Stručná história izraelského národa – 4. diel

Séria v pia­tich dieloch

 

 

Od naro­de­nia Ježi­ša z Naza­re­ta (1 pred Kristom),

po koniec 1. sto­čia (100 po Kristovi)

 

 

A. Dato­va­nie novo­zá­kon­nej doby 1. storočia

 

V tom­to die­ly sa v struč­nos­ti pozri­me na uda­los­ti novo­zá­kon­nej éry – obdo­bia živo­ta Pána Ježi­ša a jeho apoš­to­lov. Je to obdo­bie 1. sto­ro­čia n.l. (po Kristovi).

 

Dato­va­nie pre­dov­šet­kým počiat­ku tej­to doby sa v jed­not­li­vých zdro­joch znač­ne líši. Pre­to sme sa roz­hod­li, že jed­not­li­vým uda­los­tiam pri­ra­dí­me naj­hod­no­ver­nej­šie dátu­my, ku kto­rým sme dospe­li na zákla­de pre­skú­ma­nia úda­jov nám dostup­ných zdro­jov. Pre­skú­ma­li sme tie­to zdro­je, ale ako s cel­kom, teda so všet­kým, čo sa v nich v súvis­los­ti s dato­va­ním počiat­kov novo­zá­kon­nej doby uvá­dza, sa s nimi nedo­ká­že­me sto­tož­niť. Sú v nich pasá­že a výkla­dy, kto­ré nie sú v zho­de s uče­ním Pís­ma. Pre­to sme sa roz­hod­li v tom­to oddie­le neuvá­dzať odka­zy na jed­not­li­vé zdro­je a ani sme ich neza­ra­di­li do zozna­mu lite­ra­tú­ry za člá­nok, aby sme čita­te­ľa odka­zom na prí­sluš­ný zdroj neuvied­li do omy­lu a na ces­tu blu­du. Pre­to pro­sí­me čita­te­ľa o pocho­pe­nie toh­to postu­pu. Ten­to postoj vysvet­lí­me na kon­krét­nom príklade: 

 

Ide, naprí­klad, o situ­áciu, keď z výcho­du priš­li tra­ja mudr­ci (krá­li), aby sa poklo­ni­li Ježi­šo­vi, prá­ve naro­de­né­mu krá­ľo­vi Židov. Do Jeru­za­le­ma a násled­ne do Bet­le­he­ma ich pri­vied­la hviez­da, kto­rá išla pred nimi. Z Matú­šov­ho evan­je­lia je zrej­mé, že hviez­da, kto­rá ich vied­la, bola nad­pri­ro­dze­ný úkaz. V rôz­nych zdro­joch sa však dato­va­nie tej­to uda­los­ti, a tým aj násled­ných uda­los­tí, deje s odvo­la­ním sa na astro­no­mic­ké úda­je o kon­jun­kcii pla­nét Jupi­te­ra a Satur­na v súhvez­dí Rýb. V iných sa táto uda­losť dáva do súvi­su s Hal­le­y­ho komé­tou. Oba tie­to spô­so­by dato­va­nia Ježi­šov­ho naro­de­nia a inter­pre­tá­cia prí­be­hu Bet­le­hem­skej hviez­dy sú oči­vid­ný nezmy­sel a evi­dent­ná sna­ha nad­pri­ro­dze­ný Boží zásah vysvet­liť vedec­ky ako pri­ro­dze­ný jav. A aj ďal­šie iné veci ale­bo tvr­de­nia, s kto­rý­mi sa nemô­že­me sto­tož­niť (výklad Danie­lov­ho a Joelov­ho  pro­roc­tva a iné).

 

To, o čo sa s isto­tou opie­ra­me, je pozna­nie, že náš leto­po­čet (n. l.), čiže sys­tém Anno Domi­ni počí­ta­nia času, kto­rý zosta­vil mních Diony­sius Exi­gu­us v 6. sto­ro­čí po Kris­to­vi, je správny.

 

Pre dato­va­nie uda­los­tí počiat­ku toh­to obdo­bia je dôle­ži­tá chro­no­ló­gia živo­ta Ježi­ša Kris­ta. Ide pre­dov­šet­kým  o tri uda­los­ti: jeho naro­de­nie, začia­tokkoniec jeho služ­by.

 

 

His­to­ric­ké poza­die Ježi­šov­ho živo­ta a služby

 

Keď sa Ježiš naro­dil, bola Pales­tí­na už od roku 63 pred Kris­tom pod rím­skou nad­vlá­dou. Vlád­li jej Rímom urče­ní panov­ní­ci, z kto­rých naj­zná­mej­ší bol Hero­des Veľ­ký. Krá­ľom bol meno­va­ný v decem­bri roku 38 pred Kris­tom, ale vlá­dy v Jeru­za­le­me sa ujal až v augus­te roka 35 pred Kris­tom a kra­ľo­val až do svo­jej smr­ti. Zomrel  tes­ne pred Veľ­kou nocou oko­lo 20. mar­ca roku 1 po Kris­to­vi vo veku asi 70 rokov. Po jeho smr­ti doš­lo k roz­de­le­niu úze­mia toh­to krá­ľov­stva pod­ľa jeho vôle (tes­ta­men­tu) medzi jeho troch synov.

 

Hero­des Arche­la­os (23 pred Kris­tom – 16 po Kris­to­vi), pri­pad­lo mu Jud­sko a Samá­ria. Bol tam tet­rar­chom (1 po Kris­to­vi – 10 po Kris­to­vi). V desia­tom roku jeho zlej vlá­dy bol zosa­de­ný a cisár sa roz­ho­dol pre pria­mu sprá­vu tej­to oblas­ti. Dosa­dil namies­to Arche­la­osa rím­ske­ho pro­ku­rá­to­ra, kto­rý bol pria­mo pod­ria­de­ný vlád­co­vi pro­vin­cie Sýrie. V dobe Ježi­šo­vej služ­by bol tým­to pro­ku­rá­to­rom Pon­cius Pilát (v rokoch 26 až 36 po Kristovi).

 

Hero­des Anti­pas (20 pred  Kris­tom –  39 ale­bo 40 po Kris­to­vi). Bol tet­rar­cha Gali­lee a Peree. Zastá­val svoj úrad počas celej Ježi­šo­vej služ­by. Vlá­dol v rokoch 1 po Kris­to­vi až 39 po Kris­to­vi, keď bol zosa­de­ný cisá­rom Cali­gu­lom a posla­ný do vyhnan­stva. Nechal pop­ra­viť Jána Krs­ti­te­ľa a stre­tol sa s Ježi­šom pred jeho smrťou.

 

Hero­des Filip (asi 26? pred Kris­tom – 34? po Kris­to­vi). Po otco­vej smr­ti mu pri­pad­la vlá­da nad sever­nou čas­ťou krá­ľov­stva (úze­mie seve­ro­vý­chod­ne od Gali­lej­ské­ho jaze­ra, Itu­rea, Golan­ské výši­ny, Tra­cho­ni­tis). Keď­že jeho man­žels­tvo bolo bez­det­né, po jeho smr­ti boli jeho úze­mia pri­po­je­né k pro­vin­cii Sýria pod sprá­vou Hero­de­sa Agrip­pu I. (po krát­kom pre­ru­še­ní pria­mo rím­skou vlá­dou bol jud­ským krá­ľom až do svo­jej smr­ti – kra­ľo­val v rokoch 41–44 po Kris­to­vi). Hero­des Agrip­pa I. (bol vnuk Hero­de­sa Veľ­ké­ho) dal pop­ra­viť Jaku­ba a uväz­nil Pet­ra (Skut­ky 12. kapitola).

 

Hero­des Veľ­ký sa pre­slá­vil mno­hý­mi veľ­ko­le­pý­mi stav­ba­mi, z kto­rých naj­zná­mej­šia je pre­stav­ba dru­hé­ho jeru­za­lem­ské­ho (Zeru­bá­be­lov­ho) chrá­mu. Pre­stav­ba nies­la pome­no­va­nie Hero­de­sov chrám. Ten­to chrám zni­či­li v roku 70 po Kris­to­vi Rima­nia počas potlá­ča­nia židov­ské­ho povs­ta­nia. Dodnes sa z neho zacho­va­la časť západ­nej čas­ti von­kaj­šej hrad­by, kto­rá pôvod­ne obklo­po­va­la Chrá­mo­vú horu. Nesie pome­no­va­nie Múr náre­kov.

