Rozhodujúca voľba

Opäť voľ­by! Áno, tak sa čas­to hovo­rí, veď v tom­to demok­ra­tic­kom veku sa zdá, že k voľ­bám rôz­ne­ho dru­hu dochá­dza stá­le čas­tej­šie. Voľ­by, či už do par­la­men­tu, do obec­ných zastu­pi­teľs­tiev ale­bo do iných orgá­nov, sta­li sa súčas­ťou bež­né­ho živo­ta obča­nov moder­né­ho štá­tu. Pri takých­to prí­le­ži­tos­tiach čas­to počuť slo­vá „roz­ho­du­jú­ce“, „kri­tic­ké“, „mimo­riad­ne závaž­ne“ atď., kto­ré sa pou­ží­va­jú, aby sa v mys­liach voli­čov vyvo­la­li dojem, že nastá­va­jú­ce voľ­by majú viac ako oby­čaj­ný význam.

Z his­tó­rie dob­re vie­me, že nie­kto­ré voľ­by nema­li taký závaž­ný význam, aký sa pred­po­kla­dal, a na dru­hej stra­ne zasa nie­kto­ré hla­so­va­nia mali za násle­dok mimo­riad­ne veľ­ké zme­ny, nie­ke­dy k lep­šie­mu, nie­ke­dy k hor­šie­mu. V his­tó­rii však je zazna­me­na­ná jed­na voľ­ba, kto­rá vyni­ká nad všet­ky iné svo­jou závaž­nos­ťou, lebo hoci k nej doš­lo pred 2000 rok­mi, pred­sa jej násled­ky pre­ni­ka­jú stá­ro­čia­mi a trva­jú až do súčas­nej doby. Nikdy, ani pred ňou ani po nej, nebo­lo voľ­by, kto­rá by sa svo­jím význa­mom dala porov­nať s tou­to voľ­bou. Usku­toč­ni­la sa oko­lo roku 30 náš­ho leto­poč­tu. Mies­tom jej kona­nia bolo mes­to Jeru­za­lem a kona­la sa v dobe židov­ských sviat­kov Pas­chy. Vrch­ný dozor nad ňou mal rím­sky mies­to­dr­ži­teľ Pont­ský Pilát. Cie­ľom tej­to voľ­by bolo roz­hod­núť, kto­ré­ho z dvoch väz­ňov pre­pus­tiť na slo­bo­du. Oso­by, medzi kto­rý­mi sa roz­ho­do­va­lo, boli:

1. Ježiš Kris­tus, Syn Boží, Kráľ Židov a Knie­ža poko­ja, kto­rý pre­chá­dzal Jud­skom, Samá­ri­ou a Gali­le­ou a pri­tom kázal, vyučo­val a uzdravoval.

2. Bara­báš, význač­ný väzeň, o kto­rom sa hovo­rí ako o zboj­ní­ko­vi, povs­tal­co­vi a vrahovi.

Toto bola voľ­ba sku­toč­ne nesmier­ne závaž­ná s ďale­ko­siah­ly­mi dôsled­ka­mi. Pred volič­mi stá­li iba dve oso­by, tak­že po jed­nej strán­ke vec bola veľ­mi jed­no­du­chá. Ale závaž­nosť otáz­ky, o kto­rú išlo, bola úžas­ná. V pod­sta­te to bola voľ­ba medzi prá­vom a kriv­dou, dob­rom a zlom, poko­jom a nási­lím, poriad­kom a zmät­kom. Keď nako­niec nastal oka­mih roz­hod­nu­tia, pri­vie­dol Pilát Ježi­ša Kris­ta a dav jed­no­hlas­ne skrí­kol: „Ber si toh­to a pre­pusť nám Bara­bá­ša!“ Váha­vo a neroz­hod­ne sa Pilát ďalej pýtal: „Čo mám teda uro­biť s Ježi­šom, kto­ré­ho vola­jú Kris­tom?“ A z davu zazne­la jed­no­my­seľ­ná odpo­veď: „Ukri­žuj, ukri­žuj ho!“ Osud­ná voľ­ba! Zboj­ní­ko­vi, povs­tal­co­vi a vra­ho­vi dali v svo­jej voľ­be pred­nosť pred Ježi­šom Kris­tom, o kto­rom rím­sky mies­to­dr­ži­teľ tri razy vyhlá­sil, že na ňom nija­kej viny nenachádza.

Od oné­ho roku uply­nu­li stá­ro­čia, ale zlé dôsled­ky tej­to voľ­by, kto­rá nemá sebe rov­nú, nikdy nikto neod­strá­nil: násil­nos­ti, krá­de­že, vraž­dy, vydie­ra­nia, úno­sy, nepo­ko­je v jed­not­li­vých kra­ji­nách a medzi národ­mi, to všet­ko je na den­nom poriad­ku. Zla­tý vek mie­ru, kto­rý tak čas­to opi­su­jú bás­ni­ci, po kto­rom ľud­stvo toľ­ko túži a kto­rý poli­ti­ci sľu­bu­jú ako by už bol pre­do dver­mi, nikdy nena­stal. Pre­čo? Lebo trva­lý mier a pokoj nemô­že nastať v sve­te, čo zavr­hol a ukri­žo­val Knie­ža poko­ja. Vari je Boh ľahos­taj­ný k tej­to voľ­be, kto­rá sa vyko­na­la v ten smut­ný a sláv­nost­ne váž­ny deň v Jeru­za­le­me? Nija­kým činom! Ten, kto­ré­mu ľudia pri­sú­di­li kríž a hrob, bol pový­še­ný a oslá­ve­ný a teraz sedí na pra­vi­ci Majes­tá­tu na výsos­tiach, pri­čom oča­ká­va čas, keď mu budú jeho nepria­te­lia polo­že­ní pod nohy ako pod­nož­ka. Áno, pri­chá­dza deň jeho koru­no­va­nia ako Krá­ľa nie­len nebies, ale aj tej­to zeme, lebo Boh sám tak roz­ho­dol, že Pán Ježiš Kris­tus musí kra­ľo­vať. Potom, keď sa to usku­toč­ní, nasta­ne pokoj, bla­ho­byt a bez­peč­nosť, ale skôr nie! Toto tvr­de­nie nie je zalo­že­né na výmys­loch ale­bo fan­tá­zii, ale na spo­ľah­li­vom Božom slo­ve, slo­ve prav­dy – svä­tom Písme.

