Nebezpečenstvo chamtivosti

A kto­si zo zástu­pu mu pove­dal: Uči­te­ľu, povedz môj­mu bra­to­vi, aby si roz­de­lil so mnou dedič­stvo! Ale on mu pove­dal: Člo­ve­če, kto ma usta­no­vil za sud­cu ale­bo za deli­te­ľa nad vami? A pove­dal im: Hľaď­te a chráň­te sa lakom­stva! Lebo keď má nie­kto hoj­nosť, zato jeho život nie je z jeho majet­ku. A pove­dal im aj podo­ben­stvo a rie­kol: Kto­ré­ho­si boha­té­ho člo­ve­ka zem hoj­ne zaro­di­la. A roz­mýš­ľal v sebe a pove­dal: Čo uro­bím? Lebo nemám, kde by som shro­maž­dil svo­ju úro­du. A pove­dal: Toto spra­vím: zbo­rím svo­je sto­do­ly a nasta­viam väč­ších a shro­maž­dím tam všet­ky svo­je plo­di­ny a svoj maje­tok a poviem svo­jej duši: Dušo, máš mno­ho majet­ku, zlo­že­né­ho na mno­ho rokov; odpo­čí­vaj, jedz, pi a veseľ sa. A Bôh mu pove­dal: Bláz­ne, tej­to noci požia­da­jú tvo­ju dušu od teba, a to, čo si naho­to­vil, čie bude? Tak je to s tým, kto si zhro­maž­ďu­je pokla­dy, a nie je boha­tý v Bohu.

Lukáš 12:13-21

(cito­va­né pod­ľa pre­kla­du prof. Roháčka)

 

Ježiš prá­ve kázal veľ­ké­mu zástu­pu ľudí nie­kto­ré veľ­mi dôle­ži­té prav­dy o súde, o rea­li­te neba a pek­la, o dôsled­koch vyzna­nia a zapre­tia Kris­ta, o sved­če­ní o ňom v časoch odpo­ru. Zra­zu pre­ho­vo­ril neja­ký muž zo zástu­pu a pove­dal: „Uči­te­ľu, povedz môj­mu bra­to­vi, aby si roz­de­lil so mnou dedič­stvo!“ Dá sa pred­po­kla­dať, že keď ten­to muž počú­val Ježi­ša, zapô­so­bi­la na neho auto­ri­ta, s akou hovo­ril. Keď sa roz­hlia­dol oko­lo seba, videl, ako ľudia doslo­va visia na kaž­dom jeho slo­ve. „Aké pre­sved­či­vé schop­nos­ti má ten­to Ježiš!“ pomys­lel si. „A hľa, aký je zanie­te­ný pre spra­vod­li­vosť! Urči­te je ide­ál­nym člo­ve­kom na to, aby sa poroz­prá­val s mojím bra­tom o našom dedič­stve.“ Zdá sa, že brat toho muža si všet­ko zobral pre seba, tak­že mu zosta­lo len málo ale­bo nič. Zais­te, ten­to muž Ježiš, kto­rý bol zanie­te­ný pre spra­vod­li­vosť, by mal súcit s jeho situ­áci­ou a pomo­hol by mu zís­kať to, čo prá­vom pova­žo­val za svo­je. Cítil, že musí za kaž­dú cenu hovo­riť s Ježi­šom, aj keby ho mal pre­ru­šiť v reči. A tak zvo­lal a pred­lo­žil svoj prí­pad Pánovi.

       Ale Ježi­šo­va odpo­veď vôbec nebo­la taká, akú oča­ká­val ale­bo v akú dúfal, že bude počuť. Pri pria­mom roz­ho­vo­re s tým mužom – hoci sa naz­dá­vam, že ho moh­li počuť aj všet­ci ostat­ní – pove­dal: „Člo­ve­če, kto ma usta­no­vil za sud­cu ale­bo za deli­te­ľa nad vami?“ Necháp­me teraz zle, čo tu Ježiš hovo­rí. Neho­vo­rí, že by sme sa nema­li sta­rať o nespra­vod­li­vos­ti, kto­ré zná­ša­me zo stra­ny iných. Veď v Bib­lii, v Sta­rom záko­ne Boh usta­no­vil sys­tém spra­vod­li­vos­ti a usta­no­vil počet­né záko­ny pre svoj ľud, Židov, počnúc 10 pri­ká­za­nia­mi. Keď sa nad tým zamys­lí­te, bolo by tak­mer nemož­né pre­žiť v tom­to sve­te, keby neexis­to­va­li súdy a súd­ny sys­tém. Všet­ci by sme mali byť vďač­ní Páno­vi, že exis­tu­jú, napriek všet­kým ich nedostatkom.

