Vychvátenie Cirkvi – 5. časť (5. diel)

Zhr­nu­tie pro­tiar­gu­men­tov k uče­niu o vychvá­te­ní Cir­kvi pred posled­ným Danie­lo­vym týždeň-rokom.

 

V tom­to člán­ku zhr­nie­me hlav­né dôvo­dy, pre­čo tre­ba odmiet­nuť pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus, čo je uče­nie o vychvá­te­ní Cir­kvi pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom, kto­rý je celý v tom­to uče­ní pova­žo­va­ný za súže­nie, Božie súdy a Boží hnev.

 

Prvý dôvod: Toto uče­nie je zvod, je to faloš­né (nebib­lic­ké) učenie.

Apoš­tol Pavel v lis­te Tesa­lo­nic­kým píše: „Ale vás pro­sí­me, bra­tia, ohľad­ne prí­cho­du náš­ho Pána Ježi­ša Kris­ta a náš­ho zhro­maž­de­nia k nemu… ako čo by už bol nastal deň Kris­tov. Nech vás nikto nezve­die nija­kým spô­so­bom, lebo deň Kris­tov nena­sta­ne, kým prv neprí­de odpad­nu­tie, a nebu­de zja­ve­ný člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia, kto­rý sa pro­ti­ví a povy­šu­je nad všet­ko, čo sa zovie Boh, ale­bo čomu sa dáva bož­ská česť, tak­že sa posa­dí do chrá­mu Božie­ho ako Boh a bude sa vydá­vať za Boha“ (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1–4).

       Vychvá­te­nie Cir­kvi (prí­chod náš­ho zhro­maž­de­nia k Páno­vi) a počia­tok dru­hé­ho prí­cho­du Pána na zem (počia­tok dňa Kris­tov­ho), sú z hľa­dis­ka času dve neroz­de­li­teľ­né uda­los­ti. Nasta­nú v tom istom okam­ži­ku a až potom, ako sa Anti­krist (člo­vek hrie­chu, syn zatra­te­nia) posa­dí do Božie­ho chrá­mu v Jeru­za­le­me. Anti­krist sa do Božie­ho chrá­mu posa­dí upro­stred posled­né­ho sedem­roč­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka („týžd­ňa“, Daniel 9:27).  

       Kaž­dé uče­nie, kto­ré učí, že k vychvá­te­niu Cir­kvi dôj­de pred polo­vi­cou posled­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka je zvod. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus učí, že Cir­kev bude vychvá­te­ná pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom čo zna­me­ná, že pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus je zvod. Kaž­dý, kto toto uče­nie šíri je zvod­ca.

 

Dra­hý dôvod: Pro­ti­re­čí slo­vám Pána Ježi­ša Krista.

Pán Ježiš o súže­ní hovo­ril v súvis­los­ti s ohav­nos­ťou pus­to­še­nia (Matúš 24:15), o kto­rej hovo­ril Daniel (Daniel 9:27, aj kapi­to­la 7, hlav­ne verš 25). Ide o tri a pol roč­né Jako­bo­vo súže­nie, kto­ré bude pokrý­vať len dru­hú polo­vi­cu posled­né­ho Danie­lov­ho sedem­roč­né­ho týždeň-roka. 

       Jako­bo­vo súže­nie nebu­de kvô­li vyvo­le­ným skrá­te­né, ale budú skrá­te­né dni poby­tu vyvo­le­ných (Cir­kvi) v Jako­bo­vom súže­ní. Zo slov Pána Ježi­ša usu­dzu­je­me a pri­jí­ma­me, že Cir­kev sa v čas­ti súže­nia, teda v čas­ti dru­hej polo­vi­ce Danie­lov­ho „týžd­ňa“, neja­kú dobu bude nachá­dzať. Pod­rob­nej­šie v 3. čas­ti (oddiel: Dru­hé mies­to) a 5. čas­ti (3. diel bod B).

 

Tre­tí dôvod: Popie­ra sku­toč­nosť, že Cir­kev sa nachá­dza v Zja­ve­ní v kapi­to­lách 6 – 18 a aj tým tvr­dí, že sa v súže­ní nebu­de nachádzať.

