Posvätenie

Lebo to je vôľa Božia – vaše posvä­te­nie (1. Tesa­lo­nic­kým 4:3).

    Pre­to­že je napí­sa­né: Buď­te svä­tí, lebo ja som svä­tý! (1.Petrov 1:16).

    Keď hovo­rí­me o posvä­te­ní, tak tým oby­čaj­ne mys­lí­me duchov­ný pro­ces, kto­rým jedi­nec prej­de a kto­rý ho uro­bí svä­tým ale­bo svä­tej­ším. Svä­tý Duch nás pri­vie­dol až ku zro­de­niu „v  Kris­tu“, pokra­ču­je v prá­ci na nás a for­mu­je nás čoraz väčš­mi na Kris­tov obraz, s kto­rým nás zjed­no­til. Je to pro­ces morál­nej obno­vy a pre­me­ny a ten­to je vše­obec­ne ozna­čo­va­ný ako pro­ces posvätenia.

    Ježiš Kris­tus zomrel, aby usku­toč­nil die­lo vykú­pe­nia. Jeho die­lo na krí­ži je doko­na­né. Úlo­hu Svä­té­ho Ducha v pro­ce­se posvä­te­nia naz­na­ču­je aj jeho naj­bež­nej­ší titul – Svä­tý Duch a očist­né sym­bo­ly, kto­rý­mi je pred­sta­vo­va­ný v Pís­me – voda a oheň. Posvä­cu­jú­ce die­lo Svä­té­ho Ducha je súčasť cel­ko­vé­ho Božie­ho plá­nu s ľud­stvom. Zahr­ňu­je jeho prá­cu s obrá­te­ný­mi aj neob­rá­te­ný­mi. Koneč­ným cie­ľom pro­ce­su posvä­te­nia, kto­rým Boh očis­ťu­je náš svet a ľudí v ňom, je, aby všet­ko (živé a neži­vé) bolo očis­te­né od kaž­dej poškvr­ny hrie­chu ale­bo nečistoty. 

    Úlo­ha Svä­té­ho Ducha v súčas­nej fáze dejín spá­sy je štvo­r­a­ká (Jn 16:8-11): 1. usved­čo­vať svet; 2. očis­ťo­vať veria­ce­ho skr­ze krv Kris­to­vu pri zno­vuz­ro­de­ní; 3. usku­toč­niť a zvi­di­teľ­niť v živo­te veria­ce­ho zákon­né pre­hlá­se­nie spra­vod­li­vos­ti, kto­ré uči­nil Boh (Rim 8:16); 4. zmoc­ňo­vať veria­ce­ho, aby napo­má­hal pri posvä­co­va­com pro­ce­se u dru­hých tým, že hlá­sa evan­je­lium neve­ria­cim a budu­je veriacich.

     V užšom slo­va zmys­le sa pod posvä­te­ním môže roz­umieť „také sústav­né pôso­be­nie Svä­té­ho Ducha, kto­rým sa svä­tosť ude­le­ná pri zno­vuz­ro­de­ní udr­žu­je a posil­ňu­je“ ale­bo ako „die­lo Božej milos­ti, kto­rým sme obno­vo­va­ní do člo­ve­ka pod­ľa Božie­ho obra­zu a sme viac a viac zmoc­ňo­va­ní, aby sme zomie­ra­li hrie­chu a žili spra­vod­li­vos­ti“. Za naj­jas­nej­šie chá­pa­nie toh­to pro­ce­su posvä­te­nia môže­me uviesť nasle­dov­né: „Ide o pokra­čo­va­nie pro­ce­su, kto­rý začal pri zno­vuz­ro­de­ní, keď bola veria­ce­mu ude­le­ná a všte­pe­ná novosť živo­ta. Kon­krét­nej­šie, posvä­te­nie je sku­toč­nosť, že Svä­tý Duch apli­ku­je do živo­ta veria­ce­ho die­lo vyko­na­né Ježi­šom Kristom“.