       Ak je teda spra­vod­li­vosť pre Pána taká dôle­ži­tá, čo bolo zlé na tom, že ten­to muž sa odvo­lá­val na spra­vod­li­vosť v súvis­los­ti s roz­de­le­ním rodin­né­ho dedič­stva? Ježiš spo­mí­na dve veci. Po prvé, nebol usta­no­ve­ný za sud­cu na rie­še­nie prí­pa­dov, ako je ten­to. Bola mu daná ove­ľa väč­šia a sláv­nej­šia úlo­ha, totiž hľa­dať a zachra­ňo­vať stra­te­ných hrieš­ni­kov, pri­vá­dzať mužov a ženy späť k Bohu. Potom, čo tomu­to mužo­vi vysvet­lil, že nie je jeho úlo­hou vyrie­šiť kon­flikt medzi ním a jeho bra­tom, oslo­vil zástup s varo­va­ním: „Hľaď­te a chráň­te sa lakom­stva! Lebo keď má nie­kto hoj­nosť, zato jeho život nie je z jeho majet­ku.“ Oči­vid­ne (a tým sa dostá­va­me  k dru­hé­mu odô­vod­ne­niu Ježi­šo­vej odpo­ve­de) za pros­bou toh­to muža o spra­vod­li­vosť v otáz­ke dedič­stva bolo viac. Vo svet­le Ježi­šo­vých slov môže­me usú­diť, že nepot­re­bo­val zúfa­lo penia­ze, ale viac mu zále­ža­lo na zbo­hat­nu­tí. Iný­mi slo­va­mi, bol moti­vo­va­ný cham­ti­vos­ťou. To ho vied­lo k tomu, že pre­ru­šil Ježi­ša, keď učil o takých život­ne dôle­ži­tých otáz­kach, ako je nebo a pek­lo. Ten muž sa o tie­to zále­ži­tos­ti nesta­ral, ale veľ­mi ho zne­po­ko­jo­va­lo dedič­stvo – prav­de­po­dob­ne to ovlá­da­lo jeho myš­lien­ky, mož­no dokon­ca nemo­hol spá­vať v sna­he vypra­co­vať plán, ako sa dostať k tým­to peniazom.

       Zau­jí­ma­lo by ma, či sme vin­ní v rov­na­kej veci. Mož­no exis­tu­je prob­lém (ale­bo viac ako jeden), v súvis­los­ti s kto­rým by sme chce­li zís­kať Kris­to­vu pod­po­ru ale­bo pomoc. Mož­no sme aj my utr­pe­li neja­kú nespra­vod­li­vosť. Je mož­né, že sme v podob­nej situ­ácii ako muž z našej pasá­že – nezís­ka­li sme spra­vod­li­vý podiel dedič­stva. Mož­no nám zamest­ná­va­teľ neza­pla­til ale­bo nám dosta­toč­ne neza­pla­til, ale­bo nám odmie­tol zapla­tiť odvo­dy. Ale­bo sa môže stať, že nie­kto vyko­ná­va rov­na­kú prá­cu ako my, ale je pla­te­ný viac. Mož­no sme sa uchá­dza­li o prá­cu a dostal ju nie­kto, kto je menej kva­li­fi­ko­va­ný, mož­no pre­to, že mal zná­mos­ti. Mož­no sme sa sta­li obe­ťa­mi pod­vo­du ale­bo nám nie­kto dal sľub a nedo­dr­žal ho. Nech už je naša situ­ácia aká­koľ­vek, kto z nás nikdy nepo­cí­til odpor voči nie­ko­mu, o kom si mys­lí­me, že sa k nám sprá­val zle ale­bo nespravodlivo?

