Vychvátenie Cirkvi – 2. časť

Ver­še z pro­roc­tiev pro­ro­ka Danie­la a vide­ní apoš­to­la Jána súvi­sia­cich s vychvá­te­ním Cirkvi 

Nevie­me, kedy nasta­ne počia­tok pri­chá­dza­nia Pána Ježi­ša Kris­ta z hľa­dis­ka času a nevie­me ani, kedy z hľa­dis­ka času nasta­nú uda­los­ti pred­chá­dza­jú­ce a pred­zna­me­ná­va­jú­ce jeho prí­chod a vychvá­te­nie Cir­kvi. Keď však tie­to uda­los­ti nasta­nú, budú dob­re roz­poz­na­teľ­né. Pre­dov­šet­kým im budú dob­re roz­umieť ľudia pat­ria­ci Kris­to­vi (roz­um­ní budú roz­umieť): „… A bez­bož­ní budú páchať bez­bož­nosť, a nebu­dú roz­umieť nikto­rí bez­bož­ní, ale roz­um­ní budú roz­umieť“(Daniel 12:10).

O dobe, v kto­rej dôj­de k vychvá­te­niu Cir­kvi a počiat­ku dru­hé­ho pri­chá­dza­nia Pána pria­mo hovo­ria nasle­dov­né mies­ta Pís­ma, ale­bo s vychvá­te­ním súvi­sia: Skut­ky 3:21; Jere­miáš 30:7; kni­ha Daniel kapi­to­la 7, 9:24-27, 12. kapi­to­la; Matúš 24:21; 1. list Korint­ským 15:51; 1. Tesa­lo­nic­kým 4:13-17; 2. Tesa­lo­nic­kým 2:1-4; Zja­ve­nie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 8:2, 10:5-7, 11:1-3, 15- 18, 12: 9, 11, 14, 13:1-2, 5, 7, 14:12!, 16, 17:14, 19:2, 6!-7, 20:4. 

Uda­los­ti pred­chá­dza­jú­ce vychvá­te­niu Cirkvi

Kľú­čom pre poro­zu­me­nie uda­los­tí posled­nej doby sú pre­dov­šet­kým Danie­lo­ve pro­roc­tvá. Sú to hlav­ne kapi­to­ly 7, 9 a 12 kni­hy Daniel. Z novo­zá­kon­ných pro­roc­tiev je to pre­dov­šet­kým Kni­ha Zja­ve­nie Jána (ale aj iné mies­ta). K Danie­lov­mu pro­roc­tvu pozor­nosť upria­mu­je aj Pán Ježiš Kris­tus, čo je zapí­sa­né v Matú­šo­vi v 24. kapi­to­le vo ver­ši 15.

V tých­to pro­roc­tvá (vide­niach) sú opí­sa­né uda­los­ti, kto­ré sa odo­hra­jú v nad­pri­ro­dze­nom sve­te, nie­kde v nebe­siach a pred Božím tró­nom. Tie­to sú pre­po­je­né s vide­nia­mi uda­los­tí, kto­ré sa odo­hra­jú na zemi. V nevi­di­teľ­nom sve­te, v nebe­siach sa najprv nie­čo ude­je, naprí­klad zasad­ne súd (to je prí­či­na) a ako dôsle­dok tej­to prí­či­ny na zemi dôj­de k odpo­ve­da­jú­cej kon­krét­nej situ­ácii (deju, uda­los­ti). Tomu, čo sa odo­hrá v posled­ných časoch na zemi, vždy bude pred­chá­dzať uda­losť, kto­rá sa ude­je v nebi. Iný­mi slo­va­mi: To, čo sa odo­hrá na zemi je dôsle­dok prí­čin (uda­los­tí), kto­ré sa odo­hra­jú v nebi. Uda­los­ti, kto­ré sa budú odo­hrá­vať v posled­ných časoch a o kto­rých v tom­to cyk­le píše­me, nena­sta­nú len tak z ničo­ho nič a hoci­ke­dy. Budú im pred­chá­dzať Božie roz­hod­nu­tia a súd­ne výno­sy. Všet­ko sa ude­je v poriad­ku vecí, „kto­ré si Otec ulo­žil vo svo­jej vlast­nej moci“ (Skut­ky 1:7). V tom­to cyk­le sa posled­ným časom venu­je­me iba do oka­mi­hu zo zeme vychvá­te­nia živých pat­ria­cich Pánovi.

Na zákla­de sku­toč­nos­tí zja­ve­ných Pís­mom k prvé­mu vzkrie­se­niu mŕt­vych a vychvá­te­niu živých (k prí­cho­du Pána pre celú jeho Cir­kev) dôj­de až potom – nie skôr –, ako sa na zemi odo­hra­jú nasle­dov­né udalostí:

1. Vznik­ne celo­sve­to­vá ríša na čelo kto­rej sa posta­ví vlád­ca, kto­ré­ho z Pís­ma pozná­me pod pome­no­va­ním malý roh (Daniel 7:8), pus­to­ši­teľ (9:26-27), člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia (2. Tesa­lo­nic­kým 2:3), šel­ma, vystu­pu­jú­ca z mora; šel­ma, kto­rej čís­lo je 666 (Zja­ve­nie 13:1, 18) ale­bo pod pome­no­va­ním Anti­krist (1. Jánov 2:18, 22);