 

Chro­no­ló­gia Ježi­šov­ho živo­ta a služby

a) Ježi­šo­vo narodenie

Ježiš sa naro­dil pred smr­ťou židov­ské­ho krá­ľa Hero­de­sa Veľ­ké­ho (Matúš 2:1, 13-15; Lukáš 1:5). Naro­dil sa 25. decem­bra roku 1 pred Kris­tom. V tom­to roku pre­bie­ha­lo pod­ľa naria­de­nia cisá­ra Augus­ta v celej rím­skej ríši sčí­ta­nie ľudu, čo je spo­ľah­li­vo dolo­že­né archív­nym mate­riá­lom. K sčí­ta­niu doš­lo vte­dy, keď bol Cyre­nius vlád­com nad Sýri­ou (Lukáš 2:1-2). V našom leto­poč­te neexis­tu­je rok nula. Ježiš v roku 1 po Kris­to­vi mal teda jeden rok.

 

Tu uve­die­me, pre­čo sa počia­tok leto­poč­tu nekla­die pres­ne do dňa naro­de­nia Ježi­ša Kris­ta. Je to tým, že od čias Júliu­sa Céza­ra (od roku 45 pred Kris­tom) všet­ky úpra­vy kalen­dá­ra začí­na­jú prvým dňom prvé­ho mesia­ca nasle­du­jú­ce­ho roka. Diony­sius Exi­gu­us, mních, kto­rý v 6. sto­ro­čí zosta­vil náš leto­po­čet (n.l.), túto sku­toč­nosť zrej­me rešpek­to­val, tak­že 1. janu­ár roku 1 je prvým dňom náš­ho leto­poč­tu (lat., AD, Anno Domo­ni, roku Pána), pri­čom Ježiš sa naro­dil 25. decem­bra roku -1 ( 25. decem­bra v 1. roku pred Kristom).

 

Ďal­šia poznám­ka sa týka toho, že deň naro­de­nia Ježi­ša Kris­ta (25. decem­ber) nemá nič spo­loč­né s „kul­tom Sln­ka v deň zim­né­ho slno­vra­tu“, ako tvr­dia nie­kto­rí kri­ti­ci a opo­nen­ti toh­to dátu­mu Ježi­šov­ho dňa naro­de­nia. K sta­no­ve­niu dátu­mu dňa naro­de­nia sa dospe­lo roz­bo­rom evan­je­lií a sta­ro­by­lých spi­sov prvých sto­ro­čí, do čoho pat­ria aj (ale­bo hlav­ne) Sta­ro­žit­nos­ti Joze­fa Flá­via. Zaviesť ten­to deň ako kult Sln­ka bola akti­vi­ta cisá­ra Aure­lia­na až v roku 274 po Kristovi.

 

b) Začia­tok Ježi­šo­vej služby

Pod­ľa Luká­ša a Jána

Ježiš verej­ne vystú­pil až potom, ako začal pôso­biť Ján Krs­ti­teľ. Ten začal služ­bu v 15. roku vlá­dy rím­ske­ho cisá­ra Tibé­ria. Tibé­rius sa stal cisá­rom v deň smr­ti cisá­ra Augus­ta, čo sa sta­lo 19. augus­ta roku 14 po Kris­to­vi a pät­nás­ty rok jeho vlá­dy začal 19. augus­ta roku 28 a trval do 19. augus­ta roku 29. Nevie­me pres­ne, kedy Ján začal kázať na púš­ti, ale bolo to ešte pred 19. augus­tom roku 29.

 

Medzi Ježi­šo­vým naro­de­ním a začiat­kom jeho služ­by leží doba „asi trid­sať rokov“ (Lukáš 3:23). Ježiš dosia­hol vek 30 rokov 24. decem­bra roku 30 a jeho verej­ná služ­ba sa počí­ta od vod­né­ho krs­tu v rie­ke Jor­dán, kto­rý vyko­nal Ján. Ku krs­tu doš­lo, ako uvá­dza­jú zdro­je, 8. decem­bra roku 30, teda sa pod­ľa Luká­ša dá pove­dať, že už mal „asi 30 rokov“. Po Ježi­šo­vom krs­te nasle­do­va­lo obdo­bie, kto­ré zahr­ňo­va­lo 40 dní poby­tu na púš­ti, povo­la­nie nie­kto­rých uče­ní­kov, svad­bu v Gali­lej­skej Káne a krát­ky pobyt v Kafar­nau­me (Ján 1:35-49, 2:11-12). Po tých­to uda­los­tiach Ježiš počas prvé­ho roka svo­jej verej­nej služ­by šiel do Jeru­za­le­ma slá­viť prvú Pas­chu (Veľ­kú noc, Ján 2:13) vo svo­jej služ­be, kto­rá pri­pad­la na 26. marec roku 31 po Kristovi.

 

c) Koniec Ježi­šo­vej služby

Ježiš bol ukri­žo­va­ný v dobe pôso­be­nia jud­ské­ho pro­ku­rá­to­ra Pon­cia Pilá­ta, teda urči­te v nie­kto­rom roku v roz­me­dzí rokov 26–36 po Kris­to­vi. Pod­ľa Jánov­ho evan­je­lia Ježiš počas svo­jej služ­by mal v Jeru­za­le­me účasť na troch sviat­koch Pas­chy. Počas tre­tej bol ukrižovaný.

 

Boli to nasle­dov­né Paschy:

Prvá: 26. mar­ca 31 po Kristovi

Dru­há: 14. mar­ca 32 po Kristovi

Tre­tia: 3. aprí­la (pia­tok) 33 po Kristovi

 

Zhr­nu­tie

Dôle­ži­tý­mi medz­ník­mi v živo­te Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta sú:

 

a) Ježiš sa naro­dil 25. decem­bra roku 1 pred Kristom.

b) Verej­ne začal slú­žiť po krs­te začiat­kom decem­bra roku 30. Mal pri­bliž­ne trid­sať rokov.

c) Bol ukri­žo­va­ný v pia­tok 3. aprí­la roku 33 po Kris­to­vi. O dĺž­ke jeho služ­by, kto­rá trva­la asi tri až tri a pol roka, sa usu­dzu­je pod­ľa účas­ti na troch sláv­nos­tiach Veľ­kej noci.

 

Chro­no­ló­gia apoš­tol­ské­ho obdobia

Apoš­tol­ské obdo­bie začí­na dňom Let­níc, dňom vylia­tia Svä­té­ho Ducha na asi 120 uče­ní­kov Ježi­ša Kris­ta zhro­maž­de­ných v Jeru­za­le­me. Je prav­de­po­dob­né, že uda­los­ti v ranom obdo­bí vzni­ku Cir­kvi postu­po­va­li veľ­mi rých­le. Ako zdroj dato­va­nia a chro­no­ló­gie pre väč­ši­nu his­to­ri­kov slú­ži Kni­ha skut­kov dopl­ne­ná údaj­mi z epiš­tol (apoš­tol­ských lis­tov) a zo židov­ských i svet­ských pra­me­ňov. Pod­ľa úda­jov z tých­to zdro­jov je mož­né načrt­núť dato­va­nie a chro­no­ló­giu toh­to obdo­bia. Robí sa tak hlav­ne cez úda­je o pôso­be­ní apoš­to­la Pav­la: Pav­lo­vo obrá­te­nie, náv­šte­vy Jeru­za­le­ma, misij­né ces­ty, jeho uväz­ne­nie a smrť.

 

Zo svet­ských dejín za najis­tej­ší dátum tej­to doby (s pres­nos­ťou jed­né­ho roka) je pova­žo­va­né obdo­bie fun­kcie pro­kon­zu­la Achá­je, kto­rú vyko­ná­val Gal­li­on (Skut­ky 18:12). Jeho vlá­da sa kla­die do rokov 51–52 po Kristovi.

 

Keby bol Gal­li­on do úra­du dosa­de­ný len krát­ko pred uda­los­ťou zo Skut­kov 18:12, potom by Pav­lov pobyt v Korin­te mohol spa­dať do doby medzi jeseň roka 50 a jar 52. To súhla­sí s nedáv­nym prí­cho­dom Žida Akvi­lu a jeho ženy Pri­scil­ly z Itá­lie,  kto­rý sa datu­je do roku 50.

 

Ďal­šie uda­los­ti tej­to doby, kto­ré sa pova­žu­jú za spo­ľah­li­vo datované:

Smrť Hero­de­sa Agrip­pu I. (Skut­ky 12:20-23) na jar v roku 44 po Kristovi.

