VI. diel  Očistenie a posvätenie

(Člá­nok zo sedem­diel­ne­ho cyk­lu  „Čin­nosť Božie­ho slova“)

 

 

Výcho­dzím tex­tom pre tému „Očis­te­nie a posvä­te­nie Božím slo­vom“ sú verše:

 

„… Kris­tus milo­val cir­kev a vydal sám seba za ňu, aby ju posvä­til očis­tiac ju kúpe­ľom vody, slo­vom, aby si ju posta­vil pred seba sláv­nu, cir­kev, nema­jú­cu škvr­ny ale­bo vrás­ky ale­bo nie­čo­ho také­ho, ale aby bola svä­tá a bez­chyb­ná“ (Efez­ským 5:25-27).

 

Ver­še hovo­ria o dvoch pro­ce­soch: o očis­te­ní a o posvä­te­ní. Oba pro­ce­sy sú úzko spo­je­né, ale nie sú totož­né. Roz­diel medzi nimi je nasle­dov­ný: Čo je posvä­te­né je abso­lút­ne čis­té. Čo je čis­té, ešte nemu­sí byť posvä­te­né. Iný­mi slo­va­mi: Je mož­né byť čis­tý i bez posvä­te­nia, ale nie je mož­né byť posvä­te­ný bez očis­te­nia.A)

       Apoš­tol Pavel v tých­to ver­šoch hovo­rí, že len tí veria­ci, kto­rí pre­šli pro­ce­som očis­te­nia a posvä­te­nia budú pat­riť k ľudu, kto­rý je pome­no­va­ný „Kris­to­va neves­ta“. Kris­to­va neves­ta je cha­rak­te­ri­zo­va­ná slo­va­mi: sláv­na cir­kev, nema­jú­ca škvr­ny ale­bo vrás­ky ale­bo nie­čo­ho také­ho.  

       Pros­trie­dok, kto­rý uží­va Kris­tus k očis­te­niu a posvä­te­niu Cir­kvi, svo­jej neves­ty, je omy­tie kúpe­ľom vody, slo­vom. Teda Božie slo­vo je tým pros­tried­kom, kto­rý Kris­tus pou­ží­va k očis­te­niu svo­jej neves­ty a pôso­be­nie Božie­ho slo­va je pri­rov­na­né ku kúpe­ľu v čis­tej vode. Ešte pred ukri­žo­va­ním svo­jim uče­ní­kom pove­dal: „Vy ste už čis­tí pre slo­vo, kto­ré som vám hovo­ril“ (Ján 15:3). Môže­me roz­umieť, že Božie slo­vo je účin­ný pros­trie­dok duchov­né­ho očistenia.

       Poved­ľa Božie­ho slo­va exis­tu­jú aj ďal­šie pros­tried­ky duchov­né­ho očis­te­nia. O jed­nom hovo­rí apoš­tol Ján vo ver­šoch: „…keď cho­dí­me vo svet­le, ako je on vo svet­le, máme obe­cen­stvo jeden s dru­hým, a krv Ježi­ša Kris­ta, jeho Syna, očis­ťu­je nás od kaž­dé­ho hrie­chu“ (1. Jánov 1:7). Apoš­tol Ján hovo­rí o očist­nej moci Kris­to­vej krvi. Medzi očis­te­ním pre­lia­tou Kris­to­vou krvou a zapí­sa­ným Božím slo­vom je úzky vzťah. V tom­to člán­ku sa očist­nej moci pre­lia­tej Kris­to­vej krvi na krí­ži a ani ďal­ším pros­tried­kom, neve­nu­je­me. Tu pozor­nosť sústre­ďu­je­me len na očis­te­nie a posvä­te­nie zapí­sa­ným Božím slovom.

       Slo­vom posvä­te­nie, ako už aj samo slo­vo naz­na­ču­je, je ozna­če­ný pro­ces, kto­rým sa nie­čo ale­bo nie­kto stá­va svä­tým. Pri­tom to, čo je svä­té, je v kaž­dom ohľa­de čis­té, bez­ú­hon­né, mrav­né a odde­le­né pre Boha na zvlášt­ne posvät­né úče­ly. V pro­ce­se posvä­te­nia sa pre dosia­hnu­tie či zabez­pe­če­nie sta­vu svä­tos­ti pou­ží­va­jú rôz­ne čini­te­le či pros­tried­ky. Pod­ľa Nové­ho záko­na sumár­ne sú nimi: Svä­tý Duch; Božie slo­vo, oltár obe­te, krv Kris­to­va a vie­ra v Kris­ta. V ďal­šom tex­te sa venu­je­me iba otáz­ke, akú rolu v pro­ce­se posvä­te­nia hrá Božie slovo.

