Martin Luther

„Tu sto­jím, inak nemô­žem. Boh mi pomáhaj“

Lut­he­rov výrok na sne­me v roku 1521 vo Worm­se (Nemec­ko)

 

Život Mar­ti­na Lut­he­ra bol dra­ma­tic­ký a jeho život­né prí­ho­dy zau­jí­ma­vé. Môže­me v nich vidieť Božie moc­né pôso­be­nie a ria­de­nie, ale aj Lut­he­ro­ve zly­ha­nia a omy­ly. Jeho pochy­be­nia a omy­ly však nič neube­ra­jú na jeho prá­ci a prí­no­soch v pros­pech refor­má­cie. Božie die­lo nápra­vy cir­kvi, vyko­na­né pro­stred­níc­tvom Lut­he­ra, si zaslu­hu­je našu naj­hl­b­šiu úctu a vďač­nosť. A)

 

Mar­tin Lut­her sa naro­dil 10. novem­bra 1483 v Eis­le­be­ne v roľ­níc­kej rodi­ne ako prvé zo sied­mych detí.  Rodi­na sa čosko­ro po jeho naro­de­ní pre­sťa­ho­va­la do Mans­fel­du, kde jeho otec zís­kal znač­né finanč­né pros­tried­ky v akciách mede­ných baní a taviar­ní. Mar­tin nav­šte­vo­val ško­lu najprv v Mans­fel­de, potom v Mag­de­bur­gu a štú­dium ukon­čil na uni­ver­zi­te v Erfur­te. Štú­dium na uni­ver­zi­te v Erfur­te zavŕ­šil zís­ka­ním hod­nos­ti baka­lá­ra v roku 1502 a hod­nos­ťou maj­stra v roku 1505.

 

Otac chcel mať z Mar­ti­na práv­ni­ka, ale neča­ka­ne doš­lo k zme­ne toh­to záme­ru. Dňa 2. júla 1505 na ces­te späť z Mans­fel­du do Erfur­tu sa Lut­her dostal do búr­ky, z kto­rej bol tak vystra­še­ný, že volal o pomoc: „Svä­tá Anna pomôž mi, sta­nem sa mní­chom“. Dňa 17. júla 1505 napriek otco­vým pro­tes­tom, odho­vá­ra­niu pria­te­ľov a vlast­nej ľútos­ti nad unáh­le­ným sľu­bom vstú­pil do erfurt­ské­ho kláš­to­ra, reho­le augus­tián­skych mní­chov. V roku 1507 bol vysvä­te­ný za kato­líc­ke­ho kňaza.

 

Po vysvä­te­ní za kňa­za bol pred­sta­ve­ným kláš­to­ra urče­ný na štú­dium teoló­gie. Hor­li­vo štu­do­val Bib­liu. Navo­nok bol úspeš­ný, čo sa pre­ja­vi­lo tým, že v prie­be­hu 7 rokov dosia­hol posta­ve­nie uni­ver­zit­né­ho uči­te­ľa. Hod­nosť dokto­ra dosia­hol 19. októb­ra 1512 a v roku 1513 sa stal pro­fe­so­rom bib­lic­kej teoló­gie na mla­dej uni­ver­zi­te vo Wit­ten­ber­gu (Nemec­ko).

 

Lut­her však vstú­pil do kláš­to­ra pre­dov­šet­kým pre­toB), aby spa­sil svo­ju dušu, a nie aby štu­do­val teoló­giu. Von­kaj­ší úspech mu nepri­ná­šal pokoj a ove­ľa viac ako pred­tým ho trá­pi­li dep­re­sie a strach z Božie­ho súdu. Nachá­dzal sa v pro­stre­dí, v kto­rom sa veri­lo, že člo­vek sa musí sám pri­či­niť o svo­je spa­se­nie. Lut­her sa sna­žil dosiah­nuť pokoj svo­jej duše tým, že sa pos­til, bičo­val a prak­ti­zo­val všet­ky mož­né spô­so­by sebat­rýz­ne­nia, kto­ré sa v tej dobe pova­žo­va­li za „čine­nie poká­nia“. Všet­ko však bez­vý­sled­ne. Napriek inten­zív­ne­mu „čine­niu poká­nia“ žil v neus­tá­lom dušev­nom trá­pe­ní a stra­chu o svo­ju dušu, hoci iný­mi bol pova­žo­va­ný za zbož­né­ho svät­ca. Boh bol pre neho stá­le len prí­sny sud­ca, kto­ré­ho lás­ku a milosť si tre­ba zaslú­žiť dob­rý­mi skutkami.