     Služ­ba Ducha v posvä­te­ní musí byť chá­pa­ná z pohľa­du neod­de­li­teľ­né­ho spo­je­nia medzi Kris­tom a Svä­tým Duchom („Ten ma oslá­vi, pre­to­že z môj­ho vez­me a bude zves­to­vať vám“, Ján 16:14). Bolo by nespráv­ne hovo­riť o kres­ťan­skom živo­te ako o dvo­jú­rov­ňo­vom pro­ce­se, kde začia­tok (ospra­vedl­ne­nie) sa týka Kris­ta a pokra­čo­va­nie (posvä­te­nie) sa týka Svä­té­ho Ducha. Posvä­te­nie je tak isto Kris­to­vým die­lom ako ospra­vedl­ne­nie („ …ako aj Kris­tus milo­val cir­kev a vydal sám seba za ňu, aby ju posvä­til očis­tiac ju kúpe­ľom vody, slo­vom, aby si ju posta­vil pred seba sláv­nu, cir­kev, nema­jú­cu škvr­ny ale­bo vrás­ky ale­bo nie­čo­ho také­ho, ale aby bola svä­tá a bez­vad­ná“, Efez­ským 5:25-27).

    Základ­ná myš­lien­ka posvä­te­nia je „vyčle­niť“, „odde­liť“. Ten­to ter­mín je prí­buz­ný so slo­vom „ospra­vedl­niť“, lebo sa vzťa­hu­je na uda­losť, kto­rá sa udia­la raz a navž­dy: boli sme Bohom pri­čle­ne­ní (vyčle­ne­ní) do jeho vlast­níc­tva (Sk 26:18). Pri­tom ospra­vedl­ne­nie  nemož­no odde­liť od posvä­te­nia (celo­ži­vot­ný pro­ces morál­ne­ho pre­mie­ňa­nia na Kris­tov obraz). Jad­ro a základ­ná prav­da posvä­te­nia je: jed­no­ta s Kris­tom. V pro­ce­se posvä­te­nia Svä­tý Duch stá­le viac a viac zre­ál­ňu­je našu jed­no­tu s Kris­tom v Jeho smr­ti a vzkriesení.

    Napä­tie medzi „je tu“ a „ešte len prí­de“, týka­jú­ce sa nebes­ké­ho krá­ľov­stva, sa odzr­kad­ľu­je aj v živo­te kres­ťa­na. On už je v krá­ľov­stve Božom skr­ze svo­ju jed­no­tu s Kris­tom (Kol 1:13) a teraz sedí „v pone­bes­kých oblas­tiach v Kris­tu Ježi­šo­vi“ (Ef 2:6) skr­ze Svä­té­ho Ducha. No aj napriek tomu stá­le zakú­ša­me v našom živo­te to sta­ré, ten sta­rý život úpad­ku a ska­zy, život hrie­chu a fyzic­kej smr­ti. Nová zmlu­va toto napä­tie vyjad­ru­je nie­koľ­ký­mi spô­sob­mi: „sta­rý člo­vek“ ale­bo „sta­ré ja“, to zna­me­ná to, čo sme kedy­si boli „v Ada­mo­vi“ pod zlo­re­čen­stvom. Toto „sta­ré“ je však už ukri­žo­va­né s Kris­tom (Rim 6:6, Kol 3:9), ale aj napriek tomu musí­me umŕt­vo­vať našu pad­lú ľud­skú pri­ro­dze­nosť s jej hrieš­ny­mi túž­ba­mi a sklon­mi (Rim 8:12-13, Gal 5:16-17, Kol 3:5-6). Kres­ťan je povo­la­ný, aby bojo­val pro­ti hrie­chu  (Ef 6:12-13, 1. Pet 5:8-9). Sme urče­ní, aby sme boli „ako On“ (1. Jan 3:2).

    Posvä­te­nie v Sta­rom zákone

    Zdá sa, že naj­lep­ším spô­so­bom, ako vysvet­liť svä­tosť, je uro­biť tak v pou­ká­za­ní na Boží cha­rak­ter. Pís­mo jas­ne zdô­raz­ňu­je, že základ­nou Božou vlast­nos­ťou je svä­tosť. Hovo­rí to o sebe on sám: „Buď­te svä­tí, lebo ja som svä­tý“  (3. M 11:34; 1. Pet 1:16). Hovo­ria to ľudia: „On je pre­svä­tý Boh“ (Joz 24:19). Potvr­dzu­jú to sera­fí­ni, kto­rí uctie­va­jú Boha: „A vola­li jeden dru­hé­mu a hovo­ri­li: Svä­tý, svä­tý, svä­tý Hos­po­din Zástu­pov“ (Iz 6:3). Ježiš Kris­tus, Boží Syn, ho oslo­vu­je rov­na­ko: „Svä­tý Otče“ (Jn 17:11). Svä­tosť je naj­zá­klad­nej­šou a naj­hl­b­šou vlast­nos­ťou  Božej podstaty.

