Božia spravodlivosť

Keby som vám pove­dal: „Nemô­že­te vstú­piť do Božie­ho krá­ľov­stva bez… “ vyzý­va­júc vás, aby ste dopí­sa­li chý­ba­jú­ce slo­vo, bol by som zve­da­vý, kto­ré by ste si vybra­li. Dúfam, že aspoň nie­kto­rí z vás by dopí­sa­li slo­vo „vie­ra“. No je tu ešte jed­no rov­na­ko dôle­ži­té slo­vo a to je „poká­nie“. Do Božie­ho krá­ľov­stva nemô­že­te vstú­piť bez poká­nia. V tom­to zamys­le­ní Vám chcem vysvet­liť, čo poká­nie je a pre­čo je také dôležité.

 

A keď odiš­li poslo­via Jáno­vi, začal hovo­riť zástu­pom o Jáno­vi: Čo ste vyšli na púšť vidieť?Trstinu, kto­rá sa klá­ti vet­rom? Ale­bo čo ste vyšli vidieť? Člo­ve­ka, odia­te­ho mäk­kým rúchom?Veď hľa, takí, kto­rí cho­dia v nád­her­nom rúchu a žijú v roz­ko­ši, sú v krá­ľov­ských domoch.Alebo čo ste vyšli vidieť? Pro­ro­ka? Ba hovo­rím vám, že i viac ako pro­ro­ka. Toto je ten, o kto­rom je napí­sa­né: Hľa, ja posie­lam svoj­ho anje­la pred tvo­jou tvá­rou, kto­rý pri­pra­ví tvo­ju ces­tu pred tebou. Lebo hovo­rím vám, že väč­šie­ho pro­ro­ka medzi splo­de­ný­mi zo žien nad Jána Krs­ti­te­ľa nikto­ré­ho niet: ale men­ší v krá­ľov­stve Božom je väč­ší ako on. A vše­tok ľud poču­júc to, i pub­li­ká­ni, uzna­li Boha za spra­vod­li­vé­ho pokrs­tiac sa krs­tom Jáno­vým. Ale fari­ze­ji a zákon­ní­ci pohŕd­li radou Božou sami pro­ti sebe nie súc pokrs­te­ní od neho.

Lukáš 7:24-30

 

V pre­doš­lom zamys­le­ní sme sa spo­lu pozre­li na to, čo pove­dal Ježiš o Jáno­vi Krs­ti­te­ľo­vi. Aké bolo Jáno­vo posla­nie na tej­to zemi? Jeho posla­ním bolo byť zves­to­va­te­ľom, ísť pred Ježi­šom – Mesiá­šom a pri­pra­vo­vať mu ces­tu. Prí­chod Ježi­ša Kris­ta v tele bol v Sta­rom záko­ne pro­ro­ko­va­ný celé stá­ro­čia, no napriek tomu muse­li byť ľudia pri­pra­vo­va­ní Jánom na jeho príchod.

       V čom teda spo­čí­va­li príp­rav­né prá­ce Jána Krs­ti­te­ľa? Spo­čí­va­li v káza­ní ľuďom o potre­be poká­nia z ich hrie­chov a o vie­re v toho, kto­rý mal prí­sť. Pod­sta­ta Jánov­ho posols­tva teda bola: „Čiň­te poká­nie, lebo sa pri­blí­ži­lo nebes­ké krá­ľov­stvo.“ Ján tým chcel v pod­sta­te pove­dať, že Ježiš – Spa­si­teľ sa chys­tá usta­no­viť svo­je krá­ľov­stvo. No pred­tým, než by moh­la exis­to­vať aká­koľ­vek nádej na vstup do toh­to krá­ľov­stva, bolo nevy­hnut­né činiť poká­nie. Čo zna­me­ná pojem „činiť poká­nie“? Doslov­ný význam toh­to slo­va je zme­niť svo­ju myseľ, zmýš­ľa­nie. Musí­me sa však pokú­siť pocho­piť, čo to zna­me­ná v bib­lic­kom kon­tex­te. Ohľa­dom čoho potre­bu­je­me zme­niť zmýš­ľa­nie? Musí­me zme­niť naše zmýš­ľa­nie o samých sebe. Našou pri­ro­dze­nou ten­den­ci­ou ako ľud­ských bytos­tí je mať pomer­ne pozi­tív­ny názor o sebe a našom duchov­nom sta­ve. Nepo­va­žu­je­me sa za doko­na­lých, ale neja­ko máme pocit, že hrie­chy, kto­ré koná­me, nie sú v sku­toč­nos­ti váž­ne – navy­še máme veľa dob­rých vlast­nos­tí, kto­ré naše chy­by kom­pen­zu­jú. Mys­lím, že bude­te súhla­siť, že podob­ne zmýš­ľa väč­ši­na ľudí. Avšak ide o to, že Boh veci tak­to nevi­dí. Pre­to­že je Boh doko­na­lý a spra­vod­li­vý, nemô­že tole­ro­vať žiad­ne sprá­va­nie, kto­ré je menej než doko­na­lé. Pre­to Ježiš pove­dal: Vy teda buď­te doko­na­lí, ako váš Otec, kto­rý je v nebe­siach, je doko­na­lý” (Matúš 5:48). Pán jed­no­du­cho nebu­de len tak zatvá­rať svo­je oči pred naši­mi hriech­mi, ako keby na nich nezá­le­ža­lo, pre­to­že sú pre neho ohrom­ne závažné.

