Tento článok je doslov k celému cyklu o vychvátení Cirkvi. Stručne v ňom zhrnieme argumenty o vychvátení Cirkvi z prebiehajúceho tri a pol ročného Jakobovho súženia (midtribulacionizus). Komentáre k ostávajúcim učeniam (čiastočné vychvátenie, vychvátenie pred a po súžení) sme uviedli v jednotlivých častiach cyklu. Ukázali sme v nich, že tieto tri učenia protirečia Písmu a treba ich odmietnuť. V závere článku pridávame ešte jednu poznámku k pretribulacionizmu.
Datovanie vychvátenia Cirkvi
2. Tesalonickým 2:1, 3-4
Ale vás prosíme, bratia, ohľadne príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia k nemu… Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom, lebo deň Kristov nenastane, kým prv nepríde odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia, ktorý sa… posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha (2. Tesalonickým 2:1, 3-4).
V týchto veršoch je jednoznačné oznámené, že k vychváteniu Cirkvi (príchodu nášho zhromaždenia ku Kristovi) dôjde, až potom, ako sa na scéne dejín viditeľne objaví Antikrist ako antikrist tým, že sa posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha. K tejto udalosti dôjde uprostred posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka (Daniel 9:27). To znamená, že Cirkev sa bude nachádzať v časti už prebiehajúceho Jakobovho súženia. Jakobovo súženie bude trvať tri a pol roka a bude prebiehať v druhej polovici Danielovho týždeň-roka.
Matúš 24:21-22
Lebo vtedy bude veľké súženie, akého nebolo od počiatku sveta až doteraz, ani už nikdy viac nebude. A keby neboli skrátené tie dni, nebolo by zachránené niktoré telo; ale pre vyvolených budú skrátené tie dni (Matúš 24:22 ).
Pán Ježiš o Jakobovom súžení hovoril ako o veľkom súžení. Jakobovo súženie nebu skrátené, bude trvať presne tri a pol roka, ale skrátený bude pobyt Cirkvi v Jakobovom súžení.
1. Korintským 15:51-52
Hľa, tajomstvo vám hovorím. Všetci nezosneme, ale všetci budeme premenení, razom, v okamihu, pri zatrúbení poslednej trúby. Lebo zatrúbi, a mŕtvi vstanú neporušiteľní, a my budeme premenení.
Ktorá trúba je poslednou a kedy zatrúbi hovoria nasledovné verše.
Skutky 3:20-21 a Zjavenie 10:7
aby poslal predurčeného vám Krista Ježiša, ktorého však musí prijať nebo až do časov napravenia všetkého, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov od veku (Skutky 3:21-22).
ale vo dňoch hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť, dokoná sa tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom (Zjavenie 10:7).
V týchto veršoch sa hovorí o tej istej skutočnosti. Tou je, že Pán Ježiš musí byť v nebi až dovtedy, kým sa neudeje to, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov od veku (Skutky 3:22) a tým je tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom (Zjavenie 10:7). Tajomstvom sa dokoná v dňoch hlasu siedmeho anjela a pri jeho trúbení započne druhý príchod Pána Ježiša Krista a vychvátenie Cirkvi (Zjavenie 11:15-18). Tieto dva verše brané spoločne predkladajú relatívne datovanie a ukotvujú ho do hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť. K vychváteniu Cirkvi dôjde z prebiehajúceho Jakobovho súženia.
Ďalšie verše
Ďalšie verše, ktoré datujú vychvátenie Cirkvi do druhej polovice posledného Danielovho týždeň-roka sú: Zjavenie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 10:5-7, 11:15-18, 12: 7-12, 17, kapitola 13, 14:12, 19:16, 20:4. Zo starozákonného zjavenia treba k nim pridať Danielove proroctvá z kapitoly 7, 9 a 12. Znamenia, ktoré budú vychvátenie oznamovať sú uvedené vo veršoch 1. Tesalonickým 4:16.
Záverečná poznámka o pretribulacionizme
Ideologický boj
(Definícia slov ideológia a ideologický boj je uvedený na adrese: ideológia)
Pre situáciu, ktorú môžeme označiť ako ideologický boj, je charakteristické a podstatné, že najsamprv je predložená nejaká myšlienka, ktorá je potom základom celej ideológie (učenia). Základným východickovým bodom nie sú fakty, ale je ním idea, myšlienka, téza, pre ktorú sa až dodatočne hľadá zdôvodnenie jej oprávnenia.
