Pôjdu deti do neba len preto, že sú deťmi?

Čo sa týka spa­se­nia detí, exis­tu­je uče­nie pod­ľa kto­ré­ho, všet­ky deti sa rodia nevin­né v zmys­le, že sa rodia ako bez­hrieš­ne bytos­ti. V Pís­me slo­vo nevin­ný je syno­ny­mom bez­hrieš­ny, napr. Matúš 27:4. Ježiš Kris­tus bol nevin­ný. Nespá­chal žia­den hriech a jeho ľud­ská pri­ro­dze­nosť bola tiež bez­hrieš­na (Ján 14:30). Nemal hrieš­nu ada­mov­skú pri­ro­dze­nosť, lebo nebol splo­de­ný z muža – bol splo­de­ný zo Svä­té­ho Ducha (Lukáš 1:33).

 

Teda, pod­ľa toh­to uče­nia všet­ky deti sa rodia s bez­hrieš­nou pri­ro­dze­nos­ťou. Postup­ne, ako ras­tú a dospie­va­jú, ich cha­rak­ter sa pod vply­vom sve­ta a hlav­ne spo­lu­žia­kov, kazí, defor­mu­je, a tak sa stá­va­jú hrieš­nik­mi a dopúš­ťa­jú sa hrie­chov. Čereš­nič­kou na tor­te toh­to uče­nia je tvr­de­nie, že keď bude vychvá­te­nie Cir­kvi, deti veria­cich rodi­čov budú vza­té zo zeme do neba a to len pre­to, že sú deť­mi. Pri­tom veko­vá hra­ni­ca, kedy nevin­né deti sú ešte nevin­ný­mi deť­mi, čiže, kedy sa nevin­né stá­va­jú hrieš­nik­mi, nie je sta­no­ve­ná. Nevin­né det­stvo je len tak nejak zahmle­ne, neur­či­to ohra­ni­če­né puber­tou, či dospievaním.

 

Toto uče­nie sa odvo­lá­va na bib­lic­ké tex­ty, v kto­rých sa opi­su­jú situ­ácie, keď uče­ní­ci brá­ni­li deťom, aby pri­chá­dza­li k Ježi­šo­vi. Sú to tex­ty: Matúš 18:2-6; Marek 10:13-16; Lukáš 9:46-48.

 

Matúš 18:1-4

1  V tú istú hodi­nu pri­stú­pi­li uče­ní­ci k Ježi­šo­vi a pove­da­li: Kto je teda väč­ší v nebes­kom kráľovstve?

2  A Ježiš pri­vo­la­júc si die­ťa posta­vil ho do pros­tried­ku medzi nich

3  a pove­dal: Amen vám hovo­rím, keď sa neob­rá­ti­te a nebu­de­te ako deti, nevoj­de­te nikdy do nebes­ké­ho kráľovstva

4  Kto­koľ­vek sa teda poní­ži ako toto die­ťa, to je ten väč­ší v nebes­kom kráľovstve.

5  A kto­koľ­vek by pri­jal jed­no také­to die­ťa v mojom mene, mňa prijíma

 

Marek 10:13-16

13 A doná­ša­li mu die­ťat­ká, aby sa ich dotý­kal. Ale uče­ní­ci doho­vá­ra­li tým, kto­rí ich donášali.

14  No, keď to videl Ježiš, nemi­le to nie­sol a pove­dal im: Nechaj­te die­ťat­ká ísť ku mne a neb­ráň­te im, lebo takých je krá­ľov­stvo Božie.

15  n vám hovo­rím: Kto by nepri­jal krá­ľov­stva Božie­ho ako die­ťa, nevoj­de nikdy do neho.

16  A bral ich na rame­ná, vzkla­dal na ne ruky a žeh­nal ich.

 

Lukáš 9:46-48

46  A priš­la im myš­lien­ka, že kto­rý asi z nich je väčší.

47  Ale Ježiš vidiac myš­lien­ku ich srd­ca pojal si die­ťa a posta­vil ho ved­ľa seba

48  a pove­dal im: Kto­koľ­vek by pri­jal toto die­ťa v mojom mene, mňa pri­jí­ma; a kto­koľ­vek by mňa pri­jal, pri­jí­ma toho, kto­rý ma poslal. Lebo kto je naj­men­ší medzi všet­ký­mi vami, ten bude veľký.