    Boh je svä­tý a túži mať s nami spo­lo­čen­stvo. Prob­lém je v tom, že ľud­stvo od svoj­ho pádu žije v pad­lom sve­te a nie je svä­té. Pre­to­že sa Boh kvô­li spo­lo­čen­stvu s nami nemô­že stať menej svä­tým, musí­me sa my stať svä­tej­ší­mi. Túto myš­lien­ku Boh v Sta­rom záko­ne ozna­mu­je rôz­nym spô­so­bom. Pre­dov­šet­kým svoj­mu ľudu hovo­rí: „Buď­te svä­tí, lebo ja som svä­tý“ (3. M 11:34). Potom zasvä­cu­je roz­ma­ni­té veci, aby mu spro­stred­ko­va­li spo­lo­čen­stvo s jeho ľudom, so „svä­tým náro­dom“ (2. M 19:6): svä­té kňaž­stvo, aby mu slú­ži­lo (2. M 29:1; 1. Sa 7:1) vo svä­tých rúchach (2. M 28:2-4 – 29:29), svä­tos­tá­nok k pre­bý­va­niu medzi jeho ľudom (2. M 29:31), urči­té  „svä­té dni“, v kto­rých jeho ľud mal pre­stať s kaž­do­den­ný­mi povin­nos­ťa­mi a uctie­vať Boha (2. M 16:23; Lv 23:32) a aj svä­tú vodu na očis­ťo­va­nie nečis­tých (4. M 5:17).

    Sta­rý zákon učí, že nie­čo sa môže odde­liť od Boha buď­to hrie­chom, ale­bo nečis­to­tou. Odpus­te­nie hrie­chu v sta­ro­zá­kon­nej dobe bolo mož­né zís­kať obe­to­va­ním pat­rič­nej obe­ti. Očis­te­nie od nečis­to­ty vyža­do­va­lo, aby sa dotyč­ný  pod­ria­dil prí­sluš­né­mu očist­né­mu obra­du. Očist­né ritu­ály Sta­ré­ho záko­na pou­ží­va­jú krv, vodu a oheň. Prvý z nich, krv, pou­ka­zu­je na služ­bu Pána Ježi­ša, dru­hý a (do istej mie­ry aj tre­tí) na služ­bu Svä­té­ho Ducha. Svä­tý Duch je čas­to sym­bo­li­zo­va­ný vodou, ale­bo sa o ňom hovo­rí výraz­mi obvyk­le pou­ží­va­ný­mi pre teku­ti­ny (napl­niť, poma­zať). Menej čas­to je Duch sym­bo­li­zo­va­ný ohňom (Sk 2:3).

    V kni­hách Levi­ti­cus a Nume­ri je popí­sa­ná celý rad očist­ných obra­dov. Sú to 1. obra­dy pre veci kto­ré sa dajú očis­tiť a 2. obra­dy pre veci, kto­ré sa očis­tiť neda­jú. Ku všet­kým obra­dom prvej sku­pi­ny je potreb­ná voda. Naj­jed­no­duch­šia for­ma obra­dov tej­to sku­pi­ny je tá, že člo­vek, kto­rý sa naka­zil nečis­to­tou, si má vyprať šaty a bude nečis­tým až do veče­ra (2. M 11:38+40). Potom bude pova­žo­va­ný za čis­té­ho. Väč­šia mie­ra nečis­to­ty vyža­do­va­la zlo­ži­tej­šie obra­dy a prostriedky.

     Za urči­tých pod­mie­nok sa moh­la nečis­tou stať aj voda (Lv 11:33-35). Voda z pra­me­ňa ale­bo pod­zem­nej nádr­že je pova­žo­va­ná vždy za čis­tú. Voda neja­ké­ho pra­me­ňa je naprí­klad doslo­va „živou vodou“: Pohy­bu­je sa, a pre­to sa vždy obno­vu­je zo skry­té­ho zdro­ja. Násled­kom toho sa nemô­že stať nečistou.

