Alfa i Omega

Ja som Alfa i Ome­ga – hovo­rí Pán Boh, kto­rý je, kto­rý bol a kto­rý prí­de, Všemohúci.

Zja­ve­nie 1:8

 

Ja som Alfa i Ome­ga, počia­tok i koniec, prvý i posledný!

Zja­ve­nie 22:13

 

Všim­li sme si, že keď Boží Duch pred­sta­vu­je v Pís­me Kris­ta v sta­ve, kto­rý zahr­nu­je jeho ľud­skú pri­ro­dze­nosť, vždy chrá­ni veľ­kosť jeho sláv­nej oso­by tak­tiež tým, že ho okam­ži­te pred­sta­vu­je v spo­je­ní s jeho bož­stvom? Lebo hoci sa stal člo­ve­kom, On je tým, čím aj vždy bol: „Boh požeh­na­ný nave­ky“ (Rím­skym 9:5).

 

V Matú­šo­vi v 1. kapi­to­le sa ohla­su­je, že Kris­tus sa mal naro­diť z Márie, a hneď sa ozna­mu­je, že jeho meno nazvú „Ema­nu­el, čo je pre­lo­že­né: S nami Boh“. Aj v evan­je­liu Jána skôr ako sa hovo­rí, že Slo­vo sa sta­lo telom, vyhla­su­je sa, že „Slo­vo bolo u Boha a to Slo­vo bol Boh“. V Lis­te Židom sa jeho člo­ve­čen­stvo uka­zu­je v kňaz­skom cha­rak­te­re, ale v kapi­to­le 1 sa o ňom hovo­rí: „Trón tvoj, ó Bože, je na veky vekov“. V Lis­te Kolo­sen­ským je pred­sta­ve­ný ako hla­va kaž­dé­ho knie­žat­stva a moc­nos­ti, ako člo­vek (Kolo­sen­ským 2:10) a hovo­rí sa aj to, že sa zaľú­bi­lo Otco­vi, aby v ňom pre­bý­vať všet­kej plnos­ti (1:19). Z tých­to prí­kla­dov, medzi mno­hý­mi iný­mi, roz­umie­me, že nech vidí­me Kris­ta ako člo­ve­ka v akom­koľ­vek vzťa­hu, je pod­stat­né, aby sme záro­veň mali na pamä­ti veľ­kosť jeho oso­by hod­nej kla­ňa­nia sa.

 

Pred­sta­ve­nie Kris­ta v prvej a posled­nej kapi­to­le kni­hy Zja­ve­nia je hod­né toho, aby sme si ho všim­li. V prvej kapi­to­le číta­me: „Ja som Alfa i Ome­ga – hovo­rí Pán Boh, kto­rý je, kto­rý bol a kto­rý prí­de, Vše­mo­hú­ci.“ A v posled­nej kapi­to­le ten, kto­rý vystu­pu­je ako „Ja, Ježiš“, pred­sta­vu­je sa ako „Alfa i Ome­ga, počia­tok i koniec, prvý i posled­ný“. Ten, kto­rý hovo­rí v posled­nej kapi­to­le „Ja, Ježiš“, je veľ­ký Jah­ve, Ja Som, Vše­mo­hú­ci, z prvej kapi­to­ly tej­to kni­hy. Aký to úvod ku kni­he, v kto­rej je pred­sta­ve­ný ako Syn člo­ve­ka, kto­rý krá­ča upro­stred zhromaždení!

 

Aby sme moh­li roz­jí­mať o slá­ve Pána ako toho, kto­rý je „Alfa i Ome­ga, počia­tok i koniec, prvý i posled­ný“, bude­me sa sna­žiť struč­ne rozo­brať toto šesť­ná­sob­né pred­sta­ve­nie jeho samé­ho s tým cie­ľom, aby sme tak­to zamest­na­ní jeho slá­va­mi moh­li byť pri­ťa­ho­va­ní k nemu.

 

 

Alfa i Omega

Je dob­re zná­me, že Alfa Ome­ga sú prvé a posled­né pís­me­ná abe­ce­dy, v kto­rej boli napí­sa­né pís­ma Nové­ho záko­na. Medzi tými­to dvo­mi pís­me­na­mi je obsia­hnu­tý záznam toho, čo Svä­tý Duch napí­sal ohľa­dom Kris­ta v kni­hách Nové­ho záko­na. A nie­len to, Kris­tus sám je „abe­ce­dou“, kto­rú Boh pou­žil, keď hovo­ril a ozná­mil svo­ju myseľ člo­ve­ku – On je „Slo­vo Božie“. Zja­ve­nie všet­ké­ho, čím je Boh, v mie­re, v kto­rej sa mu zaľú­bi­lo, aby sme ho pozna­li, bolo vyjad­re­né živo v Kris­tu. Boh hovo­ril v svo­jom Syno­vi, všet­ky jeho ozná­me­nia člo­ve­ku sú vo vzťa­hu k nemu. Kris­tus, Alfa i Ome­ga, je reč, pro­stred­níc­tvom kto­rej môže byť roz­lúš­te­né všet­ko, čo chce Boh pove­dať člo­ve­ku. Kľú­čom ku všet­ké­mu pozna­niu Boha je Kris­tus. Mimo neho Boh nemá čo pove­dať člo­ve­ku a slo­vá, kto­ré On hovo­ril, boli slo­vá Božie, lebo Otec mu dal prí­kaz, čo má pove­dať a čo hovoriť.

