Istota Božieho súdu

Pre­to si neom­lu­vi­teľ­ný, ó, člo­ve­če, kaž­dý, kto súdiš, lebo v čom súdiš iného,

sám seba odsu­dzu­ješ, lebo robíš to isté sám ty, kto­rý súdiš.

Rím­skym 2:1

 

V prvej kapi­to­le lis­tu Rím­skym číta­me, že člo­vek je súde­ný už len samot­ným fak­tom stvo­re­nia, lebo pod­ľa stvo­re­nia by mal člo­vek byť schop­ný uve­do­miť si, že exis­tu­je Boh a Boha uctie­vať. Dôsled­kom toho, že člo­vek tak nero­bí, je ľud­ská nemo­rál­nosť. V dru­hej kapi­to­le toh­to lis­tu sa Pavol pre­sú­va od sve­dec­tva prí­ro­dy k samot­né­mu člo­ve­ko­vi a jed­no­du­chým spô­so­bom usvied­ča a pri­vá­dza všet­kých ľudí pod Božie odsú­de­nie. Tej­to téme z dru­hej kapi­to­ly lis­tu Rím­skym sa venu­je­me v tom­to článku.

 

Úvod

To, čo odsu­dzu­je kaž­dé­ho člo­ve­ka v kapi­to­le dva, je pre­dov­šet­kým jeho súde­nie dru­hých (odsu­dzo­va­nie, kri­ti­zo­va­nie) a tiež jeho vlast­né sve­do­mie. Pavol v tej­to kapi­to­le pre­hla­su­je, že aj vo vnút­ri člo­ve­ka je sud­ca. Jed­nak nás teda súdi prí­ro­da, ale tak isto aj my sami seba súdi­me. Uvi­dí­me, že Pavol v tej­to kapi­to­le tvr­dí ove­ľa viac než len to, že sme hrieš­ni­ci a že už len kvô­li tomu­to náš­mu posta­ve­niu pred Bohom si zaslú­ži­me spra­vod­li­vé Božie odsúdenie.

       Viem, že toto nie je zvesť plná šťas­tia a rados­ti, ale Pavol pre­to, aby mohol pred­lo­žiť dob­rú sprá­vu evan­je­lia, chce, aby člo­vek chá­pal a poznal svo­je sku­toč­né posta­ve­nie pred svä­tým Bohom. Často­krát je táto sprá­va ťaž­ká, aby ju člo­vek pri­jal (strá­vil), a to pre­to, lebo o sebe zmýš­ľa ove­ľa lep­šie, než aký v sku­toč­nos­ti je. Môže­me nie­ko­ho pri­mať k tomu, aby uznal, že je hrieš­nik – veď pred­sa všet­ci robí­me chy­by a nikto nie je doko­na­lý – ale to, čo ľuďom brá­ni pri­jať spa­se­nie, je, že svo­je hrie­chy nepo­va­žu­jú za nič také straš­né a veľ­ké, za čo by si zaslú­ži­li úpl­né Božie odsúdenie.

       Hovo­ri­li sme s ľuď­mi na uli­ci a jeden mla­dý muž pove­dal: „Áno, pácham hrie­chy, ale to nie je nič také, o čo by sa Boh neja­ko veľ­mi zau­jí­mal. To sú len také malé hrie­chy.“ Vyzna­nie nedo­ko­na­los­ti je jed­na vec, ale pri­znať, že táto nedo­ko­na­losť si zaslú­ži več­né odsú­de­nie, je dru­há vec. To je ale prá­ve to, o čom Pavol chce čita­te­ľov a poslu­chá­čov pre­sved­čiť v dru­hej kapi­to­le lis­tu Rím­skym. Začne­me hneď prvým ver­šom: „Pre­to si neom­lu­vi­teľ­ný, ó, člo­ve­če, kaž­dý, kto súdiš, lebo v čom súdiš iné­ho, sám seba odsu­dzu­ješ, lebo robíš to isté sám ty, kto­rý súdiš“ (2:1).

 

Isto­ta Božie­ho súdu

Keď Pavol začí­na dru­hú kapi­to­lu slo­va­mi: Pre­to si neom­lu­vi­teľ­ný – odka­zu­je sa na posled­ný verš prvej kapi­to­ly (1:32) a na tých, kto­rí, dob­re pozna­li prá­vo Božie. Ty, člo­ve­če, vieš, že Boh je spra­vod­li­vý, a pre­to nemáš výho­vor­ky. Pavol vo vše­obec­nos­ti upo­zor­ňu­je kaž­dé­ho člo­ve­ka, že je bez akej­koľ­vek výho­vor­ky. Hovo­rí mu: „Nemáš nič, čím by si sám seba obrá­nil.“ Žiad­nej výho­vor­ky nemáš pre­to, lebo ty súdiš iných. Člo­vek, na kto­ré­ho Pavol ponajprv úto­čí, je člo­vek morál­ny – „dob­rý člo­vek“. Dôvod, kvô­li kto­ré­mu sme ho nazva­li „dob­rým člo­ve­kom“, je ten, že rozo­zná­va dob­ré od zlé­ho. Jeho dob­ro­ta nie je v tom, že nie je alko­ho­lik, ale­bo že nemlá­ti svo­ju ženu a nero­bí ani iné zlé veci. Pre­to, že je takým morál­nym člo­ve­kom, tak uka­zu­je prs­tom na nie­ko­ho iné­ho. Čo z neho robí morál­ne­ho člo­ve­ka? O sebe je pre­sved­če­ný, že je morál­ny pre­to, lebo nepi­je, ale ten dru­hý je nemo­rál­ny pre­to, lebo pije. Boh mu na to hovo­rí, že v tej chví­li už nemá žiad­nu výhovorku.

