A viem, že jeho pri­ká­za­nie je več­ný život. Čo teda ja hovo­rím, ako mi pove­dal Otec, tak hovo­rím“ (Ján 12:47-50). To zna­me­ná, že koneč­ná auto­ri­ta súdu je pone­cha­ná Božie­mu slo­vu, kto­ré je nestran­nou, nezau­ja­tou, nezme­ni­teľ­nou Božou súd­nou nor­mou vzhľa­dom na kto­rú sa jed­né­ho dňa budú všet­ci ľudia zodpovedať.

 

 

 

Zdro­je

1) Zoznam lite­ra­tú­ry, polož­ka  27 a) Kni­ha I: Zákla­dy víry, str.53 – 58

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na I. diel – Prológ

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umiest­ne­né: 13. 6. 2025

 

 

image_pdfimage_print