Nemecká reformácia – II. diel

 

Mar­tin Lut­her a refor­má­cia v Nemecku

Roky 1483 – 1520

 

 

Det­stvo a štúdium

Mar­tin Lut­her sa naro­dil 10. novem­bra 1483 v Eis­le­be­ne. Rodi­na sa čosko­ro po jeho naro­de­ní pre­sťa­ho­va­la do Mans­fel­du. Mar­tin nav­šte­vo­val ško­lu najprv v Mans­fel­de, potom v Mag­de­bur­gu a štú­dium ukon­čil na uni­ver­zi­te v Erfur­te, kde v roku 1502 zís­kal hod­nosť baka­lá­ra a v roku 1505 hod­nosť maj­stra.1)

 

Otac chcel mať z Mar­ti­na práv­ni­ka, ale dňa 17. júla 1505 napriek otco­vým pro­tes­tom, odho­vá­ra­niu pria­te­ľov a vlast­nej ľútos­ti nad unáh­le­ným sľu­bom vstú­pil do erfurt­ské­ho kláš­to­ra reho­le augus­tián­skych mní­chov. V roku 1507 bol vysvä­te­ný za kato­líc­ke­ho kňaza.

 

Po vysvä­te­ní za kňa­za bol pri­orom kláš­to­ra urče­ný k tomu, aby sa veno­val štú­diu teoló­gie. Hor­li­vo štu­do­val Bib­liu. Navo­nok bol úspeš­ný, čo sa pre­ja­vi­lo tým, že v prie­be­hu 7 rokov dosia­hol posta­ve­nie uni­ver­zit­né­ho uči­te­ľa. Hod­nosť dokto­ra dosia­hol 19. októb­ra 1512 a v roku 1513 sa stal pro­fe­so­rom bib­lic­kej teoló­gie na mla­dej uni­ver­zi­te vo Wit­ten­ber­gu (Nemec­ko).

 

Lut­he­rov život v erfurt­skom kláštore

Lut­her vstú­pil do kláš­to­ra s cie­ľom, aby spa­sil svo­ju dušu a nie aby štu­do­val teoló­giu. Jeho nad­ria­de­ní veri­li, že člo­vek sa musí sám pri­či­niť o svo­je spa­se­nie. Lut­her sa sna­žil dosiah­nuť pokoj svo­jej duše tým, že sa pos­til, bičo­val, prak­ti­zo­val všet­ky bež­né prak­ti­ky sebat­rýz­ne­nia a vymýš­ľal nové – všet­ko bez­vý­sled­ne. Vyzná­val kaž­dé, aj naj­men­šie poru­še­nie pred­pi­sov. Napriek tomu žil v neus­tá­lom dušev­nom trá­pe­ní, hoci iný­mi bol pova­žo­va­ný za svätca.

 

Gene­rál­ny vikár rádu, Johan von Stau­pitz (1469-1524) sa stal Lut­he­ro­vym duchov­ným porad­com a povzbu­dzo­val ho k väč­šie­mu štú­diu Bib­lie. Stau­pitz chá­pal sku­toč­ný Lut­he­rov prob­lém a vysvet­lil mu, že cie­ľom poká­nia nie je  lás­ka k Bohu, ale lás­ka  k Bohu je jeho pred­po­kla­dom.

 

V tom­to sta­ve Lut­her pod­ni­kol v roku 1511 ces­tu do Ríma v orga­ni­zač­nej veci svoj­ho rádu, pri­čom dúfal, že tam záro­veň dosiah­ne odpus­te­nie hrie­chov a oslo­bo­de­nie od svoj­ho duchov­né­ho prob­lé­mu a trá­pe­nia duše. Namies­to toho bol šiko­va­ný a hlbo­ko skla­ma­ný povr­ch­nos­ťou a sve­tác­tvom samot­né­ho cen­tra kato­líc­ke­ho sveta.

