Vychvátenie Cirkvi – Epilóg

Ten­to člá­nok je doslov k celé­mu cyk­lu o vychvá­te­ní Cir­kvi. Struč­ne v ňom zhr­nie­me argu­men­ty o vychvá­te­ní Cir­kvi z pre­bie­ha­jú­ce­ho tri a pol roč­né­ho Jako­bov­ho súže­nia (midt­ri­bu­la­ci­oni­zus). Komen­tá­re k ostá­va­jú­cim uče­niam (čias­toč­né vychvá­te­nie, vychvá­te­nie pred a po súže­ní) sme uvied­li v jed­not­li­vých čas­tiach cyk­lu. Uká­za­li sme v nich, že tie­to tri uče­nia pro­ti­re­čia Pís­mu a tre­ba ich odmiet­nuť. V záve­re člán­ku pri­dá­va­me ešte jed­nu poznám­ku k pretribulacionizmu.

 

 

Dato­va­nie vychvá­te­nia Cirkvi

 

2. Tesa­lo­nic­kým 2:1, 3-4

Ale vás pro­sí­me, bra­tia, ohľad­ne prí­cho­du náš­ho Pána Ježi­ša Kris­ta a náš­ho zhro­maž­de­nia k nemu… Nech vás nikto nezve­die nija­kým spô­so­bom, lebo deň Kris­tov nena­sta­ne, kým prv neprí­de odpad­nu­tie, a nebu­de zja­ve­ný člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia, kto­rý sa… posa­dí do chrá­mu Božie­ho ako Boh a bude sa vydá­vať za Boha (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1, 3-4).

       V tých­to ver­šoch je jed­no­znač­né ozná­me­né, že k vychvá­te­niu Cir­kvi (prí­cho­du náš­ho zhro­maž­de­nia ku Kris­to­vi) dôj­de, až potom, ako sa na scé­ne dejín vidi­teľ­ne obja­ví Anti­krist ako anti­krist tým, že sa posa­dí do chrá­mu v Jeru­za­le­me a bude chcieť, aby ho uctie­va­li ako Boha. K tej­to uda­los­ti dôj­de upro­stred posled­né­ho sedem­roč­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka (Daniel 9:27). To zna­me­ná, že Cir­kev sa bude nachá­dzať v čas­ti už pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho súže­nia. Jako­bo­vo súže­nie bude trvať tri a pol roka a bude pre­bie­hať v dru­hej polo­vi­ci Danie­lov­ho týždeň-roka.

 

Matúš 24:21-22

Lebo vte­dy bude veľ­ké súže­nie, aké­ho nebo­lo od počiat­ku sve­ta až dote­raz, ani už nikdy viac nebu­de. A keby nebo­li skrá­te­né tie dni, nebo­lo by zachrá­ne­né nikto­ré telo; ale pre vyvo­le­ných budú skrá­te­né tie dni (Matúš 24:22 ).

       Pán Ježiš o Jako­bo­vom súže­ní hovo­ril ako o veľ­kom súže­ní. Jako­bo­vo súže­nie nebu skrá­te­né, bude trvať pres­ne tri a pol roka, ale skrá­te­ný bude pobyt Cir­kvi v Jako­bo­vom súžení.

 

1. Korint­ským 15:51-52

Hľa, tajom­stvo vám hovo­rím. Všet­ci nezos­ne­me, ale všet­ci bude­me pre­me­ne­ní, razom, v oka­mi­hu, pri zatrú­be­ní posled­nej trú­by. Lebo zatrú­bi, a mŕt­vi vsta­nú nepo­ru­ši­teľ­ní, a my bude­me premenení.

       Kto­rá trú­ba je posled­nou a kedy zatrú­bi hovo­ria nasle­dov­né verše. 

 

Skut­ky 3:20-21 a Zja­ve­nie 10:7

aby poslal pre­dur­če­né­ho vám Kris­ta Ježi­ša, kto­ré­ho však musí pri­jať nebo až do časov napra­ve­nia všet­ké­ho, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov od veku (Skut­ky 3:21-22).

 

ale vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom (Zja­ve­nie 10:7).

