Vychvátenie Cirkvi – 3 . časť

Vychvátenie živých patriacich Pánovi

Úvod

V tejto časti hľadáme odpoveď na otázku: Čo Písmo učí o zo zeme vychvátení živých patriacich Pánovi? V prvej časti cyklu sme uviedli, že k vychváteniu zo zeme živých patriacich Pánovi dôjde na počiatku druhého príchodu (prichádzania) Pána Ježiša Krista. Počiatok druhého prichádzania Pána a vychvátenie Cirkvi sú z hľadiska času jedna nerozdeliteľná udalosť. Preto, keď skúmame počiatok druhého prichádzania Pána, súčasne tým dostávame aj odpoveď na našu otázku. V tejto časti udalosť vychvátenia Cirkvi preskúmame z pohľadu Písma, nie z pohľadu iných zdrojov.

Pripomenieme, že pritom nejde o tzv. absolútne datovanie, t. j. o umiestnenie udalosti vychvátenia na časovú os nášho letopočtu, ale len o tzv. relatívne datovanie, t. j. o zistenie, kedy nastane okamih vychvátenia Cirkvi vzhľadom na inú dobre rozpoznateľnú udalosť, či udalosti. V článku teda ide len o poukázanie na udalosti a znamenia predchádzajúce počiatok druhého Pánovho prichádzania, a tým aj na okamih vychvátenia.

Absolútne datovanie jeho príchodu nie je možné, preto sa o to netreba ani pokúšať, lebo: „Ale o tom dni a o tej hodine nevie nikto, ani nebeskí anjeli ani Syn, iba sám môj Otec“ (Matúš 24:36). Skúmanie a rozpoznanie znamení, ktoré budú predchádzať druhý príchod Krista, je však úplne legitímne, lebo sám Pán Ježiš nás k tomu vedie. Keď sa ho učeníci pýtali, kedy dôjde k jeho príchodu a skonaniu sveta a podľa čoho ich budú poznať, oznámil im, aké znamenia ich budú predchádzať, a odpovedal: „A od figovníka sa naučte podobenstvu: keď už zmäkne jeho letorast a vyženie lístie, viete, že je už blízko leto. Tak aj vy, keď uvidíte všetko toto, vedzte, že je blízko, predo dvermi [jeho príchod a skonanie sveta]“ (Matúš 24:32-33). 

Priebeh budúcich udalostí

V tomto oddiele načrtneme priebeh budúcich udalostí na konci časov, ako sme ich uchopili zo starozákonných a novozákonných proroctiev a sumárne sme ich uviedli v predchádzajúcich častiach.

Dejiny národov sveta sa odvíjajú v úzkej súvislosti s históriou izraelského národa. Podľa proroka Daniela, tomuto národu za jeho neposlušnosť Bohu je vymeraných sedemdesiat týždeň-rokov zvláštneho Božieho jednania. Z Písma ich poznáme pod pomenovaním „sedemdesiat týždňov“ a z literatúry aj pod pomenovaním „sedemdesiat Danielových týždeň-rokov“. Šesťdesiatdeväť týždeň-rokov (483 rokov) už uplynulo a posledné sedemročné obdobie je ešte len pred nami (Daniel 9:24-25).

S týmto obdobím súvisí niekoľko udalostí, ktoré sa odohrajú na zemi. Sú nimi: vznikne  celosvetová ríša; nastúpi vláda celosvetového vládcu (Antikrista); dôjde k vychváteniu zo zeme živých (Cirkvi) a prvému vzkriesenie mŕtvych patriacich Pánovi;  druhý príchod Pána; bitka pri Harmagedone; spasenie Izraela a nástup tisícročného kráľovstva Krista.

