Osobnosť nemeckej protestantskej reformácie
Philip Melanchthon (*16. februára 1497 – †19. apríla 1560) bol nemecký luterský reformátor, spolupracovník Martina Luthera. Stál vedľa Luthera a Kalvína ako reformátor, teológ a tvorca protestantizmu.1)
Narodil sa ako Philip Schwartzerdt 16. februára 1497 v Bretten, kde jeho otec Georg Schwarzerdt (1459 – 1508) bol zbrojár Filipa Priameho, rýnskeho palatínskeho kurfistuA) . Bretten bol spálený v roku 1689 francúzskymi vojskami počas tzv. deväť ročnej vojny. Dnes v Bretene na mieste Melanchtonovho narodenia stojí Melanchtonhaus, múzeum. Bolo postavené v roku 1897 na počesť štyristého výročia jeho narodenia a je venované Melanchtonovi a protestantskej reformácii.
V roku 1507 bol poslaný do latinskej školy v Pforzenheime, kde sa zoznámil s latinskými a gréckymi básnikmi a gréckym filozofom Aristotelom. Bol ovplyvnený jeho strýkom Johannom Reuchlionoém, renesančným humanistom, ktorý navrhol, aby Philip nasledoval zvyk humanistov tej doby a zmenil svoje priezvisko z „Schwartzerdt“ (doslova „čierna zem“) na grécky ekvivalent „Melanchthon“.
Philip mal 11 rokov, keď v roku 1508 jeho starý otec (17. októbra) a otec (27. októbra) zomreli v priebehu jedenástich dní po seba. Po ich smrti sa o neho a jeho brata starala babička z matkinej strany.
Nasledujúci rok nastúpil na Univerzitu Heidelbergu (1509-1511), kde študoval filozofiu, rétoriku, astronómiu a astrológiu a stal sa známym ako učenec gréckeho myslenia. V roku 1511 zložil bakalársku skúšku na Univerzite v Heidelbergu a v roku 1514 na Univerzite v Tübingene (15012- 1514) získal titul M.A.
Po získaní magisterského titulu (M.A.) v Tübingene začal študovať teológiu. Tu nadobudol presvedčenie, že skutočné kresťanstvo je niečo iné ako scholastika („školská teológia“), vyučovaná na univerzite. V roku 1518, vo veku 21 rokov, bol pozvaný na Univerzitu vo Wittenbergu, kde vyučovať gréčtinu. V tomto roku vydal učebnicu gréckej gramatiky. V roku 1519 získal hodnosť B.D. a zakrátko začal spolupracovať s Martinom Lutherom na preklade Biblie. Stal sa uznávaným reformátorom. Počas Lutherovho exilu vo Wartburgu, bol Melanchton vodúcou osobnosťou reformácie vo Wittenbergu.
Dňa 25. novembra 1520 sa oženil s Katarínou Krappovou (1497 – 1557) dcérou Wittenbergského starostu. Mali štyri deti: Annu, Filipa, Georga a Magdalénu
V roku 1521 vydal dielo Loci communes alebo Loci communes rerum theologicum seu hypotyposes theologicae (la. Spoločné miesta v teológii alebo základné učebné témy). Bola to už práca luteránskeho teológa. Bolo to prvé systematické dielo reformácie. Ďalšie, upravené vydania vyšli tlačou ešte počas jeho života v rokoch 1535, 1543 a 1559. Martin Luther o tom diele povedal: „Vedľa Svätého písma neexistuje lepšia kniha“. Toto sa často uvádza ako dôvod, prečo Luther nikdy nenapísal vlastnú systematickú teológiu.