 

       V tých­to ver­šoch sa hovo­rí o tej istej sku­toč­nos­ti. Tou je, že Pán Ježiš musí byť v nebi až dovte­dy, kým sa neude­je to, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov od veku (Skut­ky 3:22) a tým je tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom (Zja­ve­nie 10:7). Tajom­stvom sa doko­ná v dňoch hla­su sied­me­ho anje­la a pri jeho trú­be­ní započ­ne dru­hý prí­chod Pána Ježi­ša Kris­ta a vychvá­te­nie Cir­kvi (Zja­ve­nie 11:15-18). Tie­to dva ver­še bra­né spo­loč­ne pred­kla­da­jú rela­tív­ne dato­va­nie a ukot­vu­jú ho do hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť. K vychvá­te­niu Cir­kvi dôj­de z pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho súženia. 

 

Ďal­šie verše

Ďal­šie ver­še, kto­ré datu­jú vychvá­te­nie Cir­kvi do dru­hej polo­vi­ce posled­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka sú: Zja­ve­nie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 10:5-7, 11:15-18, 12: 7-12, 17, kapi­to­la 13, 14:12, 19:16, 20:4. Zo sta­ro­zá­kon­né­ho zja­ve­nia tre­ba k nim pri­dať Danie­lo­ve pro­roc­tvá z kapi­to­ly 7, 9 a 12. Zna­me­nia, kto­ré budú vychvá­te­nie ozna­mo­vať sú uve­de­né vo ver­šoch 1. Tesa­lo­nic­kým 4:16.

 

 

Záve­reč­ná poznám­ka o pre­tri­bu­la­ci­oniz­me

 

Ide­olo­gic­ký boj 

(Defi­ní­cia slov ide­oló­giaide­olo­gic­ký boj je uve­de­ný na adre­se: ide­oló­gia)

 

Pre situ­áciu, kto­rú môže­me ozna­čiť ako ide­olo­gic­ký boj, je cha­rak­te­ris­tic­ké a pod­stat­né, že naj­samprv je pred­lo­že­ná neja­ká myš­lien­ka, kto­rá je potom zákla­dom celej ide­oló­gie (uče­nia). Základ­ným výcho­dic­ko­vým bodom nie sú fak­ty, ale je ním idea, myš­lien­ka, téza, pre kto­rú sa až doda­toč­ne hľa­dá zdô­vod­ne­nie jej oprávnenia.

 

Pre­to­že prvot­ná myš­lien­ka nie je vza­tá z fak­tov, a tým je nezá­vis­lá na dôka­zoch, je veľ­mi odol­ná voči kri­ti­ke. Pre­to­že chý­ba­jú fak­ty, near­gu­men­tu­je sa silou dôka­zov, ale argu­men­tu­je sa silou s cie­ľom uml­čať opo­nen­tov. Všet­ko úsi­lie stú­pen­cov prí­sluš­nej ide­oló­gie je zame­ra­né nie na pred­lo­že­nie spo­ľah­li­vých a fun­do­va­ných dôka­zov, lebo takých niet, ale na uml­ča­nie ale­bo priam odstrá­ne­nie opo­nen­tov a kri­ti­kov. Pre­to, že prí­sluš­ná ide­oló­gia nie je zalo­že­ná na fak­toch, ale na myš­lien­ke, pri­jí­ma sa vždy len vie­rou. Pre­to je to vždy len otáz­ka vie­ry, či prí­sluš­nú ide­oló­giu prij­me­me, ale­bo nie.

 

Z pohľa­du Pís­ma pri­tri­bu­la­ci­oniz­mus je faloš­né uče­nie a zvod. Z iné­ho pohľa­du môže­me pove­dať, že pri­tri­bu­la­ci­oniz­mus je prí­klad ide­olo­gic­ké­ho boja, kto­rý zavie­dol do pro­stre­dia kres­ťan­ských cirkví.