2. Anti­krist uzav­rie s Izra­e­lom pev­nú zmlu­vu (Daniel 9:27);

3. V Jeru­za­le­me bude posta­ve­ný chrám (Zja­ve­nie 11:1-2; 2. Tesa­lo­nic­kým 2:4);

4. Nasta­ne odpad­nu­tie (2. Tesa­lo­nic­kým 2:3);

5. Anti­krist sa posa­dí do chrá­mu v Jeru­za­le­me (verš 4);

6. Nasta­ne pre­na­sle­do­va­nie Izra­e­la a živých pat­ria­cich Páno­vi (Zja­ve­nie 12:13, 17, 13:7, 15).

Tie­to uda­los­ti posled­ných časov sa odo­hra­jú na zemi ako dôsle­dok Božích súdov a roz­hod­nu­tí, kto­ré sa ude­jú v nebi. Najprv v nebi zasad­ne súd a vydá roz­hod­nu­tie a potom násled­ne na zemi nasta­ne vidi­teľ­ná uda­losť ako rea­li­zá­cia súd­ne­ho ver­dik­tu. Dôj­de k tomu v pra­vom Božom čase, lebo Pán Ježiš musí zostať v nebi až do časov napra­ve­nia všet­ké­ho, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov od veku (Skut­ky 3:21). V nasle­du­jú­cich oddie­loch sa z kni­hy pro­ro­ka Danie­la a z kni­hy Zja­ve­nie Jána venu­je­me pro­roc­kým výpo­ve­diam o uda­los­tiach, kto­ré budú pred­chá­dzať vychvá­te­niu zo zeme živých pat­ria­cich Pánovi.

Z kni­hy pro­ro­ka Daniela

Pro­rok Daniel dostal dva­krát vide­nie o celo­sve­to­vých ríšach. Prvé vide­nie dostal v súvis­los­ti s Nabu­cho­do­no­zo­ro­vým snom a je zapí­sa­né v 2. kapi­to­le kni­hy Daniel. Dru­hé vide­nie o ríšach dostal asi v roku 550 pred Kris­tom a je zapí­sa­né v 7. kapi­to­le kni­hy Daniel. V devia­tej kapi­to­le je zapí­sa­né pro­roc­tvo o 70. týž­deň-rokoch Izra­e­lu vyme­ra­ných Božích roz­hod­nu­tí. V dva­nás­tej kapi­to­le je zapí­sa­né pro­roc­tvo o veľ­kom (Jako­bo­vom) súže­ní. Z hľa­dis­ka témy o vychvá­te­ní Cir­kvi sú dôle­ži­té tex­ty: Daniel 7. kapi­to­la; Daniel 9:26-27 a Daniel 12. kapitola.

 

Daniel dru­há kapi­to­la

(Odpo­rú­čam pre­čí­tať si celú kapitolu)

Štvr­tá ríša v Danie­lo­vom výkla­de sna zapí­sa­nom v tej­to kapi­to­le, ako o tom píše­me aj v člán­ku Sce­nár uda­los­tí posled­ných časov, je pred­sta­ve­ná zvlášt­nym spô­so­bom. Je pred­sta­ve­ná ako dol­né kon­ča­ti­ny, kto­ré sú zlo­že­né z hná­tovnôh – teda ako jed­no, ale  zlo­že­né z dvoch samos­tat­ných, pre­lí­na­jú­cich sa a súvi­sia­cich krá­ľovs­tiev. Hná­ty (steh­no a pred­ko­le­nie) sú zo žele­za a pred­sta­vu­jú to obdo­bie vlá­dy štvr­tej ríše, kto­ré sa už skon­či­lo. My toto obdo­bie pozná­me ako obdo­bie celo­sve­to­vej vlá­dy Rím­skej ríše, kto­rej vlá­da sa už skončila.

       Nohy (čle­nok a prs­ty) zo žele­za a hli­ny pred­sta­vu­jú to obdo­bie celo­sve­to­vej vlá­dy štvr­tej ríše, kto­ré ešte len nasta­ne v budúc­nos­ti. Táto vlá­da je v Danie­lo­vom pro­roc­tve v sied­mej kapi­to­le opí­sa­ná ako štvr­té hroz­né a straš­né zvie­ra a veľ­mi sil­né a v Zja­ve­ní Jána 13:1 ako šel­ma vystu­pu­jú­ca z mora. Táto for­ma vlá­dy štvr­tej celo­sve­to­vej ríše na scé­nu ľud­ských dejín ešte nevs­tú­pi­la, je ešte len pred nami

 

Daniel sied­ma kapitola

(Odpo­rú­čam pre­čí­tať si celú kapitolu)

Daniel vo sne dostal vide­nie o šty­roch zvie­ra­tách vystu­pu­jú­cich z mora (verš 3) – z mora náro­dov, t. j. zo zeme (verš 17) –,  pred­sta­vu­jú­cich celo­sve­to­vé ríše. Prvé tri pred­sta­vo­va­li sve­to­vé ríše, kto­ré už boli  a zanik­li (pozri 2:37-38 a zdroj 1). Boli nimi ríše Baby­lon­ská, Perz­ská a Gréc­ka. Rov­na­ko tak zanik­lo aj štvr­té krá­ľov­stvo, kto­ré v dru­hej kapi­to­le bolo pred­sta­ve­né ako hná­ty zo žele­za (verš 33). Bola to Rím­ska ríša.

