III. diel  Viera, znovuzrodenie a duchovná výživa

(Člá­nok zo sedem­diel­ne­ho cyk­lu  „Čin­nosť Božie­ho slova“)

 

V tom­to a ďal­ších die­loch toh­to cyk­lu bude­me hovo­riť o účin­koch Božie­ho slo­va v živo­toch tých, kto­rí mu veria.

 

Na začia­tok pozor­nosť venu­je­me trom ver­šom, kto­ré hovo­ria o vše­obec­nom účin­ku Božie­ho slova:

       „Lebo slo­vo Božie je živéúčin­néostrej­šie nad kaž­dý meč dvoj­seč­ný, a pre­ni­ka­jú­ce až do roz­de­le­nia duše a ducha, kĺbov a špi­kov a spô­sob­né posú­diť myš­lien­ky a mys­le srd­ca“ (Židom 4:12). Ten­to verš hovo­rí, že Božie slo­vo má moc, ener­giu, je živé a aktívne.

       Pán Ježiš hovo­rí: „Duch je, kto­rý oži­vu­je; telo nič neoso­ží. Slo­vá, kto­ré vám ja hovo­rím, sú Duch a sú život“ (Ján 6:63).

       V prvom lis­te Tesa­lo­nic­kým apoš­tol Pavel píše: „A pre­to aj my nepres­taj­ne ďaku­je­me Bohu, že prij­múc od nás slo­vo zves­ti Božej nepri­ja­li ste slo­vá ľudí, ale – ako je prav­da – slo­vo Božie, kto­ré aj moc­ne pôso­bí vo vás veria­cich“(1. Tesa­lo­nic­kým 2:13).

        Z tých­to ver­šom môže­me roz­umieť, že Božie slo­vo nie je mož­né zre­du­ko­vať iba len na jed­no­du­ché zvu­ky vo vzdu­chu ale­bo na zna­ky na papie­ri, ale Božie slo­vo je život a Duch – je živé, aktív­ne, nesie ener­giu a tvo­ri­vo pôso­bí v tých, kto­rí mu veria.

       Bib­lia však tiež objas­ňu­je, že spô­sob a stu­peň, v akom božie slo­vo v člo­ve­ku pôso­bí, je v kaž­dom prí­pa­de urče­ný reak­ci­ou tých, kto­rý ho poču­jú (číta­jú). Tre­ba vziať do úva­hy slo­vá apoš­to­la Jaku­ba: „Pre­to zlo­žiac kaž­dú špi­nu a zby­tok zlos­ti v tichej krot­kos­ti prij­mi­te vsa­de­né slo­vo, kto­ré má moc spa­siť vaše duše“ (Jakub 1:21). Aby sme pri­ja­li Božie slo­vo na úži­tok našim dušiam, potre­bu­je­me nie­čo odlo­žiť, a to: nečis­to­tuzlosť. O nečis­to­te by sme moh­li pove­dať, že je to to, čo je zvrá­te­né, nemrav­né, nečis­té a mať v akých­to veciach záľu­bu. Tie­to veci uzat­vá­ra­jú srd­ce a myseľ účin­né­mu spa­si­teľ­né­mu pôso­be­niu Božie­ho slo­va v nás. Tak aj „zlosť“. Taký­to postoj majú čas­to neob­rá­te­ní ľudia voči Bohu.

       Postoj opač­ný voči „nečis­to­te“ a „zlos­ti“ Jakub ozna­ču­je slo­vom „tichosť“. „Tichosť“ sa vyzna­ču­je krot­kos­ťou, poko­jom, úprim­nos­ťou, trpez­li­vos­ťouotvo­re­nos­ťou srd­ca a mys­le. Všet­ky tie­to cha­rak­te­ro­vé zna­ky sú spo­je­né s tým, čo Bib­lia nazý­va „bázeň Hos­po­di­no­va“, čo môže­me chá­pať ako pre­jav váž­nos­ti a úcty voči Bohu. Vo ver­šoch Žal­mu 25 je uve­de­né, aký je vzťah Boha k tým, kto­rí sú pokor­ní: „Dob­rý a pria­my je Hos­po­din, pre­to vyuču­je hrieš­ni­kov pra­vej ces­te; Činí to, aby pokor­ní cho­di­li v súde, a vyuču­je pokor­ných svo­jej ces­te; Kto­rý a aký je to člo­vek, kto­rý sa bojí Hos­po­di­na? Toho vyuču­je ces­te, kto­rú má vyvo­liť; Tajom­stvo Hos­po­di­no­vo je zná­me tým, kto­rí sa ho boja, a jeho zmlu­va je nato, aby im ju dal vedieť“ (ver­še 8, 9, 12 a 14). 