 

V uče­ní pri­tri­bu­la­ci­oniz­mu ide o rie­še­nie otáz­ky doby vychvá­te­nia Cir­kvi – to je jeho ústred­ná téma a nie iná. Pre­to­že aj v ňom by malo ísť o dato­va­nie vychvá­te­nia, mal by vyjsť pre­dov­šet­kým z ver­šov, kto­ré hovo­ria o dato­va­ní vychvá­te­nia Cir­kvi. Vyšiel však z ver­ša, kto­rý neho­vo­rí o dato­va­ní, ale o  zasľú­be­ní (myš­lien­ke, kto­ré je uve­de­ná hlav­ne vo ver­ši 1. Tesa­lo­nic­kým 1:10) a tou je: „Ježi­ša Kris­tus nás vychva­cu­je od prí­du­ce­ho Božie­ho hne­vu a súdu, kto­ré prí­du na celú zem“. Také­to zasľú­be­nie je Cir­kvi dané aj v iných ver­šoch, ako naprí­klad Ján 3:36. Vo ver­šoch, v kto­rých sa píše o záchra­ne Cir­kvi pred Božím hne­vom a súdom, sa však nič neuvá­dza o dato­va­ní vychvá­te­nia. Pre­tri­bu­la­ciz­mus  pre­to vyslo­vil myš­lien­ku, že: „k vychvá­te­niu Cir­kvi dôj­de pred posled­ným sedem­roč­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom, aby sa napl­ni­lo zasľú­be­nie o záchra­ne pred pri­chá­dza­jú­cim Božím hne­vom“. Táto myš­lien­ka sto­jí na počiat­ku uče­nia pri­tri­bu­la­ci­oniz­mu. Toto je myš­lien­ka, nápad pri­tri­bu­la­ci­oniz­mu, ale nemá pôvod v bib­lic­kých ver­šoch pou­ka­zu­jú­cich na dato­va­nie. Pre­to pri­tri­bu­la­ci­oniz­mus až násled­ne, doda­toč­ne hľa­dá ver­še (dôka­zy), kto­ré by túto jeho myš­lien­ku o urče­ní doby vychvá­te­nia pod­po­ri­li. Pri­tom igno­ru­je ver­še, kto­ré pria­mo hovo­ria o dato­va­ní (dobe) vychvá­te­nia Cir­kvi, ale­bo na túto dobu pou­ka­zu­jú. Tak to nachá­dza­me aj v argu­men­toch pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu pred­lo­že­ných John McA­tr­hu­rom na stra­ne 800- 803, ale nie­len v tej­to pub­li­ká­cii. Mno­hí pova­žu­jú pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus za dob­rý prí­beh a pre­to nie je im  žia­du­ce, aby pre­ho­vo­ri­li fakty.

 

Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus ostat­né uče­nia zmie­ta zo sto­la ako chyb­né a neodô­vod­ne­né. Tak to hovo­rí aj o midt­ri­bu­la­ci­oniz­me, o vychvá­te­ní Cir­kvi z pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho súže­nia, kto­ré, ako píše­me v celom tom­to cyk­le a suma­ri­zu­je­me v tej­to čas­ti vyš­šie, je pria­mo posta­ve­né na ver­šoch Pís­ma. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus zne­va­žu­je midt­ri­bu­la­ci­oniz­mus  – pri­pi­su­je mu to, čoho sa on dopúšťa.

 

 

Záver celé­ho cyklu

 

Ako uvá­dza­me v tom­to cyk­le, uče­nie o vychvá­te­ní Cir­kvi z pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho súže­nia je posta­ve­né na dosta­toč­nom počte ver­šov Pís­ma. Neod­po­ru­je, nepro­ti­re­čí ani jed­né­mu ver­šu Pís­ma a pre­to ho môže­me opráv­ne­ne pova­žo­vať za bib­lic­ké uče­nie. O ostá­va­jú­cich troch uče­niach o dobe vychvá­te­nia Cir­kvi sa toto pove­dať nedá. Prav­di­vé uče­nie aj o dobe vychvá­te­nia Cir­kvi môže byť iba jedno.

 

 

Späť na Pro­lóg

Späť na Úvod (úvod­nú stránku)

 

Umiest­ne­né. 24. mar­ca 2025

Dopl­ne­né: 10. aprí­la 2025

 

 

 

 

image_pdfimage_print