Štvr­té krá­ľov­stvo pred­sta­ve­né v tej­to kapi­to­le ako štvr­té zvie­ra, kto­ré bolo straš­né a hroz­né a veľ­mi sil­né (verš 7), pred­sta­vu­je celo­sve­to­vú ríšu, kto­rá sa na scé­ne dejín ešte neob­ja­vi­la, ešte len prí­de. Zvie­ra pred­sta­vu­je celo­sve­to­vú pri­chá­dza­jú­cu ríšu a jeho desať rohov pred­sta­vu­je desať krá­ľov, čiže desať krá­ľovs­tiev, kto­ré budú ríšu vytvá­rať ako jed­nu úniu (jed­no krá­ľov­stvo). Jed­no krá­ľov­stvo a desať krá­ľov (verš 23). Táto ríša je v dru­hej kapi­to­le pred­sta­ve­ná akom spod­ná časť dol­ných kon­ča­tín – nohy zo žele­za a hli­ny (ver­še 33 a 41-43).

Daniel vide­niu nero­zu­mel, požia­dal o výklad a dosta­lo sa mu vysvet­le­nie. Zau­jí­ma­lo ho hlav­ne štvr­té zvie­ra a malý roh. O štvr­tom zvie­ra­ti a jeho rohoch sa dozve­del nasle­dov­né veci:

O štvr­tom zvie­ra­ti: „Štvr­tým zvie­ra­ťom bude štvr­té krá­ľov­stvo na zemi, kto­ré bude roz­diel­ne od všet­kých krá­ľovs­tiev a pože­rie celú zem a pomlá­ti ju a rozdr­ví ju“ (verš 23). Tu sa o štvr­tom zvie­ra­ti píše ako o štvr­tom krá­ľov­stve na zemi, kto­ré bude roz­diel­ne od všet­kých krá­ľovs­tiev a pože­rie celú zem a pomlá­ti ju a rozdr­ví ju. Také­ho krá­ľov­stva na zemi ešte nebo­lo. Ako píše­me vyš­šie a v člán­ku Sce­nár uda­los­tí posled­ných časov, toto krá­ľov­stvo ešte len vznik­ne a odpo­ve­dá štvr­té­mu krá­ľov­stvu z 2. kapi­to­ly kni­hy Daniel pred­sr­ta­ve­né­mu ako spod­ná časť dol­ných kon­ča­tín, nohy (ver­še 33 a 41-43).

O desia­tich rohoch: „A desať rohov zna­me­ná, že z toho krá­ľov­stva povs­ta­ne desať krá­ľov, a po nich povs­ta­ne iný (malý roh), kto­rý bude roz­diel­ny od pre­doš­lých a poní­ži troch krá­ľov (verš 24).

O malom rohu: „oči boli na tom rohu ako oči člo­ve­ka a ústa, kto­ré vra­ve­li veľ­ké veci (verš 8 a 20). „A bude vra­vieť slo­vá pro­ti Naj­vyš­šie­mu a una­ví svä­tých Naj­vyš­ších a bude pomýš­ľať na to, že pre­me­ní časy a zákon…“ (verš 25).

Najprv vznik­ne celo­sve­to­vé krá­ľov­stvo (ríša), kto­rá bude úni­ou desia­tich krá­ľov (desia­tich krá­ľovs­tiev) a v tom­to krá­ľov­stve povs­ta­ne malý roh (Anti­krist), kto­rý ovlád­ne celú ríšu a táto „…pože­rie celú zem a pomlá­ti ju a rozdr­ví ju““ (verš 23).

Anti­krist bude viesť voj­nu so svä­tý­mi, kto­rí budú vyda­ní do jeho ruky a bude ich pre­má­hať (pre­na­sle­do­vať a víťa­ziť nad nimi). „A hľa­diac videl som, že ten roh vie­dol voj­nu so svä­tý­mi a pre­má­hal ich“ (verš 21). „… A (svä­tí) budú vyda­ní do jeho ruky až do času a čias a do polo­vi­ce času“ (verš 25), čo je doba tri a pol rol roka. Jeho voj­nu a pre­má­ha­nie svä­tých ukon­čí Sta­ro­dáv­ny dňov (verš 22).

Malý roh pred­sta­vu­je Anti­kris­ta a štvr­té zvie­ra jeho celo­sve­to­vú ríšu. Daniel okrem toho videl ešte viac. Videl tró­ny na kto­ré sa posa­dil zrej­me súd­ny tri­bu­nál, lebo boli otvo­re­né kni­hy a vyná­ša­né súdy (roz­sud­ky). Súd­ne­mu tri­bu­ná­lu zrej­me pred­se­dal Sta­ro­dáv­ny dňov a opis jeho tró­nu je zrej­me opis Božie­ho tró­nu (ver­še 9-10; pozri Zja­ve­nie 4:2-6). Moh­li by sme pove­dať, že vo ver­šoch 9-10 ide o etab­lo­va­nie súd­ne­ho tribunálu.

