Nesúďte

Nesúď­te, aby ste nebo­li súde­ní; Lebo akým súdom súdi­te, takým bude­te súde­ní; a akou mie­rou meria­te, takou vám bude tiež odme­ra­né. A pre­čo vidíš íver­ko v oku svoj­ho bra­ta a brv­na vo vlast­nom oku nepo­zo­ru­ješ? Ale­bo ako povieš svoj­mu bra­to­vi: Daj, nech vybe­riem íver­ko z tvoj­ho oka, keď hľa, brv­no je v tvo­jom vlast­nom oku? Pokryt­če, najprv vyber brv­no zo svoj­ho oka a potom pre­zrieš, aby si vyňal íver­ko z oka svoj­ho brata.“

Matúš 7:1-5

 

V tom­to člán­ku sa dostá­va­me k nové­mu pohľa­du, novej kapi­to­le o rozp­ra­ve Pána Ježi­ša bež­ne zná­mej ako Kázeň na hore. V pred­chá­dza­jú­cej kapi­to­le Matú­šov­ho evan­je­lia Ježiš hovo­rí o vzťa­hu člo­ve­ka s Bohom, zatiaľ čo teraz pre­sú­va uva­žo­va­nie na vzťah člo­ve­ka k jeho blížnym.

       Začí­na vyhlá­se­ním, kto­ré býva čas­to nespráv­ne pocho­pe­né, a to: „Nesúď­te, aby ste nebo­li súde­ní.“ Veľa ľudí sa teraz tých­to slov chy­tí a bude tvr­diť, že kaž­dý druh nega­tív­nej kri­ti­ky je nepri­ja­teľ­ný. Ten­to výraz sa tiež čas­to pou­ží­va pri požia­dav­ke a výzve na úpl­nú tole­ran­ciu voči kaž­dé­mu člo­ve­ku a kaž­dej jeho čin­nos­ti. S takým­to výkla­dom toh­to tex­tu však vzni­ká veľ­ký prob­lém. Vidí­me, že Pís­mo čas­to učí, že by sme mali roz­su­dzo­vať. Uveď­me len dva prí­kla­dy. V kapi­to­le 7, ver­ši 24 Jánov­ho evan­je­lia, Ježiš hovo­rí: „Nesúď­te pod­ľa zovňajš­ka, ale súď­te spra­vod­li­vý súd!“. Pri tej prí­le­ži­tos­ti Ježiš varu­je ľudí pred vytvá­ra­ním povr­ch­ných súdov, ale neho­vo­rí: „Nesúď­te vôbec!“, ale vyzý­va „Súď­te spra­vod­li­vý súd!“. Násled­ne apoš­tol Pavol vo svo­jom prvom lis­te kres­ťa­nom do Korin­tu píše: „Lebo čože je mne do toho, aby som mal súdiť aj tých, kto­rí sú von­ku?! Či vy nesú­di­te tých, kto­rí sú vnút­ri?“ (1. Korint­ským 5:12) (poznám­ka: vo vnút­ri cir­kvi). V tých­to pasá­žach sme sa dočí­ta­li, že kres­ťa­nia by v nie­kto­rých prí­pa­doch prá­ve­že mali vyná­šať úsud­ky a rozsudzovať.

       Z kon­tex­tu dneš­nej pasá­že je zrej­mé, že slo­vá „Nesúď­te, aby ste nebo­li súde­ní“ nemô­žu zna­me­nať zákaz všet­kých úsud­kov a názo­rov. V sku­toč­nos­ti vo ver­ši 6 tej­to kapi­to­ly lis­tu Korint­ským Ježiš hovo­rí: „Nedá­vaj­te svä­té­ho psom, ani nehá­dž­te svo­jich periel pred svi­ne.“ (Matúš 7:6) Ale ako sa môže­me vyhnúť dáva­niu svä­té­ho psom a hádza­niu periel svi­niam, ak najprv neusú­di­me o nie­kto­rých ľuďoch, že sú to psi ale­bo svi­ne?! Ďalej v tej istej kapi­to­le (pres­nej­šie vo ver­ši 15) Ježiš hovo­rí: „Vystrí­haj­te sa faloš­ných pro­ro­kov.“ (Matúš 7:15). Opäť pla­tí, že urči­té množ­stvo úsud­ku a rozlišovania/rozoznávania je nevy­hnut­ne potreb­né, aby bolo mož­né roz­poz­nať, kto spa­dá do kate­gó­rie faloš­ných pro­ro­kov. Tak­že je jas­né, že Ježiš neza­ka­zo­val všet­ky for­my usu­dzo­va­nia. V opač­nom prí­pa­de hriech nikdy nebu­de pokar­ha­ný a zlo by sa roz­ší­ri­lo aj dovnút­ra vyzná­va­jú­cich, živých cir­kví. Nie, Ježiš neho­vo­rí pro­ti všet­kým for­mám objek­tív­ne­ho hod­no­te­nia; kres­ťan potre­bu­je mať schop­nosť roz­li­šo­va­nia medzi správ­nym a nespráv­nym, medzi dob­rom a zlom. Musí­me byť schop­ní rozo­znať stav, keď člo­vek uro­bí chy­bu a pod­nik­núť potreb­né kro­ky na nápra­vu situ­ácie. To má zásad­ný význam v kon­tex­te zbo­ru, cir­kvi, pre­to­že ako inak by sme moh­li zabrá­niť heré­zam a hrieš­nym prak­ti­kám, kto­ré vchá­dza­jú a ničia miest­ne zbo­ry? To zna­me­ná, že potre­bu­je­me roz­ví­jať schop­nosť roz­um­né­ho, roz­váž­ne­ho uvažovania.

