Verše z proroctiev proroka Daniela a videní apoštola Jána súvisiacich s vychvátením Cirkvi
Nevieme, kedy nastane počiatok prichádzania Pána Ježiša Krista z hľadiska času a nevieme ani, kedy z hľadiska času nastanú udalosti predchádzajúce a predznamenávajúce jeho príchod a vychvátenie Cirkvi. Keď však tieto udalosti nastanú, budú dobre rozpoznateľné. Predovšetkým im budú dobre rozumieť ľudia patriaci Kristovi (rozumní budú rozumieť): „… A bezbožní budú páchať bezbožnosť, a nebudú rozumieť niktorí bezbožní, ale rozumní budú rozumieť“(Daniel 12:10).
O dobe, v ktorej dôjde k vychváteniu Cirkvi a počiatku druhého prichádzania Pána priamo hovoria nasledovné miesta Písma, alebo s vychvátením súvisia: Skutky 3:21; Jeremiáš 30:7; kniha Daniel kapitola 7, 9:24-27, 12. kapitola; Matúš 24:21; 1. list Korintským 15:51; 1. Tesalonickým 4:13-17; 2. Tesalonickým 2:1-4; Zjavenie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 8:2, 10:5-7, 11:1-3, 15- 18, 12: 9, 11, 14, 13:1-2, 5, 7, 14:12!, 16, 17:14, 19:2, 6!-7, 20:4.
Udalosti predchádzajúce vychváteniu Cirkvi
Kľúčom pre porozumenie udalostí poslednej doby sú predovšetkým Danielove proroctvá. Sú to hlavne kapitoly 7, 9 a 12 knihy Daniel. Z novozákonných proroctiev je to predovšetkým Kniha Zjavenie Jána (ale aj iné miesta). K Danielovmu proroctvu pozornosť upriamuje aj Pán Ježiš Kristus, čo je zapísané v Matúšovi v 24. kapitole vo verši 15.
V týchto proroctvá (videniach) sú opísané udalosti, ktoré sa odohrajú v nadprirodzenom svete, niekde v nebesiach a pred Božím trónom. Tieto sú prepojené s videniami udalostí, ktoré sa odohrajú na zemi. V neviditeľnom svete, v nebesiach sa najprv niečo udeje, napríklad zasadne súd (to je príčina) a ako dôsledok tejto príčiny na zemi dôjde k odpovedajúcej konkrétnej situácii (deju, udalosti). Tomu, čo sa odohrá v posledných časoch na zemi, vždy bude predchádzať udalosť, ktorá sa udeje v nebi. Inými slovami: To, čo sa odohrá na zemi je dôsledok príčin (udalostí), ktoré sa odohrajú v nebi. Udalosti, ktoré sa budú odohrávať v posledných časoch a o ktorých v tomto cykle píšeme, nenastanú len tak z ničoho nič a hocikedy. Budú im predchádzať Božie rozhodnutia a súdne výnosy. V tomto cykle sa posledným časom venujeme iba do okamihu zo zeme vychvátenia živých patriacich Pánovi.
Na základe skutočností zjavených Písmom k prvému vzkrieseniu mŕtvych a vychváteniu živých (k príchodu Pána pre celú jeho Cirkev) dôjde až potom – nie skôr –, ako sa na zemi odohrajú nasledovné udalostí:
1. Vznikne štvrtá celosvetová ríša na čelo ktorej sa postaví vládca, ktorého z Písma poznáme pod pomenovaním malý roh (Daniel 7:8), pustošiteľ (9:26-27), človek hriechu, syn zatratenia (2. Tesalonickým 2:3), šelma, vystupujúca z mora; šelma, ktorej číslo je 666 (Zjavenie 13:1, 18) alebo pod pomenovaním Antikrist (1. Jánov 2:18, 22);