 

Pozor­nosť sa sústre­ďu­je  na sku­toč­nosť, že Ježiš pri­jí­mal deti, bral ich na rame­ná, klá­dol na ne ruky a žeh­nal ich (Marek 10:16) a na slo­vá, keď nebu­de­te ako deti, nevoj­de­te nikdy do nebes­ké­ho krá­ľov­stva (Matúš 18:3).

 

V čom spo­čí­va omyl toh­to učenia?

Situ­ácii s deť­mi pred­chá­dza­la otáz­ka jeho uče­ní­kov, s kto­rou priš­li za Ježi­šom. Uče­ní­ci chce­li vedieť: „Kto je teda väč­ší v nebes­kom krá­ľov­stve?“ (Matúš 18:1), lebo chce­li vedieť, kto­rý z nich je väč­ší („A priš­la im myš­lien­ka, že kto­rý asi z nich je väč­ší“ – Lukáš 9:46). V ďal­ších ver­šoch im Ježiš odpo­veď názor­ne vysvet­ľu­je a vyuču­je ich, ako sa člo­vek dosta­ne do nebes­ké­ho kráľovstva.

 

V Matú­šo­vi Pán Ježiš vyuču­je, že člo­vek, aby uvi­del nebes­ké krá­ľov­stvo, sa musí najprv obrá­tiť k Bohu. To, že sa musí obrá­tiť k Bohu zna­me­ná, že kaž­dý člo­vek na ten­to svet pri­chá­dza ako neob­rá­te­ný k Bohu, teda ako hrieš­nik. Obrá­tiť sa k Bohu zna­me­ná uve­riť v Boha a činiť poká­nie z toho, že je hrieš­nik. Uve­riť v Boha musí v plnej dôve­re a spo­ľa­hnu­tí sa na neho. Takou je prá­ve det­ská vie­ra. Die­ťa sa spo­lie­ha na rodi­čov a dôve­ru­je im vo všet­kom, čo mu pove­dia. V Matú­šo­vi je zdô­raz­ne­nia táto strán­ka pre vstup do Božie­ho krá­ľov­stva: dôve­ru­jú­ca a spo­lie­ha­jú­ca sa vie­ra, akou sa vyzna­ču­jú deti. To pla­tí pre kaž­dú veko­vú kate­gó­riu už od narodenia.

 

V Mar­ko­vi a Luká­šo­vi Pán Ježiš pou­ka­zu­je na det­skú pod­ria­de­nosť a poko­ru. Vyučo­va­nie uzat­vá­ra odpo­ve­ďou na ich otáz­ku: „Lebo kto je naj­men­ší medzi všet­ký­mi vami, ten bude veľ­ký“ (Lukáš 9:48).

 

Pán Ježiš vo vyš­šie uve­de­ných tex­toch, ale ani na iných mies­tach nevy­učo­val o nevin­nos­ti, čiže o bez­hrieš­nos­ti detí. To, že člo­vek sa rodí nevin­ný, že má bez­hrieš­nu pri­ro­dze­nosť, či cha­rak­ter, je fan­tá­zia auto­rov a pro­ta­go­nis­tov toh­to uče­nia. Tvr­de­nia o nevin­nos­ti novo­ro­den­cov a detí sa v Pís­me nena­chá­dza­jú, sú do Pís­ma auto­r­mi a pro­ta­go­nis­ta­mi toh­to uče­nia vsu­nu­té. Okrem toho, ide v ňom o igno­ro­va­nie ale­bo neve­do­mosť uče­nia Pís­ma o tom, čo sa sta­lo s člo­ve­kom po páde Ada­ma do hrie­chu – zme­ni­la sa jeho pri­ro­dze­nosť z bez­hrieš­nej na hrieš­nu. Adam sa stal hrieš­ni­kom a všet­ci jeho potom­ko­via, všet­ci ľudia sa rodia s jeho pri­ro­dze­nos­ťou, teda s hrieš­nou pri­ro­dze­nos­ťou – všet­ci sme už od naro­de­nia v Ada­mo­vi, všet­ci sme hrieš­ni­ci. Že je to tak, dôka­zom je sku­toč­nosť, že všet­ci ľudia zomie­ra­jú vrá­ta­ne novo­ro­den­cov. Smrť vlád­ne nad člo­ve­kom – má na neho prá­vo -, už od jeho naro­de­nia, ba dokon­ca už od jeho počatia. 