       O čom sa Ježiš pres­ne zmie­ňu­je, keď hovo­rí „Nesúď­te“? Ježiš tým mys­lí to, že nesmie­me mať odsu­dzu­jú­ce­ho ducha/myseľ a ten­den­ciu vždy hľa­dať chy­bu v dru­hých; ten­den­ciu byť vždy nega­tív­ny a kri­tic­ký. To zna­me­ná, že musí­me mať schop­nosť roz­um­né­ho, roz­váž­ne­ho uva­žo­va­nia a záro­veň sa vyhnúť odsu­dzo­va­niu dru­hých. Ježiš ďalej pokra­ču­je vysvet­le­ním, pre­čo je odsu­dzu­jú­ci duch natoľ­ko zlý. Obraz, kto­rý Ježiš pred­kla­dá, pôso­bí tro­chu nezmy­sel­ne (priam absurd­ne), ale vyjad­ru­je veľ­mi jas­ne, pre­čo je odsu­dzu­jú­ci duch veľ­mi zlý a nezmy­sel­ný. Člo­vek je v tej­to pasá­ži opí­sa­ný ako nie­kto, kto sa sna­ží odstrá­niť tries­ku z oka dru­hé­ho člo­ve­ka – to je vskut­ku veľ­mi chú­los­ti­vá a cit­li­vá ope­rá­cia. Prob­lém je v tom, že zatiaľ čo si člo­vek mys­lí, že vidí dosť dob­re, aby mohol odstrá­niť tries­ku, v sku­toč­nos­ti má brv­no vo svo­jom vlast­nom oku! Iný­mi slo­va­mi, hľa­dač chýb, kto­rý si mys­lí, že je dosta­toč­ne spra­vod­li­vý na vybra­tie drob­nej smiet­ky z oka inej oso­by, sa nachá­dza v ove­ľa hor­šom sta­ve, než je člo­vek, kto­ré­mu chce pomôcť. Len si pred­stav­te sle­pé­ho leká­ra, kto­rý sa sna­ží vyko­nať hák­li­vú ope­rá­ciu nie­čie­ho oka! Ježiš pou­ží­va na ozna­če­nie ľudí, kto­rí sa sprá­va­jú tak­to, slo­vo pokryt­ci.

       Pokry­tec je nie­kto, kto sa pova­žu­je za spra­vod­li­vé­ho a kto kri­ti­zu­je ostat­ných ľudí za veci a čin­nos­ti, kto­ré sám robí. Teraz ide o to, že pokry­tec pri­már­ne nie je zne­po­ko­je­ný hriech­mi, kto­rých sa dopúš­ťa dru­há oso­ba; keby bol, musel by ich vidieť aj sám na sebe – zatiaľ čo v sku­toč­nos­ti je k vlast­ným chy­bám sle­pý. Nie, on má väč­ší záu­jem na náj­de­ní viny, hrie­chu na dru­hom člo­ve­ku tak, aby sa mohol cítiť nad­ra­de­ne a pový­še­ne. No Ježiš takým­to ľuďom hovo­rí, že najprv musia odstrá­niť brv­no zo svo­jich vlast­ných očí a až potom budú môcť odstrá­niť tries­ku z oka dru­hej osoby.