       Pro­ces posvä­te­nia má dve strán­ky: nega­tív­nu a pozi­tív­nu. Nega­tív­na strán­ka spo­čí­va v odde­le­ní sa od hrie­chu, sve­ta a od všet­ké­ho nečis­té­ho. Pozi­tív­na strán­ka spo­čí­va v tom, že sa sta­ne­me účast­ník­mi Božej vlast­nej prirodzenosti. 

       S nega­tív­nou strán­kou sa stre­tá­va­me cez prí­ka­zy a záka­zy typu: „nerob to a to“. Máme ten­den­ciu si z Božie­ho slo­va viac vybe­rať také­to prí­ka­zy pred prí­kaz­mi typu: „urob toto ale­bo toto“. Naprí­klad vo ver­ši Efez­ským 5:18 máme ten­den­ciu klásť väč­ší dôraz na nega­tív­ne „neopí­jaj­te sa vínom“, ako pozi­tív­ne „plň­te sa Duchom“.

       Svä­tosť je nie­čo viac než len zdr­ža­nie sa od hrie­chu a nečis­to­ty. Naprí­klad, v Židom 12:10 je uve­de­né, že Boh ako náš nebes­ký Otec nás, svo­je deti káz­ni s cie­ľom, aby sme dosta­li „podiel na jeho svä­tos­ti“.

       A tiež 1. Pet­ro­vom 1:15- číta­me: „ale pod­ľa toho Svä­té­ho, kto­rý vás povo­lal, aj sami buď­te svä­tí, v kaž­dom obco­va­ní. Pre­to­že je napí­sa­né: Buď­te svä­tí, lebo ja som svä­tý!“ Svä­tosť je cha­rak­te­ris­tic­kou vlast­nos­ťou a črtou Božej nemen­nej pri­ro­dze­nos­ti. My, jeho deti, máme byť účast­ník­mi tej­to čas­ti jeho več­nej pri­ro­dze­nos­ti. Očis­te­nie od hrie­chu, prá­ve tak ako odde­le­nie sa od hrie­chu je eta­pou v pro­ce­se posvä­te­nia, ale to ešte  nie je celým procesom.

       Božie slo­vo hrá svo­ju rolu  ako v nega­tív­nej, tak aj v pozi­tív­nej strán­ke pro­ce­su posvä­te­nia. Apoš­tol Pavel píše: „Pro­sím vás teda bra­tia, pre rôz­ne milo­sr­den­stvo Božie, žeby ste ta dali svo­je telá v živú obeť svä­tú a ľúbu Bohu, roz­um­nú to vašu svä­tos­luž­bu. A nepri­po­dob­ňuj­te sa tomu­to sve­tu, ale sa pre­meň­te obno­ve­ním svo­jej mys­li, aby ste skú­ša­li, čo je vôľa Božia, to, čo je dob­ré, ľúbe a doko­na­lé!“ (Rím­skym 12:1-2)

       Pod­ľa Pav­lo­vej inštruk­cii máme najprv vydať svo­je telá ako živú obeť na Boží oltár. Oltár posvä­cu­je to, čo je naň polo­že­né (Matúš 23:19). Ďal­ším kro­kom je nepri­po­dob­ňo­vať sa sve­tu, t.j. odde­liť sa od már­nos­ti a hrie­chu. Ďalej nasle­du­je pre­me­na obno­ve­ním svo­jej mys­li, čo zna­me­ná, že je potreb­né naučiť sa mys­lieť v nových poj­moch a hod­no­tách. A potom poznať Božiu vôľu pre svoj život. Pozna­nie Božej vôle, zja­ve­nie Božej vôle je dané len obno­ve­nej mys­li. Sta­rá neob­no­ve­ná myseľ nemô­že nikdy poznať dob­rú doko­na­lú Božiu vôľu.

       Prá­ve pri obno­ve­ní mys­li sa citeľ­ne pre­ja­vu­je vplyv Božie­ho  slo­va. Keď Božie slo­vo číta­me, štu­du­je­me a roz­jí­ma­me o ňom, pre­mie­ňa celý náš spô­sob mys­le­nia. Jed­nak nás vnú­tor­ne obmy­tím očis­ťu­je a tiež nás odde­ľu­je od všet­ké­ho, čo je nečis­té a bez­bož­né. Učí­me sa mys­lieť o veciach a hod­no­tiť ich tak, ako o nich mys­lí Boh. Keď bude­me inak mys­lieť, bude­me tiež inak konať a žiť. Naše von­kaj­šie živo­ty sa menia v súla­de s naši­mi nový­mi vnú­tor­ný­mi myš­lien­ko­vý­mi pochod­mi. Už nemá­me túž­bu pri­po­dob­ňo­vať sa sve­tu, lebo sa pre­mie­ňa­me, ale­bo už sme pre­me­ne­ní vo svo­jich mysliach.