Súd­ny tri­bu­nál (súd) v Danie­lo­vom vide­ní zasa­dol dva­krát. Súdi­me tak pod­ľa roz­sud­kov súd­ne­ho tri­bu­ná­lu z kto­rých vyplý­va, že sa týka­jú dvoch roz­diel­nych bytos­tí a boli vyne­se­né v dvoch rôz­nych časoch. Bude­me hovo­riť o prvom a dru­hom zasad­nu­tí súd­ne­ho tri­bu­ná­lu. O jeho roz­sud­koch (roz­hod­nu­tiach, výno­soch, ver­dik­toch) je zmien­ka na šty­roch mies­tach, a to vo ver­šoch: 11-12; 13-14; 22; 26-27.

Na jeho prvé zasad­nu­tie súdi­me pod­ľa roz­sud­ku, o kto­rom je reč vo ver­šoch 13 a 14. Bude­me sa mu veno­vať v odse­ku ad d).

O dru­hom zasad­nu­tí tri­bu­ná­lu a jeho roz­sud­koch sa píše vo ver­šoch 11-12; 22; 26-27. V tých­to ver­šoch je opí­sa­ný súd nad malým rohom, nad Anti­kris­tom. Oznam o ňom sa opa­ku­je a roz­sud­ky sa upres­ňu­jú, pre­to­že Danie­lo­vi bolo vide­nie vylo­že­né na dvakrát. 

Na dru­hom zasad­nu­tí súd­ny tri­bu­nál vynie­sol nasle­dov­né roz­sud­ky, či rozhodnutia:

a) roz­su­dok týka­jú­ci sa malé­ho rohu (Anti­kris­ta) a jeho celo­sve­to­vé­ho pan­stva; je zapí­sa­ný vo ver­šoch 11, 22 a 26

b) roz­su­dok týka­jú­ci sa  prvých troch zvie­rat; je zapí­sa­ný vo ver­ši 12

c) súd bol daný svä­tým Naj­vyš­ších – ver­še 26 a 27

d) Vo ver­šoch 13-14 je opí­sa­ná uda­losť, kto­rá pou­ka­zu­je na súd­ne kona­nie, ale netý­ka sa malé­ho rohu (Anti­kris­ta) – aspoň nie pria­mo. Nazva­li sme ho prvé zasad­nu­tie súd­ne­ho tribunálu.

Dôsle­dok súd­nych verdiktov

ad a) Vo ver­ši 11 je uve­de­ná vina Anti­kris­ta a aj trest, kto­rý mu vyme­ral súd „Vte­dy som pozrel a hľa­del som pre hlas veľ­kej reči, kto­rú hovo­ril roh, a hľa­del som, až bolo zvie­ra zabi­té a jeho telo zahu­be­né a dané, aby ho spá­lil oheň.“ Na kon­ci doby súže­nia bude súd­nym roz­hod­nu­tím malé­mu rohu odo­bra­tá moc (verš 22). Celo­sve­to­vá ríša malé­ho rohu zanik­ne, jeho telo (Anti­kris­to­vo) bude zni­če­né a vyda­né na spá­le­nie (ver­še 11 a 26).

Rea­li­zá­cia toh­to súd­ne­ho roz­hod­nu­tia na zemi je opí­sa­ná vo ver­šoch: 2. Tesa­lo­nic­kým 2:8-9; Zja­ve­nie 16:15-16, 19:19-21. Pod­rob­nej­šie v ďal­šej čas­ti cyklu.

ad b) Prí­be­hom prvých troch zvie­rat sa v tom­to cyk­le nezaoberáme.

ad c) Vo ver­šoch 26 a 27 je upres­ne­né súd­ne roz­hod­nu­tie nad malým rohom z ver­šov 21 a 22. Vlá­da a moc a celo­sve­to­vé krá­ľov­stvo budú súd­nym roz­hod­nu­tím malé­mu rohu odňa­té: „Ale potom zasad­ne súd, a odní­mu jeho pan­stvo, aby ho vyplie­ni­li a zahu­bi­li až do kon­ca“ (verš 26). A bude dané ľudu Naj­vyš­ších: „A krá­ľov­stvo, pan­stvo a veli­čen­stvo krá­ľovs­tiev pod všet­ký­mi nebe­sa­mi bude dané ľudu svä­tých Naj­vyš­ších – to je prvá časť verš 27.

Výraz „a daný bol súd svä­tým Naj­vyš­ších“ vo ver­ši 22 vyjad­ru­je, že súd­nym roz­hod­nu­tím vlá­da a moc pod všet­ký­mi nebe­sa­mi bude odo­vzda­ná svä­tým Naj­vyš­ších. Toto roz­hod­nu­tie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu je upres­ne­né vo ver­ši 27.

Prá­vo vyko­ná­vať súd je daná vlád­com (krá­ľom) a svä­tí Boží celo­sve­to­vé krá­ľov­stvo a kra­ľo­va­nie aj pre­vez­mú. Prá­vo vyko­ná­vať súd, teda vlád­nuť, budú mať iba na zemi („A krá­ľov­stvo, pan­stvo a veli­čen­stvo krá­ľovs­tiev pod všet­ký­mi nebe­sa­mi bude dané ľudu svä­tých Naj­vyš­ších…“ – verš 27).

Rea­li­zá­cia toh­to súd­ne­ho roz­hod­nu­tia na zemi je opí­sa­ná vo ver­šoch: Zja­ve­nie 5:9-10, 19:14. Pod­rob­nej­šie v ďal­šej časti.