 

Keby boli deti nevin­né, tak by nezo­mie­ra­li. Nepod­lie­ha­li by smr­ti, lebo smrť by nema­la na nich prá­vo. Smrť má prá­vo iba na hrieš­ni­kov a tými sú všet­ci ľudia splo­de­ní z muža a ženy. Ježiš Kris­tus zomrel na gol­got­skom krí­ži, lebo Otec polo­žil na neho naše hrie­chy (1. Jánov 2:2). Bol pocho­va­ný, ale smrť ho nemoh­la zadr­žať, lebo nema­la na neho prá­vo. Nemal hrie­chu ani hrieš­nu pri­ro­dze­nosť, lebo nebol splo­de­ný z muža, aj keď na svet pri­šiel skr­ze ženu. Splo­de­ný bol Svä­tým Duchom. Smrť ho neza­dr­ža­la, lebo on jedi­ný bol nevin­ný. On jedi­ný sa naro­dil ako nevin­ný a takým aj zostal. Pre­to ho smrť neza­dr­ža­la, pre­to nema­la na neho prá­vo. On jedi­ný nemal hrie­chu ani hrieš­nu pri­ro­dze­nosť. Vstal z mŕt­vych, žuje a via­cej už nezomiera.

 

O tom, kto pôj­de do neba pod­rob­nej­šie píše­me v člán­ku:  „Kto pôj­de do neba?

 

 

Záver

Toto uče­nie tre­ba jed­no­du­cho odmiet­nuť, lebo odpo­ru­je uče­niu Pís­ma, hlav­ne lis­tu Rím­skym, naprí­klad ver­šom 5:12-14. Toto uče­nie o nevin­nos­ti detí je blud a vedie do faloš­né­ho ubez­pe­če­nia ako rodi­čov, tak i detí. Je to aké­si „cuk­rí­ko­vé nábo­žen­stvo“. Mož­no vyplý­va jed­no­du­cho len z neve­do­mos­ti a snáď aj z iné­ho blu­du, pod­ľa kto­ré­ho spa­se­nie člo­ve­ka je v jeho rukách. Spa­se­nie je však Božie die­lo od začiat­ku až do kon­ca. Apoš­tol Pavol Filip­ským píše: „dôve­ru­jem, že ten, kto­rý zapo­čal vo vás dob­ré die­lo, ho aj doko­ná a zacho­vá až do dňa Ježi­ša Kris­ta“ (Filip­ským 1:6). Tých, kto­rých si Boh vyvo­lil už pred zalo­že­ním sve­ta, tí spa­se­nia urči­te aj dôj­du. Keď zomrú, zomrú už ako spa­se­ní pat­ria­ci Páno­vi a pôj­du do neba.

 

Ale my sme podlž­ní ďako­vať vždyc­ky Bohu za vás, bra­tia, milo­va­ní Pánom, že si vás Boh vyvo­lil od počiat­ku cie­ľom spa­se­nia v posvä­te­ní ducha a vo a vo vie­re prav­dy, k čomu vás povo­lal naším evan­je­li­om nado­bud­núť slá­vy náš­ho Pána Ježi­ša Krista.

2. Tesa­lo­nic­kým 2:13-14

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na člán­ky s témou Pís­mo vyučuje 

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umies­te­né: 29. júla 2025 

 

 

image_pdfimage_print