       Čo to zna­me­ná v pra­xi? Zna­me­ná to byť úprim­ný k Bohu a k sebe samé­mu. Zna­me­ná to poko­riť sa, poní­žiť samých seba pred Hos­po­di­nom, vyzná­vať pred ním svo­je hrie­chy a pro­siť ho, aby bol k nám milo­srd­ný a odpus­til nám naše hrie­chy. Len nie­kto, kto bol poko­re­ný a zlo­me­ný takým­to spô­so­bom, bude schop­ný pomá­hať dru­hým. Nebu­de voči dru­hým cítiť nad­ra­de­nosť, pre­to­že bude poznať hrieš­nosť svoj­ho vlast­né­ho srd­ca a záro­veň to, že je to len Božia milosť, vďa­ka kto­rej sám našiel odpustenie.

       Teraz musí­me zdô­raz­niť, že tie­to slo­vá boli adre­so­va­né pre­dov­šet­kým a v prvom rade veria­cim, kto­rí pri­ja­li spa­se­nie skr­ze skú­se­nosť obrá­te­nia. Títo ľudia dosta­li uis­te­nie Pís­mom, že dosta­li več­ný život a že ich nikto nebu­de môcť vytr­hnúť z Páno­vých rúk. Dra­hý čita­teľ, pokiaľ je to aj tvoj prí­pad, potom ti nemu­sia byť jas­né slo­vá, kto­ré Ježiš pou­ží­va vo ver­ši 2: „Lebo akým súdom súdi­te, takým bude­te súde­ní; a akou mie­rou meria­te, takou vám bude tiež odme­ra­né“ (doslov­ne: Rov­na­kým spô­so­bom, akým súdi­te ostat­ných, bude­te sami súde­ní a akou mie­rou meria­te, takou vám bude tiež name­ra­né.) Čo to zna­me­ná? Nuž, veľ­mi struč­ne: Z Božie­ho slo­va sa dozve­dá­me, že Boh naozaj súdi svo­je deti. Nie­ke­dy tak koná cez ocho­re­nia a utr­pe­nia, kto­ré dopus­tí, ale­bo dokon­ca pred­čas­nú smrť (ako v prí­pa­de, kto­rý sa stal v Korin­te na kon­ci 11. kapi­to­ly Pav­lov­ho prvé­ho lis­tu). Roz­su­dok bude po smr­ti pat­riť aj veria­cim – budú súde­ní v súla­de s tým, ako posu­dzo­va­li ostat­ných v prie­be­hu svoj­ho živo­ta. To však nie je roz­su­dok, kto­rý má roz­hod­núť, či nie­kto pôj­de do neba, ale­bo do pek­la. Bude to roz­hod­nu­tie dotý­ka­jú­ce sa več­né­ho živo­ta v sláve.

       Nemô­že­me ale uzav­rieť túto úva­hu bez prí­ho­vo­ru k tým čita­te­ľom, kto­rí ešte neza­ži­li skú­se­nosť obrá­te­nia. Bib­lia pre­hla­su­je, že prí­chod k súd­ne­mu dňu bez toho, aby nie­ko­mu boli odpus­te­né všet­ky hrie­chy, zna­me­ná več­né zatra­te­nie v pek­le. Len čo pre­kro­čí­te prah smr­ti, neexis­tu­je žiad­na šan­ca čokoľ­vek zme­niť – váš osud je spe­ča­te­ný. Tak­že je veľ­mi nalie­ha­vé, aby ste sa zaobe­ra­li tou­to otáz­kou teraz, skôr než bude prí­liš nesko­ro! Čo musí­te uro­biť? Najprv musí­te pre­stať porov­ná­vať samých seba s ostat­ný­mi a pred­sta­vo­vať si, že ostat­ní ľudia sú hor­ší, než ste vy. Je to Boh, kto­rý vás bude súdiť v daný deň, a on bude súdiť pod­ľa svo­jich abso­lút­nych, doko­na­lých a zvr­cho­va­ných štan­dar­dov. Exis­tu­je len jeden spô­sob úni­ku – hľa­dieť na Kris­ta, kto­rý zomrel na krí­ži, aby hrieš­ni­ci ako ja ale­bo vy moh­li byť zachrá­ne­ní a spa­se­ní. Bol súde­ný na krí­ži na zákla­de odsu­dzu­jú­ce­ho roz­sud­ku, kto­rý si zaslú­ži­me my všet­ci. Dôve­rou v neho a v jeho obeť samot­nú môže­te zís­kať več­ný život a nikdy neza­ži­je­te odsú­de­nie. Nech ste kto­koľ­vek a kde­koľ­vek, vlož­te svo­ju nádej v Pána Ježi­ša Kris­ta ešte dnes.

 

 

image_pdfimage_print