2. Antikrist uzavrie s Izraelom pevnú zmluvu (Daniel 9:27);
3. V Jeruzaleme bude postavený chrám (Zjavenie 11:1-2; 2. Tesalonickým 2:4);
4. Nastane odpadnutie (2. Tesalonickým 2:3);
5. Antikrist sa posadí do chrámu v Jeruzaleme (verš 4);
6. Nastane prenasledovanie Izraela a živých patriacich Pánovi (Zjavenie 12:13, 17, 13:7, 15).
Tieto udalosti posledných časov sa odohrajú na zemi ako dôsledok Božích súdov a rozhodnutí, ktoré sa udejú v nebi. Najprv v nebi zasadne súd a vydá rozhodnutie a potom následne na zemi nastane viditeľná udalosť ako realizácia súdneho verdiktu. Dôjde k tomu v pravom Božom čase, lebo Pán Ježiš musí zostať v nebi až do časov napravenia všetkého, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov od veku (Skutky 3:21). V nasledujúcich oddieloch z knihy proroka Daniela a z knihy Zjavenie Jána sa venujeme prorockým výpovediam o udalostiach, ktoré budú predchádzať vychváteniu zo zeme živých patriacich Pánovi.
Z knihy proroka Daniela
Prorok Daniel dostal dvakrát videnie o celosvetových ríšach. Prvé videnie dostal v súvislosti s Nabuchodonozorovým snom a je zapísané v 2. kapitole knihy Daniel. Druhé videnie o ríšach dostal asi v roku 550 pred Kristom a je zapísané v 7. kapitole knihy Daniel. V deviatej kapitole je zapísané proroctvo o 70. týždeň-rokoch Izraelu vymeraných Božích rozhodnutí. V dvanástej kapitole je zapísané proroctvo o veľkom (Jakobovom) súžení. Z hľadiska témy o vychvátení Cirkvi sú dôležité texty: Daniel 7. kapitola; Daniel 9:26-27 a Daniel 12. kapitola.
Daniel siedma kapitola
(Odporúčam čitateľovi najprv prečítať si celú kapitolu a z druhej kapitoly verše 37 – 40)
Daniel vo sne dostal videnie o štyroch zvieratách vystupujúcich z mora (verš 3) – z mora národov, t. j. zo zeme (verš 17) –, predstavujúcich celosvetové ríše. Prvé tri predstavovali svetové ríše, ktoré už boli a zanikli (pozri 2:37-38 a zdroj 1). Štvrté zviera, ktoré bolo strašné a hrozné a veľmi silné (verš 7), predstavuje celosvetovú ríšu, ktorá sa na scéne dejín ešte neobjavila, ešte len príde. Zviera predstavuje celosvetovú prichádzajúcu ríšu a jeho desať rohov predstavuje desať kráľov, čiže desať kráľovstiev, ktoré budú ríšu vytvárať ako jednu úniu (jedno kráľovstvo). Jedno kráľovstvo a desať kráľov (verš 23).
Daniel videniu nerozumel, požiadal o výklad a dostalo sa mu vysvetlenie. Zaujímalo ho hlavne štvrté zviera a malý roh. O štvrtom zvierati a jeho rohoch sa dozvedel nasledovné veci:
O štvrtom zvierati: „Štvrtým zvieraťom bude štvrté kráľovstvo na zemi, ktoré bude rozdielne od všetkých kráľovstiev a požerie celú zem a pomláti ju a rozdrví ju“ (verš 23).
O desiatich rohoch: „A desať rohov znamená, že z toho kráľovstva povstane desať kráľov, a po nich povstane iný (malý roh), ktorý bude rozdielny od predošlých a poníži troch kráľov (verš 24).
O malom rohu: „oči boli na tom rohu ako oči človeka a ústa, ktoré vraveli veľké veci (verš 8 a 20). „A bude vravieť slová proti Najvyššiemu a unaví svätých Najvyšších a bude pomýšľať na to, že premení časy a zákon…“ (verš 25).
Najprv vznikne celosvetové kráľovstvo (ríša), ktorá bude úniou desiatich kráľov (desiatich kráľovstiev) a v tomto kráľovstve povstane malý roh (Antikrist), ktorý ovládne celú ríšu a táto „…požerie celú zem a pomláti ju a rozdrví ju““ (verš 23).