 

V takom­to dušev­nom roz­po­lo­že­ní pod­ni­kol v roku 1511 ces­tu do Ríma vo veciach svoj­ho rádu, kde, ako dúfal, by mohol dosiah­nuť aj odpus­te­nie a oslo­bo­de­nie od svo­jich duchov­ných prob­lé­mov. Jeho nádej sa nena­pl­ni­la. Bol skla­ma­ný a šoko­va­ný povr­ch­nos­ťou a sve­tác­tvom, kto­ré našiel v samot­nom cen­tre kato­líc­ke­ho sveta.

 

Lut­he­rov duchov­ný porad­ca, gene­rál­ny vikár rádu, povzbu­dzo­val Lut­he­ra napriek jeho prob­lé­mom k hlb­šie­mu štú­diu Bib­lie a k dosia­hnu­tiu hod­nos­ti dokto­ra teoló­gie a vysvet­lil mu, že lás­ka k Bohu nie je cie­ľom poká­nia, ale jeho pred­po­kla­dom. Dôle­ži­tým momen­tom v Lut­he­ro­vom živo­te bolo poro­zu­me­nie, čo je bib­lic­ké poká­nie. Z gréc­kych tex­tov Pís­ma pocho­pil, že v poká­ní ide o zme­nu mys­le­nia, o zme­nu život­ných posto­jov, o zme­nu spô­so­bu živo­ta a nie o to, čo sa pod poká­ním chá­pa­lo v tom čase. Vte­dy sa pod latin­skou for­mul­kou „činiť poká­nie“ roz­ume­lo nie­čo fyzic­ky činiť, konať so sebou samým rôz­nym pred­pí­sa­ným spô­so­bom, ako napr. bičo­vať sa, trýz­niť sa a podobne.

 

V rokoch 1503–1516 na uni­ver­zi­te v pred­náš­kach vykla­dal Žal­my, lis­ty Rím­skym, Galat­ským a Židom. Inten­zív­ne štú­dium Pís­ma dovied­lo Lut­he­ra k sfor­mo­va­niu refor­mač­né­ho prin­cí­pu sola scrip­tu­ra. K dru­hé­mu prin­cí­pu sola fide dospel štú­di­om Lis­tu Rím­skym a hlav­ne ver­ša 1:17, kde sa píše: „Spra­vod­li­vý bude žiť z vie­ry.“ Jeho myš­lien­ky nado­bú­da­li jas­né obry­sy. Člo­vek dostá­va odpus­te­nie pro­stred­níc­tvom Božej milos­ti zdar­ma. Aká­koľ­vek reč o záslu­hách, že si mož­no spa­se­nie zaslú­žiť, sa pre Lut­he­ra sta­la rúha­ním a herézou.

 

Vie­ru chá­pal ako pev­nú dôve­ru srd­ca v Božie milo­sr­den­stvo pre záslu­hy Kris­ta, kto­rá sa pre­ja­vu­je dob­rý­mi skut­ka­mi – nie z donú­te­nia, pre­to­že by spa­se­nie závi­se­lo na tých­to skut­koch, ale z vďač­nos­ti v isto­te spa­se­nia. Jeho myš­lien­ky postup­ne nado­bú­da­li jas­né obry­sy: Člo­vek dostá­va odpus­te­nie z Božej milos­ti zdar­ma. Keď si člo­vek pri­vlast­ní Boží sľub, stá­va sa novým stvo­re­ním a začí­na žiť život posvä­te­nia. Vnú­tor­ne je ten­to nový život vlast­ným kres­ťan­stvom. Aká­koľ­vek reč o záslu­hách sa pre Lut­he­ra sta­la rúha­ním a herézou.

 

Jeho prvý vedo­mý pro­test začal v júli 1516, keď kázal o odpus­tkoch. Uče­nie na uni­ver­zi­te vo Wit­ten­ber­gu bolo teraz už zalo­že­né na Augus­tí­no­vi a Pís­me. Ostat­né uni­ver­zi­ty pokra­čo­va­li v uče­ní zalo­že­nom na Aris­to­te­lo­vej filo­zo­fii. Lut­her sa cítil povin­ný verej­ne odpo­ro­vať pre­dá­va­niu odpus­tkov. Stal sa zná­mym kaza­te­ľom. Jeho povesť sa šíri­la a do Wit­ten­ber­gu sa hrnu­li štu­den­ti z celé­ho Nemec­ka. Zakla­da­teľ uni­ver­zi­ty, knie­ža Frid­rich Múd­ry, bol hrdý na uni­ver­zi­tu aj na Luthera.