Dru­há časť toh­to ver­ša uvá­dza: jeho krá­ľov­stvo je več­ným krá­ľov­stvom, a všet­ky pan­stvá budú jemu slú­žiť a poslú­chať ho. Táto časť ver­ša je v jed­not­nom čís­le a pre­pá­ja nás s ver­šom Daniel 7:14, pod­ľa kto­ré­ho pan­stvo i slá­va i krá­ľov­stvo už prv bolo dané Syno­vi člo­ve­ka, Ježi­šo­vi Kristovi.

Rea­li­zá­cia toh­to súd­ne­ho roz­hod­nu­tia a nado­bud­nu­tie jeho prá­vo­plat­nos­ti na zemi je ohlá­se­ná a opí­sa­ná vo ver­šoch: Zja­ve­nie 11:15-17, 15:4, 20:1-3. Toto sa vzťa­hu­je aj na nasle­du­jú­cu pasáž. Pod­rob­nej­šie v ďal­šej časti.

ad d) Ver­še 13-14. Prvé zasad­nu­tie tri­bu­ná­lu a jeho ver­dikt:  Máme na mys­li ver­dikt zapí­sa­ný vo ver­ši 14. Vo ver­ši 13 Daniel píše, že videl pri­chá­dzať k tró­nu Sta­ro­dáv­ne­ho dňov koho­si, na pohľad podob­né­ho Syno­vi člo­ve­ka. Som pre­sved­če­ný, že to je opis Pána Ježi­ša Kris­ta a ide o uda­losť, keď hneď po vzkrie­se­ní z mŕt­vych odišiel uká­zať sa Otco­vi, Márii pove­dal: „Nedo­tý­kaj sa ma, lebo som ešte nevs­tú­pil hore k svoj­mu Otco­vi; ale choď k mojim bra­tom a povedz im: Vstu­pu­jem k svoj­mu Otco­vi a k váš­mu Otco­vi a k svoj­mu Bohu a k váš­mu Bohu“ (Ján 20:17). Vte­dy odišiel do samé­ho neba uká­zať sa teraz tvá­ri Božej za nás (Židom 9:24). Vte­dy pri­šiel so svo­jou krvou a vysvä­til nám ces­tu do svä­ty­ne (verš 10:19). Toto pre­sved­če­nie vysvet­lí­me v nasle­du­jú­com texte.

Po šty­rid­sia­tich dňoch od vzkrie­se­nia bol Pán Ježiš zo zeme vza­tý a odišiel k Otco­vi. Vte­dy zo zeme odchá­dzal na obla­ku. Odvte­dy je v nebe­siach a sedí po pra­vi­ci Otca nebes­ké­ho. V dobe pôso­be­nia Anti­kris­ta on k Otco­vi nebu­de ešte len pri­chá­dzať, lebo vte­dy on pri Otco­vi už dlho je. Ešte pod­rob­nej­šie v ďal­ších odsekoch.

Pán Ježiš pred­tým, ako bol z Oli­vo­vé­ho vrchu na obla­ku vza­tý do neba, svo­jim uče­ní­kom pove­dal „Daná mi je kaž­dá moc na nebi aj na zemi“ (Matúš 28:18). Jeho slo­vá pou­ka­zu­jú na to, že prvé zasad­nu­tie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu sa už usku­toč­ni­lo a ver­dikt z ver­ša Daniel 7:14 (A bolo jemu dané pan­stvo i slá­va i krá­ľov­stvo… jeho pan­stvo je več­ným pan­stvom, kto­ré nepo­mi­nie, a jeho krá­ľov­stvo je také, kto­ré nebu­de zni­če­né) už bol vyne­se­ný. Zasad­nu­tie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu v nebi sa urči­te usku­toč­ni­lo pred jeho vza­tí na obla­ku do neba (Skut­ky 1:9).

Na prvom zasad­nu­tí tri­bu­ná­lu zrej­me išlo o súd nad Sata­nom, lebo keď pri­chá­dzal na nebes­kých obla­koch ku Sta­ro­dáv­ne­mu dňov (Daniel 7:13) – čo sa udia­lo na šty­rid­sia­ty deň po jeho vzkrie­se­ní –,  štvr­té zvie­ra a Anti­krist, ešte nevs­tú­pi­li vidi­teľ­ne na scé­nu ľud­ských dejín. Vte­dy ešte Anti­kris­to­vi nebo­la ude­le­ná moc nad krá­ľov­stva­mi sve­ta. Krá­ľov­stvá sve­ta vte­dy pat­ri­li len Sata­no­vi a nie Anti­kris­to­vi, pre­to aj súd a súd­ne roz­hod­nu­tie sa môže vzťa­ho­vať len na Sata­na a nie na Anti­kris­ta. Ten­to záver potvr­dzu­jú aj slo­vá Pána Ježi­ša, keď svo­jim uče­ní­kom ozna­mu­je, že keď prí­de Svä­tý Duch, bude sved­čiť, že Satan je už odsú­de­ný (Ján 16:11). Usu­dzu­je­me, že prvé zasad­nu­tie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu sa v nebi usku­toč­ni­lo už medzi ránom a veče­rom prvé­ho dňa jeho vzkriesenia.