       Nepri­po­dob­ňo­vať sa sve­tu je však len nega­tív­na strán­ka posvä­te­nia. Ak nemá­me byť pri­po­dob­ne­ný sve­tu, čomu sa máme pri­po­dob­niť? Na túto otáz­ku odpo­ve­dá Božie slo­vo skr­ze apoš­to­la Pav­la: „Lebo kto­rých pre­d­zve­del, tých aj pre­dur­čil za súpo­dob­ných obra­zu svoj­ho Syna, aby on bol prvo­ro­de­ným medzi mno­hý­mi brat­mi“ (Rím­skym 8:29). Tu je uve­de­ná pra­vá klad­ná strán­ka pro­ce­su posvä­te­nia: byť pri­po­dob­ne­ní Kris­tov­mu obra­zu. Nesta­čí, aby sme nebo­li pri­po­dob­ne­ní sve­tu, aby sme nemys­le­li a neho­vo­ri­li ako svet a nero­bi­li veci, kto­ré robí svet. To je len nega­tív­na strán­ka – nebyť nie­čím, nie­kým, nero­biť nie­čo. Potre­bu­je­me však byť nie­kým. Máme mys­lieť a hovo­riť ako Kris­tus, robiť veci, kto­ré by robil on sám.

       Pozi­tív­na strán­ka posvä­te­nia a rola Božie­ho slo­va v ňom je zhr­nu­tá v nasle­dov­ných ver­šoch: „ako máme všet­ko jeho bož­skej moci, daro­va­nej k živo­tu a k pobož­nos­ti, pra­vou zná­mos­ťou toho, kto­rý nás povo­lal vlast­nou slá­vou a hrdin­skou cnos­ťou, čím sú nám daro­va­né pre­veľ­ké a pre­dra­hé zasľú­be­nia, aby ste sa tým sta­li účast­ný­mi bož­skej prí­ro­dy unik­núc poru­še­niu, kto­ré je na sve­te v zlej žia­dos­ti“ (2. Pet­rov 1:3-4).

       V tých­to ver­šoch je uve­de­né, že Božia moc nám už dala všet­ko, čo potre­bu­je­me k živo­tu a pobož­nos­ti. Nepot­re­bu­je­me viac, lebo sme už dosta­li všet­ko, čo potre­bu­je­me. Potre­bu­je­me len pou­ží­vať to, čo sme už dosta­li, čo už máme.

       Toto úpl­né Božie zaopat­re­nie je nám dané skr­ze „pre­veľ­ké a pre­dra­hé zasľú­be­nia“ jeho vlast­né­ho  Božie­ho slo­va. Božie zasľú­be­nia teda v sebe obsa­hu­jú všet­ko, čo  k živo­tu a pobož­nos­ti bude­me kedy potre­bo­vať. Zostá­va na nás, aby sme tie­to zasľú­be­nia svo­jou osob­nou vie­rou pri­ja­li a uplatňovali.

       Výsle­dok pri­ja­tia a uplat­ne­nia Božích zasľú­be­ní je nega­tív­ny aj pozi­tív­ny. Nega­tív­ny je v tom, že unik­ne­me „poru­še­niu, kto­ré je na sve­te v zlej žia­dos­ti“. Pozi­tív­ny je v tom, že sa sta­ne­me „účast­ný­mi bož­skej prí­ro­dy (pri­ro­dze­nos­ti)“. To je úpl­ný pro­ces posvä­te­nia – ako nega­tív­ny: únik z poru­še­nia sve­ta aj pozi­tív­ny: účasť na Božej vlast­nej pri­ro­dze­nos­ti, Božej vlast­nej svätosti. 

       Naj­dô­le­ži­tej­šie pri­tom je, aby sme si uve­do­mi­li že ako nega­tív­ne, aj  pozi­tív­ne je nám dostup­né skr­ze  zasľú­be­nia Božie­ho slo­va. V akej mie­re pri­jí­ma­me a uplat­ňu­je­me dané zasľú­be­nia Božie­ho slo­va, v takej mie­re pre­ží­va­me sku­toč­né bib­lic­ké posvä­te­nie. Kaž­dé zasľú­be­nie Božie­ho slo­va, kto­ré vie­rou ucho­pí­me, nás povzne­sie nad svet­ské poru­še­nie a ude­lí nám ďal­šiu mie­ru účas­ti na Božej pri­ro­dze­nos­ti, na Božom živote.

 

Zdro­je

A) Zoznam lite­ra­tú­ry, polož­ka  27 a) Kni­ha I: Zákla­dy víry, str. 47-52

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na I. diel – Prológ

Pre­chod na pokra­čo­va­nie VII. die­lom

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umiest­ne­né: 10. júla 2025

 

 

image_pdfimage_print