V tých­to kapi­to­lách sa nevys­ky­tu­je slo­vo „Cir­kev“, čiže neho­vo­rí sa o Cir­kvi ako o eklé­zii, čiže ako zbo­re, či spo­lo­čen­stve (kolek­tí­ve), ale o jed­not­liv­coch, kto­rí pat­ria do Cir­kvi. Kým by mali byť ľudia, kto­rí majú slo­vo Božie a sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta ak nie tí, kto­rí pat­ria Páno­vi, čiže tí, kto­rí pat­ria do Cir­kvi? Cir­kev v tých­to kapi­to­lách je, ale pre­tri­bu­la­ciz­mus ju tam nevi­dí, lebo ju tam vidieť nech­ce. Pod­rob­nej­šie v 5. čas­ti (1. diel, oddiel Odmiet­nu­tie dru­hé­ho argumentu).

 

Štvr­tý dôvod: Celé sedem­roč­né obdo­bie posled­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka („týžd­ňa“) pova­žu­je za obdo­bie súže­nia, Božích súdov a Božie­ho hnevu.

  1. Súže­nie trvá len tri a pol roka a pokrý­va iba dru­hú polo­vi­cu posled­né­ho sedem­roč­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus ale potre­bu­je mať celé sedem­roč­né obdo­bie posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“ za obdo­bie súže­nia, Božích súdov a Božie­ho hne­vu, aby mal svo­je uče­nie v súla­de s Pís­mom, lebo hnev Boží bude nasle­do­vať hneď po vychvá­te­ní Cirkvi.
  2. Sudy, o kto­rých sa hovo­rí v súvis­los­ti s posled­ným sedem­roč­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom pova­žu­je za več­ný súd. Tie­to súdy sa odo­hrá­va­jú na zemi, pre­to ide o čas­né súdy a nie o več­ný súd. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus tie­to súdy potre­bu­je mať ako več­ný súd, lebo inak by nemo­hol vychvá­te­nie pred posled­ným Danie­lo­vym „týžd­ňom“ zdô­vo­dňo­vať ver­šom 1.Tesalonickým 1:10, v kto­rom je uve­de­né, že Ježiš Kris­tus nás vychva­cu­je od prí­du­ce­ho hne­vu. Pod­rob­nej­šie v 5. čas­ti (4. diel oddiel Otáz­ka súdov).
  3. Boží hnev je obdo­bie vylie­va­nia sied­mych čiaš Božie­ho hne­vu. Cir­kev v tom­to obdo­bí na zemi už nebu­de. Tým sa napl­ní zasľú­be­nie z ver­ša  1.Tesalonickým 1:10.

 

Pia­ty dôvod: Nespráv­na inter­pre­tá­cia ver­ša Zja­ve­nie 3:10

V uče­ní pre­tu­be­ra­liz­mu ide o svoj­voľ­ný cie­le­ný výber význa­mu pred­lož­ky  ék (έκ) v pre­kla­de ver­ša Zja­ve­nie 3:10 z gréč­ti­ny. Z via­ce­rých význa­mov tej­to pred­lož­ky neo­práv­ne­ne vybe­rá význam od, a tým zdô­vod­ňu­je vychvá­te­nie Cir­kvi pred posled­ným Danie­lo­vym „týžd­ňom“. Pod­rob­nej­šie v čas­ti 5. (2. diel). 

       Okrem toho, pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus vytr­hu­je ten­to verš z kon­tex­tu. Z ver­ša 11 vyplý­va, že sa Cir­kev (Fila­delfs­ký zbor) v hodi­ne poku­še­nia bude nachá­dzať. Ak by Cir­kev mala byť vychvá­te­ná pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom, verš 10 o ostrí­ha­ní slo­va trpez­li­vos­ti, výzva ver­ša 11 a jej dôsle­dok vo ver­ši 12, by nedá­va­li žia­den zmysel. 

 

 

Šies­ty dôvod: Pre­tri­bu­la­ciz­mus zne­plat­ňu­je ver­še o pre­na­sle­do­va­ní svätých.

V Danie­lo­vi 7:21 je napí­sa­né, že malý roh vie­dol voj­nu so svä­tý­mi a pre­má­hal ich. Vo ver­ši 7:25 je napí­sa­né, že svä­tí Naj­vyš­ších budú vyda­ní do jeho ruky až do času a čias a do polo­vi­ce času. Tak píše aj apoš­tol Ján: „A dalo sa jej (šel­me, Anti­kris­to­vi), aby bojo­va­la so svä­tý­mi a pre­moh­la ich“ (Zja­ve­nie 13:7; podob­ne aj vo ver­ši 12:17). Pod­ľa novo­zá­kon­né­ho zja­ve­nia svä­tí sú tí, kto­rí pat­ria Páno­vi zo Židov i poha­nov, čiže aj z toh­to pohľa­du sa tu stá­le hovo­rí o Cir­kvi (Efez­ským 2:13-19, hlav­ne verš 19). Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus zne­plat­ňu­je aj tie­to ver­še, aj z toh­to pohľa­du lebo ak by bolo vychvá­te­nie Cir­kvi pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom, Anti­krist by nemal koho pre­na­sle­do­vať a pre­má­hať (zabí­jať).