 

Hlad za cisá­ra Klau­dia (Skut­ky 11:28) v rokoch 44–48 po Kristovi.

 

Vypo­ve­da­nie Židov z Ríma za cisá­ra Klau­dia (Skut­ky 18:2) v roku 49 po Kristovi.

 

Úra­do­va­nie pro­kon­zu­la Gal­li­ona (Skut­ky 18:12) – roky 51–52 po Kristovi.

 

Úra­do­va­nie pro­kon­zu­la Feli­xa (Skut­ky 23:26, 24:27) – roky 52–60 po Kristovi.

 

Úra­do­va­nie pro­kon­zu­la Fes­ta (Skut­ky 24:27) – roky 60–62 po Kristovi.

 

Dato­va­nie a chro­no­ló­gia služ­by apoš­to­la Pavla

Pavol sa obrá­til po Šte­fa­no­vej smr­ti asi v roku 34. Po svo­jom obrá­te­ní strá­vil tri roky v oblas­ti Damaš­ku (Galat­ským 1:18). Potom nav­ští­vil Jeru­za­lem a zdr­žal sa tam 15 dní. Potom odtiaľ odišiel do Tar­zu. V Tar­ze a Cilí­cii kázal asi 5 rokov a potom ho Bar­na­báš pri­vie­dol do Anti­ochie. Dru­hý­krát po svo­jom obrá­te­ní nav­ští­vil Jeru­za­lem po 14 rokoch (koniec roka 46 a začia­tok 47, keď s Bar­na­bá­šom pri­nies­li z Anti­ochie do Jeru­za­le­ma finanč­nú podporu).

 

Pavol a Bar­na­báš zanies­li zbier­ku do Jeru­za­le­ma a vrá­ti­li sa späť. Po návra­te v tom­to istom roku odiš­li z Anti­ochie na prvú misij­nú ces­tu (začiat­kom roka 47). Káza­li na Cyp­re a v mes­tách juž­nej Galá­cie. Potom sa vrá­ti­li do Anti­ochie. Koniec prvej ces­ty sa datu­je na koniec roka 48. Pavol s Bar­na­bá­šom sa v roku 49 zúčast­ni­li apoš­tol­ské­ho roko­va­nia (kon­ci­lu) v Jeru­za­le­me (Skut­ky 15).

 

Dru­há misij­ná ces­ta zača­la krát­ko po skon­če­ní kon­ci­lu v Jeru­za­le­me ešte v roku 49. Do Korin­tu Pavol pri­šiel na jeseň v roku 50 a opus­til ho na jar 52. Počia­tok úra­do­va­nia pro­kon­zu­la Gal­li­ona (roky 51–52 po Kris­to­vi) urču­je pomer­ne pres­ne dobu poby­tu Pav­la v Korin­te. Pavol kázal v Korin­te cel­ko­vo jeden rok a šesť mesia­cov (Skut­ky 18:11). Po uda­los­ti s Gal­li­onom (verš 12) Pavol pobu­dol v Korin­te ešte mno­ho dní (verš 18) a potom cez Kench­rey odišiel do Efe­zu a späť do Anti­ochie (ver­še 19-22). Tým sa asi kon­com roka 52 ale­bo začiat­kom roka 53 skon­či­la dru­há Pav­lo­va misij­ná cesta.

 

Tre­tia misij­ná ces­ta (tzv. egej­ské obdo­bie) je dato­va­ná do rokov 53–58. Zača­la v Anti­ochii v roku 53 a skon­či­la v Jeru­za­le­me, kam sa Pavol navrá­til na jar v roku 58. V Jeru­za­le­me bol zatknu­tý a odve­de­ný do Céza­rey, kde za pro­kon­zu­la Feli­xa bol dva roky väz­ne­ný v domá­com väze­ní (v rokoch 58–60). Dvoj­roč­né Pav­lo­vo väze­nie v Céza­rei skon­či­lo za úra­do­va­nia pro­kon­zu­la Fes­ta, Feli­xov­ho nástup­cu. Počas jeho  úra­do­va­nia bol Pavol depor­to­va­ný do Ríma. Z Céza­rey odiš­li loďou na jeseň roku 60. Na mori stros­ko­ta­li a zimu strá­vi­li na Mal­te. Do Ríma priš­li na jar ale­bo v lete roku 61. Ďal­šie dva roky Pavol strá­vil v domá­com väze­ní v Ríme a „kázal krá­ľov­stvo Božie a učil o Pánu Ježi­šu Kris­to­vi úpl­ne sme­lo a bez pre­káž­ky“ (Skut­ky 28:31). Tým­to kon­šta­to­va­ním a rokom 63 kon­čí Kni­ha skutkov.

 

Pavol s naj­väč­šou prav­de­po­dob­nos­ťou bol z väze­nia pre­pus­te­ný v roku 63. Po pre­pus­te­ní sa zno­va hor­li­vo pus­til do prá­ce na budo­va­ní cir­kvi a upev­ňo­va­ní zbo­rov. Po neja­kej dobe bol opäť uväz­ne­ný a čaka­la ho smrť. Pavol zomrel asi v roku 67 počas vlá­dy cisá­ra Nera (vlá­dol v rokoch 54-68 po Kris­to­vi). Tra­du­je sa, že bol pop­ra­ve­ný. Nevie sa však s isto­tou, aký bol jeho koniec.

 

Popav­lov­ské obdobie

Počas apoš­tol­ské­ho obdo­bia sa boho­slu­žob­ný život v Jeru­za­le­me sústre­ďo­val oko­lo tzv. Hero­de­sov­ho chrá­mu. Hero­des pre­sta­val dru­hý jeru­za­lem­ský chrám (Zeru­bá­be­lov) a chrá­mo­vé návršie. Napriek tomu, že pod­stat­ná pre­stav­ba chrá­mu bola dokon­če­ná o desať rokov od začiat­ku pre­stav­by (asi v roku 4 pred Kris­tom), prá­ce na dokon­če­ní pokra­čo­va­li až do roku 64 po Kris­to­vi. Do toh­to už obno­ve­né­ho chrá­mu pri­nies­li Jozef s Mári­ou Ježi­ša na ôsmy deň po jeho narodení.

 

Chrám bol zni­če­ný v roku 70 po Kris­to­vi rím­skym voj­skom pod vele­ním Tita Ves­pa­ziá­na, kto­rý bol potom v rokoch 79–81 po Kris­to­vi  rím­skym cisá­rom. Mno­hých Židov zaja­li a ako voj­no­vú korisť odvied­li do Ríma. Titus Cae­sar Ves­pa­sia­nus zomrel pri­ro­dze­nou smr­ťou a po ňom vlá­du v Ríme pre­vzal jeho mlad­ší brat Domicián.

 

Cisár Domi­cián vlá­dol v rokoch 81–96. Počas jeho vlá­dy bol apoš­tol Ján vo vyhnan­stve na ostro­ve Pat­mos. Ján zomrel pri­ro­dze­nou smr­ťou počas vlá­dy cisá­ra Tra­já­na. Za najp­rav­de­po­dob­nej­ší dátum jeho smr­ti sa pova­žu­je rok 100 po Kris­to­vi. Smr­ťou apoš­to­la Jána skon­či­lo apoš­tol­ské obdobie.

 

Nie je k dis­po­zí­cii ani jed­no die­lo, kto­ré by písom­nou for­mou podá­va­lo his­tó­riu Cir­kvi od záve­ru a ukon­če­nia Kni­hy skut­kov do kon­ca prvé­ho sto­ro­čia. O uda­los­tiach tej­to doby máme infor­má­cie z jed­not­li­vých kníh novo­zá­kon­né­ho káno­nu a z pozná­mok v die­lach tzv. raných cir­kev­ných otcov. Urče­nie dátu­mu a mies­ta vzni­ku novo­zá­kon­ných kníh z tej­to doby je veľ­mi prob­le­ma­tic­ké, tak­že je tak­mer nemož­né zosta­viť chro­no­lo­gic­ky správ­ny a pres­ný obraz tej­to doby a celé­ho apoš­tol­ské­ho obdobia.