       Vidí­me, že tichosťbázeň Hos­po­di­no­va sú dva posto­je, v kto­rých pro­stred­níc­tvom Božie­ho slo­va pri­jí­ma­me vyuče­niepožeh­na­nie. V opač­ných posto­joch – nečis­to­te a zlos­ti –, sa nám Božie­ho dob­ro­de­nia nedos­tá­va. Mali by sme si teda dávať pozor, v akom nasta­ve­ní sa naše srd­ce a myseľ nachá­dza, pre­to­že Božie slo­vo je aj sud­com našich myš­lie­nok (Židom 4:12). Iný­mi slo­va­mi: Božie slo­vo vyná­ša na svet­lo pova­hu a cha­rak­ter toho, kto ho počúva.

       Apoš­tol Pavel cez list Korint­ským vyuču­je o odha­ľu­jú­cej a roz­de­ľu­jú­cej moci Božie­ho slo­va: „Lebo slo­vo krí­ža je tým, kto­rí hynú, bláz­nov­stvom; ale nám, kto­rí dosa­hu­je­me spa­se­nie, je mocou Božou“ (1. Korint­ským 1:16). Posols­tvo evan­je­lia je rov­na­ké všet­kým ľuďom. Roz­diel spo­čí­va len v odliš­ných reak­ciách poslucháčov.

       Taký­to je aj zmy­sel slov Pána Ježi­ša Kris­ta, keď hovo­rí: „Nedom­nie­vaj­te sa, že som pri­šiel dať pokoj na zem; nepri­šiel som dať pokoj, ale meč. Lebo som pri­šiel roz­de­liť člo­ve­ka pro­ti jeho otco­vi a dcé­ru pro­ti jej mate­ri a neves­tu pro­ti jej svok­re“ (Matúš 10:34). Meč, kto­rý Kris­tus pri­šiel dať na svet je ten istý, kto­rý videl apoš­tol Ján v Zja­ve­ní 1:16 vychá­dza­jú­ci z jeho úst – ostrý dvoj­stran­ný meč Božie­ho slo­va (ako Židom 4:12). Ako ten­to meč pre­chá­dza vo zves­ti evan­je­lia sve­tom roz­de­ľu­je aj čle­nov jed­nej domác­nos­ti pod­ľa posto­ja aký k nemu kaž­dý jeden člen domác­nos­ti zaujme.

       V ďal­šom obrá­ti­me pozor­nosť k tým, kto­rí pri­jí­ma­jú Božie slo­vo s tichos­ťou a úprim­nos­ťou a otvo­re­ným srd­com a mys­ľou a skú­maj­me účin­ky, kto­ré u nich spô­so­bí. Prvý z tých­to účin­kov je viera

 

Vie­ra

 

Kľú­čo­vým ver­šom pre vie­ru je Rím­skym 10:17 „Tak teda vie­ra z poču­tia a poču­tie skr­ze slo­vo Božie.“

       V duchov­nom pro­ce­se člo­ve­ka obra­ca­jú­ce­ho sa k Bohu pre­bie­ha­jú tri eta­py. Prvou je Božie slo­vo, kto­ré v jeho pro­stre­dí musí byť prí­tom­né. Dru­hou je poču­tie Božie­ho slo­va a tre­ťou je viera. 

       Aby Božie slo­vo v nás čokoľ­vek spô­so­bi­lo, nesta­čí že je oko­lo nás, že je prí­tom­né tam, kde sa nachá­dza­me. Pôso­bí na nás až vte­dy, keď mu venu­je­me pozor­nosť, keď ho počú­va­me. Pod počú­va­ním roz­umie­me: mať postoj pre­bu­de­né­ho záuj­mu a pozor­nos­ti, úprim­nú túž­bu pýta­nia sa po Bohu s úprim­nou túž­bou  poro­zu­mieť zves­to­va­né­mu evan­je­liu. Z „poču­tia“ potom vzni­ká vie­ra – a násled­ne jej vyzna­nie. U kaž­dé­ho jed­not­liv­ca je to potom jeho jeden deň, o kto­rom mu Boh hovo­rí: „V prí­hod­ný čas som ťa počul a v deň spa­se­nia som ti pomo­hol. Hľa, teraz je čas prá­ve prí­hod­ný, hľa, teraz deň spa­se­nia!“ (2. Korint­ským 6:2)