 

Čím hlb­šie sa Lut­her usi­lov­ným štú­di­om poná­ral do Pís­ma, tým jas­nej­šie videl prie­past­ný roz­diel medzi bib­lic­kým uče­ním a uče­ním kato­líc­kej cir­kvi a jej pra­xou. Jeho uče­nie bolo teraz už zalo­že­né len na Pís­me a nie na vyhlá­se­niach pápe­žov a kon­ci­lov – a to ho pri­vied­lo 31. októb­ra 1517 k uve­rej­ne­niu jeho 95 téz, v kto­rých zavr­ho­val pre­dá­va­nie odpus­tkov. Pre­hla­so­val, že jedi­ne Boh môže odpus­tiť náš hriech. Tézy sa rých­lo roz­ší­ri­li nie­len po celom Nemec­ku, ale dosta­li sa aj do zahra­ni­čia. Lut­her kázal, vyučo­val, pred­ná­šal, pub­li­ko­val. Dom­nie­val sa, že jeho tvr­de­nia zalo­že­né na Pís­me budú pri­ja­té celou cir­kvou. Jeho myš­lien­ky sa z Nemec­ka rých­lo roz­le­te­li do sve­ta a Lut­her sa tým stal medzi­ná­rod­ne zná­mou osobnosťou.

 

V rám­ci kato­líc­kej cir­kvi sa však Lut­her samoz­rej­me stal nepo­hodl­nou a nežia­du­cou oso­bou. Jeho uče­nie bolo vyhlá­se­né za kacír­ske. Vďa­ka svo­jim moc­ným ochran­com sa nemu­sel za svo­je uče­nie zod­po­ve­dať v Ríme, ale na sne­me, kto­rý bol zvo­la­ný v roku 1521 do Worm­su (Nemec­ko). Z radov vede­nia kato­líc­kej cir­kvi bolo poža­do­va­né Lut­he­ro­vo odsúdenie.

 

Lut­her dostal na tom­to sne­me prí­le­ži­tosť vystú­piť 17. a 18. aprí­la a odvo­lať svo­je uče­nie. Vyhlá­sil, že odvo­lá iba tie omy­ly, kto­ré mu doká­žu z Bib­lieC). Okrem iné­ho pove­dal tie­to zná­me slová:

 

Ak nebu­dem usved­če­ný z Pís­ma a zdra­vé­ho roz­umu – nepri­jí­mam auto­ri­tu pápe­žov a kon­ci­lov, lebo sa čas­to mýlia a si navzá­jom pro­ti­re­čia – moje sve­do­mie je zaja­té Božím slo­vom. Neod­vo­lám nič, lebo ísť pro­ti sve­do­miu nie je ani správ­ne, ani bez­peč­né. Tu sto­jím, inak nemô­žem. Boh mi pomá­haj. Amen.“ A)-a)

 

Dňa 26. mája 1521 bol vyda­ný Worm­ský edikt pro­ti Lut­he­ro­vi. Nad Lut­he­rom bola vyhlá­se­ná kliat­ba a bolo pri­ká­za­né spá­liť jeho kni­hy. Jeho ochran­co­via sa však o neho posta­ra­li a skrý­va­li ho. Lut­her asi rok (máj 1521 – marec 1522) žil v bez­pe­čí na hra­de Wart­burg pod menom Jun­ker Georg. Tu pre­lo­žil Nový zákon z gréč­ti­ny do nemči­ny a napí­sal nie­koľ­ko kníh. Do Wit­ten­ber­gu sa vrá­til 6. mar­ca 1522 aby upo­ko­jil nepo­ko­je, kto­ré tam vznik­li v dôsled­ku pôso­be­nia tzv. zwic­kaus­kých pro­ro­kov, kto­rí ohla­so­va­li sko­rý koniec sve­ta. Pri­tom sa pod ich vply­vom usku­toč­ňo­va­li unáh­le­né a neuvá­že­né zme­ny v cir­kvi. Lut­he­ro­vi sa poda­ri­lo situ­áciu upokojiť.

 

Lut­her sa stal neod­dis­ku­to­va­teľ­ným vod­com refor­má­cie a Wit­ten­berg jej cen­trom. Hoci jeho návrat bol plný nebez­pe­čens­tiev, hroz­by sa nikdy neu­sku­toč­ni­li. Nasle­du­jú­cich dvad­sať­päť rokov tu žil a pra­co­val. Ože­nil sa s Kata­rí­nou z Bory (1499-1552), býva­lou mníš­kou, s kto­rou vytvo­ri­li domác­nosť, kto­rá sa sta­la vzo­rom pre neskor­šie pro­tes­tant­ské fary.