       Ďal­šou sku­toč­nos­ťou, kto­rú tre­ba mať na pamä­ti, je, že raz nasta­ne súd­ny deň a Sud­com v daný deň bude sám Pán. V istom zmys­le Boh už vyhlá­sil ver­dikt nad naši­mi život­mi, hoci svoj roz­su­dok ešte nevy­ko­nal. Pod­sta­tu Božie­ho ver­dik­tu náj­de­me v 3. kapi­to­le Jánov­ho evan­je­lia: A to je ten súd, že svet­lo priš­lo na svet, ale ľudia via­cej milo­va­li tmu ako svet­lo, lebo ich skut­ky boli zlé“ (Ján 3:19). Tak­že Boh vyná­ša ver­dikt o našom živo­te, hovo­riac, že sme hrieš­ni­ci, že naša samot­ná, pra­vá pova­ha je zne­čis­te­ná hrie­chom; dokon­ca milu­je­me tem­no­tu hrie­chu viac než svet­lo spra­vod­li­vos­ti a svä­tos­ti. Tak­tiež nám hovo­rí, že v situ­ácii, v kto­rej sa momen­tál­ne nachá­dza­me, si zaslú­ži­me byť posla­ní na več­nosť do pekla.

       Otáz­ky, kto­ré si teraz potre­bu­je­me polo­žiť, sú tie­to: Ako zare­a­gu­je­me na vyhlá­se­nia o našej hrieš­nos­ti? Bude­me sa nad nimi pohor­šo­vať? Bude­me sa aj naďa­lej brá­niť, zľah­ču­júc svo­je hrie­chy? Ale­bo akcep­tu­je­me Boží ver­dikt ohľa­dom svo­jich živo­tov, činiac poká­nie zo svo­jich hriechov?

       Pozri­me sa teraz na to, ako rea­go­val izra­el­ský ľud na voči nemu vyne­se­ný Boží ver­dikt. Neza­bud­ni­me, že už poču­li káza­nie Jána Krs­ti­te­ľa, Božie­ho hlá­sa­te­ľa, Božie­ho nástro­ja na pre­bu­de­nie z ich hrieš­ne­ho sta­vu. Ako zare­a­go­va­li títo Židia, keď im Ján pove­dal, že sú hrieš­ni­ci, kto­rí si zaslú­žia Božie odsú­de­nie? Boli nahne­va­ní a pohor­še­ní? Oto­či­li sa Jáno­vi chrb­tom, odmie­ta­júc jeho slo­vá ako slo­vá šia­le­né­ho fana­ti­ka? Nie, ani tro­chu, naša pasáž nám hovo­rí, že: „A vše­tok ľud poču­júc to, i pub­li­ká­ni, uzna­li Boha za spra­vod­li­vé­ho pokrs­tiac sa krs­tom Jáno­vým.” Masy ľudí boli pokrstené.

       Pre­čo to bolo také význam­né? Bolo to dôle­ži­té, pre­to­že Jánov krst bol krs­tom poká­nia. Iný­mi slo­va­mi, ľudia úprim­ne roz­poz­na­li svoj hrieš­ny stav – uvi­de­li, že ich ces­ta bola nespráv­na a že Božia ces­ta je správ­na. A svo­ju túž­bu po odpus­te­ní a očis­te­ní od hrie­chov vyjad­ri­li tým, že sa pod­ro­bi­li Jánov­mu krs­tu. Ján roz­hod­ne odmie­tal krs­tiť tých, kto­rí nebo­li ochot­ní opus­tiť svo­je hrie­chy. Vše­obec­ná reak­cia na služ­bu Jána bola, že ľudia čini­li poká­nie a pod­stu­po­va­li krst na znak svo­jej túž­by očis­tiť sa a mať odpus­te­né hriechy.