 

My sa učí­me, čím je Boh v Kris­tu. V ňom spoz­ná­va­me Božiu lás­ku; v ňom spoz­ná­va­me Božiu milosť; v ňom spoz­ná­va­me Božie milo­sr­den­stvo; v ňom spoz­ná­va­me jeho spra­vod­li­vosť a moc. Kris­tus je Božia reč k člo­ve­ku. Boh hovo­ril v stvo­re­ní, on hovo­ril v minu­los­ti pro­stred­níc­tvom pro­ro­kov, ale v tých­to posled­ných dňoch hovo­ril k nám v svo­jom Syno­vi; Syn je Božie posled­né slo­vo člo­ve­ku, On je Ome­ga, ako aj Alfa, lebo po Kris­to­vi Boh nemá nič pod­stat­né čo pove­dať človeku.

 

Počia­tok i koniec

Pri stvo­re­ní nebies a zeme boli všet­ky veci utvo­re­né pro­stred­níc­tvom Syna. On bol pôvod­ca a doko­ná­va­teľ toh­to stvo­re­nia, lebo všet­ky veci povs­ta­li jeho slo­vom a jeho mocou. On pove­dal a sta­lo sa, On pri­ká­zal a posta­vi­lo sa. V novom stvo­re­ní Kris­tus je počia­tok, ako aj pôvod­ca, lebo On je veľ­ký morál­ny zdroj, z kto­ré­ho pochá­dza všet­ko, čo je a čo má byť od Boha v spo­je­ní s člo­ve­kom. On je zdroj, z kto­ré­ho pochá­dza nové stvo­re­nie, kto­ré Boh pri­vá­dza v bytie na svo­ju záľu­bu; kaž­dá morál­na črta v novom stvo­re­ní je z neho a všet­ko pochá­dza z neho, pre­to všet­ko sa podie­ľa na jeho cha­rak­te­re v kaž­dej svo­jej čas­ti – On je zdroj, počia­tok toho všetkého.

 

Sfé­ra čin­nos­ti Božie­ho nové­ho stvo­re­nia v prí­tom­nej dobe sú naše srd­cia a mys­le. A v mie­re, v akej čer­pá­me od neho, sú naše nák­lon­nos­ti a myš­lien­ky pri­vá­dza­né do súla­du s jeho nák­lon­nos­ťa­mi a myš­lien­ka­mi – sú to jeho nák­lon­nos­ti a myš­lien­ky vytvo­re­né v nás pro­stred­níc­tvom Ducha; my žije­me pro­stred­níc­tvom jeho lás­ky a v jeho lás­ke a máme myseľ Kristovu.

 

Máme účasť na jeho lás­ke, sme oži­ve­ní v svo­jich nák­lon­nos­tiach a milu­je­me Boha a milu­je­me svo­jich bra­tov; a keď sme pri­ja­li jeho myseľ, potom myseľ, kto­rá bola v ňom, je v nás a nesie­me jeho cha­rak­ter v mie­re, v kto­rej jeho lás­ka a myseľ boli vyfor­mo­va­né v nás. Čokoľ­vek bolo spô­so­be­né v nás pro­stred­níc­tvom Ducha, pri­cho­dí od Kris­ta – On je zdroj toho všet­ké­ho. Krá­sy, kto­ré sú vyjad­re­né v svä­tých, sú nie­len podob­né krá­sam, kto­ré sú vlast­né jemu, ony sú jeho krá­sy odo­vzda­né nám, kto­ré sme pri­ja­li od neho samého.

 

Všet­ko, čím bude­me pod­ľa Božie­ho záme­ru nave­ky, je prí­tom­né vo všet­kej svo­jej plnos­ti v Kris­tu teraz a naše požeh­na­nie a budo­va­nie pokra­ču­je, keď zís­ka­va­me lás­ku, milosť a kaž­dú morál­nu črtu od neho samé­ho. Keď Kris­tus pri­jal zno­va život vo vzkrie­se­ní, všet­ko, čím mal byť člo­vek pod­ľa Božie­ho záme­ru na jeho záľu­bu, bolo zria­de­né a pred­sta­ve­né v ňom. On je zdroj a plnosť nové­ho ves­mí­ru a všet­ko, čo bude tvo­riť a napĺňať ten­to ves­mír, vychá­dza od neho a je sústre­de­né v ňom samom. Ako všet­ko svet­lo a zdroj tep­la sú sústre­de­né v sln­ku a vychá­dza­jú zo sln­ka, tak všet­ko duchov­né svet­lo a milosť pochá­dza­jú od Krista.