 

Dôle­ži­tým medz­ní­kom v Izra­e­li v poapoš­tol­skom obdo­bí bolo pro­ti­rím­ske povs­ta­nie, ku kto­ré­mu doš­lo pod vede­ním faloš­né­ho pro­ro­ka Bar Koch­bu v rokoch 132–135 po Kris­to­vi. Rím­ske voj­ská na roz­kaz cisá­ra Had­riá­na povs­ta­nie kru­to potla­či­li, zni­či­li mes­to Jeru­za­lem a židov­ské oby­va­teľ­stvo rozp­tý­li­li. Obe uda­los­ti, zni­če­nie chrá­mu v roku 70 a potla­če­nie povs­ta­nia Bar Koch­bu, zna­me­na­li defi­ni­tív­ne a koneč­né rozp­tý­le­nie židov­ské­ho oby­va­teľ­stva medzi náro­dy sveta.

 

Ovo­cie Pav­lo­vých misij­ných ciest

Prí­cho­dom do Jeru­za­le­ma z  tre­tej ces­ty sa skon­či­la najak­tív­nej­šia časť Pav­lo­vej čin­nos­ti medzi pohan­mi. Pav­lo­va misia medzi pohan­mi trva­la pri­bliž­ne desať rokov. K tomu tre­ba pri­rá­tať šty­ri roky väze­nia – dva roky v Céza­rei a dva roky v Ríme. Za toto obdo­bie Pavol vybo­jo­val pre uve­riv­ších evan­je­liu z poha­nov a Židov slo­bo­du od jar­ma zákon­níc­tva. Vybu­do­val pev­nú reťaz kres­ťan­ských zbo­rov od Sýr­skej Anti­ochie až do Mace­dón­ska, Achá­je a Ilý­rie. Vycho­val celý rad svo­jich spo­lu­pra­cov­ní­kov a nasle­dov­ní­kov, ako boli Lukáš, Timo­tej, Sílas, Aris­tar­chos, Titus a iní, kto­rí boli schop­ní pokra­čo­vať v die­le na Božej roli.

 

Napí­sal štr­násť epiš­tol, kto­ré sú základ­ným die­lom v otáz­kach kres­ťan­skej vie­ry a uče­nia. Svo­ji­mi káz­ňa­mi polo­žil základ bib­lic­ké­ho uče­nia a apo­lo­ge­ti­ky. Napriek pre­káž­kam zo stra­ny nepria­te­ľov v moci Svä­té­ho Ducha ukot­vil a upev­nil Cir­kev z poha­nov a Židov na pev­nom zákla­de Božej milosti.

 

Záve­rom o dato­va­ní a chronológii

Ako môže­me poro­zu­mieť už i z toho, čo uvá­dza­me v tom­to člán­ku, pres­né (abso­lút­ne) dato­va­nie a chro­no­ló­gia uda­los­tí je pre nedos­ta­tok seku­lár­nych a nepres­nosť exis­tu­jú­cich zdro­jov prak­tic­ky nemož­ná. Čím ďalej do minu­los­ti, tým je nepres­nosť dato­va­nia na zákla­de seku­lár­nych zdro­jov väč­šia a väč­šia. Ani Pís­mo (Bib­lia) nepos­ky­tu­je dato­va­nie celej chro­no­ló­gie dejín ľud­stva. Nie­kto­ré úse­ky his­tó­rie (časo­vé sek­ven­cie) sú bib­lic­ky dato­va­né spo­ľah­li­vo na zákla­de chro­no-rodok­me­ňov (chro­no­ge­ne­a­ló­gie). Obdo­bie od stvo­re­nia sve­ta po pat­riar­chov je dato­va­né s pres­nos­ťou jed­né­ho roka v sys­té­me leto­poč­tu Anno Mun­di. Pre­vod dato­va­nia toh­to obdo­bia do sys­té­mu náš­ho leto­poč­tu (pred Kris­tom, pred n. l.) je spro­stred­ko­va­ný uda­los­ťou, kto­rú je mož­né spo­ľah­li­vo dato­vať aj his­to­ric­ky na zákla­de seku­lár­nych zázna­mov. Pre bib­lic­kých veria­cich je pri­tom povzbu­dzu­jú­ce, že mno­hé arche­olo­gic­ké a archív­ne nále­zy doku­men­tu­jú uda­los­ti tak, ako sú zazna­me­na­né v Biblii.

 

To, že čas­to nepo­zná­me pres­ný dátum jed­not­li­vých uda­los­tí v abso­lút­nom zmys­le, ich pres­né umiest­ne­nie na čísel­nej časo­vej osi, aj keď by sme si to tak žela­li, nás nemu­sí trá­piť. Ove­ľa dôle­ži­tej­šie ako pozna­nie dátu­mu je pozna­nie a pri­ja­tie obsa­hu bib­lic­kej uda­los­ti a zves­ti toho, čo táto uda­losť pre život jed­not­liv­ca zna­me­ná. Som pre­sved­če­ný, že toto je pri­már­ny zámer Božie­ho zja­ve­nia v Bib­lii tak, ako ho dal zapí­sať Svä­tý Duch.

 

 

B. Izra­el v dobe prvé­ho prí­cho­du Krista

 

Pro­roc­tvá sta­ro­zá­kon­ných prorokov

Sta­ro­zá­kon­ní pro­ro­ci Izra­e­la a pro­stred­níc­tvom nich aj celý Izra­el pozna­li, že oni ako národ a aj ako jed­not­liv­ci, ale aj ostat­né náro­dy, sú v rukách Hos­po­di­na. Už dob­re vede­li, že je to Boh, v kto­rom je záchra­na, spa­se­nie, kto­rý má záľu­bu v milos­ti, spra­vod­li­vos­ti a súde (Jere­miáš 9:24). Je to Boh, od kto­ré­ho sa za kaž­dých okol­nos­tí dalo oča­ká­vať spl­ne­nie jeho sľu­bov, ale aj varo­va­ní a hro­zieb (pozri napr. 5. Moj­ži­šo­vu kapi­to­ly 5-8, ale naj­mä 28-30). Izra­el ako národ vo svo­jej his­tó­rii pre­chá­dzal rôz­ny­mi obdo­bia­mi súže­ní, kata­strof a súdov. Dia­lo sa im to za ich nepos­luš­nosť a nevie­ru. Čas­to sa oci­ta­li pod nad­vlá­dou a útla­kom oko­li­tých náro­dov. Izra­el túžil po vyslo­bo­de­ní, po dni spa­se­nia, po dni záchra­ny. Skr­ze pro­ro­kov mu bolo ozná­me­né, že prí­de čas jeho koneč­nej spá­sy – Boh im pošle záchra­nu v oso­be muža, svoj­ho slu­žob­ní­ka, vyvo­le­né­ho Mesiáša.

 

Zosta­tok Izraela

Izra­el ako národ je nepos­luš­ný, je tvr­dej šije, avšak v kaž­dom poko­le­ní (gene­rá­cii) izra­el­ské­ho náro­da v kaž­dej dobe exis­tu­jú takí, kto­rí veria (majú abra­há­mov­skú vie­ru ale­bo po prí­cho­de Mesiá­ša vie­ru v Kris­ta). Ostat­ní neve­ria, sú Bohu never­ní a vo svo­jich srd­ciach zatvr­de­ní. Tých veria­cich v kaž­dom čase Božie slo­vo nazý­va „zostat­kom Izra­e­la“. Slo­vo „zosta­tok“ ale­bo „osta­tok“ ozna­ču­je tú časť neja­ké­ho cel­ku, kto­rá osta­la, zvý­ši­la, pozos­ta­la či pre­ži­la. Výraz „osta­tok“ však sta­ro­zá­kon­né tex­ty pou­ží­va­jú naj­mäšpe­ci­fic­ky v súvis­los­ti s pro­roc­tva­mi o spá­se izra­el­ské­ho náro­da (naprí­klad Izaiáš 10:20-22, Jere­miáš 31:7, Zacha­riáš 8:11-13). Pod­rob­nej­šie o ostat­ku Izra­e­la píše­me v zdro­ji.1)

 