      V tom spo­čí­va význam výra­zu „živá voda“. Gra­ma­tic­ky jed­no­du­cho zna­me­ná „voda, kto­rá sa hýbe ale­bo ply­nie“, ale teolo­gic­ky zna­me­ná „voda, kto­rá sa nikdy nemô­že stať nečis­tou“. Prá­ve pre­to veľa očist­ných obra­dov vyža­du­je „pra­me­nis­tú“ ale­bo „živú“ vodu (3. M 14:5-6, 6:50-52).   To tiež vysvet­ľu­je, pre­čo sa Boh hrieš­ne­mu Jeru­za­le­mu pred­sta­vu­je ako „pra­meň živej vody“ a „pra­meň vody živo­ta“ (Jer 2:13 a 17:13)  a pre­čo sa vykla­dá, že „pra­meň“ a „živé vody“ v Zacha­riá­šo­vi sú urče­né k očis­te­niu (Zach 13:1; 14:8). A čo je ešte dôle­ži­tej­šie, vysvet­ľu­je to, pre­čo Ježiš ozna­ču­je seba za pra­meň „živej vody“ (Jn 4:10-11; 7:38): Posky­tu­je neob­me­dze­né očis­te­nie od kaž­dé­ho  hrie­chu a nečistoty.Druhá kate­gó­ria očist­ných obra­dov sa týka vecí, kto­ré nie je mož­né očis­tiť. Obvyk­le sú také­to veci zni­če­né, nezried­ka ohňom. Ohňom Boh zni­čil Sodo­mu a Gomo­ru rov­na­ko, ako to neskôr uro­bil s mod­los­lu­žob­ným Jeru­za­le­mom (Jer 4:4; 17:27). Všet­ko z Jeri­cha, až na kovo­vé pred­me­ty, malo byť spá­le­né (Joz 6:17+24). Keď Achan z tých­to pred­me­tov ukra­dol, bol spá­le­ný on aj jeho rodi­na a všet­ky ich veci (Joz 7:12+25).

     Očist­né obra­dy sú ruko­lap­né zvi­di­teľ­ne­nia duchov­ných právd a Boh ich určil pre naše ponau­če­nie. Pre­dov­šet­kým  nás pou­ču­jú, že Boh je svä­tý a vyža­du­je svä­tosť svoj­ho ľudu. Učí nás tiež tomu, že Boh túži po tom, aby sa všet­ko sta­lo svä­tým. Pre kaž­dý druh mate­riá­lu posky­tol očist­ný pros­trie­dok, kto­rý odstra­ňu­je hriech, ale zachra­ňu­je mate­riál. Mate­riá­ly,  kto­ré nebo­lo mož­né očis­tiť, zni­čil (obvyk­le) oheň. Tým sa udr­žo­val tábor aj Boží ľud v čis­to­te či svätosti.

    Táto prav­da sa duchov­ne uplat­ňu­je aj v prí­tom­nej dobe. Boh je ochot­ný skr­ze posvä­cu­jú­cu moc svoj­ho Ducha očis­ťo­vať tých, kto­rí sú ochot­ní opus­tiť svoj hriech. Odstrá­ni hriech a zachrá­ni člo­ve­ka. Tí, kto­rí sa svoj­ho hrie­chu nevzda­jú, musia byť ako tie naj­viac zne­čis­te­né mate­riá­ly v Sta­rom záko­ne zni­če­né spo­lu so svo­jim hrie­chom rov­na­kým spô­so­bom: ohňom.

    Sta­ro­zá­kon­ní pro­ro­ci sa s náde­jou díva­li k dobe, kedy Boh očis­tí celé ľud­stvo a svet. Boh im zja­vil, že toto veľ­ké očist­né die­lo vyko­ná svo­jím Duchom: „Nie silou ani mocou, ale mojím Duchom, hovo­rí Hos­po­din Zástu­pov“ (Zach 4:6). Toto očis­ťo­va­nie Duchom (rov­na­ko ako ďal­šie aspek­ty jeho die­la) budú v budúc­nos­ti dostup­né kaž­dé­mu, mužom aj ženám, sta­rým aj mla­dým, židom aj poha­nom (Joel 2:28-32). Nie­ke­dy ide o víziu očist­né­ho daž­ďa (Joel 2:23), ino­ke­dy o moc­nú rie­ku, kto­rá ply­nie z chrá­mu celou zemou, pri­ná­ša očis­te­nie a dáva život (Ez 47:1-12;  viď tiež Ez 36:25-27+29; Zach 14:4+8).