 

Sied­my dôvod:  Nespráv­na inter­pre­tá­cia posled­nej trúby.

Pod­ľa pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu posled­nou trú­bou bude posled­ná trú­ba, na kto­rej bude trú­biť kňaz počas Hos­po­di­no­vej sláv­nos­ti nazva­nej „Pamiat­ka trú­be­nia“ (3. Moj­ži­šo­va 23:23-25; 4. Moj­ži­šo­va 29:1-6 – pod­ľa ver­ša 29:1 bude to deň trú­be­nia). Tým­to výkla­dom sa dopúš­ťa nasle­dov­ných nesprávností:

     a. Sto­tož­ňu­je Cir­kev s Izra­e­lom v tom, že vychvá­te­nie Cir­kvi datu­je výluč­ne cez Hos­po­di­no­vu sláv­nosť „Pamiat­ku (dňa) trú­be­nia“. Hos­po­di­no­ve sláv­nos­ti boli sta­no­ve­né výluč­ne pre Izra­el – sú súčas­ťou Moj­zí­šov­ho záko­na skut­kov. Nie sú usta­no­ve­né Cir­kvi, kto­rá ich pre­to ani nemá dodr­žia­vať a ani ich nedo­dr­žia­va. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu tým vytvá­ra vnú­tor­ný roz­por s diz­pen­za­ci­ona­liz­mu, kto­ré­ho je súčas­ťou, lebo diz­pen­za­ci­ona­liz­mu učí, že Izra­el a Cir­kev sú dva odliš­né sub­jek­ty. Vnú­tor­ný roz­por pou­ka­zu­je na nespráv­nosť oboch uče­ní – obe sú vo vzá­jom­nom roz­po­re a v roz­po­re s Pís­mom. Náš Boh je spra­vod­li­vý zmluv­ný Boh. Jed­ná s nami na zákla­de zmlúv, kto­ré on sám uzat­vá­ra s nami. V kaž­dej dobe jed­ná s nami ale na zákla­de plat­nej zmlu­vy nie na zákla­de dis­pen­zá­cie. Otáz­ka Božích zmlúv je už iná téma. Chce­me sa jej veno­vať nie­ke­dy v budúcnosti.

   b. Novo­zá­kon­né zja­ve­nie (vychvá­te­nie Cir­kvi) vykla­dá sta­ro­zá­kon­ným zja­ve­ním (Pamiat­kou trú­be­nia). Pán Ježiš neulo­žil Cir­kvi dodr­žia­vať Hos­po­di­no­ve sláv­nos­ti, a pre­to ich Cir­kev nemá dodr­žia­va – a ani ich nedo­dr­žu­je. Cir­kev Pamiat­ku trú­be­nia neslá­vi, lebo sa na ňu nevzťa­hu­je. Pán Ježiš Cir­kvi ulo­žil len dve veci: vod­ný krst pono­re­ním a pamiat­ku (veče­ru) Pánovu.

     c. Ide o veľ­mi kata­stro­fál­ny výklad, lebo učí, že najprv bude vychvá­te­nie Cir­kvi pri trú­be­ní posled­nej trú­by počas Pamiat­ky trú­be­nia a za ňou dôj­de k zmie­re­niu, lebo Jom Kipur (Deň zmie­re­nia) nasle­du­je až po Pamiat­ke trú­be­nia. Pod­ľa toh­to výkla­du by k zmie­re­niu malo dôjsť nie­kde v pone­be­es­kých oblas­tiach. Novo­zá­kon­né zja­ve­nie učí pres­ne naopak. Najprv dôj­de k zmie­re­niu na zemi a zo zeme do neba budú vychvá­te­ní iba zmie­re­ní. Pod­rob­nej­šie v 5. čas­ti (4. diel, oddiel Otáz­ka posled­nej trúby).