 

Cir­kvám, kto­ré vznik­li pod Lut­he­ro­vým vede­ním, sa dosta­lo pome­no­va­nie lut­her­ské (aj lute­rán­ske) ale­bo evan­je­li­kál­ne cir­kvi augs­bur­gs­ké­ho vyzna­nia pod­ľa vyzna­nia, kto­ré bolo uro­be­né na sne­me v Augs­bur­gu v r. 1530. Ten­to snem zvo­lal cisár Karol V. s cie­ľom dať do poriad­ku situ­áciu v Nemec­ku. S neča­ka­ným pre­ja­vom pria­teľ­stva vyzval pro­tes­tan­tov, aby pred­lo­ži­li svo­je vyzna­nie. Lute­rá­ni na sne­me pred­lo­ži­li svo­je sťaž­nos­ti a svo­je vyzna­nie vie­ry, kto­ré zosta­vil Melancht­hon a pod­pí­sa­li pro­tes­tant­ské nemec­ké knie­ža­tá. Augs­bur­gs­ké vyzna­nie sa sta­lo sčas­ti pre svoj his­to­ric­ký význam a sčas­ti pre svo­ju vnú­tor­nú hod­no­tu najvp­lyv­nej­ším zo všet­kých lute­rán­skych vyzna­ní viery.

 

Lut­her­ská refor­má­cia, kto­rá nesie aj pome­no­va­nie nemec­ká refor­má­cia, pre­nik­la tak­mer do všet­kých kra­jín západ­nej a stred­nej Euró­py a našla tu svo­jich odda­ných prívr­žen­cov. Mno­hí z nich štu­do­va­li na uni­ver­zi­te vo Wit­ten­ber­gu a sta­li sa potom vo svo­jich kra­ji­nách prie­kop­ník­mi refor­má­cie.  V Uhor­sku sa nemec­ká refor­má­cia roz­ší­ri­la pre­dov­šet­kým v oblas­tiach, kde žilo nemec­ké a slo­ven­ské obyvateľstvo.

 

So svo­jím spo­lu­pra­cov­ní­kom Phi­li­pom Melanc­to­nom (zosta­vo­va­te­ľom Aus­bur­ské­ho vyzna­nia z roku 1530) položl Mar­tin Lut­her zákla­dy inšti­tu­cia­li­zo­va­nej novej evan­je­lic­kej cir­kvi. Vo zvyš­nom obdo­bí svoj­ho živo­ta sa veno­val pod­po­re novo­vzni­ka­jú­cej inšti­tú­cie, rie­še­niu cir­kev­no­po­li­tic­kých a prak­tic­kých teolo­gic­kých otá­zok a v nepo­sled­nom rade vydá­val celý rad ostrých pole­mic­kých spi­sov. Pred svo­jou smr­ťou trpel pre­pra­co­va­nos­ťou. Zomrel v Eis­le­be­ne 18. feb­ru­ára 1546.

 

 

Zdro­je a poznámky

A) a) Pavel Hanes Deji­ny kres­ťan­stva, vyda­lo Zdru­že­nie evan­je­li­kál­nych cir­kví v SR, Ban­ská Bys­tri­ca 2016, A4, 429 strán, ISBN 80-88945-01-1

b) Štěpán Šol­tés, Ději­ny křes­ťan­ské cír­kve, Kalich 1990, A5, 160 strán. ISBN 80-7017-204-5

c) Ján Hudec, Pút­ni­ci na úzkej ces­te, A-Alef Ostra­va 1999, A5, 275 strán. ISBN-80-85237-62-8

     Pre záu­jem­cov o hlb­šie štú­dium dejín cir­kvi odpo­rú­ča­me pre­dov­šet­kým zdroj a).

 

B) Pod­ľa zdro­ja A)-a) str. 220-221.

 

C) Máme na mys­li Pís­mo pozos­tá­va­jú­ce zo 66 kníh.

 

 

 

Pre­chod na člán­ky kate­gó­rie Náš Boh

Pre­chod na člán­ky s témou pro­tes­tant­ská reformácia

Pre­chod na prie­či­nok Rôz­ne témy

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

Umies­te­né: 2. sep­tem­bra 2025 

 

 

 

image_pdfimage_print