    Posvä­te­nie v Novom zákone

    Ter­mín „svä­tí“ je tak čas­to pou­ží­va­ný, že dnes ho asi berie­me ako samoz­rej­mosť. Veria­ci v dobe ranej cir­kvi ho však za samoz­rej­mosť až tak neb­ra­li, lebo si boli dob­re vedo­mí očist­ných obra­dov moj­ži­šov­ské­ho záko­na. Obec­ne pla­ti­lo, že zacho­vá­vať svä­tosť je mož­né vyhý­ba­ním sa nečis­to­te a izo­lo­va­ním sa od tých, kto­rí sú nečis­tí. To je však znač­ne pasív­ne chá­pa­nie svä­tos­ti: spo­čí­va vo vyhý­ba­ní sa nečistote.

    Božia svä­tosť je však iná, je aktív­na, aj keď držať sa čo naj­ďa­lej od hrie­chu a nečis­to­ty je neus­tá­le potreb­né. Pre­to­že svä­tý Boh túži po spo­lo­čen­stve s ľuď­mi, jeho aktív­na svä­tosť spo­čí­va v tom, že činí nečis­té čis­tým a nesvä­té svä­tým. Ten­to druh svä­tos­ti umož­ni­la Ježi­šo­va smrť. Jeho nasle­dov­ní­ci zís­ka­li prí­stup do duchov­né­ho Božie­ho krá­ľov­stva pro­ce­som duchov­ným, nie von­kaj­ší­mi obrad­mi (ritu­ál­mi). Hoci boli obklo­pe­ní nečis­tý­mi ľuď­mi ale­bo nečis­tý­mi veca­mi, napriek tomu moh­li byť svä­tí. Pre­to sa ich cha­rak­te­ris­tic­kým ozna­če­ním stá­va „svä­tí“.

    Posvä­te­nie sa odo­hrá­va na úrov­ni jed­not­liv­ca. Tí, kto­rí zosta­nú vo svo­jich hrie­choch, nako­niec budú vyčis­te­ní ohňom. Ten­to pro­ces nevy­ža­du­je ich spo­lu­prá­cu, je však boles­ti­vý, deštruk­tív­ny a trva­lý. To je ten več­ný trest, kto­rý Bib­lia nazý­va „pek­lo“, „ohni­vé jaze­ro“ a „dru­há smrť“ (Iz 66:24, Mt 23:33, 25:30+41+46; Zj 20:14-15). Hoci nebu­dú nikdy očis­te­ní, več­ný oheň zais­ťu­je, že Božie stvo­re­nie už nikdy nebu­de obťa­žo­va­né ich nečis­to­tou. On sa roz­ho­dol posvä­tiť svet a uro­bí to  vodou ale­bo ohňom.

    Kres­ťa­nia si „zvo­li­li“ byť posvä­co­va­ní Duchom. To je pro­ces, kto­rí vyža­du­je neus­tá­lu spo­lu­prá­cu kaž­dé­ho (1. Jan 3:3; Zj 22:11). Je to pro­ces veľ­mi podob­ný ako pri očist­ných obra­doch Sta­ré­ho záko­na, pri kto­rých sa pou­ží­va­la voda. Ten­to posvä­cu­jú­ci pro­ces odstra­ňu­je hriech, nás však zachraňuje.

    Naj­väč­ším die­lom Svä­té­ho Ducha je pri­vá­dzať ľudí do zmluv­né­ho vzťa­hu s Bohom. Medzi neob­rá­te­ný­mi Svä­tý Duch pôso­bí tak, že: usved­ču­je z hrie­chu, sved­čí o Kris­to­vi a potvr­dzu­je Božie slo­vo. Hovo­rí­me, že je to jeho naj­väč­šie die­lo pre­to, lebo toto sa deje medzi naj­väč­šou sku­pi­nou ľud­stva – týka sa to prak­tic­ky kaž­dé­ho, kto nie je kresťan.