Antikrist bude viesť vojnu so svätými, ktorí budú vydaní do jeho ruky a bude ich premáhať (prenasledovať a víťaziť nad nimi). „A hľadiac videl som, že ten roh viedol vojnu so svätými a premáhal ich“ (verš 21). „… A (svätí) budú vydaní do jeho ruky až do času a čias a do polovice času“ (verš 25). Jeho vojnu a premáhanie svätých ukončí Starodávny dňov (verš 22).
Malý roh predstavuje Antikrista a štvrté zviera jeho celosvetovú ríšu. Daniel okrem toho videl ešte viac. Videl tróny na ktoré sa posadil zrejme súdny tribunál, lebo boli otvorené knihy a vynášané súdy (rozsudky). Súdnemu tribunálu zrejme predsedal Starodávny dňov a opis jeho trónu je zrejme opis Božieho trónu (verše 9-10; pozri Zjavenie 4:2-6). Mohli by sme povedať, že vo veršoch 9- 10 ide o etablovanie súdneho tribunálu.
Súdny tribunál (súd) v Danielovom videní zasadol dvakrát. Súdime tak podľa rozsudkov súdneho tribunálu z ktorých vyplýva, že sa týkajú dvoch rozdielnych bytostí a boli vynesené v dvoch rôznych časoch. Budeme hovoriť o prvom a druhom zasadnutí súdneho tribunálu. O jeho rozsudkoch (rozhodnutiach, výnosoch, verdiktoch) je zmienka na štyroch miestach, a to vo veršoch: 11-12; 13-14; 22; 26-27.
Na jeho prvé zasadnutie súdime podľa rozsudku, o ktorom je reč vo veršoch 13 a 14. Budeme sa mu venovať v odseku ad d).
O druhom zasadnutí tribunálu a jeho rozsudkoch sa píše vo veršoch 11-12; 22; 26-27. V týchto veršoch je opísaný súd nad malým rohom, nad Antikristom. Oznam o ňom sa opakuje a rozsudky sa upresňujú, pretože Danielovi bolo videnie vyložené na dvakrát.
Na druhom zasadnutí súdny tribunál vyniesol nasledovné rozsudky, či rozhodnutia:
a) rozsudok týkajúci sa malého rohu (Antikrista) a jeho celosvetového panstva; je zapísaný vo veršoch 11, 22 a 26
b) rozsudok týkajúci sa prvých troch zvierat; je zapísaný vo verši 12
c) súd bol daný svätým Najvyšších – verše 26 a 27
d) Vo veršoch 13-14 je opísaná udalosť, ktorá poukazuje na súdne konanie, ale netýka sa malého rohu (Antikrista) – aspoň nie priamo. Nazvali sme ho prvé zasadnutie súdneho tribunálu.
Dôsledok súdnych verdiktov
ad a) Vo verši 11 je uvedená vina Antikrista a aj trest, ktorý mu vymeral súd „Vtedy som pozrel a hľadel som pre hlas veľkej reči, ktorú hovoril roh, a hľadel som, až bolo zviera zabité a jeho telo zahubené a dané, aby ho spálil oheň.“ Na konci doby súženia bude súdnym rozhodnutím malému rohu odobratá moc (verš 22). Celosvetová ríša malého rohu zanikne, jeho (Antikrista) telo bude zničené a vydané na spálenie (verše 11 a 26).
Realizácia tohto súdneho rozhodnutia na zemi je opísaná vo veršoch: 2. Tesalonickým 2:9; Zjavenie 16:15-16, 19:19-20. Podrobnejšie v ďalšej časti cyklu.
ad b) Príbehom prvých troch zvierat sa v tomto cykle nezaoberáme.
ad c) Vo veršoch 26 a 27 je upresnené súdne rozhodnutie nad malým rohom z veršov 21 a 22. Vláda a moc a celosvetové kráľovstvo budú súdnym rozhodnutím malému rohu odňaté: „Ale potom zasadne súd, a odnímu jeho panstvo, aby ho vyplienili a zahubili až do konca“ (verš 26). A bude dané ľudu Najvyšších: „A kráľovstvo, panstvo a veličenstvo kráľovstiev pod všetkými nebesami bude dané ľudu svätých Najvyšších – to je prvá časť verš 27.