       No bola tu ďal­šia sku­pi­na ľudí, kto­rí tiež poču­li Jáno­vo káza­nie, ale rea­go­va­li naň úpl­ne odliš­ným spô­so­bom. Boli to fari­ze­ji a zákon­ní­ci. Odmie­ta­li byť pokrs­te­ní Jánom, ale neod­mie­ta­li ani tak Jána, ako samot­né­ho Boha! Pamä­taj­me, že Ján bol Božím poslom. Pre­to Ježiš hovo­rí: Ale fari­ze­ji a zákon­ní­ci, keď­že sa mu neda­li krs­tiť, zma­ri­li úmy­sel, kto­rý mal Boh s nimi.“ (ev. pre­klad) Úmy­sel môže­me v tom­to význa­me chá­pať ako prí­kaz, naria­de­nie – teda odmiet­li Boží prí­kaz. Pre­čo ho ale odmiet­li? Pre­to­že pova­žo­va­li samých seba za prí­liš dob­rých; bolo pod ich dôs­toj­nosť spá­jať sa s oby­čaj­ný­mi ľuď­mi a nechať sa pokrs­tiť ako oni. Tak­že tým, že odmiet­li byť pokrs­te­ní, jas­ne odmiet­li konať Božiu vôľu. Moh­li by sme pove­dať, že milo­va­li (s)poznávať Božiu vôľu – štu­do­va­li ju totiž už mno­ho rokov -, ale nera­di ju činili.

       Nuž, pria­te­ľu, zau­jí­ma­lo by ma, či sa náj­deš v jed­nej z tých­to dvoch kate­gó­rií. Nepý­tam sa, či si už bol pokrs­te­ný ale­bo nie; v kaž­dom ohľa­de bol Jánov krst len nie­čím dočas­ným, akou­si príp­ra­vou na prí­chod Ježi­ša. Po prí­cho­de Ježi­ša už nie je žia­den krst poká­nia (ako samos­tat­ný akt) potreb­ný. To však nezna­me­ná, že poká­nie už dnes nie je dôle­ži­té. Dnes stá­le rov­na­ko pla­tí, že bez poká­nia nikto nemô­že vstú­piť do Božie­ho krá­ľov­stva. Bral si nie­ke­dy váž­ne do úva­hy Boží ver­dikt týka­jú­ci sa tvo­jich hrie­chov?  V Palo­vom Lis­te Rima­nom číta­me, že: „… všet­ci zhre­ši­li a postrá­da­jú slá­vy Božej“ (Rím­skym 3:23) a pojem „všet­ci” zahŕňa mňa aj teba.

       Už skôr sme hovo­ri­li o tom, že Božím ver­dik­tom o našom živo­te je, že milu­je­me viac tmu než svet­lo, pre­to­že naše skut­ky sú zlé. Boh aj v dneš­nej dobe hovo­rí k ľuďom, aby zo srd­ca čini­li poká­nie a odvrá­ti­li sa od svo­jich hrie­chov. Robí tak nie cez nové­ho Jána Krs­ti­te­ľa, ale skr­ze Pís­mo – teda cez jeho slo­vá urče­né pre nás, a to pro­stred­níc­tvom ľudí, kto­rí ver­ne hlá­sa­jú a učia z Pís­ma. Naozaj chceš byť ako fari­ze­ji a zákon­ní­ci, kto­rí odmiet­li činiť poká­nie, pre­to­že boli prí­liš hrdí a samo­spra­vod­li­ví, aby pri­ja­li fakt, že sú hrieš­ni­ci, kto­rí potre­bu­jú Božie odpus­te­nie? Aké tra­gic­ké, že naj­viac nábož­ní ľudia v kra­ji­ne boli prav­de­po­dob­ne naj­ďa­lej od nebes­ké­ho krá­ľov­stva, pre­to­že odmiet­li činiť poká­nie. Nesnaž­me sa uro­biť rov­na­ko smr­teľ­nú chybu.

image_pdfimage_print