       Ak si nie­ke­dy kri­ti­zo­val skut­ky iné­ho člo­ve­ka, a ak v čom­koľ­vek súdiš iné­ho člo­ve­ka a povieš „to, čo on uro­bil, je zlé“ bez ohľa­du na to, aké to bolo otras­né, Pavol ti hovo­rí, že hneď, vo chví­li, keď to uro­bíš, keď vyne­sieš svoj súd­ny výrok, stá­vaš sa vin­ný. Hovo­rí, že je to pre­to, lebo čokoľ­vek, čo súdiš, robíš aj ty sám. Všet­ci môže­me o Hit­le­ro­vi pove­dať: „To, čo ten člo­vek uro­bil, je zlé, straš­né, veď to je hor­šie, ako čo robí zvie­ra.“ Pri­tom ty si nespô­so­bil dru­hú sve­to­vú voj­nu, nesna­žil si sa ani vyhla­diť židov­ský národ, ale ten­to istý hriech pre­bý­va v tvo­jom srd­ci. Aj keď si niko­ho nezav­raž­dil, tak si nená­vi­del, a pre­to hneď, ako sa stá­vaš sud­com a kvô­li neja­ké­mu hrie­chu uká­žeš prs­tom na nie­ko­ho iné­ho, tak ti Pís­mo hovo­rí: „Dob­re, ale teraz si vin­ný aj ty!“

       Verš dva hovo­rí o dvoch veciach: „A vie­me, že súd Boží je pod­ľa prav­dy na tých, kto­rí robia také veci.“ Tou prvou je isto­ta Božie­ho súdu a dru­hou to, že Božie odsú­de­nie je pod­ľa prav­dy. Hovo­rí: Vie­me, že exis­tu­je Boží súd. Pre­to, že to vie­me, mali by sme sa pri­pra­viť na stret­nu­tie s naším Stvo­ri­te­ľom. Pre­čo by sme sa mali pri­pra­viť na toto stret­nu­tie? Dôvod je veľ­mi jed­no­du­chý a prak­tic­ký – lebo vie­me, že všet­ci ľudia sa s ním musia stret­núť. Pís­mo o tom sved­čí s nespo­chyb­ni­teľ­nou isto­tou (pozri napr. Rím­skym 3:1-19). Den­ne sa pri­pra­vu­je­me na budú­ce uda­los­ti. Je to úchvat­né, že den­ne robí­me prak­tic­ké veci, aby sme pre­d­iš­li neprí­jem­ným situ­áciám. Napr. kúpe­me ale­bo spr­chu­je­me sa pre­to, lebo zo skú­se­nos­ti vie­me, že ak to neuro­bí­me, neskôr bude­me zapá­chať. Umý­va­me si zuby pre­to, lebo prak­tic­ky vie­me, že ak to nebu­de­me robiť, tak prí­de deň, keď nám zuby povy­pa­dá­va­jú. Tie­to veci vie­me a tak ich den­ne prak­tic­ky vyko­ná­va­me, ale veľ­mi čas­to úpl­ne igno­ru­je­me to, čo nevy­hnut­ne prí­de, a tým je Božie odsú­de­nie v deň, keď sa stret­ne­me s Bohom tvá­rou v tvár. Ľudia sa však deň čo deň sprá­va­jú tak, ako keby toto vôbec nebo­la pre nich dôle­ži­tá otáz­ka, ako keby o toto vôbec nešlo.

       Počas evan­je­li­zá­cie na uli­ci sme sa roz­prá­va­li so sku­pi­nou mužov. Jed­né­ho z nich som sa opý­tal: „Čo uro­bíš, keď sa stret­neš s Bohom?“ Odpo­ve­dal mi: „Vieš čo, to je podiv­ná otáz­ka. My tu nezvyk­ne­me len tak pose­dá­vať a hovo­riť o takých­to postran­ných, nepod­stat­ných otáz­kach pre celý ten čas, čo tu žije­me.“ Pýtam sa: „Teda to je nepod­stat­ná otáz­ka? Ale toto je otáz­ka na celý náš život a dôvod našej exis­ten­cie.“ Jedi­ný dôvod, pre­čo si teraz tu, je kvô­li tomu dňu, keď nako­niec zomrieš a stret­neš sa s Bohom, lebo cie­ľom exis­ten­cie člo­ve­ka bolo pri­niesť Bohu slá­vu. Člo­vek sa však teraz dostal už do bodu, kde hovo­rí, že toto je nepod­stat­ná otáz­ka a že sú tu váž­nej­šie veci, o kto­ré sa tre­ba sta­rať. Pri­tom je veľ­mi dôle­ži­té, čo máme v zozna­me svo­jich vecí na prvom mies­te. Potre­bu­je­me mať na pamä­ti a uve­do­miť si sku­toč­nosť toh­to živo­ta, a to pre­to, lebo čas­to za sku­toč­nosť pova­žu­je­me iba to, čo môže­me vidieť, ale to, čo je „ešte viac sku­toč­né“, je to, čo nie je mož­né vidieť – a to je Boh. On je sku­toč­nosť a zdroj celé­ho ves­mí­ru. A tak po prvý raz vidí­me, že Boží súd je nevy­hnut­ný. Je to rea­li­ta, sku­toč­nosť, kto­rej neunikneme.