Výraz „a daný bol súd svätým Najvyšších“ vo verši 22 vyjadruje, že súdnym rozhodnutím vláda a moc pod všetkými nebesami bude odovzdaná svätým Najvyšších. Toto rozhodnutie súdneho tribunálu je upresnené vo verši 27.
Právo vykonávať súd je daná vládcom (kráľom) a svätí Boží celosvetové kráľovstvo a kraľovanie aj prevezmú. Právo vykonávať súd, teda vládnuť, budú iba na zemi („A kráľovstvo, panstvo a veličenstvo kráľovstiev pod všetkými nebesami bude dané ľudu svätých Najvyšších…“ – verš 27).
Realizácia tohto súdneho rozhodnutia na zemi je opísaná vo veršoch: Zjavenie 5:9-10, 19:14. Podrobnejšie v ďalšej časti.
Druhá časť tohto verša uvádza: jeho kráľovstvo je večným kráľovstvom, a všetky panstvá budú jemu slúžiť a poslúchať ho. Táto časť verša je v jednotnom čísle a prepája nás s veršom Daniel 7:14, podľa ktorého panstvo i sláva i kráľovstvo už prv bolo dané Synovi človeka, Ježišovi Kristovi.
Realizácia tohto súdneho rozhodnutia a nadobudnutie jeho právoplatnosti na zemi je ohlásená a opísaná vo veršoch: Zjavenie 11:15-17, 15:4, 20:1-3. Toto sa vzťahuje aj na nasledujúcu pasáž. Podrobnejšie v ďalšej časti.
ad d) Verše 13-14. Prvé zasadnutie tribunálu a jeho verdikt: Máme na mysli verdikt zapísaný vo verši 14. Vo verši 13 Daniel píše, že videl prichádzať k trónu Starodávneho dňov kohosi, na pohľad podobného Synovi človeka. Som presvedčený, že je to opis Pána Ježiša Krista a ide o udalosť, keď hneď po vzkriesení z mŕtvych odišiel ukázať sa Otcovi: „Ježiš jej povedal: Nedotýkaj sa ma, lebo som ešte nevstúpil hore k svojmu Otcovi; ale choď k mojim bratom a povedz im: Vstupujem k svojmu Otcovi a k vášmu Otcovi a k svojmu Bohu a k vášmu Bohu“ (Ján 20:17). Vtedy odišiel do samého neba ukázať sa teraz tvári Božej za nás (Židom 9:24). Vtedy prišiel so svojou krvou a vysvätil nám cestu do svätyne (verš 10:19).Toto presvedčenie vysvetlíme v nasledujúcom texte.
Po štyridsiatich dňoch od vzkriesenia bol Pán Ježiš zo zeme vzatý a odišiel k Otcovi. Vtedy zo zeme odchádzal na oblaku. Odvtedy je v nebesiach a sedí po pravici Otca nebeského. V dobe pôsobenia Antikrista on k Otcovi nebude ešte len prichádzať, lebo on pri Otcovi vtedy už tam bude dlho. Ešte podrobnejšie v ďalších odsekoch.
Pán Ježiš predtým, ako bol z Olivového vrchu na oblaku vzatý do neba, svojim učeníkom povedal „Daná mi je každá moc na nebi aj na zemi“ (Matúš 28:18). Jeho slová poukazujú na to, že prvé zasadnutie súdneho tribunálu sa už uskutočnilo a verdikt z verša Daniel 7:14 (A bolo jemu dané panstvo i sláva i kráľovstvo… jeho panstvo je večným panstvom, ktoré nepominie, a jeho kráľovstvo je také, ktoré nebude zničené) už bol vynesený. Zasadnutie súdneho tribunálu v nebi sa určite uskutočnilo pred jeho vzatí na oblaku do neba (Skutky 1:9).