Keď Melanchthon bránil Luthera tvrdil, že Luther odmietol iba pápežské a cirkevné praktiky, ktoré boli v rozpore s Písmom. Melanchthonove diela a aktivity znamenali významnú rolu pre reformáciu. Melanchtón s oponentami diskutoval o „vedúcich myšlienkach“ Pavla v Liste Rímskym a využil túto platformu na predloženie novej náuky kresťanstva; takej, kde viera v Boha bola dôležitejšia ako dobré skutky. Jeho služba a diela prispeli k vzostupu luteránskej tradície a neskorší teológovia ako Martin Chemnitz, Mathias Hoffenreffer a Leonhard Hutter na neho nadviazali.
Augsburgské vyznanie
Vyznanie viery, ktoré je známe ako Auburgské vyznanie, bolo prezentované na sneme v Augsburgu v roku 1530 a je považované za významný dokument protestantskej nemeckej (luterskej/luteránske) reformácie. Je založené na Lutherových myšlienkach a článkoch, no bolo to dielo Melanchthona, hoci sa bežne považuje za jednotné vyhlásenie doktrín oboma reformátormi. Auburgské vyznanie je dôležitý článok vyznania viery luterských cirkví. Je súčasťou ich identifikácie. Napríklad ECAV je skratka názvu Evanjelická cirkev Ausburgského vyznanaia.
Melanchton reprezentoval Luthera na sneme v Augsburgu, pretože sa Luther na sneme nemohol zúčastniť pre kliatbu, ktorú na neho uvalil pápež. Napriek všetkému úsiliu a pokusom o kompromis však nedošlo k zmiereniu medzi katolíkmi a luteránmi.
Melanchtón zohral dôležitú úlohu v diskusiách o Pána večeri (Pamiatke), ktorá sa začala v roku 1531. Spory v rôznych otázkach, článkoch vierouky a diskusie o nich sa viedli celé roky. Kontroverzie okolo Pánovej večeri mu spôsobili zatrpknutosť v posledných rokoch jeho života.
Predtým, ako boli teologické nezhody vyriešené, Melanchton zomrel. Len niekoľko dní pred svojou smrťou napísal poznámku, v ktorej uviedol dôvody, prečo sa nebojí smrti. Na ľavej strane poznámky boli slová: „Budete vyslobodení z hriechov a od nepríjemných teológov“. Na pravej strane: „Pôjdete do svetla, uvidíte Boha, pozrite sa na jeho Syna. Naučte sa nádherné tajomstvá, ktoré ste v tomto živote neboli schopní pochopiť“. Bezprostrednou príčinou smrti bolo vážne prechladnutie, ktoré sa mu prihodilo na ceste do Lipska v marci 1560, po ktorom nasledovala horúčka, ktorá pohltila jeho fyzickú silu. Bol vyhlásený za mŕtveho 19. apríla 1560. Jeho telo bolo pochované vedľa Luthera v Schloskirche vo Wittenbergu.
Aj v posledných chvíľach sa Melanchton sa starostil o spustošený stav cirkvi. Neustále sa modlil a čítal Písma. Slová Jána 1:11-12 boli pre neho obzvlášť významné: „Prišiel do svojho vlastného, a jeho vlastní ho neprijali! Ale všetkým, ktorí ho prijali, dal právo a moc stať sa deťmi Božími, tým, ktorí veria v jeho meno“. Keď sa ho jeho zať, opýtal, či niečo chce, odpovedal: „Nič iné ako nebo“.
Stručne o Melanchtonovi
Melanchtonov nemalý význam pre reformáciu spočíval aj v tom, že systematizoval Lutherove myšlienky, bránil ich na verejnosti a urobil z nich základ náboženskej výchovy. O týchto dvoch osobnostiach by sa dalo povedať, že sa navzájom dopĺňali, čo prispievalo k úspechom reformácie. Luther sa o Melanchtonovi vyjadril, že na rozdiel od neho (Luthera), ktorý je výbušný a bojovný, je Melanchton jemný a pokojný. Zatiaľ čo Luther rozsýpal iskry reformácie medzi pospolitými ľuďmi, Melanchton mal sympatie vzdelaných ľudí a učencov. Lutherova sila viery a Melanchthonov pokoj, miernosť a láska k pokoju sa výrazne podieľali na úspechu protestantského reformačného hnutia.