Celosvetová ríša sa sformuje postupne ako zväzok (aliancia) desiatich kráľovstiev (štvrté hrozné zviera z knihy Daniel 7. kapitola). Na jej čelo sa dostane vládca, ktorého poznáme z Písma pod pomenovaním Antikrist (alebo malý roh – Daniel 7. kapitola). Obdobie jeho vlády nad svetom bude zhodné so sedemdesiatym týždeň-rokom zvláštneho Božieho jednania s Izraelom (Daniel 9:27). Obe obdobia započnú plynúť okamihom uzavretia zmluvy medzi Izraelom a Antikristom. Prvých tri a pol roka bude Antikrist pôsobiť „v utajení“, ako „celosvetový mierotvorca“. V polovici tohto sedemročného obdobia sa posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha (verš 27; 2. Tesalonickým 2:4). Tým sa demaskuje a ukáže sa  jeho skutočná podstata, jeho pravá tvár. Pre tých, ktorí ho odmietnu uctievať ako Boha nastane tri a pol ročné obdobie krutého prenasledovania a zabíjania. Jeho vládu ukonči Pán Ježiš Kristus, ktorý spolu so svojím ľudom (Cirkvou) na konci sedemročného obdobia zostúpi na zem (Zjavenie 19:11, 14, 19-20).

Ľudstvo v dobe druhých tri a pol roka posledného „týždňa“

Toto obdobie, druhá polovica posledného sedemročného obdobia, je vlastné súženie a je nazvané čas súženia Jakobovho (Jeremiáš 30:7), veľké súženie (Daniel 12:1; Matúš 24:21), či skúška, ktorá príde na celý svet (Zjavenie 3:10). Jeho dĺžka je pevne taxatívne stanovená na tri a pol roka (Daniel 7: 25, 12:7; Zjavenie 11:2). Bude to jedinečné súženie akého nebolo ani viac nebude. Bude to súženie, ku ktorému dôjde počas celosvetovej vlády Antikrista a zasiahne celý svet. Podľa toho, že to bude celosvetové súženie, bude jednoznačne identifikovateľné a rozpoznateľné. K prenasledovaniu Cirkvi v lokálnych rozmeroch dochádza už od jej vzniku na Letnice v Jeruzaleme. Toto súženie však príde na celý svet.

Antikristova vláda bude obdobím veľkého zvodu, prenasledovania a skúšky viery. V tejto dobe budú na svete existovať nasledovné skupiny obyvateľstva: 1. Cirkev (s veľkým „C“) – ľud patriaci Pánovi  2. Vyvolený „ostatok Izraela“ – ľud z Izraela, ktorý príchod zasľúbeného Spasiteľa ešte len očakáva; 3. Bezbožná, Bohu neposlušná časť izraelského národa; 4. Bezbožný ľud z národov sveta. V tejto časti sa venujeme len Cirkvi, len tým, ktorí v čase tri a pol ročného súženia patria Pánovi, budú živí a budú na zemi.

Cirkev v dobe posledného týždeň-roka

Z Danielových proroctiev a videní apoštola Jána je nespochybniteľne zrejmé, že Cirkev sa v súžení bude nachádzať. Toto znova a znova podčiarkujeme. Znova si z týchto proroctiev a videnia pripomenieme miesta, že to tak bude. Cirkev sa bude na zemi nachádzať aj v časti Jaakobovho súženia: Daniel 7:25, 12:7; Zjavenie Jána 11:2 a ďalšie.

O prenasledovaní Ježišových nasledovníkov konkrétne hovorí verš 17 z 12. kapitoly Zjavenia: „A drak sa rozhneval na ženu a odišiel bojovať s ostatnými z jej semena, ktorí zachovávajú prikázania Božie a majú svedectvo Ježiša Krista“. Tí, ktorí sú zo semena ženy, zachovávajú prikázania Božie a majú svedectvo Ježiša Krista sú tí, ktorí patria Pánovi – títo patria do Cirkvi. Sú objektom Antikristovho prenasledovania, čo svedčí o tom, že sa ešte nachádzajú v časti veľkého súženia, že sú ešte prítomní v druhej polovici 70. Danielovho týždeň-roka. Patria do tej istej skupiny ako tí zo Zjavenie 6:9-11 a 20:4-5, teda do prvého vzkriesenia. Títo nepatria do neveriaceho etnického Izraela, lebo majú svedectvo Ježiša Krista. Nepatria ani do zostatku Izraela, ktorý bude spasený až po skončení 70. Danielovho týždeň-roka, po skončení veľkého súženia.

Prenasledovanie svätých malým rohom (Antikristom) bude trvať tri a pol roka. Prenasledovanie zastaví Starodávny dňov. „A hľadiac videl som, že ten roh viedol vojnu so svätými a premáhal ich, až prišiel Starodávny dňov, a daný bol súd svätým Najvyšších“ (verše 21 a 22).