 

Kris­tus je tiež koniec, ako aj počia­tok, a v dôsled­ku toho On bude napl­ne­ním všet­kých Božích záme­rov a ciest, lebo v novom stvo­re­ní nebu­de nič, len to, čo je morál­ne od neho samé­ho. On bude pod­sta­ta a súhrn, ako aj zdroj, z kto­ré­ho ono pochá­dza; oce­án, ako aj rie­ka, kto­rá ho napĺňa. Žat­va, kto­rá napl­ní ves­mír ovo­cím, bude pochá­dzať z požeh­na­né­ho „pše­nič­né­ho zrna“, kto­ré pad­lo do zeme a zomre­lo. Nič, čo je z člo­ve­ka pod­ľa tela, nemô­že byť pri­da­né k tomu, čo je z Kris­ta, a pre­to nič, len to, čo je z neho samé­ho, môže mať mies­to vo ves­mí­re, kto­rý On napl­ní. Nič, čo je zo sve­ta ale­bo Sata­na, tam nemô­že nájsť mies­to – všet­ko bude výluč­ne z Kris­ta, kto­rý je počia­tok i koniec.

 

 

Prvý i posledný

Ako Stvo­ri­teľ je Kris­tus prvý, lebo On bol pre­do všet­kým, čo bolo stvo­re­né – toto je zrej­mé vo všet­kom, čo povs­ta­lo pro­stred­níc­tvom neho. Nič nemoh­lo byť zná­me o Bohu, pokým sa neza­ľú­bi­lo Slo­vu uro­biť Boha zná­mym. On to uro­bil čias­toč­ne v stvo­re­ní a neskor­šie pln­šie vo vykú­pe­ní ako člo­vek. On je múd­rosť, kto­rú Jah­ve vlast­nil na počiat­ku svo­jej ces­ty, pred svo­ji­mi skut­ka­mi zadáv­na. On bol pri ňom jeho die­lo­ve­dú­cim a deň po deň bol jeho potešením.

 

Teda člo­vek Ježiš Kris­tus bol v mys­li a pred­sav­za­tí Božom pred tým, ako bol stvo­re­ný Adam ale­bo boli utvo­re­né nebe­sia a zem, a všet­ky veci boli stvo­re­né pre neho, ako aj pro­stred­níc­tvom neho. A dokon­ca vte­dy sa zaľú­bi­lo Bohu vyvo­liť si nás vo vzťa­hu k nemu samé­mu pred zalo­že­ním sve­ta, aby sme boli svä­tí a bez­ú­hon­ní pred ním v lás­ke – rodi­na synov podob­ná obra­zu jeho Syna.

 

Kris­tus je aj prvý, lebo v ňom vznik­la kaž­dá doko­na­lá morál­na črta v člo­ve­ko­vi. Dru­hý člo­vek z neba je morál­ne prvý, posled­ný Adam sa stal prvým a prvý Adam a všet­ci z neho sa sta­li poslednými.

 

On je aj prvý vo vzkrie­se­ní – On je prvo­ro­de­ný z mŕt­vych, aby mal vo všet­kom prven­stvo. On je prvý z nové­ho poriad­ku člo­ve­ka, kto­rý bol v pred­sav­za­tí Božom od več­nos­ti; prvý a vzor ľud­ské­ho rodu, kto­rý bude obklo­po­vať Otca a jeho samé­ho na veky vekov.

 

Kris­tus je aj prvý v tom zmys­le, že je Naj­vyš­ší, lebo je zrej­mé, že ak On, Syn, sa stal člo­ve­kom, potom musí mať nevy­hnut­ne prvé mies­to, lebo On je väč­ší ako kaž­dý iný člo­vek – On je pro­mi­nent­ný vo všet­kom a všade.

 

On je aj posled­ný, lebo On nemá nija­ké­ho násled­ní­ka. Adam zomrel a ako hla­va bol nahra­de­ný Kris­tom, hla­vou kaž­dé­ho muža. Kris­tus, posled­ný Adam, je oži­vu­jú­ci duch, a pre­to nemô­že byť nikdy nahra­de­ný. On nastú­pil na mies­to pro­ro­kov, kňa­zov a krá­ľov. On nahra­dil všet­ko, čo je z prvé­ho a pad­lé­ho poriad­ku člo­ve­ka, a všet­ky veci budú zhr­nu­té pod jed­nu hla­vu v ňom. Potom nebe­sá a zem a všet­ko, čo je v nich, budú napl­ne­né jeho slá­vou a bude zjav­né, že

 

On je posled­ný, ako aj prvý; pod­sta­ta, ako aj zdroj; plnosť, ako aj ten, kto­rý napĺňa.

 

Lebo On je Alfa i Ome­ga, počia­tok i koniec, prvý i posledný.

 

E. Wil­liams

 

 

Umies­te­né: 7. júla 2025

 

 

 

 

 

image_pdfimage_print