Pán Ježiš pri Otco­vi v nebi urči­te bol ešte pred­tým, ako bol zo zeme vza­tý na obla­ku na šty­rid­sia­ty deň po vzkrie­se­ní. Usu­dzu­je­me tak na zákla­de toho, že  Márii ráno prvé­ho dňa vzkrie­se­nia pove­dal: „Nedo­tý­kaj sa ma, lebo som ešte nevs­tú­pil hore k svoj­mu Otco­vi“ (Ján 20:17). Keď ale večer pri­šiel k uče­ní­kom, už im pove­dal: „Dotý­kaj­te sa ma a vidz­te…“ (Lukáš 24:39). Tiež sme pre­sved­če­ní, že v ten­to deň (zo zem­ské­ho pohľa­du) sa usku­toč­ni­lo aj prvé zasa­da­nie súd­ne­ho tri­bu­ná­lu, kto­rý vynie­sol roz­hod­nu­tie uve­de­né vo ver­ši Daniel 7:14. Pre­to mohol svo­jim uče­ní­kom ozná­miť, že  už mu je daná kaž­dá moc na nebi aj na zemi.

Prá­vo­plat­nosť súd­ne­ho roz­hod­nu­tia z Danie­la 7:14 a vyhlá­se­nie Pána z Matú­ša 28:18 je odlo­že­né na neskor­šiu dobu. Ani v prí­tom­nos­ti ešte nena­do­bud­lo prá­vo­plat­nosť. Žije­me vo sve­te, v kto­rom spra­vod­li­vosť ešte nepa­nu­je. Taká doba je ešte len pred nami – a ona urči­te nasta­ne. V prí­tom­nej dobe je Pán Ježiš Kris­tus Pánom a Krá­ľom svo­jej Cir­kvi. Neves­ta Kris­to­va, Cir­kev, raduj­me sa a trpez­li­vo očakávajme!

Z Kni­hy Zja­ve­nia apoš­to­la Jána

Aj uda­los­ti z Kni­hy Zja­ve­nia nás zau­jí­ma­jú z dôvo­du, že pou­ka­zu­jú na pri­chá­dza­jú­cu celo­sve­to­vú ríšu, dru­hý prí­chod Pána Ježi­ša Kris­ta a vychvá­te­nie Cir­kvi. Uda­los­ti z vide­ní Kni­hy Danie­la sú v nej dopl­ne­né, upres­ne­né a vysvet­le­né – uda­los­ti opí­sa­né v oboch Kni­hách sú spá­ro­va­né (navzá­jom koreš­pon­du­jú). Sta­ro­zá­kon­né Danie­lo­vo pro­roc­tvo je kon­kre­ti­zo­va­né novo­zá­kon­ným zja­ve­ním apoš­to­la Jána – novo­zá­kon­né vysvet­ľu­je starozákonné.

Ján bol vo vyhnan­stve na ostro­ve Pat­mos pre slo­vo Božie a pre sve­doc­tvo Ježi­ša Kris­ta. Žil v dobe, keď Baby­lon­ská, Perz­ská a Gréc­ka ríša už boli his­to­ric­kou minu­los­ťou. Žil v dobe, keď celo­sve­to­vú vlá­du mala v rukách Rím­ska ríša – v dru­hej kapi­to­le kni­hy Daniel opí­sa­ná ako hná­ty (hor­ná časť dol­ných kon­ča­tín)2) posta­vy z Nabu­cho­do­no­zo­rov­ho sna -, kto­rá sa teši­la plné­mu roz­kve­tu. Pre­to v kni­he Zja­ve­nie sa už nič neuvá­dza o pred­chá­dza­jú­cich celo­sve­to­vých zem­ských ríšach. Ján tu opi­su­je len ríšu, kto­rá je v sied­mej kapi­to­le kni­hy Daniel opí­sa­ná ako štvr­té hroz­né a moc­né zvie­ra a v dru­hej kapi­to­le ako nohy (spod­ná časť dol­ných kon­ča­tín)2) posta­vy z Nabu­cho­do­no­zo­rov­ho sna. Teda ríšu, kto­rá je ešte len pred nami.

Pán Ježiš Kris­tus dostal od Boha zja­ve­nie, aby uká­zal svo­jim slu­hom, čo sa musí udiať nasko­re (Zja­ve­nie 1:1-2). On pošlúc ho po svo­jom anje­lo­vi v zna­me­niach, uká­zal ho svoj­mu slu­ho­vi apoš­to­lo­vi Jáno­vi. Ján bol do toh­to zja­ve­nia tak­po­ve­diac vtia­hnu­tý (verš 2) a v lis­toch ho roz­pos­lal po zbo­roch v Malej Ázii. V ďal­šom tex­te prej­de­me  pasá­že, kto­ré pria­mo ale­bo nepria­mo hovo­ria o pri­chá­dza­jú­cej celo­sve­to­vej ríši v Danie­lo­vom vide­ní pred­sta­ve­nej ako štvr­té veľ­ké a straš­né zvie­ra vystu­pu­jú­ce z mora národov.

Z Kni­hy Zja­ve­nie si všim­ne­me nasle­dov­né ver­še: Zja­ve­nie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 8:1-2, 10:5-7, 11:1-3, 15-18, 12: 7-12, 17, kapi­to­la 13, 14:12, 19:16, 20:4. Hľa­dá­me v nich súvis­losť s vychvá­te­ním Cirkvi.