 

Ďal­šie nespráv­nos­ti, kto­ré vyplý­va­jú z pretribulacionizmu:

     a.  Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu tvr­dí, že Pán Ježiš Kris­tus môže prí­sť kedy­koľ­vek a tým aj vychvá­te­nie môže nastať kedy­koľ­vek, naprí­klad aj dnes večer.

       Toto ale nie je prav­da! Pán Ježiš svo­jim apoš­to­lom pri odcho­de do neba k Otco­vi pove­dal: „To nie je vašou vecou zve­dieť časy ale­bo jed­not­li­vé doby, kto­ré si Otec ulo­žil vo svo­jej vlast­nej moci“ (Skut­ky 1:7). Pán Ježiš prí­de v čase, kto­rý má Otec pev­ne sta­no­ve­ný vo svo­jom plá­ne. Jeho prí­chod budú v Otco­vom plá­ne pred­chá­dzať pev­ne sta­no­ve­né uda­los­ti. Tie­to uda­los­ti sú ozná­me­né skr­ze pro­ro­kov (Daniel, apoš­tol Pavel, apoš­tol Ján) a keď nasta­nú, budú na zemi dob­re roz­poz­na­teľ­né. Píše­me o nich v tom­to cykle.

        Okrem toho, tým­to tvr­de­ním si pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus vyro­bil vnú­tor­né pro­ti­re­če­nie, kto­ré spo­čí­va v nasle­dov­nom: Vychvá­te­nie Cir­kvi umiest­nil pred posled­ný Danie­lov týž­deň-rok a celé toto sedem­roč­né obdo­bie pre­hlá­sil za obdo­bie súže­nia, Božích súdov a Božie­ho hne­vu. V zúfa­lej sna­he zacho­vať zda­nie prav­di­vos­ti toto ani nemo­hol uro­biť inak. Boží hnev totiž­to nasle­du­je hneď, tes­ne, po vychvá­te­ní Cir­kvi. Potom ako nasta­ne vychvá­te­nie nastu­pu­je Boží hnev. Pla­tí aj obrá­te­ne: Boží hne­ev začí­na tam, kde skon­či­lo vychvá­te­nie. Toto vyplý­va z ver­ša 1. Tesa­lo­nic­kým 1:10 („…Ježi­ša, kto­rý nás vychva­cu­je od prij­dú­ce­ho hne­vu“), kto­rý je výcho­dis­ko­vý a základ­ným ver­šom pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu.  Vychvá­te­nie Cir­kvi a Boží hnev nie je mož­né od seba odde­liť, vlo­žiť medzi ne časo­vý inter­val neur­či­tej dĺž­ky. Obe uda­los­ti idú za sebou v tes­nom záve­se – najprv vychvá­te­nie a hneď za ním hnev. Tak­že tvr­de­nie: K vychvá­te­niu môže dôjsť hoci­ke­dy odpo­ru­je jed­nak Pís­mu a jed­nak samot­né­mu uče­niu pretribulacionizmu. 

     b. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu tvr­dí, že Pís­mo neprip­ra­vu­je Cir­kev na uda­los­ti posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“.

       Ak Pís­mo mlčí o uda­los­tiach posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“, ako tvr­dí John McArt­hur1) (str. 801 štvr­tý bod), odkiaľ vedia stú­pen­ci pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu, čo sa v tom­to obdo­bí bude diať?

 

Záver toh­to dielu

V pre­tri­bu­la­ci­oniz­me je pred­kla­da­ná neprav­da za neprav­dou, čo sved­čí o tom, že ide o zvod, o faloš­né uče­nie. K jeho odmiet­nu­tiu posta­ču­je čo len jeden pro­tiar­gu­ment aj z tých, kto­ré v tom­to cyk­le uvádzame. 

 

Okrem toho, pre­tr­bu­ja­ci­oniz­mus je kla­sic­kým prí­kla­dom ide­olo­gic­ké­ho boja. Pod­rob­nej­šie o tom píše­me v záve­reč­nej čas­ti – v Epilógu.

 

 

Zdroj

1) John MacArt­hur a Richard May­hue, Sys­te­ma­tic­ká teolo­gie, vyd. Didas­ko, Kro­měříž 2021, ISBN 978-80-87587-82-9, stra­na 800-808.

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na Pro­lóg 

Pre­chod na pokra­čo­va­nie

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umiest­ne­né: 9. mája 2025

 

 

image_pdfimage_print