 

Boží súd je pod­ľa pravdy

Člo­vek má na všet­ko skres­le­ný pohľad, a to kvô­li hrie­chu. Boh ale nie je nija­ko zasia­hnu­tý tou­to cho­ro­bou a jeho súd je vždy správ­ny, prav­di­vý. Ak vznik­ne otáz­ka, či je prav­da to, čo hovo­rí Boh, ale­bo to, čo hovo­rím ja člo­vek, tak má prav­du Boh, lebo ja člo­vek som teraz už hrieš­ne stvo­re­nie. To je to, čo sa Pavol sna­ží pove­dať kaž­dé­mu člo­ve­ko­vi: „Boh ťa bude súdiť a bude ťa súdiť pod­ľa prav­dy.“ Nevy­ne­sie súd na zákla­de tvo­jej rasy, ani na zákla­de tvo­jej život­nej úrov­ne, nebu­de ťa súdiť pod­ľa tvo­jej národ­nos­ti, ale bude to súd pod­ľa jeho prav­dy, pod­ľa Božie­ho slo­va. To je to ďal­šie, čo by sme mali držať na pamäti.

 

Pred Božím súdom niet úniku

Pavol hovo­rí: „A či to mys­líš, ó, člo­ve­če, kto­rý súdiš tých, kto­rí pácha­jú také veci, a sám robíš to isté, že ty ujdeš súdu Božie­mu?“ (verš 3). Pavol tým hovo­rí: „Pozri sa, dob­re, teda ty môžeš súdiť dob­ré a zlé. Dob­re, ty sa teda pozrieš na hro­mad­nú vraž­du a povieš: To je zlé, to si zaslú­ži odsú­de­nie.“ Ďalej hovo­rí: „Ak ty môžeš súdiť iných a ty sám si hrieš­ny, mys­líš si, že ty sám ujdeš svä­té­mu Bohu, kto­rý ťa bude súdiť? Ty si mys­líš, že sa Boh chys­tá neja­ko pre­hliad­nuť to, čo si uro­bil?“ Vedie člo­ve­ka k tomu, aby si uve­do­mil, že: „Nie je žiad­ny únik a žiad­ne výho­vor­ky pred tým, k čomu máš prí­sť. Keď ty, nedo­ko­na­lý člo­vek, môžeš súdiť to, čo je správ­ne ale­bo nespráv­ne, o koľ­ko viac doko­na­lý Boh môže súdiť teba.“ Je obrov­ský roz­diel medzi Božím záko­nom (súdom) a ľud­ským záko­nom. V ľud­skom záko­ne sú oblas­ti, cez kto­ré sa dá unik­núť. Sú v ňom diery.

       Nie­kto sa môže neja­kým spô­so­bom vyhnúť tomu, čo uro­bil, ale­bo sa aj nikdy ani nemu­sí prí­sť na to, čo člo­vek uro­bil. Nesmier­ne množ­stvá ľudí spá­cha­li zlo­či­ny a nikdy nebo­li chy­te­ní pre­to, že nepo­zná­me všet­ko. Nevie­me sa dopát­rať prav­dy o kaž­dej situ­ácii, a tak ľudia môžu unik­núť zod­po­ved­nos­ti za svo­je zlé skut­ky pred svet­ským záko­nom. Pred Bohom to tak ale nie je. Pred ním niet žiad­ne­ho úni­ku. Číta­me: „lebo všet­ci ľudia sto­ja nahí pred tým, kto­rý bude súdiť živých aj mŕt­vych.“ Tvoj hriech nebu­de ani neob­ja­ve­ný, ani neod­kry­tý Bohom. Na roz­diel od ľud­ské­ho záko­na Boh hriech nepre­hliad­ne, ani naň len tak nepozabudne.

       Dru­hou vecou je, že pod­ľa ľud­ské­ho záko­na môže­me spá­chať zlo­čin na jed­nom mies­te, potom sa pre­su­núť na iné mies­to, a dostať sa spod vply­vu, spod účin­nos­ti záko­na štá­tu, v kto­rom bol zlo­čin spá­cha­ný. Nie­kto spá­chal neja­ký zlo­čin napr. v Spo­je­ných štá­toch a neskôr ho obja­vi­li napr. v Talian­sku, ale v Talian­sku záko­ny USA nepla­tia a Talian­sko ho do USA nech­ce vydať, a tak ten­to člo­vek je už mimo súd­nic­tva USA a odsú­de­nia. Člo­vek má teda mož­nosť spá­chať zlo­čin a pre­sťa­ho­vať sa nie­kde inde. Ale u Boha to tak­to nie je. Žal­mis­ta hovo­rí: „Kam by som zašiel od tvoj­ho ducha? Ale­bo kam by som utie­kol pred tvo­jou tvá­rou? Keby som vystú­pil na nebe­sia, tam si ty; keby som si postlal v hro­be, hľa, i tam si. Keby som vzal kríd­la ran­nej zory, aby som zale­tel a býval pri naj­ďaľ­šom mori, i tam by ma spre­va­di­la tvo­ja ruka, a pochy­ti­la by ma tvo­ja pra­vi­ca“ (Žalm 139:7-10). Neexis­tu­je mies­to, kde nepla­tí Boží zákon. Pre člo­ve­ka neexis­tu­jú žiad­ne zadné vrát­ka, ani žiad­ny únik pred Bohom a jeho súdom.