Na prvom zasadnutí tribunálu zrejme išlo o súd nad Satanom, lebo keď prichádzal na nebeských oblakoch ku Starodávnemu dňov (Daniel 7:13) – čo sa udialo na štyridsiaty deň po jeho vzkriesení –, štvrté zviera a Antikrist, ešte nevstúpili viditeľne na scénu dejín. Vtedy ešte Antikristovi nebola udelená moc nad kráľovstvami sveta. Kráľovstvá sveta vtedy patrili Satanovi a nie Antikristovi, preto aj súd a súdne rozhodnutie sa môže vzťahovať len na Satana a nie na Antikrista. Tento záver potvrdzujú aj slová Pána Ježiša, keď svojim učeníkom oznamuje, že keď príde Svätý Duch, bude svedčiť, že Satan je už odsúdený (Ján 16:11). Usudzujeme, že prvé zasadnutie súdneho tribunálu sa v nebi uskutočnilo už medzi ránom a večerom prvého dňa jeho vzkriesenia.
Pán Ježiš pri Otcovi v nebi určite bol ešte predtým, ako bol zo zeme vzatý na oblaku na štyridsiaty deň po vzkriesení. Usudzujeme tak na základe toho, že Márii ráno prvého dňa vzkriesenia povedal: „Nedotýkaj sa ma, lebo som ešte nevstúpil hore k svojmu Otcovi“ (Ján 20:17). Keď ale večer prišiel k učeníkom, už im povedal: „Dotýkajte sa ma a vidzte…“ (Lukáš 24:39). Tiež sme presvedčení, že v tento deň (zo zemského pohľadu) sa uskutočnilo aj prvé zasadanie súdneho tribunálu, ktorý vyniesol rozhodnutie uvedené vo verši Daniel 7:14. Preto mohol svojim učeníkom oznámiť, že už mu je daná každá moc na nebi aj na zemi.
Právoplatnosť súdneho rozhodnutia z Daniela 7:14 a vyhlásenie Pána z Matúša 28:18 je odložené na neskoršiu dobu. Ani v prítomnosti ešte nenadobudlo právoplatnosť. Žijeme vo svete, v ktorom spravodlivosť ešte nepanuje. Taká doba je ešte len pred nami – a ona určite nastane. Nevesta Kristova, Cirkev, radujme sa a trpezlivo očakávajme!
Z Knihy Zjavenia apoštola Jána
Aj udalosti z Knihy Zjavenia nás zaujímajú z dôvodu, že poukazujú na prichádzajúcu celosvetovú ríšu, druhý príchod Pána Ježiša Krista a vychvátenie Cirkvi. Udalosti z videní Knihy Daniela sú v nej doplnené, upresnené a vysvetlené – udalosti opísané v oboch Knihách sú spárované (navzájom korešpondujú). Starozákonné proroctvo je konkretizované novozákonným zjavením – novozákonné vysvetľuje starozákonné.
Ján žil v dobe, keď Babylonská, Perzská a Grécka ríša už boli historickou minulosťou. Žil v dobe, keď celosvetovú vládu mala v rukách Rímska ríša, ktorá sa tešila plnému rozkvetu. Preto v knihe Zjavenie sa už nič neuvádza o predchádzajúcich celosvetových zemských ríšach. Ján tu opisuje len ríšu, ktorá je v siedmej kapitole knihy Daniel opísaná ako štvrté hrozné a mocné zviera a v druhej kapitole ako nohy (spodná časť dolných končatín)2) obrazu postavy z Nabuchodonozorovho sna. Teda ríša, ktorá je ešte len pred nami.
Pán Ježiš Kristus dostal od Boha zjavenie, aby ukázal svojim sluhom, čo sa musí udiať naskore (Zjavenie 1:1-2). On pošlúc ho po svojom anjelovi v znameniach, ukázal ho svojmu sluhovi apoštolovi Jánovi. Ján bol do tohto zjavenia takpovediac vtiahnutý (verš 2) a v listoch ho rozposlal po zboroch v Malej Ázii. V ďalšom texte prejdeme pasáže, ktoré priamo alebo nepriamo hovoria o prichádzajúcej celosvetovej ríši v Danielovom videní predstavenej ako štvrté veľké a strašné zviera vystupujúce z mora národov.
Z Knihy Zjavenie si všimneme nasledovné verše: Zjavenie 3:10, 6:9-11, 7:9-17, 8:1-2, 10:5-7, 11:1-3, 15-18, 12: 7-12, 17, kapitola 13, 14:12, 19:16, 20:4. Hľadáme v nich súvislosť s vychvátením Cirkvi.