Pretože prvotná myšlienka nie je vzatá z faktov, a tým je nezávislá na dôkazoch, je veľmi odolná voči kritike. Pretože chýbajú fakty, neargumentuje sa silou dôkazov, ale argumentuje sa silou s cieľom umlčať oponentov. Všetko úsilie stúpencov príslušnej ideológie je zamerané nie na predloženie spoľahlivých a fundovaných dôkazov, lebo takých niet, ale na umlčanie alebo priam odstránenie oponentov a kritikov. Preto, že príslušná ideológia nie je založená na faktoch, ale na myšlienke, prijíma sa vždy len vierou. Preto je to vždy len otázka viery, či príslušnú ideológiu prijmeme, alebo nie.
Z pohľadu Písma pritribulacionizmus je falošné učenie a zvod. Z iného pohľadu môžeme povedať, že pritribulacionizmus je príklad ideologického boja, ktorý zaviedol do prostredia kresťanských cirkví.
V učení pritribulacionizmu ide o riešenie otázky doby vychvátenia Cirkvi – to je jeho ústredná téma a nie iná. Pretože aj v ňom by malo ísť o datovanie vychvátenia, mal by vyjsť predovšetkým z veršov, ktoré hovoria o datovaní vychvátenia Cirkvi. Vyšiel však z verša, ktorý nehovorí o datovaní, ale o zasľúbení (myšlienke, ktoré je uvedená hlavne vo verši 1. Tesalonickým 1:10) a tou je: „Ježiša Kristus nás vychvacuje od príduceho Božieho hnevu a súdu, ktoré prídu na celú zem“. Takéto zasľúbenie je Cirkvi dané aj v iných veršoch, ako napríklad Ján 3:36. Vo veršoch, v ktorých sa píše o záchrane Cirkvi pred Božím hnevom a súdom, sa však nič neuvádza o datovaní vychvátenia. Pretribulacizmus preto vyslovil myšlienku, že: „k vychváteniu Cirkvi dôjde pred posledným sedemročným Danielovym týždeň-rokom, aby sa naplnilo zasľúbenie o záchrane pred prichádzajúcim Božím hnevom“. Táto myšlienka stojí na počiatku učenia pritribulacionizmu. Toto je myšlienka, nápad pritribulacionizmu, ale nemá pôvod v biblických veršoch poukazujúcich na datovanie. Preto pritribulacionizmus až následne, dodatočne hľadá verše (dôkazy), ktoré by túto jeho myšlienku o určení doby vychvátenia podporili. Pritom ignoruje verše, ktoré priamo hovoria o datovaní (dobe) vychvátenia Cirkvi, alebo na túto dobu poukazujú. Tak to nachádzame aj v argumentoch pretribulacionizmu predložených John McAtrhurom na strane 800- 803, ale nielen v tejto publikácii. Mnohí považujú pretribulacionizmus za dobrý príbeh a preto nie je im žiaduce, aby prehovorili fakty.
Pretribulacionizmus ostatné učenia zmieta zo stola ako chybné a neodôvodnené. Tak to hovorí aj o midtribulacionizme, o vychvátení Cirkvi z prebiehajúceho Jakobovho súženia, ktoré, ako píšeme v celom tomto cykle a sumarizujeme v tejto časti vyššie, je priamo postavené na veršoch Písma. Pretribulacionizmus znevažuje midtribulacionizmus – pripisuje mu to, čoho sa on dopúšťa.
Záver celého cyklu
Ako uvádzame v tomto cykle, učenie o vychvátení Cirkvi z prebiehajúceho Jakobovho súženia je postavené na dostatočnom počte veršov Písma. Neodporuje, neprotirečí ani jednému veršu Písma a preto ho môžeme oprávnene považovať za biblické učenie. O ostávajúcich troch učeniach o dobe vychvátenia Cirkvi sa toto povedať nedá. Pravdivé učenie aj o dobe vychvátenia Cirkvi môže byť iba jedno.
Späť na Prológ
Späť na Úvod (úvodnú stránku)
Umiestnené. 24. marca 2025
Doplnené: 10. apríla 2025