 

Wit­ten­berg a Lut­he­ro­va „skú­se­nosť vo veži“

V rokoch 1513–1516 sa vo svo­jich pred­náš­kach veno­val výkla­du kni­hy Žal­mov a lis­tom Rím­skym, Galat­ským a Židom. Inten­zív­nym štú­di­om Pís­ma dospel k pozna­niu, kto­ré sa neskôr sta­lo prin­cí­pom (prin­cí­pom pro­tes­tant­skej refor­má­cie), kto­rý pozná­me pod pome­no­va­ním „Sola Scrip­tu­ra“ („Jedi­ne Pís­mo“). Štú­di­om Pav­lov­ho lis­tu Rím­skym – zná­mou „skú­se­nos­ťou vo veži“ augus­tián­ske­ho kláš­to­ra vo Wit­ten­ber­guA) –, v kto­rom sa vo ver­ši 1:17 píše: „Spra­vod­li­vý bude žiť z vie­ry“, dospel k ďal­šie­mu prin­cí­pu refor­má­cie pome­no­va­né­mu „Sola Fide“ („Jedi­ne vie­rou“). Lut­her o tom napísal:

 

„Vo dne-v noci som sa sna­žil medi­to­val nad slo­va­mi: „Lebo spra­vod­li­vosť Božia sa v ňom zja­vu­je z vie­ry vo vie­ru, ako je napí­sa­né: Ale spra­vod­li­vý bude žiť z vie­ry“ až som pocho­pil, že spra­vod­li­vosť Božia je ten Boží dar, kto­rým spra­vod­li­vý člo­vek žije – a je ním vie­ra. A pocho­pil som, že táto veta „Spra­vod­li­vosť Božia sa zja­vu­je v evan­je­liu“ je v pasí­veB), a tým, že nás milos­ti­vý Boh ospra­vedl­ňu­je vie­rou, ako je napí­sa­né: „Spra­vod­li­vý bude žiť z vie­ry“. Teraz som sa cítil, ako­by som sa bol zno­va naro­dil a vstú­pil do raja. V tej chví­li sa mi zja­vi­la celá tvár Písma.“

 

Vie­ru chá­pal ako pev­nú dôve­ru srd­ca v Božie milo­sr­den­stvo pre Kris­to­ve záslu­hy, kto­rá  (vie­ra) sa pre­ja­vu­je dob­rý­mi skut­ka­mi z lás­ky, z vďač­nos­ti, lebo spa­se­nie je už preukázané.

 

Lut­he­ro­ve myš­lien­ky postup­ne nado­bú­da­li jas­nej­šie kon­tú­ry. Uve­riv­ší člo­vek  dostá­va odpus­te­nie hrie­chov z Božej milos­ti zdar­ma. Keď si člo­vek pri­vlast­ní Božie zasľú­be­nie evan­je­lia, stá­va sa novým stvo­re­ním. Po odpus­te­ní člo­vek začí­na žiť nový život, život v posvä­te­ní. Vnú­tor­ne je ten­to nový život vlast­ným kres­ťan­stvom. Aká­koľ­vek reč o skut­koch potreb­ných pre spa­se­nie, sa pre Lut­he­ra sta­la rúha­ním a herézou.

 

Lut­her sa cítil povin­ným verej­ne odpo­ro­vať pre­dá­va­niu odpus­tkov. Jeho prvé vedo­mé verej­né vystú­pe­nie pro­ti odpus­tkom sa kona­lo káza­ním v júli 1516. Uče­nie na uni­ver­zi­te  vo Wit­ten­ber­gu bolo teraz zalo­že­né na Pís­me a prá­cach Augus­tí­na. Ostat­né uni­ver­zi­ty pokra­čo­va­li vo vyučo­va­ní zalo­že­nom na gréc­kom filo­zo­fo­vi Aristotelovi.

 

Lut­her sa stal veľ­kým kaza­te­ľom. Zvesť o ňom sa šíri­la a do Wit­ten­ber­gu sa hrnu­li štu­den­ti z celé­ho Nemec­ka. Elek­torC), zakla­da­teľ uni­ver­zi­ty, nemec­ké knie­ža (kur­fistD)) Frid­rich III Múd­ryE), bol hrdý na uni­ver­zi­tu aj na Luthera. 