Zja­ve­nie 3:10

Ten­to verš je pre pre­ti­bu­la­ci­oniz­mus kľú­čo­vým ver­šom pre jeho uče­nie o vychvá­te­ní Cir­kvi pred súže­ním. „Pre­to, že si ostrí­hal slo­vo mojej trpez­li­vos­ti, i ja budem teba ostrí­hať a vytrh­nem ťa z hodi­ny poku­še­nia (pod­ľa iných pre­kla­dov: z hodi­ny skúš­ky), kto­rá prí­de na celý svet skú­siť tých, kto­rí býva­jú na zemi.“ Zbo­ru vo Fila­del­fii je ozná­me­né, že raz na celý svet prí­de doba poku­še­nia (skúš­ky), v kto­rej budú pre­skú­ša­ní všet­ci oby­va­te­lia vte­dy žijú­ci na zemi. Pod­rob­nej­šie sa mu bude­me veno­vať v  2 die­le 5. čas­ti cyklu.

Zja­ve­nie 6:9-11

Pod­ľa všet­ké­ho otvá­ra­ním peča­tí začí­na vlast­né tri a pol roč­né Jako­bo­vo, či veľ­ké súže­nie. Pán Ježiš Kris­tus je v pia­tej kapi­to­le pred­sta­ve­ný ako Bará­nok, kto­rý sto­jí upro­stred tró­nu a otvá­ra peča­te, kto­ré mohol otvo­riť iba on (5:4-5).

Verš 9: „A keď otvo­ril pia­tu pečať, videl som pod oltá­rom duše zabi­tých pre slo­vo Božie a pre sve­dec­tvo, kto­ré mali.“ 

Ján v tých­to ver­šoch opi­su­je ľudí, kto­rí priš­li z veľ­ké­ho súže­nia a zomre­li násil­nou smr­ťou – boli zabi­tí. Na zemi pre­bie­ha straš­ná doba. Anti­krist je pri moci a zabí­ja ľudí pre slo­vo Božie a pre sve­dec­tvo, kto­ré mali. Tu je reč o uče­ní­koch Ježi­ša Kris­ta – vola­jú k nemu, k Barán­ko­vi, kto­rý postup­ne otvá­ra sedem peča­tí. Toto Ján videl a počul pri otvo­re­ní pia­tej peča­te. Doža­du­jú sa pomsty za ich nevin­ne pre­lia­tu krv na tých, kto­rí býva­jú na zemi (verš 10). Bolo im pove­da­né, aby ešte chví­ľu počka­li a to až dovte­dy, až sa dopl­ní počet aj ich spo­lu­s­lu­žob­ní­kov a ich bra­tov, kto­rí majú tiež byť zabi­tí ako aj oni (verš 11).

Zja­ve­nie 7:9-17

Uda­los­ti opí­sa­né v sied­mej kapi­to­le nasta­li pred otvo­re­ním sied­mej peča­te. Ján videl veľ­ké množ­stvo ľudí sto­ja­cich pred Božím tró­nom (verš 9). Bolo mu pove­da­né, že sú to tí, kto­rí priš­li z veľ­ké­ho súže­nia (verš 14). Oni zbie­li­li svo­je rúcha v krvi Barán­ko­vej (verš 14), čiže pat­ria Barán­ko­vi, kto­rí leží upro­stred tró­nu (verš 17). Pat­ria do Cir­kvi a priš­li z veľ­ké­ho súženia.

Zja­ve­nie 8:1-2

Bola otvo­re­ná sied­ma pečať (verš 1). Pri­chá­dza čas sied­mych trúb: „A videl som tých sedem anje­lov, kto­rí sto­ja pred Bohom, a dalo sa im sedem trúb“ (verš 2).

Zja­ve­nie 10:5-7

Anjel ozna­mo­val, že už nebu­de viac času, ale vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom“ (verš 7). Apoš­tol Peter v Skut­koch 3:20-21 ozna­mo­val, že Ježi­ša Kris­ta musí pri­jať nebo až do časov napra­ve­nia všet­ké­ho, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov. Ten­to anjel ozna­mu­je, že ten­to čas sa napl­ní pri trú­be­ní sied­me­ho anjela.

Zja­ve­nie 11:1-3

Jáno­vi bola daná trs­ti­na, aby zme­ral chrám. Nádvo­rie nemal merať, lebo to bude dané poha­nom, aby ho šlia­pa­li šty­rid­saťd­va mesia­cov. Tu je taxa­tív­ne ozná­me­ná dĺž­ka trva­nia Jako­bov­ho súženia. 

Zja­ve­nie 11:15-18

Tými­to ver­ša­mi sa bude­me zaobe­rať v nasle­du­jú­cej časti.

Zja­ve­nie 12: 7-12, 17

Ján v tej­to kapi­to­le upres­ňu­je Danie­lo­vo vide­nie z ver­ša 12:1. Michal  a jeho anje­li bojo­va­li na nebi s dra­kom a jeho anjel­mi. Micha­lo­vo voj­sko zví­ťa­zi­lo a Satan a jeho anje­li budú po tom­to boji defi­ni­tív­ne vylú­če­ní z neba a zvr­hnu­tí na zem. Viac tam mies­ta pre nich už nebu­de (verš 8).