Izra­el je „Božím ľudom“ v dvo­ja­kom zmys­le. Celý etnic­ký Izra­el ako národ sú „zvlášt­nym teles­ným potom­stvom Abra­há­ma“. V tom­to zmys­le sú celé etni­kum „vyvo­le­ným Božím náro­dom“ a Boh s nimi ako s jedi­ným náro­dom spo­me­dzi všet­kých náro­dov sve­ta koná ako s Božím ľudom. Izra­el (ako etni­kum, ako národ) v sta­ro­zá­kon­nej dobe repre­zen­tu­je na zemi Boží ľud. Je to tak aj vte­dy, keď sú ver­ní a poslú­cha­jú, je to tak aj vte­dy, keď sú never­ní, nepos­lú­cha­jú, voči Bohu sa búria. Je to tak pre zasľú­be­nia dané Abra­há­mo­vi z dôvo­du, že ako celé etni­kum sú „zvlášt­nym teles­ným potom­stvom Abra­há­ma“. V tom­to náro­de sú v kaž­dej gene­rá­cii (v kaž­dom čase) takí, kto­rí sú Bohu ver­ní a posluš­ní, pri­čom ich ver­nosť a posluš­nosť pra­me­ní z (abra­há­mov­skej) vie­ry, a sú takí, kto­rí Boha nepos­lú­cha­jú, sú mu never­ní, pre­to­že majú tvr­dé (neob­re­za­né) srd­ce a tvr­dú šiju. Repta­jú a voči Bohu sa búria, či už z času na čas, ale­bo neus­tá­le. Ich neve­ra a nepos­luš­nosť pra­me­ní z toho, že nema­jú (abra­há­mov­skú) vie­ru, Bohu neve­ria. S tými­to never­ný­mi Boh nikdy neko­ná ako s „pra­vým Božím ľudom“. Tých­to Boh tres­tá čas­ný­mi tres­ta­mi a aj smr­ťou, za čím nasle­du­je koneč­ný Boží súd a več­né zatra­te­nie (pozri prí­klad tých pobi­tých na púš­ti). Je to zrej­mé a oči­vid­né v čase puto­va­nia z Egyp­ta do zasľú­be­nej zeme aj v čase pre­bý­va­nia v zasľú­be­nej zemi v obdo­bí sud­cov, aj v obdo­bí krá­ľov a aj v obdo­bí obno­vy po návra­te z baby­lon­ské­ho vyhnan­stva. O izra­el­skom náro­de to pla­tí aj v čase prí­cho­du a zem­skej služ­by Pána Ježi­ša Krista.

 

Božím ľudom v tom pra­vom zmys­le slo­va sú len tí z izra­el­ské­ho náro­da, kto­rí sú veria­ci, ver­ní a posluš­ní, čiže „deti Abra­há­mo­ve pod­ľa vie­ry“, „syno­via (a dcé­ry) zasľú­be­nia“. Toto je tá časť Izra­e­la, kto­rú Pís­mo čas­to nazý­va „osta­tok Izra­e­la“. To sú tí, kto­rí sú „pod­ľa vyvo­le­nia milos­ti“. K nim, do kore­ňa oli­vy (to je Abra­hám), sú všte­pe­né nepri­ro­dze­né (bez izra­el­ské­ho etnic­ké­ho pôvo­du) rato­les­ti (vet­vy), čiže uve­riv­ší z poha­nov, deti Abra­há­mo­ve pod­ľa vie­ry, avšak z poha­nov. Pra­vý Boží ľud teda tvo­ria všet­ky Abra­há­mo­ve deti pod­ľa viery.

 

Z toh­to dôvo­du musí­me byť veľ­mi pozor­ní a obo­zret­ní, čo sa týka sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tiev o Izra­e­li (Jako­bo­vi), a musí­me roz­li­šo­vať, či a ako sa týka­jú etnic­ké­ho Izra­e­la, či a ako sa týka­jú ostat­ku Izra­e­la a či a ako sa týka­jú Cirkvi.

 

Pro­roc­tvá o zasľú­be­nom Mesiášovi

Sta­ro­zá­kon­né pro­roc­tvá o Izra­e­lu zasľú­be­nom Mesiá­šo­vi sa týka­jú rôz­nych sku­toč­nos­tí a aspek­tov jeho prí­cho­du. Nie­kto­ré sa napl­ni­li pri prvom prí­cho­de. Nie­kto­ré sa pri prvom prí­cho­de nena­pl­ni­li a napl­nia sa až pri dru­hom príchode. 

 

Medzi sku­toč­nos­ti a aspek­ty prvé­ho prí­cho­du pat­rí pro­roc­tvo o Mesiá­šo­vi pri­chá­dza­jú­com na Sion, resp. pri­chá­dza­jú­com do Jeru­za­le­ma ako Kráľ jaz­dia­ci na osľa­ti: „Ple­saj veľ­mi, dcé­ra Siona, pokri­kuj radost­ne, dcé­ra Jeru­za­le­ma! Hľa, tvoj kráľ prí­de k tebe, spra­vod­li­vý je a plný spa­se­nia, chu­dob­ný a jaz­dia­ci na oslo­vi, na osľa­ti, žreb­co­vi oslíc“  (Zacha­riáš 9:9, pozri aj 2:10-11). Ďal­ší­mi sú pro­roc­tvá o trpia­com Mesiá­šo­vi (Izaiáš 53. kapi­to­la) a pro­roc­tvo o die­ťa­ti naro­de­nom z pan­ny: „Hľa, pan­na počne a poro­dí syna a nazve jeho meno Imma­nu­el“  (Izaiáš 7:14; Matúš 1:22-23).

 

Medzi sku­toč­nos­ti a aspek­ty dru­hé­ho prí­cho­du pat­rí aj to, že Mesiáš prí­de do Jeru­za­le­ma a zhro­maž­dí rozp­tý­le­ný zosta­tok izra­el­ské­ho náro­da – hovo­ria sta­ro­zá­kon­né i novo­zá­kon­né pro­roc­tvá (napr. Izaiáš 43:5; Eze­chiel 11:17, 20:34, 26:25, 39:28!; Matúš 24:29-31, čo sú pro­roc­tvá v escha­to­lo­gic­kom význame).

 

Zo všet­kých pro­roc­tiev týka­jú­cich sa zasľú­be­né­ho Mesiá­ša sa v ďal­šom tex­te venu­je­me len jeho prí­cho­du do Jeru­za­lem jaz­diac na osľa­ti a pro­roc­tvu o trpia­com Mesiášovi.

 

Aj keď pro­roc­tvá hovo­ri­li, že zasľú­be­ný Mesiáš bude trpieť (pozri Izaiáš kapi­to­lu 53), pre izra­el­ský národ to bolo ťaž­ko pred­sta­vi­teľ­né. Ich pred­sta­va o Mesiá­šo­vi-Krá­ľo­vi mala iný roz­mer ako to, že by Mesiáš mal trpieť a dokon­ca aj zomrieť. To bolo nepred­sta­vi­teľ­né aj pre jeho uče­ní­kov, kto­rí cho­di­li s ním. Keď im Pán hovo­ril o svo­jom pri­chá­dza­jú­com utr­pe­ní a smr­ti v Jeru­za­le­me (Matúš 16:21), apoš­tol Peter sa pro­ti tomu kate­go­ric­ky ohra­dil: „Vte­dy si ho pojal Peter a začal mu doho­vá­rať hovo­riac: Milo­sr­d­ne sebe, Pane; to sa ti nikdy nesta­ne!“ (verš 22)

 

Zasľú­be­ný Mesiáš prišiel

V plnos­ti časov poslal Boh svoj­ho Syna, aby zachrá­nil to, čo bolo zahy­nu­lo (Matúš 18:11). Ježiš Kris­tus z Naza­re­ta, cez sta­ro­zá­kon­ných pro­ro­kov zasľú­be­ný Mesiáš, pri­šiel, aby v Jeru­za­le­me pod­ľa sta­ro­zá­kon­ných Písiem usku­toč­nil die­lo vykú­pe­nia (pozri napr. Izaiáš 49:5-6). Už zo sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tiev bolo zrej­mé, že spá­sa sa nebu­de týkať len Izra­e­la, ale aj poha­nov: „… a rie­kol: To je pri­má­lo, aby si mi bol slu­žob­ní­kom poz­dvi­hnúť poko­le­nia Jako­bo­ve a navrá­tiť chrá­ne­ných z Izra­e­la; ale som ťa dal za svet­lo poha­nom, aby si bol mojím spa­se­ním až po koniec zeme“ (Izaiáš 49:6).

 

Naro­dil sa z pan­ny menom Mária v Jud­skom Bet­le­he­me za dní krá­ľa Hero­de­sa (Matúš 2:1). Z toho, čo bolo pove­da­né skr­ze pro­ro­kov, ho pozná­me aj pod pome­no­va­ním Ježiš Kris­tus z Naza­re­ta ale­bo Naza­rej­ský (Matúš 2:23 a tam uve­de­né odka­zy). Svo­ju verej­nú služ­bu začal, keď mal asi trid­sať rokov (Lukáš 3:23). V Jeru­za­le­me bol ukri­žo­va­ný vo svo­jich trid­sia­tich troch rokoch, v roku 33 po Kristovi.