 

Otáz­ka odpustkov

Pápež Lev X. a Albrecht Bran­den­bur­ský (149 0– 1545) sa spo­loč­ne zaobe­ra­li cir­kev­ným plá­nom, kto­ré­ho pod­sta­tou bolo, že pápež potre­bo­val penia­ze na stav­bu kated­rá­ly sv. Pet­ra v Ríme a Albrecht chcel tre­tie bis­kup­stvo. Na oplát­ku za oso­bit­ný pápež­ský diš­penzF) Albrecht mal zapla­tiť veľ­ký finanč­ný obnos. Ban­ko­vý dom v Aus­bur­gu Albrech­to­vi poži­čal penia­ze a zve­ri­li mu admi­nis­trá­ciu pre­da­ja odpus­tkov, kto­rá mu mala pomôcť spla­tiť dlžo­bu. Albrecht pre­da­jom odpus­tkov pove­ril väč­ší počet pre­da­va­čov, medzi kto­rý­mi bol aj Ján Tet­zel, domi­ni­kán­sky mních. Frid­rich Múd­ry zaká­zal pre­daj odpus­tkov na úze­mí Sas­ka, ale ľudia pre­kra­čo­va­li jeho hra­ni­ce na mies­tach, v blíz­kos­ti kto­rých Tet­zel pre­dá­val odpustky.

 

Lut­her počul o Tet­ze­lo­vých káza­niach o odpus­tkoch a bol pre­sved­če­ný, že sú škod­li­vé pre morál­ny a nábo­žen­ský život jeho spo­lu­ob­ča­nov. Kole­go­via ho vyzý­va­li, aby pro­tes­to­val, čo Lut­her aj uro­bil – opatr­ne, ale odváž­ne. V pred­ve­čer sviat­ku všet­kých svä­tých, 31. októb­ra 1517, po tom, čo už za pred­chá­dza­jú­ce dva roky viac­krát kázal na túto tému, mal pri­pra­ve­ných svo­jich 95 téz či výro­kov ako pod­klad pre aka­de­mic­kú deba­tu o odpus­tkoch. Pod­ľa zvyk­los­ti ich vyve­sil na dve­re hrad­né­ho kos­to­la vo Wit­ten­ber­gu. Tézy sa však sta­li pred­me­tom vše­obec­né­ho záuj­mu. V mes­te sa vte­dy nachá­dza­lo mno­ho pút­ni­kov, kto­rí nav­ští­vi­li kos­tol. Kaž­dý si chcel pre­čí­tať Lut­he­ro­ve tézy. Latin­ský ori­gi­nál bol pre­lo­že­ný do nemči­ny a z celé­ho Nemec­ka pri­chá­dza­li požia­dav­ky o jeho text. Lut­her poslal jed­nu jeho kópiu so sprie­vod­ným lis­tom arci­bis­ku­po­vi Albrech­to­vi z Menzu.

 

Reak­cia na Lut­he­ro­ve tézy

Aka­de­mic­ká diš­pu­ta, kvô­li kto­rej Lut­her pôvod­ne zve­rej­nil svo­je tézy, sa for­mál­ne nikdy neu­sku­toč­ni­la, ale úči­nok téz na oby­va­teľ­stvo bol tak­mer okam­ži­tý a pre­daj odpus­tkov sa tak­mer úpl­ne zasta­vil. Albrecht poslal výtla­čok téz pápe­žo­vi Levo­vi X. Nasle­do­va­la výme­na kon­tra pub­li­ká­cií. Tet­zel vydal bez­výz­nam­né pro­ti­té­zy. Johann Maier Eck (1486 – 1543) z uni­ver­zi­ty v Ingols­tad­te, býva­lý Lut­he­rov pria­teľ, vydal prá­cu pod náz­vom Obe­lis­ciG) a Lut­her na ňu odpo­ve­dal die­lom Aste­ri­ciH).

 

V aprí­li 1518 sa o Lut­he­ro­vých tézach dis­ku­to­va­lo v Heiel­der­ber­gu medzi augus­tián­sky­mi ere­mit­miI). Lut­her napí­sal sta­rost­li­vo for­mu­lo­va­nú kni­hu Roz­hod­nu­tia, kto­rá vyšla v máji 1518 a bola adre­so­va­ná pápe­žo­vi ako obra­na 95 téz.

 

Domi­ni­kán­sky mních, pápež­ský cen­zor a správ­ca pápež­ské­ho palá­ca, Sil­ves­ter Maz­zo­ni Prie­rias  v júni 1518 vydal na pápe­žov prí­kaz spis pro­ti Lut­he­ro­vi, v kto­rom sa ťažis­ko dis­ku­sie z odpus­tkov pre­sú­va na pápe­žo­ve prá­va. V odpo­ve­di Lut­her po prvý­krát spo­chyb­nil neomyl­nosť pápe­žov a kon­ci­lov (sne­mov).