„7) A povs­tal boj na nebi: Michal a jeho anje­li bojo­va­li pro­ti dra­ko­vi; a bojo­val i drak a jeho anje­li. 8) Ale nez­vlá­da­li, ani ich mies­to sa via­cej nenaš­lo na nebi. 9) A zvr­hnu­tý bol veľ­ký drak, ten sta­rý had, kto­rý sa volá dia­bol a sata­náš, kto­rý zvá­dza celý svet; zvr­hnu­tý bol na zem, a jeho anje­li boli zvr­hnu­tí s ním. 10) A počul som veľ­ký hlas na nebi, kto­rý hovo­ril: Teraz sa sta­lo spa­se­nie a moc a krá­ľov­stvo spa­se­ním, mocou a krá­ľov­stvom náš­ho Boha a vlá­da vlá­dou jeho Kris­ta, lebo je zvr­hnu­tý žalob­ník našich bra­tov, kto­rý žalo­val na nich pred naším Bohom dňom i nocou. 11) A oni zví­ťa­zi­li nad ním pre krv Barán­ko­vu a pre slo­vo svoj­ho sve­dec­tva a nemi­lo­va­li svo­jej duše až do smr­ti. 12) Pre­to sa veseľ­te, nebe­sia, a kto­rí stá­ni­te v nich! Beda tým, kto­rí býva­jú na zemi a na mori, lebo zostú­pil k vám dia­bol, kto­rý má veľ­ký hnev, lebo vie, že má krát­ky čas“ (ver­še 7-12). 17)  A drak sa roz­hne­val na ženu a odišiel bojo­vať s ostat­ný­mi z jej seme­na, kto­rí zacho­vá­va­jú pri­ká­za­nia Božie a majú sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta.

Výra­zom zacho­vá­va­jú pri­ká­za­nia Božie a majú sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta sú opí­sa­ní tí, kto­rí sú vo vie­re ver­ní  až do kon­ca, pat­ria Páno­vi – pat­ria do Cir­kvi (s veľ­kým „C“).

Zja­ve­nie 13. kapitola

(Pro­sím, pre­čí­taj­te si ju celú)

V tej­to kapi­to­le apoš­tol Ján opi­su­je vide­nie o šel­me vystu­pu­jú­cej z mora. Ide o šel­mu, kto­rú Daniel v 7. kapi­to­le opi­su­je ako štvr­té straš­né zvie­ra. Jáno­vo vide­nie je však už pod­rob­nej­šie. V jeho vide­ní drak (Satan) je už zvr­hnu­tý na zem a ľudia ho uctie­va­jú, ako aj Anti­kris­ta. Satan šel­me (Anti­kris­to­vi) ude­lil veľ­kú moc (verš 4), aby trva­la šty­rid­saťd­va mesia­cov (verš 5). Šel­ma sa rúha­la Bohu (verš 6) a tiež: „A dalo sa jej, aby bojo­va­la so svä­tý­mi a pre­moh­la ich. A dala sa jej moc nad kaž­dým poko­le­ním a nad kaž­dým ľudom i jazy­kom i náro­dom“ (verš 7) .

Zja­ve­nie 14:12

„Tu (v tom­to) je trpez­li­vosť svä­tých, tu tí, kto­rí ostrí­ha­jú pri­ká­za­nia Božie a vie­ru Ježi­šo­vu.“ Vie­ru v Ježi­ša Kris­ta majú len tí, kto­rí pat­ria Páno­vi, pat­ria teda do Cir­kvi.

Zja­ve­nie 17:14

„Tí budú bojo­vať s Barán­kom, a Bará­nok zví­ťa­zí nad nimi, pre­to­že je Pánom pánov a Krá­ľom krá­ľov, aj tí, kto­rí sú s ním, povo­la­ní, vyvo­le­ní a verní.“ 

Zja­ve­nie 19:6-7

„6) A zase som počul ako hlas mno­hé­ho zástu­pu a ako hukot mno­hých vôd a ako zvuk sil­ných hro­mov, kto­ré hovo­ri­li: Hal­le­lu­jah! Pre­to­že pre­vzal krá­ľov­stvo Pán, náš Boh, ten Vše­mo­hú­ci. 7)  Raduj­me sa a ple­saj­me a vzdaj­me jemu chvá­lu, lebo priš­la svad­ba Barán­ko­va, a jeho man­žel­ka sa prihotovila.“

Zja­ve­nie 19:16  

A na svo­jom rúchu a na svo­jich bed­rách má napí­sa­né meno: Kráľ krá­ľov a Pán pánov.

 Zja­ve­nie 20:4-5

„4) A videl som tró­ny, a posa­da­li sa na ne, a dal sa im súd, a videl som i duše postí­na­ných pre sve­dec­tvo Ježi­šo­vo a pre slo­vo Božie, a kto­rí sa nek­la­ňa­li šel­me ani jej obra­zu a nepri­ja­li zna­me­nia na svo­je čelo ani na svo­ju ruku. A oži­li a kra­ľo­va­li s Kris­tom tisíc rokov. 5)  A ostat­ní mŕt­vi neoži­li, až sa doko­ná tisíc rokov. To je prvé vzkriesenie“.

 

Zdroj

1) Vide­nia o sve­to­vých ríšach (oddiel: Danie­lo­ve pro­roc­tvá, str. 49), Solas čís­lo 65, zima 2024, str. 42-65

2) Vide­nia o sve­to­vých ríšach (pasáž: Nabu­cho­do­no­zo­rov sen, str. 50-52), Solas čís­lo 65, zima 2024, str. 42-65

 

Pokra­čo­va­nie v 3. časti

Späť na Pro­lóg

Umiest­ne­né: 9. decem­bra 2024

 

 

image_pdfimage_print