Apoštol Ján Zjavení 20:4 píše, že videl, že do prvého vzkriesenia patrili i tí, ktorých  duše videl  postínaných pre svedectvo Ježišovo a pre slovo Božie, a ktorí sa neklaňali šelme ani jej obrazu a neprijali znamenia na svoje čelo ani na svoju ruku. A ožili a kraľovali s Kristom tisíc rokov.“ Teda videl tých, ktorí patria do Cirkvi a títo boli zabití v dobe veľkého súženia.

K týmto veršom pridáme ešte dve miesta z Nového zákona, ktoré hovoria o prítomnosti Cirkvi na zemi v dobe Jakobovho súženia:

Prvé miesto   Apoštol Pavel do zboru v Tesalonikách píše: „Ale vás prosíme, bratia, ohľadne príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia k nemu… Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom, lebo deň Kristov nenastane, kým prv nepríde odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia, ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa zovie Boh, alebo čomu sa dáva božská česť, takže sa posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha“ (2. Tesalonickým 2:1-4).

Podľa apoštola Pavla, k udalosti „príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia k nemu (2. Tesalonickým 2:1), t. j. k vychvátenie CIrkvi, nedôjde skôr, kým nenastane „odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia“ (t. j. Antikrist, verš 3). Ten sa odhalí (demaskuje) tak, že „sa posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha“ (verš 4). Antikrist sa do chrámu posadí v polovici posledného týždňa. O tom hovoria aj verše Daniel 9:27, 12:11!;  Zjavenie 11:2, 13:5.

 Udalosť posadenia sa Antikrista do chrámu upresňuje čas príchodu Pána pre svoju Cirkev – upresňuje čas vychvátenie živých patriacich Pánovi. Podľa 2. Tesalonickým 2:3-4 k druhému príchodu Pána Ježiša Krista (dňu Kristovmu) dôjde až potom, ako sa Antikrist (človek hriechu, syn zatratenia) posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha.

Druhé miesto   Pán Ježiš o súžení hovoril v súvislosti s ohavnosťou pustošenia (Matúš 24:15), o ktorej hovoril Daniel (Daniel 9:27, pozri aj kapitolu 7, hlavne verš 25).

Toto veľké, či Jakobovo súženie sa primárne týka izraelského národa ako súčasť trestov za ich neposlušnosť a neveru. Hospodin starozákonným prorokom oznámil, že bdeje nad svojim slovom, aby ho vykonal (Jeremiáš 1:12). To sa týka nielen zasľúbení, ale aj vymeraných trestov. Izraelský národ vyšiel z Egypta presne v deň, keď sa dovŕšilo 430 rokov jeho pobytu v tejto krajine tak, ako to Hospodin oznámil Abrahámovi (2. Mojžišova 12:40-41). Tak to bolo aj s babylonským sedemdesiatročným zajatím. Preto si môžeme byť istí, že aj posledný Danielov týždeň-rok bude trvať presne sedem rokov a Jakobovo súženie bude trvať presne tri a pol roka – nie viac, ale ani menej!  

Navyše, veľké tri a pol ročné súženie na konci časov – Jakobovo súženie – je v proroctvách Daniela, Zjavení Jána taxatívne oznámené ako súženie, ktoré bude trvať štyridsať dva mesiacov, čiže 1 260 dní, čiže tri a pol roka, lebo rok u týchto prorokov má 360 dní. Keď porovnáme tieto verše so slovami Pána Ježiša, že pre vyvolených budú skrátené tie dni, zdanlivo dostávame rozpor v Písme. To je ale len zdanlivo! Keď pozorne zanalyzujeme rozhovor Pána s učeníkmi na Olivovom vrchu vidíme, že rozpor je naozaj len zdanlivý:

Prvé, čo si potrebujeme všimnúť je, že rozhovoru s Pánom na Olivovom vrchu sa zúčastnili osobitne len štyria z jeho učeníkov. Menovite to bol: Peter, Jakob a Ján a Andrej (Marek 13:3). Títo štyria boli jeho apoštoli a títo podľa 2. kapitoly Efezským patrili k tým, na základe ktorých je vybudovaná Cirkev (verš 20). Teda slová o skrátení dní súženia sa týkajú len Cirkvi. Netýkajú sa celého izraelského národa. Izraelský národ, s výnimkou tých, ktorí uverili evanjeliu Ježiša Krista (títo patria do Cirkvi), prejde celým tri a pol ročným Jakobovým súžením, vrátane vyvolené „ostatku Izraela“, ktorý príchod Mesiáša ešte len očakáva.