 

V júni 1518 Lut­her bol povo­la­ný do Ríma, aby sa zod­po­ve­dal zo svoj­ho úto­ku na sys­tém odpus­tkov. Poslúc­hnu­tie toh­to prí­ka­zu by bolo zna­me­na­lo jeho smrť. Pro­tes­ty elek­to­ra Frid­ri­cha Múd­re­ho zna­me­na­li zru­še­nie pred­vo­la­nia. Namies­to toho mal Lut­he­ra vypo­čuť pápež­ský legátJ) v Nemec­ku, jeden z naj­výz­nam­nej­ších pápež­ských teoló­gov, kar­di­nálK) Cajetan.

 

K roz­ho­vo­ru s Caje­ta­nom doš­lo počas ríš­ske­ho sne­mu v Aus­bur­gu v októb­ri 1518. Caje­tan poža­do­val od  Lut­he­ra, aby bez­pod­mie­neč­ne odvo­lal svo­je „here­tic­ké“ uče­nie. Lut­her odmie­tol. Prv, ako taj­ne zo sne­mu odišiel, Tau­pitz, gene­rál­ny vikár rádu augus­tián­skych ere­mi­tov (mní­chov), ho oslo­bo­dil od mníš­ske­ho sľu­bu. Lut­her napí­sal odvo­la­nie „od pápe­ža zle infor­mo­va­né­ho k pápe­žo­vi lep­šie infor­mo­va­né­mu“ a vše­obec­né­mu sne­mu. Caje­ta­no­vo nalie­ha­nie na elek­to­ra, aby Lut­he­ra vyhnal zo svoj­ho úze­mia, osta­lo bezvýsledným.

 

Poli­tic­ká situ­ácia v ríši bola deli­kát­na. Blí­ži­li sa voľ­by cisá­ra, kto­ré mali nahra­diť Maxi­mi­liá­na I, kto­rý Svä­tej rím­skej ríšiL) vlá­dol od roku 1486. Pápež bol veľ­mi opatr­ný, pre­to­že kur­fist (elek­tor) Frir­dich Múry bol v jeho plá­noch dôle­ži­tý a poslal mu zla­tú ružu, ako pre­jav pápež­skej  priaz­ne. Maxi­mi­lián I one­dl­ho a neoča­ká­va­ne zomrel 12. janu­ára 1519.

 

Lut­her vo Wit­ten­ber­gu o roz­ho­vo­roch s Caje­ta­nom vydal vyhlá­se­nie pre tlač. Uve­do­mil si, že ho pod­po­ru­jú tisí­ce ľudí. Tým, že sa zdô­ve­ril verej­nos­ti, zís­kal si veľ­ké sympatie.

 

Johann Eck, kto­rý, moti­vo­va­ný sebec­ký­mi záuj­ma­mi, horel túž­bou po verej­nej deba­te s Lit­he­rom, vydal 29. decem­bra 1518 svo­je tézy pro­ti Lut­he­rov­mu uče­niu. Lut­her strá­vil celé mesia­ce štú­di­om otáz­ky pápež­skej nad­ria­de­nos­ti. Eck ho vyzval na verej­nú diš­pu­tu v Lip­sku o pri­má­te a zvr­cho­va­nos­ti rím­ske­ho pápe­ža. Lut­her  výzvu pri­jal. Ecka v sku­toč­nos­ti láka­la slá­va, kto­rú mohol zís­kať poráž­kou Lut­he­ra. Dátum diš­pu­ty bol urče­ný na nesko­rý jún 1519. Mies­to diš­pu­ty, Lip­sko, bolo Eckom šikov­ne vybra­té, lebo uni­ver­zi­ta v Lip­sku bola v riva­li­te s uni­ver­zi­tou vo Wit­ten­ber­gu. Diš­pu­ta zača­la 27. júna 1519.

 

Po troch dňoch diš­pu­ty Lut­her dostal Ecka do kúta v otáz­ke pápež­skej nad­ra­de­nos­ti. Ecko­vi sa však poda­ri­lo pri­nú­tiť Lut­he­ra k vyjad­re­niu sa jeho sta­no­vis­ka  k trom veciam, kto­rú mu pred­lo­žil: 1. Lut­her zastá­va podob­né sta­no­vis­ko ako Ján Hus, odsú­de­ný na kon­ci­leM) v Kost­ni­ci, 2. Lut­her tvr­dí, že vše­obec­ný cir­kev­ný kon­cil sa môže mýliť a 3. Lut­her učí, že člán­ky vie­ry musia vychá­dzať z Pís­ma a nemô­žu byť sta­no­ve­né pápe­žom ani cir­kvou. Tým bol Eck pre­sved­če­ný, že sa mu poda­ri­lo doká­zať, že Lut­her je here­tik, a že diš­pu­tu vyhral.