 

V dobe až po Let­ni­ce tvo­ri­li ľud­stvo z Božie­ho pohľa­du dve sku­pi­ny ľudí: Židiapohan­ské náro­dy.

 

Napl­ne­nie sta­ro­zá­kon­né­ho pro­roc­tva o prí­cho­de Mesiáša

Mesiáš (Kráľ) jaz­dia­ci na osľati

Nema­li by sme pre­hlia­dať, že Zacha­riá­šo­vo pro­roc­tvo (9:9) o prí­cho­de Mesiá­ša, Krá­ľa Izra­e­la, do Jeru­za­le­ma, jaz­diac na osľa­ti, sa už počas prvé­ho prí­cho­du Ježi­ša Kris­ta na zem napl­ni­lo. Píše sa o tom vo všet­kých šty­roch evan­je­liách (Matúš 21:1-11; Marek 11:1-10; Lukáš 19:28-38; Ján 12:12-13).

 

Na kon­ci svo­jej pozem­skej služ­by išiel Ježiš Kris­tus na svia­tok Pas­chy do Jeru­za­le­ma. Svo­jim uče­ní­kom pove­dal: „… ide­me hore do Jeru­za­le­ma, a Syn člo­ve­ka bude vyda­ný naj­vyš­ším kňa­zom a zákon­ní­kom, a odsú­dia ho na smrť a vyda­jú ho poha­nom“ (Marek 10:33). Tak mu to bolo urče­né, lebo nie je mož­né, aby pro­rok zahy­nul inde než v Jeru­za­le­me (Lukáš 13:32-33). Uda­los­ti oko­lo jeho prí­cho­du do Jeru­za­le­ma odci­tu­je­me pod­ľa evan­je­lia Mar­ka, ale tak je to aj v ostat­ných evanjeliách.

 

(1) A keď sa blí­ži­li k Jeru­za­le­mu, k Bet­fá­ge a Betá­nii pri Oli­vo­vom vrchu, poslal dvoch zo svo­jich uče­ní­kov (2)  a pove­dal im: Iďte do mes­teč­ka, kto­ré je tu pred vami, a hneď, keď bude­te vchá­dzať do neho, náj­de­te osľa pri­via­za­né, na kto­rom ešte nikto z ľudí nese­del; odviaž­te ho a pri­veď­te. (3)  A keby vám nie­kto pove­dal, čo to robí­te, pove­dz­te, že ho Pán potre­bu­je a že ho zase hneď sem pošle. (4)  A odiš­li a našli osľa uvia­za­né von­ku pri dve­rách, na ces­te, vedú­cej pop­ri tom dome, a odvä­zo­va­li ho. (5)  A nie­kto­rí z tých, kto­rí tam stá­li, im hovo­ri­li: Čo to robí­te, že odvä­zu­je­te osľa? (6)  A oni im pove­da­li tak, ako im pri­ká­zal Ježiš, a necha­li ich. (7)  A tak dovied­li osľa k Ježi­šo­vi a hodi­li naň svo­je rúcha, a sadol si naň. (8)  A mno­hí stla­li svo­je rúcha na ces­tu, a iní seka­li leto­ras­ty so stro­mov a stla­li na ces­tu. (9)  A tí, kto­rí išli pred ním a za ním, kri­ča­li a hovo­ri­li: Hosan­na! Požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom! (10)  Požeh­na­né krá­ľov­stvo náš­ho otca Dávi­da, kto­ré pri­chá­dza v mene Páno­vom! Hosan­na na výsostiach!

 

Pod­ľa Matú­ša 21. kapitola:

(8)  A väč­ši­na zástu­pu pre­stie­ra­li svo­je rúcha na ces­tu, a zase iní seka­li leto­ras­ty so stro­mov a stla­li na ces­tu, (9)  a zástu­py, kto­ré išli pred ním, a kto­ré išli za ním, kri­ča­li a hovo­ri­li: Hosan­na v Syno­vi Dávi­do­vom! Požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom! Hosan­na na výsos­tiach!

 

Pod­ľa Luká­ša 19. kapitola:

(37)  … zača­lo celé to množ­stvo uče­ní­kov radu­júc sa chvá­liť Boha veľ­kým hla­som za všet­ky divy, kto­ré vide­li, (38)  a hovo­ri­li: Požeh­na­ný Kráľ, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom! Pokoj na nebi a slá­va na výsostiach!

 

Pod­ľa Jána 12. kapitola:

(13) … nabra­li pal­mo­vých leto­ras­tov a vyšli pro­ti nemu a vola­li: Hosan­na, požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom, Kráľ Izra­e­lov!

 

Časť izra­el­ské­ho náro­da pri­ja­la Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta ako zasľú­be­né­ho Mesiá­ša a Krá­ľa, pri­chá­dza­jú­ce­ho jaz­diac na osľa­ti. Pri jeho ostat­nom prí­cho­de do Jeru­za­le­ma ho vide­li pri­chá­dzať jaz­diac na osľa­ti, a vte­dy ho pri­ja­li a vyhlá­si­li za Krá­ľa. Napl­ni­li sa tým sta­ro­zá­kon­né pro­roc­tvá o Izra­e­lu zasľú­be­nom Mesiá­šo­vi a Krá­ľo­vi. Ježiš Kris­tus pri­jal ich osla­vo­va­nie a uctie­va­nie ho ako Krá­ľa Izra­e­la a Mesiá­ša. Všim­ni­me si, že Ježiš tých­to ľudí a ich vyhla­so­va­nie ho za Krá­ľa neod­mie­tol na roz­diel od tých, kto­rý ho chce­li vyhlá­siť za krá­ľa po uda­los­ti, keď uro­bil zázrak nasý­te­nia veľ­ké­ho zástu­pu z pia­tich chle­bov a dvoch rýb (Ján 6:14-15). Tých­to odmie­tol, lebo to by nebo­lo pod­ľa pro­roc­tva a Božie­ho plá­nu – vte­dy nejaz­dil na osľa­ti a nepri­chá­dzal do Jeruzalema.

 

Bola to však len čias­t­ka náro­da, kto­rá Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta pri­ja­la ako Mesiá­ša a Krá­ľa jaz­dia­ce­ho na osľa­ti. Bol to vyvo­le­ný zosta­tok Izra­e­la tej doby (Rím­skym 11:5) – doby medzi naro­de­ním Mesiá­ša z pan­ny a jeho ukri­žo­va­ním v Jeruzaleme.

 

Nie tak vod­co­via náro­da, naj­vyš­ší kňa­zi, fari­ze­ji a zákon­ní­ci. Tí sa roz­hor­čo­va­li a hne­va­li. Ježiš ich však napo­me­nul. „A Ježiš vošiel do chrá­mu Božie­ho… A pri­stú­pi­li k nemu sle­pí a chro­mí v chrá­me, a uzdra­vil ich. Ale keď vide­li naj­vyš­ší kňa­zi a zákon­ní­ci tie pre­po­div­né veci, kto­ré činil, a deti, že kri­čia v chrá­me a hovo­ria: Hosan­na v Syno­vi Dávi­do­vom! hne­va­li sa a pove­da­li mu: Čuješ, čo títo hovo­ria? A Ježiš im pove­dal: Áno. Či ste nikdy nečí­ta­li, že z úst nemluv­niat a tých, kto­rí poží­va­jú prsia, pri­pra­vil si si chvá­lu?“ (Matúš 21:12,14-16) Nako­niec vyda­li sta­no­vis­ko a ofi­ciál­ne vyhlá­si­li: „… Nech­ce­me, aby ten­to kra­ľo­val nad nami,“ (Matúš 27:22; Marek 15:12-15; Lukáš 19:14; pozri aj Ján 18:37, 19:14-15) a ruka­mi poha­nov, pro­stred­níc­tvom Pilá­ta a rím­skych voja­kov, ho ukrižovali.