       Aj v štvr­tej kni­he Moj­ži­šo­vej v 14-tej kapi­to­le Boh hovo­rí ľuďom, kto on je naozaj. Hovo­rí: „Ja som Hos­po­din, ja som Boh plný milos­ti a milo­sr­den­stva. Ten, kto­rý je pri­pra­ve­ný odpúš­ťať, dáva­júc milo­sr­den­stvo tisí­com“ (ver­še 17-18). Ale na kon­ci toh­to veľ­ké­ho úvo­du k Božie­mu cha­rak­te­ru je uve­de­né: „… kto­rý však nija­kým činom nene­chá bez tres­tu vin­né­ho…“ (verš 18). Tým hovo­rí: „Nie je žiad­ny spô­sob, ako by vin­ník pre­do mnou utie­kol.“ V Božom záko­ne nie je žiad­na poznám­ka ale­bo klau­zu­la, kto­rá by umož­ni­la nie­ko­mu vin­né­mu utiecť cez die­ru v záko­ne. Jedi­ný spô­sob, ako člo­vek môže unik­núť pred Božím súdom, je ten, že sa dosta­ne z väze­nia tým, že uve­rí v evan­je­lium Ježi­ša Kris­ta. Ale inak je Božie odsú­de­nie več­né a neexis­tu­je pred ním žiad­ny únik.

 

Božia vše­obec­ná milosť

Urči­te sanik­to nebu­de hádať, že keď Adam a Eva zhre­ši­li, Boh ich hneď mohol hodiť do hlbín pek­la. On ale uká­zal svo­ju milosť – dovo­lil im žiť. Kaž­dý člo­vek sa naro­dil s Ada­mo­vou pri­ro­dze­nos­ťou. Ak by Boh chcel byť už vo chví­li jeho naro­de­nia úpl­ne spra­vod­li­vý, ak by nemal žiad­nu trpez­li­vosť a zho­vie­va­vosť, tak má prá­vo odsú­diť kaž­dé novo­na­ro­de­né die­ťa na celú več­nosť. Žia­den člo­vek nemá prá­vo exis­to­vať. Že tomu tak nie je, je len Božia dob­ro­ta. Ľudia sa pýta­jú: „Ako môžem vedieť, že je Boh dob­rý? Ako to vieš ty?“ Tiež sa veľ­mi čas­to pýta­jú: „Ak je Boh taký dob­rý, pre­čo teda hla­du­jú ľudia v Afri­ke, pre­čo sa tam s nimi tak zle nakla­dá?“ Dôsle­dok toho, že Boh je dob­rý, je ten, že väč­ši­na z ľudí na sve­te nehla­du­je, a že ešte aj ty sa kaž­dý deň môžeš tešiť z dob­ré­ho jed­la. Pred tým, než si bol zachrá­ne­ný, zaslú­žil si si len a len súd, a aj napriek tomu si mal stre­chu nad hla­vou, mal si si čo obliecť a nehla­do­val si, a to všet­ko len vďa­ka Božej dob­ro­te, a k tomu ešte pri­po­čí­taj, že aj ten­to deň ešte stá­le dýchaš.

       Pre člo­ve­ka, kto­rý nie je zno­vuz­ro­de­ný, kto­rý neuči­nil poká­nie zo svo­jich hrie­chov, je prá­ve pre­ja­vom Božej dob­ro­ty a milos­ti to, že môže žiť ešte ďal­šiu chví­ľu. Dôvod, pre­čo mu je dovo­le­né žiť, spo­čí­va v oča­ká­va­ní, že bude činiť poká­nie zo svo­jich hrie­chov („Neod­kla­dá Pán váha­júc so zasľú­be­ním, ako ho nie­kto­rí majú za také­ho, kto­rý váha a odkla­dá; ale zho­vie­va vzhľa­dom na nás, pre­to­že nech­ce, aby nie­kto­rí zahy­nu­li, ale aby všet­ci priš­li ku poká­niu“ – 2. Pet­rov 3:9). Pavol for­mou otáz­ky vo ver­ši šty­ri hovo­rí: „Ty tým všet­kým pohŕdaš. Pohŕdaš Božou dob­ro­ti­vos­ťou. Poze­ráš sa na Božiu dob­ro­tu, ale poze­ráš sa na ňu zho­ra, ako keby si bol lep­ší ako On.“ Člo­ve­ka sa pri­dŕ­ža obrov­ská pýcha a postoj, že si neja­ko zaslú­ži Božiu dob­ro­tu a Božiu zho­vie­va­vosť, že má na ne ako­by neja­ké právo.

       Boh však uká­zal a ešte stá­le uka­zu­je svo­ju milosť kaž­dé­mu jed­né­mu člo­ve­ko­vi na tom­to sve­te. V tom­to všet­kom vidí­me doktrí­nu o vše­obec­nej Božej milosti.

 

Nikto si neza­slu­hu­je spasenie

Pri pou­lič­nej evan­je­li­zá­cii mi jeden člo­vek, s kto­rým sme sa zho­vá­ra­li, pove­dal: „Vieš, to, čo vy tu hovo­rí­te, jed­no­du­cho nie je pre mňa. Ja mám iné cie­le, pred sebou mám iný prog­ram a na sta­ros­ti mám iné veci.“ Jeho pria­teľ, kto­rý bol s ním a tiež počú­val sve­dec­tvo evan­je­lia, ho pre­ru­šil a pri­po­me­nul mu: „Teraz už musí­me ísť na pár­ty.“ Roz­mýš­ľal som o tom, ako ten­to člo­vek môže vedieť, že má pred sebou ešte ďal­ší deň živo­ta? Boh mu môže zobrať život kedy­koľ­vek. Je aro­gant­né pove­dať: „Toto nie je pre mňa, ja mám teraz veci, kto­ré sú pre mňa dôle­ži­tej­šie.“ Ale to len uka­zu­je prav­du Pav­lov­ho pre­hlá­se­nia, že člo­vek pohŕda Božou dob­ro­tou. Také­ho­to člo­ve­ka nachá­dza­me v podo­ben­stve evan­je­lia pod­ľa Luká­ša (kapi­to­la 12), ako si žije svoj život a zhro­maž­ďu­je bohat­stvo úro­dy. Hovo­rí si: „Viem čo uro­bím! Zbo­rím svo­je sýp­ky a posta­vím si väč­šie.“ A pri­tom vo svo­jom živo­te úpl­ne igno­ru­je Boha. Božie slo­vá na jeho adre­su sú: „A Boh mu pove­dal: Bláz­ne, tej­to noci požia­da­jú tvo­ju dušu od teba, a to, čo si naho­to­vil, čie bude? Tak je to s tým, kto si zhro­maž­ďu­je pokla­dy a nie je boha­tý v Bohu“ (Lukáš 12:20-21).