 

Lut­her si v Lip­sku uve­do­mil, že udie­ra na cen­trum stre­do­ve­ké­ho cir­kev­né­ho sys­té­mu: spa­se­nie spro­stred­ko­va­né kňaz­mi a rím­sku hie­rar­chiu. Jeho názo­ry na Božie slo­vo, pápež­stvo, cir­kev a jeho vlast­né posla­nie navrá­tiť Pís­mo do cen­tra kres­ťan­ské­ho dia­nia sa ďalej kryš­ta­li­zo­va­li, vyhra­ňo­va­li. Uni­ver­zi­ty v Erfur­te a Parí­ži boli zvo­le­né ako roz­hod­co­via v tom­to spo­re. Všet­ci nemec­kí huma­nis­ti sa teraz zhro­maž­di­li oko­lo Lut­he­ra a neja­kú dobu sa zda­lo, že reform­ný prúd huma­nis­tovN) a Lut­he­rov sú totožné.

 

Diš­pu­ty sa zúčast­nil aj Phi­lip Melanch­ton (1497 – 1560), kto­rý nebol pro­fe­so­rom teoló­gie, ale od roku 1518 vo Wit­ten­ber­ku učil gréč­ti­nu. Pre­sved­čil ho Lut­he­rov výklad Pav­lov­ho lis­tu Rím­skym. Stal sa jed­ným z naj­výz­nam­nej­ších Lut­he­ro­vých spo­lu­pra­cov­ní­kov, kto­rý for­mu­lo­val nie­kto­ré z naj­dô­le­ži­tej­ších doku­men­tov luteranizmu. 

 

Lut­her sa rých­lo stá­val medzi­ná­rod­nou osob­nos­ťou. Jeho zobra­né latin­ské spi­sy boli pub­li­ko­va­né v Bazi­le­ji a čosko­ro sa vypre­da­li. Číta­li sa nie­len v Nemec­ku, ale aj v Anglic­ku, Fran­cúz­sku, Švaj­čiar­sku, Švaj­čiar­sku a v Ríme. Eraz­musO) ho nazval dob­rým člo­ve­kom, kto­ré­ho argu­men­ty tre­ba zod­po­ve­dať argu­men­ta­mi a nie prenasledovaním.

 

Rok 1520 bol pre Lut­he­ra rokom plod­né­ho písa­nia. Zda­lo sa, že je cel­kom zau­ja­tý for­mu­lo­va­ním a odo­vzdá­va­ním myš­lie­nok, kto­ré teraz cha­rak­te­ri­zo­va­li jeho teoló­giu a osob­nosť. V máji dokon­čil svo­ju Kázeň o dob­rých skut­koch, v júni napí­sal Pápež­stvo v Ríme, v augus­te Knie­ža­tám nemec­ké­ho náro­da, v sep­tem­bri Baby­lon­ské zaja­tie cir­kvi a v novem­bri Slo­bo­da kres­ťan­ské­ho člo­ve­ka.

 

Pápež­ská bula a Exsur­ge Domine

Koneč­né roz­hod­nu­tie bolo uro­be­né pápe­žom Levom X. ešte skôr, ako Lut­her dokon­čil svo­je sme­lé die­la z roku 1520. Dňa 15. júna 1520 pápež vydal bulu s náz­vom a Exsur­ge Domi­ne. Bula bola sfor­mu­lo­va­ná hlav­ne Jánom Eckom,  Caje­ta­nom a Pie­ria­som a vyjad­ru­je pápe­žo­vo pobú­re­nie nad Lut­he­rop­vy­mi skut­ka­mi a z jeho uče­nia odsu­dzu­je 41 výro­kov. Pod­ľa buly všet­ci ver­ní kato­lí­ci musia spá­liť Lut­he­ro­ve kni­hy a Lut­her má zaká­za­né kázať. On a jeho nasle­dov­ní­ci musia odvo­lať svo­je uče­nie do 60 dní od doru­če­nia buly. Ak nie, budú uväz­ne­ní ako here­ti­ci. Mes­tá, kto­ré ich prij­mú budú dané pod interdktP).

