Eschatológia (pojem z gréčtiny) je učenie o posledných veciach. Je to učenie o tom, čo Písmo hovorí, k čomu dôjde v posledných časoch, či na konci vekov. Zaoberá sa udalosťami, ktoré majú dôsledok alebo dopad, na budúcnosť jednotlivcov, alebo celých národov. Biblia jasne a podrobne učí o budúcich veciach a udalostiach, takže každý jeden človek si môže byť istý tým, čo ho čaká v budúcnosti.
Biblické spisy predkladajú históriu ľudstva ako lineárny pohyb k určenému cieľu. Boh riadi pohyb smerom k naplneniu konečného zámeru, ktorý so svojim stvorenstvom má. Biblická eschatológia ukazuje, odkrýva vyvrcholenie celosvetových dejín, ku ktorému smerujú všetky vykupiteľské Božie činy v histórii stvorenstva.
V eschatológii sa hovorí o veciach, ktoré sú vecami budúcnosti, ale sú aj súčasné z biblického pohľadu. Sú nimi hlavne: ospravedlnenie a spasenie, biblické učenia o stave duše medzi smrťou a vzkriesením, vzkriesenie k životu a druhej smrti, vychvátenie Cirkvi, druhý príchod Pána, tisícročné kráľovstvo Krista a večný život v novom Jeruzaleme.
Na budúce veci sa môžeme dívať z rôznych uhlov pohľadu. Napríklad, z pohľadu udalosti odohrávajúcich sa s jednotlivcom, s celým národom/národmi (Izraelom, Cirkvou, pohanskými národmi), alebo s celým stvoreným svetom. V tomto web priestore budeme zvláštnu pozornosť venovať vychváteniu Cirkvi, spasenie zostatku (celého) Izraela a veľkému (Jakobovmu) súženiu.
Aký význam má štúdium budúcich vecí a udalostí?
Štúdium a poznanie budúcich vecí má pre človeka a pre nové stvorenie v Kristovi zvlášť, viacnásobný význam:
a) Prináša radosť a pokoj uprostred súženia (2. Korintským 4:17)
b) Podnecuje k svätému životu (1. Jánov 3:3)
c) Ako aj celé Písmo, vedie nás to ku konaniu dobrých skutkov (2. Timotejovi 3:17)
d) Dozvedáme sa pravdu čo bude s nami po fyzickej smrti (2. Korintským 5:8)
e) Dozvedáme sa pravdu o konci dejín ľudstva a sveta
f) Prináša dôkazy o spoľahlivosti celého Písma, lebo sa napĺňajú všetky proroctva predpovedané prostredníctvo starozákonných i novozákonných prorokov
g) Povzbudzuje nás v uctievaní Boha, ktorý vládne nad všetkým a dosiahne v dejinách ľudstva a celého stvorenstva uplatnenie svojej vôle
Základné témy (učenia) eschatológie
Za základné témy, či učenia eschatológie sa počítajú nasledovné tri: premileanializmus, postmileanializmus a amileanializmus. Určujúcou udalosťou pre toto rozčlenenie budúcnosti je druhý príchod Pána Ježiša krista. Predložíme ich stručnú charakteristiku (zdroj: „Charles C. Ryrie, Základy teológie, str. 509-522).
Postmileanializmus
Podľa tohto názoru sa Božie kráľovstvo vo svete šíri kázaním evanjelia a spasiteľným dielom Svätého Ducha v srdciach jednotlivcov. Kresťanstvo sa šíri do celého sveta a svet bude pokresťanštený. Ku druhému Kristovmu príchode dôjde na konci dlhého obdobia spravodlivosti nazvaného Milénium. Po Kristovom návrate bude okamžite nasledovať všeobecné vzkriesenie a bude nasledovať plná vláda neba i pekla. Cirkev, naplňujúca svoje veľké poslanie, bude nástrojom, pomocou ktorého bude Milénium nastolené a uvedené do života.
Amileanializmus
Podľa tohto názoru pred koncom sveta nebude žiadne Milénium. Až do konca bude vedľa seba paralelne existovať dobro i zlo, Božie i satanovo kráľovstvo. Po druhom Kristovom príchode na konci sveta dôjde k všeobecnému vzkrieseniu a všetci ľudia budú súdení.
Premileanializmus
Podľa tohto názoru k druhému príchodu Pána Ježiša Krista dôjde pred Miléniom. Na zemi vznikne doslovné tisícročné kráľovstvo Ježiša Krista. Večnosť nastane po uplynutí tohto tisícročného obdobia. V rámci premileanializmu existuje niekoľko učení o dobe vychvátenia Cirkvi (pozri články Príchod Pána Ježiša pre svoju Cirkev a Vychvátenie pred súžením). Autor článku je zástanca premileanializmu (Druhý príchod Pána Ježiša Krista).
Upravené: 26. 9. 2024