Celo­sve­to­vé pano­va­nie spra­vod­li­vos­ti a mie­ru nasta­ne vte­dy, keď vlá­da spo­či­nie na ple­ciach Bohom usta­no­ve­né­ho Krá­ľa. Teraz sa mož­no v tvo­jej mys­li vyno­rí otáz­ka: Pre­čo sa usku­toč­ne­nie toh­to nanaj­výš prí­ťaž­li­vé­ho výhľa­du tak dlho odkla­dá? Nech nám dajú odpo­veď svä­té Pís­ma. „Nemeš­ká Pán so zasľú­be­ním, ako to nie­kto­rí pokla­da­jú za meš­ka­nie, ale je zho­vie­va­vý voči vám. Nech­ce totiž aby nie­kto­rí zahy­nu­li, ale aby všet­ci dospe­li k poká­niu“ (2. Pet­rov 3:9). Pred­tým než sa na zemi bude môcť nasto­liť požeh­na­ná vlá­da Pána Ježi­ša, prí­du na ten­to bez­bož­ný svet hroz­né búr­ky spra­vod­li­vé­ho hne­vu Božie­ho. Jed­no beda bude nasle­do­vať za dru­hým a kaž­dé nasle­dov­né bude tvr­d­šie než všet­ky pred­chá­dza­jú­ce. O súde sa hovo­rí, že je to Božie podiv­né a neoby­čaj­né die­lo (Izaiáš 28:21), ale keď on bude poža­do­vať účty od sve­ta, kto­rý zavr­hol jeho Syna, bude konať rých­lo, no s neodo­la­teľ­nou mocou. Pred tými­to súd­mi nebu­de úni­ku. Teraz teda Boh čaká, aby aj teba neprik­va­či­li pohro­my, kto­ré drvi­vo dopad­nú prá­ve na túto zem. Áno, Boh dáva ľuďom prí­le­ži­tosť uznať nespra­vod­li­vosť roz­sud­ku sve­ta nad Pánom Ježi­šom, a už mno­hí sa ucho­pi­li výsa­dy toh­to jeho milos­ti­vé­ho ohľa­du. Tí, kto­rí tak uro­bi­li, vyhlá­si­li zre­teľ­ne, že sú teraz na Páno­vej stra­ne, a majú bla­že­né uis­te­nie, že nech budú búr­ky súdov ako­koľ­vek veľ­ké či hroz­né, oni nikdy neza­hy­nú, ani na súd neprí­du, lebo „nie­to nija­ké­ho odsú­de­nia tým, kto­rí sú v Kris­tu Ježi­šo­vi“ (Rím­skym 8:1).

Milý čita­teľ, ty sa nastá­va­jú­cich volieb mož­no zúčast­níš ale­bo nezú­čast­níš, ale nech bude ako­koľ­vek, pamä­taj, že več­né bla­ho tvo­jej duše závi­sí od toho, ako odpo­vieš na otáz­ku, kto­rá natoľ­ko zmiat­la Pont­ské­ho Pilá­ta: „Čo teda mám uro­biť s Ježi­šom, kto­ré­ho vola­jú Kris­tom?“ Pokor sa pred ním ako pred svo­jím Pánom, vyznaj mu svo­je hrie­chy a spo­ľah­ni vie­rou na neho, lebo prá­ve za všet­ky tvo­je hrie­chy on pre­lial svo­ju dra­hú krv. Len toto je správ­na voľ­ba a správ­na odpo­veď na túto otázku.

Nepre­hliad­ni a neza­ned­baj túto tak život­ne dôle­ži­tú zále­ži­tosť! Odkla­da­nie je nebez­peč­né. Veľ­ké a več­né požeh­na­nia sú v tvo­jom dosa­hu teraz. Už zaj­tra môže byť nesko­ro, „lebo nevieš, čo splo­dí deň“ (Prí­slo­via 27:1). „Boh teda pre­hlia­dol časy neve­do­mos­ti, ale teraz zves­tu­je ľuďom, všet­kým vša­de, aby čini­li poká­nie, pre­to­že usta­no­vil deň, v kto­rom bude súdiť celý svet v spra­vod­li­vos­ti v oso­be muža, kto­ré­ho určil nato, a podá­va všet­kým ľuďom vie­ru vzkrie­siac ho z mŕt­vych.“ (Skut­ky 17:30-31). „Kto verí v neho, nebu­de odsú­de­ný, ale ten, kto neve­rí, už je odsú­de­ný, lebo neuve­ril v meno jed­no­ro­de­né­ho Syna Božie­ho“(Ján 3:18).

image_pdfimage_print