 

Ecko­vi bolo zve­re­né vyda­nie buly v Nemec­ku. Uni­ver­zi­ty nech­ce­li mať nič do čine­nia s Eckom. Ecka vola­li „opuc­hnu­tá hla­va“. Bis­ku­pi odmiet­li bulu pub­li­ko­vať. Lut­her bulu oča­ká­val už od Lip­skej diš­pu­ty a do jeho  rúk sa mu dosta­la 10. októb­ra 1520.

 

Šesť­de­siat­dňo­vá leho­ta daná pápe­žom na odpo­veď uply­nu­la 10. decem­bra a 11. decem­bra ráno o devia­tej sa štu­den­ti, meš­ťa­nia a čle­no­via teolo­gic­kej fakul­ty wit­ten­ber­gs­kej uni­ver­zi­ty zhro­maž­di­li von­ku na verej­nom prie­s­trans­tve. Lut­her hodil do pla­me­ňov ohňa pápež­ské kon­šti­tú­cieR), kni­hy scho­las­tic­kej teoló­gie a pápež­skú bulu. Jed­no­du­chý mních nad­chol Euró­pu svo­jou odva­hou a bolo jas­né, že veľ­ká časť Nemec­ka je naklo­ne­ná cir­kev­nej vzbure.

 

 

Zdro­je a poznámky

1) Pavel Hanes Deji­ny kres­ťan­stva, vyda­lo Zdru­že­nie evan­je­li­kál­nych cir­kví v SR, Ban­ská Bys­tri­ca 2016, A4, 429 strán, str. 219-227, ISBN 80-88945-01-1

 

A) Uda­losť „skú­se­nosť vo veži“.

Súčas­ťou Uni­ver­zi­ty vo Wit­ten­ber­gu  (zalo­že­nej v roku 1502 Frid­ri­chom III Múd­rym) pod­ľa všet­ké­ho bol aj kláš­tor, kto­rý údaj­ne elk­tror a zakla­da­teľ uni­ver­zu­ty Frid­rich III Mud­ry, Sas­ký kur­fist, daro­val Lut­he­rov­com ako sva­dob­ný dar. Lut­he­ro­va nábo­žen­ská skú­se­nosť – tzv. „skú­se­nosť vo veži“  – je nazva­ná pod­ľa umiest­ne­nia pra­cov­ne, kto­rú mal Lut­her ako pro­fe­sor teoló­gie vo veži wit­ten­ber­gs­ké­ho kláštora.

       Hoci táto uda­losť pat­rí k tomu, čo by sme moh­li nazvať „myto­ló­gi­ou refor­má­cie“, lebo nie je cel­kom jas­né, kedy a ako pres­ne sa odo­hra­la. Napriek tomu je potreb­né sa pri nej zasta­viť a brať ju váž­ne, nakoľ­ko sa sta­la teolo­gic­kým impul­zom refor­mač­ných udalostí.

 

B) Gra­ma­tic­ký význam slo­va pasív/pasívum je trp­ný rod. Lut­her pou­ká­za­ním na sku­toč­nosť, že v pôvod­nom gréc­kom tex­te táto veta je v pasí­ve, zdô­raz­ňu­je sku­toč­nosť kto­rú pocho­pil, že Pís­mo učí, že spra­vod­li­vosť člo­vek nezís­ka čin­nos­ťou, kona­ním, skut­ka­mi, ale pasív­ne, neko­na­ním skut­kov, nie úsi­lím, ale iba vie­rou bez skut­kov.

 

C) elek­tor  -a  m.  /lat./ odb. zvo­le­ný zástup­ca voli­čov usku­toč­ňu­jú­ci voľ­bu (pri nepria­mom hla­so­va­ní, naprí­klad pri voľ­be pre­zi­den­ta USA); voli­teľ – v nemči­ne kur­fist (zdroj D))

 

D) kur­fist  -a m. /nem./ hist. nemec­ké knie­ža opráv­ne­né voliť v stre­do­ve­ku rím­sko-nemec­ké­ho cisára

 

E) Frid­rich III Múd­ry – sas­ké knie­ža, elek­tor /lat./ či kur­fist /z nem./ zakla­da­teľ Uni­ver­zi­ty vo Wit­ten­ber­gu, Lut­he­rov ochranca