Druhé, čomu potrebujeme porozumieť, je: Ako chápať slová „ale pre vyvolených budú skrátené tie dni“? Aby sme nevyrobili rozpor v Písme, tieto slová môžeme chápať len tak, že len vyvoleným, teda iba tým, ktorí patria do Cirkvi – a iba im budú skrátené dni súženie. Tu je dôležité zobrať tento výraz tak, ako je zapísaný. Pán Ježiš nehovorí, že bude skrátené súženie, teda Jakobovo súženie ako také, ale hovorí, že vyvoleným budú skrátené dni súženia. Nehovorí, že izraelskému národu a ostatným národom bude skrátené Jakobovo, čiže veľké súženie ako také  – títo prejdú celým Jakobovým tri a pol ročným súžením. Povedané inými slovami: nebude skrátená tri a pol ročná doba Jakobovho súženia, ale iba vyvoleným, iba im, teda Cirkvi bude skrátená doba pobytu v Jakobovom súžení. Čiže: Cirkev (s veľkým „C“) súžením bude prechádzať, ale v súžení sa nebude nachádzať celé tri a pol ročné obdobie. K vychváteniu Cirkvi, k zo zeme vzatiu živých patriacich Pánovi dôjde až z už prebiehajúceho Jakobovho, čiže veľkého súženia. Podčiarkujeme: nebude skrátené samotné Jakobovo súženie, ale skrátená bude len doba pobytu Cirkvi v Jakobovom súžení.

Datovanie vychvátenia Cirkvi

Dostali sme sa k odpovedi na otázku: Kedy nastane zo zeme vychvátení živých patriacich Pánovi?

1) Predovšetkým čas musí dozrieť do doby, kedy sa na scéne ľudských dejín viditeľne objaví Antikrist. Ten sa na scéne dejín viditeľne objaví v polovici posledného sedemročného Danielovho „týždňa“ (Daniel 9:27; 2. Tesalonickým 2:1-4).

2) Potom najprv v nebesiach zasadne súd na ktorom Antikristovi bude odobrané panstvo (Daniel 7:27).

3) Súdne rozhodnutie o odovzdaní panstva a všetkej moci na nebi a na zemi nadobudne právoplatnosť a Pán Ježiš Kristus reálne prevezme všetku vládu na nebi a na zemi. Kedy k tomu dôjde, preskúmame teraz a z Písma.

Táto udalosť je konkretizovaná v novozmluvnom zjavení. V Zjavení Jána  je opísaná ako príčinná udalosť odohrávajúca sa na nebi a jej dôsledok je zrealizovaný na zemi.

     a) Najprv anjel, ktorého Ján videl stáť na mori a na zemi, oznamoval, že vo dňoch hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť, dokoná sa tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom (Zjavenie 10:7; tiež Skutky 3:20-21).

     b) V Zjavení 11. kapitole Ján uvádza:

   „A siedmy anjel zatrúbil, a povstali veľké hlasy na nebi, ktoré hovorili: Kráľovstvá sveta sa stali kráľovstvami nášho Pána a jeho Krista, a bude kraľovať na veky vekov“ (verš 15). Kráľovstva sveta sa stali kráľovstvami Krista, t. j. súdne rozhodnutie súdneho tribunálu, ktorý zasadol v nebi, o odovzdaní kráľovstiev sveta Kristovi nadobudlo právoplatnosť, nadobudlo účinnosť. Kedy? Pri trúbení siedmeho anjela, ktorý bude trúbiť na siedmej trúbe. Kedy bude trúbiť siedmy anjel? Počas prebiehajúceho Jakobovho (veľkého) tri a pol ročného súženia!