       Člo­vek popie­ra a zapie­ra Boha, budu­je svoj vlast­ný život, ale pri­tom si vôbec neuve­do­mu­je, že Boh už pre­dur­čil deň, v kto­rom kaž­dý člo­vek prí­de na jeho súd (Skut­ky 17:31). Ak máme vo svo­jich mys­liach neja­kú pochyb­nosť o tom, či sme ale­bo nie sme zno­vuz­ro­de­ní, tak už by sme ďalej nema­li pohŕdať Božou dob­ro­tou, ale mali by sme si uve­do­miť, že nám dovo­lil žiť až po túto chví­ľu a uro­bil všet­ko len pre­to, aby nám zja­vil seba. Mali by sme činiť poká­nie a odvrá­tiť sa od svo­jich ciest späť k nemu.

       U veria­ce­ho člo­ve­ka je toto prin­cíp, kto­rý ho moti­vu­je ísť ďalej a moti­vu­je ho aj k služ­be. To, čo mňa moti­vu­je viac ako čokoľ­vek iné, je, že si uve­do­mu­jem, čo som si zaslú­žil. Kaž­dý jeden z veria­cich v evan­je­lium Ježi­ša Kris­ta bol raz die­ťa hne­vu a naším otcom bol dia­bol. Boh nám aj napriek tomu dovo­lil žiť, a to aj napriek tomu, že veľ­kú časť živo­ta sme Boha odmie­ta­li a cho­di­li po svo­jich ces­tách. Často­krát by ma on bol mohol odsú­diť aj za málo, ale milo­val ma a mal so mnou trpez­li­vosť. Rov­na­ko tak aj s ostatnými.

       Viem, že Ježiš Kris­tus zomrel za mňa. Dôvod, pre­čo mu teraz chcem slú­žiť, je ten, že si uve­do­mu­jem, že si zaslú­žim spa­se­nie prá­ve tak, ako kaž­dý iný – čo zna­me­ná, že si ho vôbec neza­slú­žim. Zaslú­žil som si len odsú­de­nie a hnev. Nebo­lo žiad­ne­ho dôvo­du, pre­čo by ma Boh mal zachrá­niť, lebo deň čo deň som ním pohŕdal, ale on bol trpez­li­vý a bol ku mne dob­rý. Zachrá­nil ma a ešte mi dal aj dob­rý život, lás­ku a milosť. Pre­to, že Ty si mi dal všet­ko, čo ja môžem teraz dať Tebe? Čím Ti môžem slú­žiť? Máme moti­vá­ciu pre služ­bu a tou je Božia dobrota.

       „Ale pod­ľa svo­jej tvrdo­s­ti a neka­jú­ce­ho srd­ca hro­ma­díš sebe hnev na deň hne­vu a zja­ve­nia spra­vod­li­vé­ho súde­nia Boha“ (verš 5). Tu, vo ver­ši 5, je uve­de­ný dôvod, pre­čo sa člo­vek sprá­va tak, ako sa sprá­va. Pavol hovo­rí: „Člo­ve­če, ty si zatvr­dil srd­ce pro­ti Bohu. Nech­ceš činiť poká­nie a kvô­li tomu­to všet­ké­mu si usklad­ňu­ješ, zhro­maž­ďu­ješ Boží hnev.“ Vždy, keď odmiet­neš ponúk­nu­tú Božiu dob­ro­tu, vždy, keď sa ráno zobu­díš a odmie­taš ho, si do svo­jich zásob pri­dá­vaš malý kúsok hne­vu voči sebe. Nako­niec bude na teba Boží hnev vylia­ty pod­ľa toho, koľ­ko si si ho nazhromaždil.

       Táto situ­ácia je podob­ná situ­ácii s ľuď­mi, kto­rých vída­me na uli­ci, ako cho­dia s vozík­mi a zbie­ra­jú papier, kar­tó­ny. Zbie­ra­jú, pri­dá­va­jú kus po kuse, ich zbier­ka sa zvy­šu­je, množ­stvo im naras­tá až s tým nako­niec prí­du do zber­ne a za to, čo naz­hro­maž­di­li, dosta­nú peniaze.

       Pavol hovo­rí, že „to je to, čo robíš prá­ve teraz. Ty si len zbie­raš Boží hnev. Na kon­ci potom dosta­neš za to mzdu a pod­ľa množ­stva, kto­ré si si naz­bie­ral, ti bude vypla­te­né.“ Božie odsú­de­nie je v súla­de s Božou milos­ťou a dob­ro­tou, kto­ré ľudia odmiet­li. Je pod­ľa prav­dy a v súla­de s tým, čo kto uro­bil a koľ­ko Božej dob­ro­ty člo­vek odmietol.