 

F) diš­penz -u m. i diš­pen­zá­cia -ie ž. /lat./ odpus­te­nie práv­nej  nále­ži­tos­ti; úľa­va čo do zákon­nej povinností

 

G) obe­lis­ci V stre­do­ve­ku sa tým­to slo­vom nazý­va­li zna­mien­ka „­-“, kto­ré ozna­čo­va­li  faloš­né slo­vá v texte-

 

H) aste­ri­ci  „hviez­dič­ky“. Die­lo nebo­lo pub­li­ko­va­né, kolo­va­lo v rukopise.

 

I) ere­mi­ta  -u m. /grec./ knužn. pustovník

 

J) legát  -a m. /lat./ 1. hist. v sta­rom Ríme pomoc­ník veli­te­ľa voj­ska 2. cirk. pápež­ský vysla­nec; spl­no­moc­ne­nec pápeža

 

K) 1)kar­di­nál  -a m. /lat./  cirk. po pápe­žo­vi naj­výz­nam­nej­šia kňaz­ská hod­nosť a jej nosi­teľ v rím­sko-kato­líc­kej cir­kvi; člen sená­tu pápeža

     2)kar­di­nál  -a m /lat./ zool. šar­lá­to­vo­čer­ve­ný (asi 20 cm) vták z čeľa­de pin­ko­vi­tých roz­ší­re­ný od tep­lej­ších oblas­tí východ­ných štá­tov USA až po Guatemalu

 

L) iné pome­no­va­nia: Rím­sko-nemec­ká ríša, Svä­tá rím­ska ríša nemec­ké­ho náro­da. Išlo o vedo­mé sym­bo­lic­ké nad­via­za­nie na Rím­sku ríšu ako aj ríšu Karo­la Veľkého.

 

M) kon­cil -u m. /lat./ cirk. porad­né zhro­maž­de­nie naj­vyš­ších fun­kci­oná­rov v kato­líc­kej cir­kvi; cir­kev­ný snem

 

N)  huma­niz­mus -mu m. /lat./  odb 1. filo­zo­fic­ko-etic­ké sta­no­vis­ko, kto­rým sa ústred­né mies­to pri­su­dzu­je člo­ve­ku, jeho dôs­toj­nos­ti, bla­hu, potre­bám a záuj­mom; ľud­skosť, ľudo­mil­nosť 2. spo­lo­čen­ské a lite­rár­ne hnu­tie epo­chy rene­san­cie v 14. až 16. sto­ro­čí sna­žia­ce sa o obno­vu antic­kej vzdelanosti

 

O) Eraz­mus Rot­ter­dam­ský (1466 ale­bo 1469 – 1536) holand­ský filo­zof a teológ, pred­sta­vi­teľ humanizmu.

 

P) inter­dikt  -u m. /lat./  1. zákaz 2. cirk. v kato­líc­kej cir­kvi dočas­ný zákaz konať boho­služ­by v mest­ských kos­to­loch (druh cir­kev­né­ho tres­tu)  3. cirk. zákaz konať dak­to­ré boho­slu­žob­né ale­bo cir­kev­né úko­ny (napr. slú­že­nie omše, pobož­nos­ti, pro­ce­sie, poh­re­by s obrad­mi  a pod.) v urči­tom mies­te ale­bo urči­tý­mi oso­ba­mi, ale­bo za prí­tom­nos­ti urči­tých osôb

 

R) kon­šti­tú­cia  -ie ž. /lat./  1. ústav­né štát­ne zria­de­nie 2. zastar. ústa­va 3. zastar. usta­no­ve­nie, naria­de­nie 4. cirk. vnú­tor­né zria­de­nie dak­to­rých cir­kví a reholí

 

 

 

Pre­chod na pokra­čo­va­nie – člá­nok: Nemec­ká refor­má­cia – III. diel

Osob­nos­ti nemec­kej refor­má­cie: Mar­tin Lut­her; Kata­rí­na z Bory; Phi­lip Melanch­ton; Mar­tin Chemitz

Pre­chod na člán­ky kate­gó­rie Náš Boh

Pre­chod na člán­ky z témy pro­tes­tant­ská reformácia

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umies­te­né: 2. októb­ra 2025 

 

 

image_pdfimage_print