Zjavenie 3:10
Tento verš je kľúčovým pre učenie o vychvátení pred súžením, pre pretibulacionizmus.„Preto, že si ostríhal slovo mojej trpezlivosti, i ja budem teba ostríhať a vytrhnem ťa z hodiny pokušenia (podľa iných prekladov: z hodiny skúšky), ktorá príde na celý svet skúsiť tých, ktorí bývajú na zemi.“ Zboru vo Filadelfii je oznámené, že raz na celý svet príde doba pokušenia (skúšky), v ktorej budú preskúšaní všetci obyvatelia vtedy žijúci na zemi. Podrobnejšie sa mu budeme venovať v 7. časti cyklu.
Zjavenie 6:9-11
Podľa všetkého otváraním pečatí začína vlastné tri a pol ročné Jakobovo, či veľké súženie. Pán Ježiš Kristus je tu v piatej kapitole predstavený ako Baránok, ktorý stojí uprostred trónu a otvára pečate, ktoré mohol otvoriť iba on (5:4-5).
Verš 9: „A keď otvoril piatu pečať, videl som pod oltárom duše zabitých pre slovo Božie a pre svedectvo, ktoré mali.“
Ján v týchto veršoch opisuje ľudí, ktorí prišli z veľkého súženia a zomreli násilnou smrťou – boli zabití. Na zemi prebieha strašná doba. Antikrist je pri moci a zabíja ľudí pre slovo Božie a pre svedectvo, ktoré mali. Tu je reč o učeníkoch Ježiša Krista – volajú k nemu, k Baránkovi, ktorý postupne otvára šesť pečatí. Toto Ján videl a počul pri otvorení piatej pečate. Dožadujú sa pomsty za ich nevinne preliatu krv na tých, ktorí bývajú na zemi (verš 10). Bolo im povedané, aby ešte chvíľu počkali a to až dovtedy, až sa doplní počet aj ich spoluslužobníkov a ich bratov, ktorí majú tiež byť zabití ako aj oni (verš 11).
Zjavenie 7:9-17
Udalosti opísané v siedmej kapitole nastali po odznení udalostí oznámených otvorením siedmej pečate. Ján videl veľké množstvo ľudí stojacich pred Božím trónom (verš 9). Bolo mu povedané, že sú to tí, ktorí prišli z veľkého súženia (verš 14). Oni zbielili svoje rúcha v krvi Baránkovej (verš 14), čiže patria Baránkovi, ktorí leží uprostred trónu (verš 17). Patria do Cirkvi.
Zjavenie 8:1-2
Prichádzajú čas siedmych trúb: „A videl som tých sedem anjelov, ktorí stoja pred Bohom, a dalo sa im sedem trúb“ (verš 2).
Zjavenie 10:5-7
Anjel oznamoval, že už nebude viac času, ale vo dňoch hlasu siedmeho anjela, keď bude trúbiť, dokoná sa tajomstvo Božie, ako to zvestoval svojim sluhom prorokom“ (verš 7). Apoštol Peter v Skutkoch 3:20-21 oznamoval, že Ježiša Krista musí prijať nebo až do časov napravenia všetkého, o čom hovoril Boh skrze ústa všetkých svojich svätých prorokov. Tento anjel oznamuje, že tento čas sa naplní pri trúbení siedmeho anjela.
Zjavenie 11:1-3
Jánovi bola daná trstina, aby zmeral chrám. Nádvorie nemal merať, lebo to bude dané pohanom, aby ho šliapali štyridsaťdva mesiacov. Taxatívne oznámená dĺžka trvania Jakobovho súženia.
Zjavenie 11:15-18
Týmito veršami sa budeme venovať v nasledujúcej časti.
Zjavenie 12: 7-12, 17
Ján v tejto kapitole upresňuje Danielovo videnie z verša 12:1. Michal a jeho anjeli bojovali na nebi s drakom a jeho anjelmi. Michalovo vojsko zvíťazilo a Satan a jeho anjeli budú po tomto boji definitívne vylúčení z neba a zvrhnutí na zem. Viac tam miesta pre nich už nebude (verš 8).