    Naše spa­se­nie môže začať až potom, keď sme boli usved­če­ní z osob­né­ho hrie­chu. Pod „usved­če­ním“ roz­umie­me to, že sa pre­sved­čí­me (pocho­pí­me a prij­me­me), že sme sa zacho­va­li zle a že pred Bohom sme vin­ní. Usved­če­nie pri­ná­ša a vypô­so­bu­je Svä­tý Duch.  Toto usved­če­nie z hrie­chu je prvou eta­pou pri posvä­te­ní a jedi­nou, kto­rá nevy­ža­du­je súhlas člo­ve­ka. O tej­to služ­be Ducha hovo­rí Pán Ježiš „A keď on prí­de, bude usved­čo­vať svet o hrie­chu, o spra­ved­li­vos­ti a o súde, a to o hrie­chu pre­to, že neve­ria vo mňa; o spra­ved­li­vos­ti, že idem k svoj­mu Otco­vi, a už ma via­cej neuvi­dí­te, a o súde, že knie­ža toh­to sve­ta je odsú­de­né“ (Jn 16:8-11).

    Všim­ni­me si, že tu sa píše, že Duch bude usved­čo­vať „svet“. Iný­mi slo­va­mi: Naj­väč­šia prá­ca Svä­té­ho Ducha je medzi neob­rá­te­ný­mi a spo­čí­va v usved­čo­va­ní a to v tom, že ich hrie­chy a pre­dov­šet­kým hriech nevie­ry v Božie­ho syna, ich pred Bohom robia vin­ný­mi, že pre člo­ve­ka spra­vod­li­vosť je mož­ná a potreb­ná a že tí, kto­rí sa nepod­ria­ďu­jú pôso­be­niu Svä­té­ho Ducha, budú stáť pred Božím súdom.

    Sna­he Svä­té­ho Ducha pri­niesť usved­če­nie je mož­né odo­lá­vať a odmie­tať ho (Sk 7:51). Ak sa však Svä­tý Duch stiah­ne, nie je žiad­na mož­nosť poká­nia ale­bo odpus­te­nia, pre­to­že chý­ba usved­če­nie, chý­ba pocit viny.

    Duch tiež sved­čí o Kris­to­vi a usved­ču­je nás v prav­de: „.. Ale keď prí­de Teši­teľ, kto­ré­ho vám ja pošlem od Otca, toho Ducha prav­dy, kto­rý vychá­dza od Otca, ten bude sved­čiť o mne“ (Jn 15:26). Duch okrem vnú­tor­né­ho usved­če­nia a sve­dec­tva o Kris­to­vi tiež dosved­ču­je a potvr­dzu­je Božie slovo.

    Boží Duch veria­ce­ho po obrá­te­ní neopúš­ťa (Jn 14:16). Väč­šia pod­da­nosť veria­ce­ho vedie k väč­šej spo­lu­prá­ci a dôver­nos­ti so Svä­tým Duchom. Duch pôso­bí tiež tak, že nám pomá­ha vyhý­bať sa hre­še­niu. Sme vin­ní hrie­chom ned­ba­los­ti (zaned­ba­nia) v tom, že nikto z nás dosť neuc­tie­va Boha, dosť ho nemi­lu­je a dosť mu neslú­ži a to bez ohľa­du na sku­toč­nosť, že z času na čas spá­cha­me neja­ký iný hriech. Pre­to môže­me hovo­riť o „celo­ži­vot­nom pro­ce­se, kto­rým sa jeho (t.j. Božia) svä­tosť stá­va v našom živo­te skutočnou“.

    Duch si pou­ží­va veria­cich, aby boli nápo­moc­ní v die­le posvä­te­nia. To je ove­ľa viac, než len požia­dav­ka na našu neus­tá­lu spo­lu­prá­cu pri pro­ce­se náš­ho posvä­te­nia vo veciach ako odo­lá­vať poku­še­niu k hrie­chu (2. Kor 6:16-7:1; Zj 22:11). Zna­me­ná to napo­má­hať k posvä­te­niu druhých.