       V bež­nom prak­tic­kom živo­te slo­vo „vie­ra“ je pou­ží­va­né veľ­mi voľ­ne. Bib­lic­kú vie­ru môže­me jed­no­du­cho pred­lo­žiť ako vere­nie tomu, že Boh zamýš­ľa to, čo v Božom slo­ve pove­dal a tiež, že uro­bí to, čo vo svo­jom Božom slo­ve zasľú­bil. Okrem toho, Pís­mo slo­vo „vie­ra“ jas­ne a jed­no­znač­ne defi­nu­je: „A vie­ra je pod­sta­tou toho, na čo sa člo­vek nade­je, pre­sved­če­ním o veciach, kto­ré sa nevi­dia“ (Židom 11:1). To je vše­obec­ná defi­ní­cia vie­ry. Spa­si­teľ­ná vie­ra, vie­ra na spa­se­nie, je pred­lo­že­ná apoš­to­lom Pav­lom v 1. lis­te Korint­ským 15:1-8. Sumou tých­to ver­šov je evan­je­lium spa­se­nia z milos­ti, kto­ré  môže­me na tom­to mies­te zhr­núť do nasle­dov­ných viet:

       „Kris­tus bol bohom Otcom vyda­ný na smrť za naše  hrie­chy. Zomrel a bol pocho­va­ný. Boh ho vzkrie­sil tre­tie­ho dňa z mŕt­vych a žije. Ten, kto uve­rí v tie­to fak­ty a túto  vie­ru vyzná, je Bohom ospra­vedl­ne­ný a Boh mu pri­po­čí­ta­va spra­vod­li­vosť Ježi­ša Kris­ta. Zno­va ho zro­dí a dáva mu nový več­ný život“.

 

Zno­vuz­ro­de­nie

 

ale­bo nové naro­de­nie je ďal­ší úči­nok, kto­rý Božie slo­vo spô­so­bu­je. Naj­skôr spô­so­bí splo­de­nie: splo­dil nás slo­vom prav­dy, aby sme boli akou­si prvo­ti­nou jeho stvo­re­ní!“ (Jakob 1:18) a potom nasle­du­je nové naro­de­nie: „veď ste živým a več­ným slo­vom Božím zno­vuz­ro­de­ní nie z poru­ši­teľ­né­ho, ale z nepo­ru­ši­teľ­né­ho seme­na“ (1. Pet­rov 1:23, ECAV a iné preklady).

       Ako v prí­ro­de, aj v duchov­nou živo­te člo­ve­ka pla­tí zása­da, že druh seme­na urču­je druh živo­ta, kto­rý z neho vzí­de. Z pše­nič­né­ho zrna vzí­de pše­ni­ca. Z konop­né­ho seme­na vyras­tie kono­pa a pod atď. Rov­na­ko je to aj s novým naro­de­ním, v kto­rom dostá­va­me novú pri­ro­dze­nosť. Seme­nom nové­ho živo­ta, kto­ré sa seje v evan­je­liu spa­se­nia z milos­ti, je nepo­ru­ši­teľ­né, več­né Božie slo­vo. Život, kto­rý vzí­de z toh­to seme­na je Boží, nepo­ru­ši­teľ­ný več­ný život. V sku­toč­nos­ti je to život samot­né­ho Boha, kto­rý skr­ze jeho, Božie, slo­vo vstú­pi do ľud­ské­ho vnút­ra a dôj­de k nové­mu naro­de­niu. Apoš­tol Peter ten­to  stav veria­ce­ho ozna­ču­je slo­va­mi „(mať) účasť na bož­skej prí­ro­de (pri­ro­dze­nos­ti)“ (2. Pet­rov 1:4). Pri­tom stá­le zostá­va plat­né, že sme stvo­re­né bytos­ti a naše bytie je odvo­de­né bytie. Peter píše, že máme účasť na Božej pri­ro­dze­nos­ti, ale tým nie sme bytos­ti rov­na­kej pod­sta­ty ako Boh. Tak bol stvo­re­ný aj Adam – Boh do jeho noz­dier vdý­chol dych živo­ta. Božie bytie je jedi­neč­né bytie a je vlast­né iba samé­mu Bohu.

       Apoš­tol Ján 1. Jáno­vom lis­te 3:9 píše, ževybe­rá­me z ver­ša –: kto sa naro­dil z Boha, jeho semä (čo je Božie slo­vo, z kto­ré­ho vzi­šiel jeho nový život) zostá­va v ňom“. Život, kto­rý nám dal Boh v zno­va zro­de­ní je več­ný život, lebo Božie slo­vo už zostá­va navž­dy v nás a nedá sa stra­tiť, nemô­že nám ho nikto vziať a nemô­že­me ani nija­ko inak oň prísť.

 

Duchov­ná výživa

Výži­va pre zacho­va­nie nové­ho života

 

Ako píše­me vyš­šie, v zno­vuz­ro­de­ní pro­stred­níc­tvom Božie­ho slo­va dostá­va­me novú pri­ro­dze­nosť – úpl­ne nový druh živo­ta. To je ďal­ší, veľ­mi dôle­ži­tý úči­nok Božie­ho slo­va. V kaž­dej oblas­ti živo­ta pla­tí rov­na­ký prin­cíp: ako náh­le dôj­de k zro­du (vzni­ku) nové­ho živo­ta, pre jeho udr­ža­nie je potreb­ná živo­tu odpo­ve­da­jú­ca výži­va. To je nám dob­re zná­ma sku­toč­nosť z bež­né­ho života.