 

Pod­ľa tvo­jich skutkov

Odpla­ta na súde, súd­ny výmer, bude sta­no­ve­ný pod­ľa tvo­jich skut­kov: „kto­rý odpla­tí jed­né­mu kaž­dé­mu pod­ľa jeho skut­kov“ (verš 6). Bude to pod­ľa toho, čo si (u)robil.

       Nie sme súde­ní pod­ľa svoj­ho pôvo­du či rodi­ny, do kto­rej sme sa naro­di­li. Žid nemô­že pove­dať: „Pre­to, že som sa naro­dil ako Žid, pat­rím k židov­ské­mu náro­du a som potom­kom Abra­há­ma, nebu­dem súde­ný.“ Boh hovo­rí: „Je to pod­ľa toho, čo robíš.“ A tiež hovo­rí: „a síce tým, kto­rí v trpez­li­vos­ti dob­ré­ho skut­ku hľa­da­jú slá­vu a česť a nepo­ru­ši­teľ­nosť – več­ným živo­tom, a svár­li­vým a tým, kto­rí nepos­lú­cha­jú prav­dy, ale poslú­cha­jú neprá­vosť, bude prch­li­vosť a hnev; súže­nie a úzkosť na kaž­dú dušu člo­ve­ka, kto­rý robí zlé, na dušu Žida pred­ne, i Gré­ka. Ale slá­va i česť i pokoj kaž­dé­mu, kto robí dob­ré, Žido­vi pred­ne, i Gré­ko­vi“ (ver­še 7-10). Ten­to text Pís­ma je čas­to nespráv­ne chá­pa­ný. Tí, kto­rí chcú doká­zať a z Pís­ma uká­zať, že musí­me konať dob­ré skut­ky, aby sme sa dosta­li do neba, pou­ka­zu­jú prá­ve na tie­to ver­še. Potvr­dzu­jú ich argu­ment: „Vidíš? Tu číta­me, že to je v trpez­li­vom kona­ní dob­rých skut­kov. Tí, kto­rí robia dob­ré skut­ky, dosta­nú več­ný život.“ Pri­tom im ale úpl­ne uni­ká celý zmy­sel a kon­text toh­to tex­tu. Pavol tu neur­ču­je žiad­ne pros­tried­ky pre zís­ka­nie ospra­vedl­ne­nia. Pavol hovo­rí o pros­tried­koch Božie­ho súdu. Hovo­rí: „Toto sú pra­vid­lá spra­vod­li­vos­ti.“ Je prav­da, že ak si zno­vuz­ro­de­ný, potom budeš v trpez­li­vom zotr­vá­va­ním hľa­dať slá­vu a česť. Nie svo­ju slá­vu a ani nie svo­ju česť, ale Božiu. Vie­me, že toto nás nezach­ra­ňu­je a ani neza­chrá­ni, lebo spa­se­nie a všet­ko, čo so spa­se­ním súvi­sí, je z vie­ry a z milos­ti. Ale dôka­zom a ovo­cím ospra­vedl­ne­nia je to, že koná­me dob­ré skutky.

       Zlí (neo­spra­vedl­ne­ní, nespa­se­ní) robia nie­čo úpl­ne iné, a to sú „tí, kto­rí sú svár­li­ví a kto­rí nepos­lú­cha­jú prav­dy.“ Slo­vo svár­li­vý pod­ľa nie­kto­rých pre­kla­dov ozna­ču­je tých, kto­rí vyvo­lá­va­jú roz­por, čo zna­me­ná, že hľa­da­jú svo­ju vlast­nú ces­tu k Bohu. Boh sta­no­vil ces­tu spa­se­nia, ale oni k nemu hľa­da­jú inú ces­tu. Boh pove­dal „len skr­ze Kris­ta“, ale oni s tým nesú­hla­sia, sú s Božou požia­dav­kou v roz­po­re a hovo­ria: „Ja to uro­bím a zvlád­nem skut­ka­mi.“ Tí, kto­rí dob­ro­voľ­ne, vedo­me boju­jú pro­ti evan­je­liu Ježi­ša Kris­ta a hovo­ria: „Nie, ces­ta len skr­ze Ježi­ša Kris­ta nie je správ­na ces­ta. Ja mám svo­je vlast­né pred­sta­vy o tom, ako sa to má uro­biť.“ Boh im na to hovo­rí, že ich odsú­de­nie bude väč­šie. Pavol vlast­ne hovo­rí: „Rob všet­ky dob­ré veci, kto­ré Božia spra­vod­li­vosť poža­du­je a to je to, čo vyža­du­je Boží zákon. Ak to nero­bíš, budeš odsúdený.“

       Vo ver­šoch 11 a 12 Pavol pred­kla­dá ďal­šiu myš­lien­ku o Božom odsú­de­ní: „… Boh nehľa­dí na oso­bu. Lebo všet­ci, kto­rí hre­ši­li bez záko­na, bez záko­na i zahy­nú. A všet­ci, kto­rí hre­ši­li pod záko­nom, budú záko­nom odsú­de­ní.“ Tu pre­dov­šet­kým hovo­rí, že Boh nemá žiad­nych milá­či­kov – Boh je nestran­ný, je nezau­ja­tý. Boh si o tebe nemys­lí, že si lep­ší ako nie­kto iný, ale­bo ako všet­ci ostat­ní. Ťaž­ko to chá­pe­me pre­to, lebo sme sústre­de­ní sami na seba. Pre­čo je to tak, že si kaž­dý bás­nik mys­lí, že jeho bás­ne sú tie naj­lep­šie? Pre­čo si kaž­dý maliar mys­lí, že jeho obra­zy a jeho ume­nie je prá­ve to naj­lep­šie? Pre­čo si rodič mys­lí, že jeho die­ťa je kraj­šie, lep­šie a múd­rej­šie ako deti všet­kých iných? Je to pre­to, lebo veľ­mi milu­je­me sami seba a sme úpl­ne zamest­na­ní len sami sebou – toto vedie pria­mo k Božie­mu odsúdeniu.