    V his­tó­rii cir­kvi uče­nie o kres­ťan­skej svä­tos­ti sa čas­to sústre­ďo­va­lo na jed­not­liv­cov, na „svä­té­ho muža“, ale­bo na „svä­tú ženu“. Pri­tom sa zabú­da­lo na „svä­tý ľud“ ale­bo „svä­tú cir­kev“. Raná cir­kev vide­la kres­ťan­ský život a kres­ťan­ské posvä­te­nie v kon­tex­te (na poza­dí) milu­jú­ce­ho, sta­rost­li­vé­ho spo­lo­čen­stva. Sved­čia o tom lis­ty apoš­to­lov, kde výzvy k svä­té­mu živo­tu sú v množ­nom čís­le (Rim 6:1-23, Gal 5:13 – 6:10, Ef 4:17 – 6:18). Nema­lo by to byť nespráv­ne pocho­pe­né, lebo Boh s nami jed­ná ako s jed­not­liv­ca­mi. Ten­to kolek­tív­ny pohľad na Boží ľud uka­zu­je ces­tu ku kres­ťan­skej roz­um­nos­ti, rea­liz­mu a celistvosti.

    Svä­tý Duch dáva veria­ce­mu spo­lo­čen­stvo s ostat­ný­mi veria­ci­mi (Flp 2:1). V rám­ci toh­to spo­lo­čen­stva nás Boh vyzý­va k tomu, aby sme sa navzá­jom kon­fron­to­va­li vo veciach hrie­chu (Mt 18), navzá­jom sa povzbu­dzo­va­li (Žd 10:24), navzá­jom sa milo­va­li (Rim 13:8), navzá­jom sa o seba sta­ra­li (1. Kor 12:25-26).

    Kres­ťan je povo­la­ný, aby bojo­val pro­ti hrie­chu. Aj keď sú situ­ácie, že sa nám zdá, že všet­ko je pro­ti nám, aj tak sme povin­ní držať si svo­je pre­sved­če­nie, svo­ju vie­ru a posta­viť sa (bojo­vať) pro­ti sve­tu (jeho spô­so­bom), telu a hrie­chu. Kres­ťan vie, že utr­pe­nia toh­to veku a súčas­ná situ­ácia nebu­dú done­ko­neč­na pokra­čo­vať.  Sme urče­ní, aby sme boli „ako On“. Toto die­lo v nás Svä­tý Duch doko­ná, keď sa zno­va vrá­ti Kris­tus (1. Jan 3:2). Ten, kto začal dob­ré die­lo v nás, sľú­bil, že ho aj dokon­čí v deň prí­cho­du Ježi­ša Kris­ta (Flp 1:6). Do tej doby je ale našou úlo­hou sa (za pomo­ci a pod vply­vom Svä­té­ho Ducha) očis­ťo­vať (1. Jan 3:2-3).

     Fari­ze­us mal súbor záko­nov, kto­rý mu hovo­ril, ako uplat­ňo­vať moj­ži­šov­ský zákon vo svo­jom živo­te a kto­rý mu pred­pi­so­val cho­va­nie za kaž­dej situ­ácie. To ho chrá­ni­lo pred naka­ze­ním sa nečis­to­tou. Veria­ci má Svä­té­ho Ducha, kto­rý robí to isté. Uka­zu­je mu, ako jed­nať, aby bolo mož­né vyhnúť sa hrie­chu za kaž­dých okol­nos­tí (Rim 8:6-10). Z rov­na­ké­ho dôvo­du otvá­ra Duch veria­ce­mu Božie slo­vo (1. Kor 2:9-16) a čas­to mu pri­po­mí­na, čo hovo­ril Pán Ježiš (Jn 14:16). Tak­to teda Duch pomá­ha, aby sa  spra­vod­li­vosť veria­ce­ho stá­va­la sku­toč­nou, reál­nou, viditeľnou.

    Toto je per­spek­tí­va kres­ťa­na. Toto je naša per­spek­tí­va –  per­spek­tí­va Božie­ho ľudu. Je to ako oča­ká­va­nie svi­ta­nia po tma­vej noci. Prá­ve táto per­spek­tí­va je pohnút­kou, aby sme pra­co­va­li na posvä­te­ní v milos­ti a v moci Svä­té­ho Ducha až po ten deň, kto­rý má prí­sť, kedy Boží ľud bude pred­sta­ve­ný ako nepo­škvr­ne­ná neves­ta svoj­mu nebes­ké­mu žení­cho­vi (Ef 5:26-27, Zj 19:7-9).

    image_pdfimage_print