       Toto isté pla­tí aj v oblas­ti duchov­né­ho živo­ta. Keď sa člo­vek naro­dí zno­va, jeho nová pri­ro­dze­nosť, kto­rá v ňom zno­va zro­de­ním vznik­la, ihneď potre­bu­je pri­me­ra­nú duchov­nú výži­vu jed­nak pre zacho­va­nie živo­ta a tiež pre rast. Duchov­nú výži­vu, kto­rú Boh pre svo­je zno­va zro­de­né deti zabez­pe­čil, nachá­dza­me v jeho vlast­nom slo­ve. Božie slo­vo je tak boha­té a vše­stran­né, že obsa­hu­je pri­me­ra­nú potre­bu pre kaž­dé štá­dium duchov­né­ho ras­tu Božie­ho dieťaťa.

       Božie zaopat­re­nie pre prvé štá­dium – priam teraz zro­de­né nemluv­niat­ka –, popí­sa­né v dru­hej kapi­to­le 1. Pet­rov­ho lis­tu. Potom čo v 1. kapi­to­le Peter píše o zno­va zro­de­ní z nepo­ru­ši­teľ­né­ho seme­na pokra­ču­je v 2.kapitole: „A tak zlo­žiac kaž­dú zlosť a kaž­dú lesť a pokry­tec­tvá a závis­ti a všet­ky pomlu­vy ako priam teraz zro­de­né nemluv­niat­ka žia­dos­ti­ví buď­te mlie­ka bezo ľsti, Božie­ho slo­va, aby ste ním rást­li na spa­se­nie“  (1. Peter 2:1-2). Výži­vou pre zno­va naro­de­ných je Božie slo­vo ako čis­té mlie­ko pre zacho­va­nie živo­ta a ďal­ší rast.

       Je tu aj upo­zor­ne­nie. Aby Božie slo­vo pôso­bi­lo ako plno­hod­not­né výživ­né mlie­ko  zabez­pe­ču­jú­ce zacho­va­nie živo­ta a ďal­ší rast, tre­ba ho pri­jí­mať v čis­to­te srd­ca a pre­to tre­ba odstrá­niť od seba kaž­dú zlosť a kaž­dú lesť a pokry­tec­tvá a závis­ti a všet­ky pomluvy.

       Ako Božie die­ťa bude postup­ne duchov­ne rásť, Božie slo­vo mu bude posky­to­vať tuh­šiu stra­vu. Keď bol Ježiš pokú­ša­ný sata­nom na púš­ti, odpo­ve­dal mu: „Je napí­sa­né: Člo­vek nebu­de žiť na samom chle­be, ale na kaž­dom slo­ve, kto­ré vychá­dza skr­ze ústa Božie“ (Matúš 4:4). Pán Ježiš tu ozná­mil, že Božie slo­vo je duchov­ným nápro­tiv­kom chle­ba v pri­ro­dze­nej stra­ve člo­ve­ka. Je to teda hlav­ná a základ­ná zlož­ka potra­vy. Pri­tom nesmie­me pre­hliad­nuť, že Ježiš zdô­raz­ňu­je, že takým je kaž­dé slo­vo, kto­ré vychá­dza skr­ze ústa Božie. Tak­že, musí­me pri­jí­mať kaž­dé Božie slo­vo – ako dob­rý, potreb­ný a uži­toč­ný pokrm pre zno­va zro­de­né­ho človeka.

       Po mlie­ku a chle­be Božie slo­vo v Židom 5:12-14 hovo­rí ešte aj „pev­nom pokr­me“. Pisa­teľ lis­tu Židom kar­há adre­sá­tov svo­jej doby, že hoci už dlho pozna­jú pís­ma, ešte stá­le ich neo­vlá­da­jú tak, aby moh­li byť uči­teľ­mi iných, ale ešte sami potre­bu­jú byť vyučo­va­ní pís­mam, lebo ako nedos­pe­lí sú ešte stá­le na mlie­ku. Nápra­va je však poru­ke: Sys­te­ma­tic­kým štú­di­om Bib­lie dospieť do sta­vu mať vycvi­če­né zmys­lo­vé ústro­je a tak spô­sob­né posú­diť, čo je dob­ré a čo zlé!     

 

   

Zdro­je

1) Zoznam lite­ra­tú­ry, polož­ka  27 a) Kni­ha I: Zákla­dy víry, str.27 – 33

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na I. diel – Prológ

Pre­chod na pokra­čo­va­nie IV. die­lom

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umiest­ne­né: 27. 5. 2025

 

image_pdfimage_print