   „A dvadsiati štyria starci, ktorí sedia pred Bohom na svojich trónoch… hovorili: Ďakujeme ti, Pane, všemohúci Bože, ktorý si a ktorý si bol a ktorý prídeš, pretože si prevzal svoju veľkú moc a kraľuješ“ (verše 16-17). Starci oznamujú, že Pán Ježiš príde, pretože prevzal svoju veľkú moc a kraľuje. Výraz prevzal svoju veľkú moc znamená, že prevzal to, čo mu bolo už prv dané. Kde príde Pán Ježiš? Teraz je v nebi a podľa zasľúbení má prísť pre svoju Cirkev a to, čo je uvedené v ďalšom verši.

„… a prišiel tvoj hnev a čas mŕtvych, aby boli súdení, ako i čas dať odplatu tvojim sluhom, prorokom, a svätým a tým, ktorí sa boja tvojho mena, malým i veľkým, aby boli skazení tí, ktorí kazia zem“ (verš 18). Tento verš oznamuje, že teraz, pri hlase siedmej trúby siedmeho anjela dôjde k prvému vzkrieseniu mŕtvych a zo zeme vychvátenia živých patriacich Pánovi a následne k súdu pred súdnou stolicou Kristovou (2. Korintským 5:10). K súčasnému príchodu živých i mŕtvych k Pánovi, ako to oznámené v 1. liste Tesalonickým 4:15-17.

Náš Pán Ježiš Kristus teraz je na tróne po pravici nášho nebeského Otca. Bude tam až do časov napravenia všetkého, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov od veku (Skutky 3:21). Tento čas sa naplní vo dňoch hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť, dokoná sa tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom – tak to oznamoval anjel v Zjavení 10:7.  Dôjde k tomu až potom, ako bude Antikristovi súdnym rozhodnutím odobraná moc (Daniel 7:26). Tým vstúpi do právoplatnosti skoršie rozhodnutie o jemu odovzdaní všetkej moci na nebi a zemi a kráľovstvo pod všetkými nebesiami  bude dané ľudu Najvyšších (Daniel 7:13-14, 27; Matúš 28.18) .

Udalosť príchodu Pána pre svoju Cirkev do Korintu oznamuje aj apoštol Pavel: „Hľa, tajomstvo vám hovorím. Všetci nezosneme, ale všetci budeme premenení, razom, v okamihu, pri zatrúbení poslednej trúby. Lebo zatrúbi, a mŕtvi vstanú neporušiteľní, a my budeme premenení“ (1. Korintským 15:51-52).

Vznik celosvetovej ríše pod vládou Antikrista je udalosť, ktorá je Bohom (Jehovom) pevne stanovená a oznámená skrze Božích prorokov. Preto k nej určite dôjde. Antikrist bude vládnuť nad celou zemou, lebo mu to bude dané. K právoplatnosti súdneho rozhodnutia o daní plnej vlády a moci Pánovi (Synovi človeka) na nebi a na zemi dôjde až potom, keď Antikristovi bude súdnym rozhodnutím táto celosvetová vláda  odobraná (Daniel 7:13-14, 27; Matúš 28.18) – nie skôr.  

Záver

Okamih zo zeme vychvátenia živých patriacich Pánovi je v Písme oznámený jasne, jednoznačne a nepriestrelne. Dôjde k nemu v druhej polovici sedemdesiateho sedemročného „Danielovho týždňa“ počas prebiehajúceho tri a pol ročného Jakobovho súženia a konkrétne dôjde k nemu pri trúbení siedmej trúby siedmeho anjela. Toto je učenie Písma o príchode nášho zhromaždenia k Pánovi – učenie o vychvátení zo zeme živých patriacich Pánovi.

Tak to zborom oznamuje apoštol Ján a tak to po zboroch učil apoštol Pavel. Vychvátenie Cirkvi pri hlase poslednej zo siedmych trúb, trúbení siedmeho anjela, je apoštolské učenie! Každé učenie o vychvátení Cirkvi v inom čase ako pri hlase poslednej, siedmej trúby siedmeho anjela, je zvod a Boží ľud ho má kategoricky odmietnuť.

Pokračovanie v 4. časti

Späť na Prológ

Umiestnené 18. decembra 2024

image_pdfimage_print