 

Pro­roc­tvo Kris­ta o ostat­ku Izraela

Sta­ro­zá­kon­né pro­roc­tvo o prí­cho­de Mesiá­ša jaz­dia­ce­ho na osľa­ti sa napl­ni­lo. Národ Izra­el ako celok však pri­chá­dza­jú­ce­ho Mesiá­ša a Krá­ľa nepri­jal. Keď Ježiš vchá­dzal do Jeru­za­le­ma, zapla­kal nad tým­to mes­tom, tým aj nad celým Izra­e­lom, a vyslo­vil nové pro­roc­tvo o ostat­ku Izra­e­la:

 

(37) Jeru­za­le­me, Jeru­za­le­me, ty, kto­rý vraž­díš pro­ro­kov a kame­ňu­ješ tých, kto­rí sú kedy posla­ní k tebe, koľ­ko ráz som chcel zhro­maž­diť tvo­je deti, tak ako sliep­ka zhro­maž­ďu­je svo­je kuriat­ka pod svo­je kríd­la, ale nech­ce­li ste! (38)  Hľa, zane­chá­va sa vám váš dom pus­tý! (39)  Lebo vám hovo­rím, že ma už odte­raz nikdy neuvi­dí­te, až povie­te: Požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom! (Matúš 23:37-39).

 

V tých­to ver­šoch tým, kto­rí ho nepri­ja­li (odmiet­li) pove­dal: „že ma už odte­raz nikdy neuvi­dí­te, až povie­te: Požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom!“ To je dôvod, pre­čo sa po vzkrie­se­ní uka­zo­val len tým, kto­rí ho pri­ja­li, svo­jim uče­ní­kom, svo­jej Cir­kvi a niko­mu inému.

 

Pán Ježiš sa zno­va vrá­ti na túto zem a prí­de do Jeru­za­le­ma. Prí­de však až vte­dy, až Izra­el povie: „Požeh­na­ný, kto­rý pri­chá­dza v mene Páno­vom!“ (Matúš 23:37-39) Neprí­de na osľa­ti – toto sa už napl­ni­lo. Apoš­tol Ján v zja­ve­ní videl Pána Ježi­ša, Krá­ľa krá­ľov a Pána pánov, pri­chá­dzať jaz­diac na bie­lom koni (Zja­ve­nie 19:11), teda už nie na osľa­ti, ale na bie­lom koni. Pri jeho dru­hom fyzic­kom prí­cho­de ho budú pred­chá­dzať a spre­vá­dzať moc­né zna­me­nia a uvi­dí ho kaž­dý oby­va­teľ na tej­to zemi: „Lebo ako vychá­dza blesk od výcho­du a uka­zu­je sa až na západ, tak bude aj prí­chod Syna člo­ve­ka… “ (Matúš 24:27-30).

 

Izra­el zavr­hol svoj­ho Mesiá­ša. Božie spa­si­teľ­né kona­nie s tým­to náro­dom však neskon­či­lo. Tak ozna­mu­je aj Izaiáš 54:4-10. Prí­de čas, keď Izra­el spoz­ná svoj­ho Mesiá­ša a prij­me ho. Bude to za dru­hé­ho prí­cho­du Pána Ježi­ša Krista. 

 

Trpia­ci a ukri­žo­va­ný Mesiáš

Trpia­ci a usmr­te­ný Mesiáš v sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tvách je najob­šír­nej­šie pred­sta­ve­ný pro­ro­kom Izaiá­šom. Píše o ňom vo via­ce­rých  kapi­to­lách, naj­výs­tiž­nej­šie asi v kapi­to­le 53.

 

Pán Ježiš sa na začiat­ku svo­jej služ­by pred­sta­vil v Naza­re­te slo­va­mi pro­ro­ka Izaiá­ša 61. „A poda­ná mu bola kni­ha pro­ro­ka Izaiá­ša, a otvo­riac kni­hu našiel mies­to, kde bolo napí­sa­né: Duch Pánov je nado mnou, a pre­to ma poma­zal zves­to­vať chu­dob­ným evan­je­lium, poslal ma uzdra­vo­vať skrú­še­ných srd­com, vyhlá­siť zajat­com pre­pus­te­nie a sle­pým návrat zra­ku, zlo­me­ných poslať na slo­bo­du a vyhlá­siť rok Pánov prí­jem­ný“ (cito­va­né pod­ľa Luká­ša 4:17-18). Pri­šiel ako zasľú­be­ný Pán a Kráľ, ako Syn Dávi­dov. Robil zázra­ky a divy, aké nikto iný uro­biť nemo­hol. Vod­co­via Izra­e­la však o ňom vyhlá­si­li, že: „Ten­to nevy­há­ňa démo­nov, iba Bel­ze­bú­bom, knie­ža­ťom nad démo­nami“ (Matúš 12:24). Pán Ježiš po tej­to uda­los­ti začal svo­jim uče­ní­kom kázať, že „musí odísť do Jeru­za­le­ma a mno­ho vytr­pieť od star­ších a od naj­vyš­ších kňa­zov a od zákon­ní­kov a byť zabi­tý a na tre­tí deň vstať z mŕt­vych“ (Matúš 16:21).

 

O jeho prvom prí­cho­de, služ­be, ukri­žo­va­ní, vsta­ní z mŕt­vych a na nebo vstú­pe­ní sa pod­rob­ne píše vo všet­kých šty­roch evan­je­liách. Božie deti o tom všet­kom dob­re vedia, lebo to je pred­me­tom vie­ry ich spa­se­nia a obsa­hom živej náde­je na jeho dru­hý príchod.

 

 

C. Od ukri­žo­va­nia po koniec 1. sto­ro­čia n.l.

 

Ježiš Kris­tus vstal z mŕt­vych na tre­tím deň po ukri­žo­va­ní: „bol pocho­va­ný a že v tre­tí deň vstal z mŕt­vych pod­ľa písem“ (Lukáš 24:1-3; 1. Korint­ským 15:4). Uká­zal sa svo­jim uče­ní­kom idú­cich do Emaus (Lukás 24:13-15) a potom tým zhro­maž­de­ným jede­nás­tim a tým, kto­rí boli s nimi (verš 33).   Potom počas šty­rid­sia­tich dní svo­jim apoš­to­lom, kto­rým  sa aj zja­vo­val živý po svo­jom utr­pe­ní mno­hý­mi dôkaz­mi uka­zu­júc sa im šty­rid­sať dní a hovo­riac s nimi o krá­ľov­stve Božom (Skut­ky 1:3).

 

Potom, keď už bol dal skr­ze Svä­té­ho Ducha pri­ká­za­nia apoš­to­lom, kto­rých si vyvo­lil, bol vza­tý hore do neba (verš 1:2). Počas tých šty­rid­sia­tich dní vyučo­val iba svo­jich apoš­to­lov (nie všet­kých uče­ní­kov) a aj toto uče­nie, kto­ré im teraz odo­vzdal, je apoš­tol­ským uče­ním, na zákla­de je vybu­do­va­ná jeho Cir­kev, kto­rej zákla­dom je sám Pán Ježiš Kris­tus (Efaz­ským 2:19-22).

 

Od ukri­žo­va­nia po Bar Kochbu

 Po ukri­žo­va­ní Ježi­ša Kris­ta pos­tih­li Izra­el veľ­ké nešťas­tia. Chrám bol zbú­ra­ný, Jeru­za­lem zni­če­ný a ľud rozp­tý­le­ný. Toto sa udia­lo v dvoch etapách.

 

V 70. roku pod vede­ním rím­ske­ho voj­vod­cu Títa Ves­pa­ziá­na bol spá­le­ný a zbú­ra­ný chrám. Mno­hých Židov zaja­li a ako voj­no­vú korisť odvied­li do Ríma.

 

V rokoch 132 – 135 po Kris­to­vi doš­lo v Izra­e­li pod vede­ním faloš­né­ho pro­ro­ka Bar Koch­bu k pro­ti­rím­ske­mu povs­ta­niu. Rím­ske voj­ská na roz­kaz cisá­ra povs­ta­nie kru­to potla­či­li, zni­či­li mes­to Jeru­za­lem a židov­ské oby­va­teľ­stvo rozp­tý­li­li. Pod­rob­nej­šie o tej­to uda­los­ti píše­me v nasle­du­jú­cej čas­ti. Obe tie­to uda­los­ti zna­me­na­li defi­ni­tív­ne, koneč­né rozp­tý­le­nie židov­ské­ho oby­va­teľ­stva medzi pohan­ské náro­dy sveta.

 

 

D. Izra­el a ľud­stvo pred a po Letniciach

 

Doba prvé­ho prí­cho­du Božie­ho Syna, Ježi­ša Kris­ta, sa skon­či­la jeho vza­tím na nebo (Skut­ky 1:9). Na Let­ni­ce bol vylia­ty Svä­tý Duch. V Jeru­za­le­me vte­dy vznik­la Cir­kev, Kris­to­va neves­ta, telo Kris­to­vo, a po celom sve­te sa zača­lo zves­to­vať evan­je­lium milos­ti Ježi­ša Krista.