       Ale pred­tým, ako sa odvo­lá­me na Pána a požia­da­me ho, aby zasia­hol, mali by sme pre­skú­mať svo­je srd­cia, aby sme pre­ve­ri­li svo­je sku­toč­né motí­vy. Zača­la táto osob­ná zále­ži­tosť, kto­rá nás tak veľ­mi trá­pi, či je už finanč­ná ale­bo iná, domi­no­vať v našich myš­lien­kach do takej mie­ry, že väč­šie prob­lé­my živo­ta boli zatla­če­né do úza­dia? Zaobe­rá­me sa natoľ­ko vyrie­še­ním tej­to situ­ácie, že otáz­ky več­nos­ti sú zabud­nu­té ale­bo sú pre nás menej dôle­ži­té? Sme takí pohl­te­ní nespra­vod­li­vos­ťou, kto­rú sme utr­pe­li, že sme stra­ti­li zo zre­te­ľa ove­ľa dôle­ži­tej­šie sku­toč­nos­ti budú­ce­ho súdu a toho, kde strá­vi­me več­nosť (v nebi ale­bo v pek­le)? Pria­te­lia, nikto z nás nemá rád, keď sa s ním zaob­chá­dza nespra­vod­li­vo, ale môžem vám zaru­čiť, že to pre vás nebu­de zna­me­nať nič, keď bude­te v posled­ný deň stáť pred Božím súdom.

       Pria­te­lia, musí­me si ujas­niť pri­ori­ty a najprv hľa­dať jeho krá­ľov­stvo. Ježiš nepri­šiel na zem žiť a zomrieť pre­to, aby urov­nal tie­to drob­né kon­flik­ty medzi ľuď­mi, ale aby nás zmie­ril s Bohom! A keď hovo­rí­me o motí­voch, sme si istí, že nám ide len o nápra­vu kriv­dy? Nie je prav­da, že až prí­liš čas­to je v poza­dí iný motív – cham­ti­vosť ale­bo pýcha? Sme chu­dob­ní? Mož­no sme. Umie­ra­me od hla­du? Prav­de­po­dob­ne nie. Nie je to tak, že zvy­čaj­ne nie sme spo­koj­ní s tým, že máme dosť na živo­by­tie, ale chce­me stá­le viac? Ježiš v pred­chá­dza­jú­cich ver­šoch pri­sľú­bil, že Otec uspo­ko­jí všet­ky potre­by tých, kto­rí mu dôve­ru­jú, rov­na­ko ako uspo­ko­ju­je potre­by vrab­cov na poliach. Pre­čo nie sme spo­koj­ní s tým, že máme dosta­toč­né zdro­je? Nie je to kvô­li chamtivosti?

       Dra­hý pria­te­ľu, žia­daš si spra­vod­li­vosť pre seba? Potom vedz, že pri­chá­dza deň, keď sám Boh bude poža­do­vať, aby bola vyko­na­ná spra­vod­li­vosť, pre­to­že je doko­na­lým Sud­com. V ten deň sa nebu­deš obze­rať oko­lo seba a obvi­ňo­vať ostat­ných. Naopak, Boží ref­lek­tor bude nasme­ro­va­ný na teba, keď sa ti bude pre­hrá­vať celý tvoj život. Nebu­deš sa mať kam skryť, pre­to­že všet­ky tvo­je hrieš­ne myš­lien­ky, slo­vá a skut­ky vyj­dú naja­vo. „Ale“ môžeš namie­tať, „nie je Boh milo­srd­ný?“ Áno, je, a toto milo­sr­den­stvo sa sláv­ne pre­ja­vi­lo v Bet­le­he­me, kde sa Boh stal člo­ve­kom, a na Gol­go­te, kde bol Boho­člo­vek usmr­te­ný za hrieš­ni­kov. To dáva do tie­ňa všet­ky nespra­vod­li­vos­ti, kto­ré môže­me utr­pieť. Ale prá­ve tam na Gol­go­te mož­no nájsť milo­sr­den­stvo. Ježiš zomrel za všet­ku našu hrieš­nu cham­ti­vosť a sebec­tvo. Ale toto milo­sr­den­stvo musíš hľa­dať TERAZ, pre­to­že po smr­ti bude prí­liš nesko­ro. Musíš ísť k Páno­vi, činiť poká­nie zo všet­kých svo­jich hrie­chov a vlo­žiť svo­ju vie­ru iba v Ježi­ša Krista.

       Môj pria­teľ, nepo­ze­raj sa stá­le dooko­la na dru­hých a na kriv­dy, kto­ré ti spô­so­bi­li. Rad­šej sa pozri na seba a na kriv­dy, kto­ré si spá­chal pred Bohom a mys­li na súd, kto­rý ťa čaká. Obráť sa k Bohu všet­ké­ho milo­sr­den­stva, čiň poká­nie a ver v Spa­si­te­ľa. Potom spoz­náš plné odpus­te­nie a budeš mať úžas­nú isto­tu več­né­ho živo­ta v nebi.

image_pdfimage_print