„7) A povstal boj na nebi: Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi; a bojoval i drak a jeho anjeli. 8) Ale nezvládali, ani ich miesto sa viacej nenašlo na nebi. 9) A zvrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvádza celý svet; zvrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli zvrhnutí s ním. 10) A počul som veľký hlas na nebi, ktorý hovoril: Teraz sa stalo spasenie a moc a kráľovstvo spasením, mocou a kráľovstvom nášho Boha a vláda vládou jeho Krista, lebo je zvrhnutý žalobník našich bratov, ktorý žaloval na nich pred naším Bohom dňom i nocou. 11) A oni zvíťazili nad ním pre krv Baránkovu a pre slovo svojho svedectva a nemilovali svojej duše až do smrti. 12) Preto sa veseľte, nebesia, a ktorí stánite v nich! Beda tým, ktorí bývajú na zemi a na mori, lebo zostúpil k vám diabol, ktorý má veľký hnev, lebo vie, že má krátky čas“ (verše 7-12). 17) A drak sa rozhneval na ženu a odišiel bojovať s ostatnými z jej semena, ktorí zachovávajú prikázania Božie a majú svedectvo Ježiša Krista.
Výrazom zachovávajú prikázania Božie a majú svedectvo Ježiša Krista sú opísaní tí, ktorí sú vo viere verní až do konca, patria Pánovi – patria do Cirkvi (s veľkým „C“).
Zjavenie 13. kapitola
(Prosím, prečítajte si ju celú)
V tejto kapitole apoštol Ján opisuje videnie o šelme vystupujúcej z mora. Ide o tú istú šelmu, ktorú Daniel opisuje v 7. kapitole knihy Daniel. Jánovo videnie je však už podrobnejšie. V jeho videní drak (Satan) je už zvrhnutý na zemi a ľudia ho uctievajú, ako aj Antikrista. Satan šelme (Antikristovi) udelil veľkú moc (verš 4), aby trvala štyridsaťdva mesiacov (verš 5). Šelma sa rúhala proti Bohu (verš 6) a tiež: „A dalo sa jej, aby bojovala so svätými a premohla ich. A dala sa jej moc nad každým pokolením a nad každým ľudom i jazykom i národom“ (verš 7) .
Zjavenie 14:12
„Tu (v tomto) je trpezlivosť svätých, tu tí, ktorí ostríhajú prikázania Božie a vieru Ježišovu.“
Zjavenie 17:14
„Tí budú bojovať s Baránkom, a Baránok zvíťazí nad nimi, pretože je Pánom pánov a Kráľom kráľov, aj tí, ktorí sú s ním, povolaní, vyvolení a verní.“
Zjavenie 19:6-7
„6) A zase som počul ako hlas mnohého zástupu a ako hukot mnohých vôd a ako zvuk silných hromov, ktoré hovorili: Hallelujah! Pretože prevzal kráľovstvo Pán, náš Boh, ten Všemohúci. 7) Radujme sa a plesajme a vzdajme jemu chválu, lebo prišla svadba Baránkova, a jeho manželka sa prihotovila.“
Zjavenie 19:16
„A na svojom rúchu a na svojich bedrách má napísané meno: Kráľ kráľov a Pán pánov.“
Zjavenie 20:4-5
„4) A videl som tróny, a posadali sa na ne, a dal sa im súd, a videl som i duše postínaných pre svedectvo Ježišovo a pre slovo Božie, a ktorí sa neklaňali šelme ani jej obrazu a neprijali znamenia na svoje čelo ani na svoju ruku. A ožili a kraľovali s Kristom tisíc rokov. 5) A ostatní mŕtvi neožili, až sa dokoná tisíc rokov. To je prvé vzkriesenie“.
Zdroj
1) Videnia o svetových ríšach (oddiel: Danielove proroctvá, str. 49), Solas číslo 65, zima 2024, str. 42-65
2) Videnia o svetových ríšach (pasáž: Nabuchodonozorov sen, str. 50-52), Solas číslo 65, zima 2024, str. 42-65
Späť na Prológ
Umiestnené: 9. decembra 2024