 

Pred Let­ni­ca­mi tvo­ri­li ľud­stvo dve sku­pi­ny ľudí. Prvú sku­pi­nu tvo­ri­li Židia a dru­hú poha­nia (v novo­zá­kon­ných pís­mach nazý­va­ní aj „Gré­ci“). Po Let­ni­ciach sú tu už tri sku­pi­ny: Židia (kto­rí neuve­ri­li v Mesiá­ša), Gré­ci cir­kev Božia –  „Tak sa cho­vaj­te, aby ste nebo­li uráž­kou ani Židom ani Gré­kom ani cir­kvi Božej“ (1. Korint­ským 10:32).

 

a) Židia

Ako uvá­dza­me v pred­chá­dza­jú­cich die­loch série, Boh si pre svo­je záme­ry s ľud­stvom spo­me­dzi všet­kých náro­dov vyvo­lil izra­el­ský národ. Konal s ním zvlášt­nym spô­so­bom. Cez sta­ro­zá­kon­ných pro­ro­kov im zasľú­bil Mesiá­ša, kto­rý k nim prí­de ako ich Kráľ a Pán. Židia všet­kých iných meno­va­li slo­va­mi ako: neve­ria­ci, poha­nia, neob­re­za­ní ale­bo Gré­ci – všet­ky tie­to poj­my sú syno­ny­má na ozna­če­nie „neži­dov“ (tých, kto­rí nema­jú židov­ský etnic­ký pôvod).

 

Avšak nie všet­ci Židia boli aj sku­toč­ný­mi, pra­vý­mi Žid­mi v duchov­nom zmys­le (Rím­skym 2:28-29). Nie všet­ci boli veria­ci­mi v Boha, poslú­cha­jú­ci­mi a pod­ria­ďu­jú­ci­mi sa Božej vôli. Tak to bolo do prí­cho­du Božie­ho Syna v tele na túto zem, tak to bolo aj počas jeho prvé­ho prí­cho­du a tak to bude aj do času, keď Mesiáš, Ježiš Kris­tus z Naza­re­ta, prí­de do Izra­e­la zno­va. Boh však v kaž­dom čase mal v Izra­e­li  časť náro­da – zosta­tok z Izra­e­la –, kto­rý mu bol ver­ný a posluš­ný (Rím­skym 11:5).

 

Ako píše­me vyš­šie [v pasá­ži Mesiáš (Kráľ) jaz­dia­ci na osľa­ti], časť izra­el­ské­ho náro­da pri prvom prí­cho­de do Jeru­za­le­ma pri­ja­la Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta, jaz­dia­ce­ho na osľa­ti, ako svoj­ho Mesiá­ša a Krá­ľa. Doš­lo k tomu ešte pred jeho ukri­žo­va­ním, teda ešte pred jeho vsta­ním z mŕt­vych a pred Let­ni­ca­mi. Bol to vyvo­le­ný osta­tok Izra­e­la na spa­se­nie tej doby.

 

b) Gré­ci (poha­nia)

Títo nema­li žiad­ne pozna­nie pra­vé­ho Boha – Boha  Izra­e­la. Okrem Židov do Let­níc na sve­te boli len poha­nia, kto­rí uctie­va­li svo­je nepra­vé roz­ma­ni­té bož­stvá. Boh do Gol­go­ty, do ukri­žo­va­nia Ježi­ša Kris­ta, resp. do vylia­tia Svä­té­ho Ducha na Let­ni­ce, nechal pohan­ské náro­dy ísť ich vlast­nou ces­tou. Od Let­níc sa obrá­til aj k pohan­ským náro­dom a aj im sa skr­ze evan­je­lium zves­tu­je spa­se­nie z milos­ti skr­ze vie­ru (Skut­ky 11:17-18, 14:16, 17:30).

 

c) Cir­kev Božia

Po nane­bovs­tú­pe­ní Ježi­ša Kris­ta, pres­nej­šie na Let­ni­ce vznik­la v Jeru­za­le­me Cir­kev Božia, Cir­kev Ježi­ša Kris­ta, ako to bol Kris­tus zasľú­bil: „… zbu­du­jem svo­ju cir­kev, a nepre­mô­žu jej ani brá­ny ríše smr­ti“ (Matúš 16:18). Je to zvlášt­ny ľud, kto­rý nebol a ani nie je samos­tat­ným náro­dom. Pochá­dza zo Židov i poha­nov, kto­rí sú skr­ze vie­ru v evan­je­lium Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta Svä­tým Duchom sfor­mo­va­ní v jeden celok, jeden ľud, Boží ľud (Efez­ských 2:11-22).

 

Medzi Let­ni­ca­mi a prvým vzkriesením

Prí­tom­ná doba, v kto­rej sa prá­ve nachá­dza­me, v kto­rej žije­me a v kto­rej žijú všet­ky náro­dy sve­ta, je doba medzi Let­ni­ca­mia začiat­kom posled­né­ho, sedem­de­sia­te­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka (Daniel 9:24), resp. začiat­kom celo­sve­to­vej Anti­kris­to­vej ríše. Doba sedem­de­sia­te­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka je doba, v kto­rej dôj­de k vytú­že­né­mu dru­hé­mu prí­cho­du Pána Ježi­ša Kris­ta,  k prvé­mu vzkrie­se­niu mŕt­vych a vychvá­te­niu zo zeme živých pat­ria­cich Páno­vi a iným udalostiam.

 

Zosta­tok  Izra­e­la vyvo­le­né­ho na spa­se­nie v dobe medzi Let­ni­ca­mi a prvým vzkrie­se­ním tvo­ria Židia, kto­rí uve­ri­li ale­bo ešte uve­ria, že ukri­žo­va­ný, zomre­lý, pocho­va­ný, zmŕt­vychvs­ta­lý a na nebo vza­tý Ježiš Kris­tus z Naza­re­ta je Izra­e­lu zasľú­be­ný trpia­ci Mesiáš (Izaiáš 54. kapi­to­la; Matúš 16:21).

 

Okrem nich sú v izra­el­skom náro­de nepos­luš­ní, bez­bož­ní, neve­ria­ci (ate­is­tic­kí) Židia a časť, kto­rá Mesiá­ša ešte len očakáva.

 

Izra­el po prvom vzkriesení

Pod­ľa Pís­ma (2.Tesalonickým 2:1-4, Matúš 24:21-22 a kni­hy Zja­ve­nia) k prvé­mu vzkrie­se­niu z mŕt­vych a zo zeme vychvá­te­niu živých pat­ria­cich Páno­vi dôj­de v dru­hej polo­vi­ci posled­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka. Pod­rob­ne o tom­to píše­me v cyk­le člán­kov, kto­ré sa nachá­dza­jú na adre­se „Vychvá­te­nie Cir­kvi“. Po uda­los­ti vychvá­te­nia Cir­kvi na zemi zosta­nú len bez­bož­ní ľudia zo všet­kých náro­dov zeme, bez­bož­ní, neve­ria­ci Židia a osta­tok Izra­e­la oča­ká­va­jú­ci prí­chod Mesiáša.

 

Tí, kto­rí veria, že im zasľú­be­ný Mesiáš ešte len prí­de a sna jeho prí­chod sa  pri­pra­vu­jú. Pod­ľa správ z Izra­e­la sa pri­pra­vu­jú kňa­zi na svo­ju kňaz­skú služ­bu, šijú kňaz­ské ode­vy a žijú v náde­ji, že v Jeru­za­le­me dôj­de aj k posta­ve­niu chrá­mu Bohu Izraelovmu.

 

 

Zdro­je

1) J. D. Doug­las (vedú­ci edi­tor) a kol., Nový bib­lic­ký slov­ník, Návrat domů, Pra­ha 2017,

    hes­lo: Chro­no­lo­gie Sta­ré­ho záko­na; ISBN 978-80-7255-393-8

2) Samu­el J. Schultz, Sta­rý zákon mlu­ví, Czech edi­ti­on,  1991, Vie­na, Austria

 

 

Pre­chod na 5. diel

Pre­chod na obsah kate­gó­rie „Boží ľud“

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

Umiest­ne­né: 21. júla 2025

 

 

 

 

image_pdfimage_print