Obaja si boli vedomí svojho spoločného postavenia a spoluprácu považovali za „božskú nevyhnutnosť“. Melanchton v roku 1520 napísal: „Radšej by som zomrel, než aby som bol oddelený od Luthera“, ktorého tiež prirovnal k Eliášovi a nazval ho „mužom plným Svätého Ducha“.
Ako reformátora, Melanchtonova práca bola charakterizovaná umiernenosťou, svedomitosťou, opatrnosťou a láskou k pokoju. Tieto jeho vlastnosti sa však niekedy považovali len za nedostatok rozhodnutia, konzistencie a odvahy. Jeho hlavnou prioritou však bolo blaho komunity a pokojný rozvoj cirkvi.
Ako učenec, Melanchthon stelesňoval duchovnú kultúru svojej doby. Jeho písanie bolo jednoduché a jasné. Jeho manuály, aj keď neboli vždy originálne, boli rýchlo uvedené do škôl a udržali si svoje miesto viac ako storočie. Podľa neho, poznanie malo slúžiť morálnej a náboženskej výchove – tak učiteľ Nemecka pripravoval cestu pre šírenie myšlienok reformácie. Mal výrazný a trvalý vplyv na vedecký život v Nemecku.
Ako teológa, spočívala jeho sila pri zhromažďovaní a systematizácii myšlienok iných, najmä Luthera, na účely výučby. Melanchtonove názory sa líšili od Lutherových iba v niektorých modifikáciách myšlienok.
Jeho koncepcia viery zodpovedala jeho názoru, že Cirkev je spoločenstvom tých, ktorí sa držia pravej viery a že jej viditeľná existencia závisí od zhody jej znovuzrodených členov v učení.
Jeho prínos k kresťanskej etike v pravom zmysle možno vidieť v Augsburgskom vyznaní a v učení o ospravedlnení, v ktorom nasledoval Luthera.
Nezakladal si na peniazoch a majetku. Jeho pohostinnosť bola často zneužívaná takým spôsobom, že jeho domáci služobník mal niekedy ťažkosti s riadením domácnosti. Jeho rodinný život bol šťastný. Nazval svoj domov „malou Božou cirkvou“. Vždy tam našiel pokoj a prejavoval nežnú starostlivosť o svoju manželku a deti.
Jeho rozsiahla korešpondencia je komentárom k jeho životu. Priznal svoje chyby dokonca aj pred protivníkmi a bol otvorený kritike. Veľký dôraz kládol na modlitbu, každodenné rozjímanie (meditáciu) nad Bibliou a účasť na verejnej službe.
Poznámky a zdroj
1) Pavel Hanes Dejiny kresťanstva, vydalo Združenie evanjelikálnych cirkví v SR, Banská Bystrica 2016, A4, 429 strán, ISBN 80-88945-01-1
A) a) palatínsky gróf, tiež gróf paláca, jednoducho palatín, bol pôvodne úradníkom prideleným ku kráľovskému alebo cisárskemu palácu alebo domácnosti a neskôr šľachtic s vyšším postavením ako bežný gróf. Tento úrad trval v Uhorsku do 19. storočia. V Uhorsku najvyšší kráľovský úradník, zástupca panovníka na súde a najvyšší veliteľ vojska pre určenú lokalitu. Nám je dobre známi palatín Juraj Turzo. Jeho sídlo v Bytči je zachované dodnes.
b) kurfist (z nem. „voliace knieža“: küren= voliť + Fürst = knieža) alebo knieža voliteľ či knieža volič bolo ríšske knieža s právom voliť kráľa rímskonemeckej ríše
Prechod na články kategórie Náš Boh
Prechod na články s témou protestantská reformácia
Prechod na priečinok Rôzne témy
Prechod na úvodnú stránku – Úvod
Prechod na Najnovšie články na stránke
Umiestené: 14. septembra 2025