       Pred tým než sme dosiah­li spa­se­nie, sme si mys­le­li, že aj keď Boh bude súdiť kaž­dé­ho iné­ho pod­ľa svoj­ho vyso­ké­ho štan­dar­du, vo svo­jom srd­ci má zvlášt­ne mies­to prá­ve pre mňa, a to prá­ve pre­to, lebo vidí­me seba v lep­šom svet­le ako všet­kých ostat­ných. Tak to ale nie je – Boh nehľa­dí na oso­bu, pre všet­kých má rov­na­ký meter. Židom hovo­rí: „Pred súd­nou sto­li­cou nie ste ničím zvlášt­nym len pre­to, že ste potom­ka­mi Abra­há­ma.“ Poha­nom zase hovo­rí: „Pre­to, že nie ste z Abra­há­mov­ho potom­stva, nezna­me­ná to, že ute­čie­te Božie­mu súdu.“

       Pavol ďalej hovo­rí, ako bude súd pre­bie­hať, pod­ľa čoho bude Boh súdiť: „Lebo všet­ci, kto­rí hre­ši­li bez záko­na, bez záko­na i zahy­nú. A všet­ci, kto­rí hre­ši­li pod záko­nom, budú záko­nom odsú­de­ní“ (verš 12). Teda všet­ci, kto­rí hre­ši­li pod záko­nom, budú záko­nom odsú­de­ní a zahynú.

       Mno­hí ľudia na zákla­de ver­ša 12 hovo­ria: „Všet­ci tí, kto­rí nikdy nepoz­na­li úpl­né Božie požia­dav­ky, pôj­du do neba.“ Úpl­ne im unik­la pod­sta­ta toho, o čom Pavol hovo­rí. Pavol sa v tej­to dru­hej kapi­to­le niko­ho nesna­ží oslo­bo­diť. Pav­lov cieľ je kaž­dé­ho pri­viesť pod odsú­de­nie. Hovo­rí: „Tebe nebol daný žiad­ny zákon? Ak ti nebol daný zákon, potom budeš súde­ný bez záko­na.“ V ďal­ších ver­šoch hovo­rí, ako bude súd pre­bie­hať: „Lebo nie poslu­chá­či záko­na sú spra­vod­li­ví u Boha, ale čini­te­lia záko­na budú ospra­vedl­ne­ní. Lebo keď poha­nia, nema­jú­ci záko­na, prí­ro­dou robia to, čo poža­du­je zákon, tí teda nema­júc záko­na sami sebe sú záko­nom, ako takí, kto­rí uka­zu­jú die­lo záko­na napí­sa­né vo svo­jich srd­ciach, o čom spo­lu sved­čí aj ich sve­do­mie, ako spo­lu sved­čia aj ich myš­lien­ky, kto­ré sa navzá­jom obvi­ňu­jú ale­bo aj vyho­vá­ra­jú“ (ver­še 13-15).

       Pavol v sku­toč­nos­ti hovo­rí, že „člo­vek bude súde­ný pod­ľa toho pozna­nia, kto­ré dostal a pri­jal“, ale samot­né pozna­nie ale­bo nepoz­na­nie niko­ho neos­lo­bo­dí. Božie odsú­de­nie bude rôz­ne, ale bude, len Židia a poha­nia budú odsú­de­ní iným spô­so­bom. Pre Žida, kto­rý bol pod záko­nom, bude odsú­de­nie záko­nom, kto­rý poznal. Poha­nia, tí, kto­rí nema­li zákon a nema­li záko­nom zja­ve­nú Božiu vôľu, sú si záko­nom sami sebe. Je v ich vnút­ri, majú ho v sebe, majú ho vro­de­ný. Pavol sa pýta: „Pre­čo poha­nia, kto­rí nema­jú zákon, robia prá­ve tie veci, kto­ré sú napí­sa­né v záko­ne?“ Člo­vek, bez ohľa­du na to, aký je ska­ze­ný, vie, že je zlé naprí­klad nie­ko­ho zavraž­diť. Vie to zo svo­jej pri­ro­dze­nos­ti: „Lebo keď poha­nia, nema­jú­ci záko­na, prí­ro­dou robia to, čo poža­du­je zákon, tí teda nema­júc záko­na sami sebe sú záko­nom“ (verš 14).

       Okrem toho, ľudia v kaž­dej civi­li­zá­cii, v kaž­dej spo­loč­nos­ti a v kaž­dej komu­ni­te majú svo­je záko­ny a pra­vid­lá spo­lu­na­ží­va­nia. Vedia, lebo si to tak sta­no­vi­li, že ak si pri­vlast­nia nie­čo, čo im nepat­rí, je to zlé. Aj keď nema­jú Bib­liu, tak vedia, že krá­dež je zlá. Boh k tomu hovo­rí: „Pre­to, že to vedia a vo svo­jej spo­loč­nos­ti si usta­no­vi­li pra­vid­lá, kto­ré potom poru­šia, sú potom súde­ní záko­nom, kto­rý si sami stanovili.“

       Boh tým, kto­rým nebol otvo­re­ne (zjav­ne) daný Boží zákon, hovo­rí: „Tvo­je vlast­né sve­do­mie ťa odsú­di.“ Toto všet­ci dob­re pozná­me ešte z doby pred tým, než sme boli spa­se­ní. Ako je naprí­klad mož­né to, že ešte skôr, než som bol spa­se­ný, som vedel, že klam­stvo je zlá vec, že je to hriech? Ako to, že som sa vo svo­jom vnút­ri cítil odsú­de­ný za to, čo som uro­bil? Bolo to pre­to, že ma súdi­la moja vlast­ná pri­ro­dze­nosť. Moje sve­do­mie a moje myš­lien­ky. Žid bude súde­ný záko­nom a tí, kto­rí sú bez záko­na, kto­rí sa nena­ro­di­li ale­bo neži­li v rodi­nách kres­ťa­nov, kto­rí nepo­ču­li evan­je­lium, budú súde­ní svo­jím sve­do­mím a všet­kým tým, čo si sami sta­no­vi­li v svo­jich mys­liach, a potom to násled­ne poru­ši­li – a to uro­bil kaž­dý jeden člo­vek. Pre­to Boh cez Pav­la hovo­rí: „Všet­ci sú vin­ní a všet­ci budú odsú­de­ní.“ Tí, kto­rí sú bez záko­na, budú odsú­de­ní bez neho – ale odsú­de­ní. Tí pod záko­nom budú odsú­de­ní záko­nom – ale tiež odsú­de­ní. Kedy k tomu dôj­de? To je uve­de­né vo ver­ši 16: „v deň, keď bude Boh súdiť skry­té veci ľudí pod­ľa môj­ho evan­je­lia skr­ze Ježi­ša Kris­ta.

 

Aký cieľ sle­du­je Pavol vo ver­šoch 1 až 16?

Pav­lo­vým cie­ľom je upo­zor­niť, že Boží súd pri­chá­dza a je sku­toč­ný. Je pod­ľa prav­dy a niet pred ním žiad­ne­ho úni­ku. Prí­de na teba prá­ve pod­ľa toho milo­sr­den­stva, kto­ré si odmie­tol. Ak si svár­li­vý, ale­bo hľa­dáš svo­je JA, tak pod­ľa toho budeš aj odsú­de­ný. A ten­to súd bude s kaž­dým jed­ným človekom.

       Toto nie je prí­liš radost­né posols­tvo. Je to poko­ru­jú­ce, ale má spô­so­biť, aby si si uve­do­mil, kým naozaj si. Polož si otáz­ku: „Kto som naozaj?“ Bez Ježi­ša Kris­ta si v úpl­nom, pria­mom roz­po­re s Bohom a zaslú­žiš si jeho súd. Pavol sa sna­ží uká­zať neve­ria­ce­mu člo­ve­ku: „Pre­staň si mys­lieť, že si na tom pred Bohom dobre.“

       V cir­kvi sa dnes udo­mác­ni­la zlá doktrí­na a prax: „Pre­staň­te hovo­riť ľuďom, že sú hrieš­ni­ci. Rob­te a hovor­te len tak, aby sa kaž­dý cítil dob­re. Veď nako­niec všet­ci sme Božie deti.“ Toto je dneš­ná filo­zo­fia, ale Pavol hovo­rí: „To tak nie je, toto nie je prav­da.“ Nie všet­ci sme Božie deti. Ak zomrieš bez poká­nia, bez toho, aby si sa zno­vu naro­dil, tak na teba prí­de Božie odsú­de­nie („… ten, kto neve­rí, už je odsú­de­ný, lebo neuve­ril v meno jed­no­ro­de­né­ho Syna Božie­ho“ – Ján 3:18). Ak si už spa­se­ný, raduj sa tomu, že Rím­skym 2 sa ťa už netý­ka, že na teba sa už nevzťa­hu­je žiad­ny súd („Kto verí v neho [v Ježi­ša Kris­ta], nebu­de odsú­de­ný…“, „Lebo tak milo­val Boh svet, že svoj­ho jed­no­ro­de­né­ho Syna dal, aby nikto, kto verí v neho, neza­hy­nul, ale mal več­ný život“ – Ján 3:18 a 16).

       Ak si uve­ril v Ježi­ša Kris­ta, pod­ľa tvo­jich skut­kov už Boh nebu­de súdiť vše­tok ten hriech, kto­rý si spá­chal, lebo On je ver­ný odpus­tiť kaž­dý z tvo­jich hrie­chov, ale bude ver­ný pamä­tať si všet­ko dob­ré, čo si uro­bil. A to je tá naj­lep­šia zmlu­va a obchod, o akých som kedy počul. Boh povie: „Zabud­nem na všet­ko, čo si robil pro­ti mne a dám ti čis­té sve­do­mie. Vyma­žem celý tvoj záznam a celý tvoj sklad môj­ho hne­vu bude odstrá­ne­ný. Namies­to toho začnem zbie­rať všet­ky dob­ré veci, kto­ré si uro­bil, a nikdy sa ti to nestra­tí. Namies­to toho, aby som ťa súdil za to zlé, čo si uro­bil, odme­ním ťa za to dob­ré, čo si uro­bil v mojom mene.“

       Mali by sme byť pokor­ní a milo­vať jeden dru­hé­ho pre­to, lebo Boh vylial svo­ju milosť na nás skr­ze Ježi­ša Kris­ta a odstrá­nil súd, kto­rý sme si zaslú­ži­li. Ak dnes nevieš, či si zachrá­ne­ný, necí­til by som sa na tvo­jom mies­te pohodl­ne a spo­koj­ne, ale padol by som pred Bohom a pro­sil ho o odpus­te­nie. Pop­ros ho o milosť a milo­sr­den­stvo aj ty.

 

Jes­se Pirschel

25. 4. 1999

Člá­nok z archívu

 

image_pdfimage_print