Deň Pánov

 

 

Pred­slov

 

dni Páno­vom píše apoš­tol Pavel do Korin­tu: „…vydať také­ho sata­no­vi na záhu­bu tela, aby bol duch spa­se­ný v deň Pána Ježi­ša“ (1. Korint­ským 5:5). Pôvod toh­to výra­zu je v sta­ro­zá­kon­nom pro­roc­tve pro­ro­ka Ámo­sa (Beda tým, kto­rí si žia­da­jú deň Hos­po­di­nov! Načo vám je deň Hos­po­di­nov? Lebo je tmou a nie svet­lom – Ámos 5:18).

 

 

Úvod

 

Deň Pánov je novo­zá­kon­né pome­no­va­nie sta­ro­zá­kon­né­ho výra­zu „deň Hos­po­di­nov“. Pres­nej­šie: Novo­zá­kon­ný deň Pánov je doba, o kto­rej sa v sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tvách o dni Hos­po­di­no­vom pro­ro­ku­je ako o uda­los­tiach posled­ných časov, o posled­nej dobe, o dobe sko­na­nia  toh­to sve­ta (Matúš 24:3).  

 

V novo­zá­kon­ných pís­mach je deň Pánov escha­to­lo­gic­ký deň (doba), kto­rý pod­ľa Zja­ve­nia 3:10 je hodi­nou poku­še­nia (skúš­ky vie­ry), kto­rá prí­de na všet­kých oby­va­te­ľov zeme. Počas tej­to doby Boh vyle­je na túto zem aj svoj hnev ako sedem čiaš Božie­ho hne­vu (Zja­ve­nie 16. kapi­to­la). Deň Pánov bude obdo­bie poku­še­nia, kata­strof a tres­ta­nia bez­bož­ných oby­va­te­ľov zeme s cie­ľom pri­viesť ich k poká­niu. Ľudia však nebu­dú činiť poká­nie zo svo­jich hrie­chov, ale sa budú rúhať Bohu. Bude to deň tres­tov a súdov a vylie­va­nia Barán­kov­ho a Božie­ho hne­vu, ale súčas­ne je to aj deň vyslo­bo­de­nia, záchra­ny Božie­ho ľudu. Zdô­raz­ňu­je­me: Pre Boží ľud, pre spa­se­ných, je deň Pánov aj dobou, počas kto­rej bude z nej vyslo­bo­de­ný a zachránený.

 

 

Dva sku­pi­ny pro­roc­tiev o dni Pánovom

 

V sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tvách o dni Hos­po­di­no­vom nachá­dza­me dve sku­pi­ny pro­roc­tiev:

 

Jed­na sku­pi­na sa týka aktu­ál­nych uda­los­ti tej doby. Tie­to pro­roc­tvá sa už napl­ni­li v sta­ro­zá­kon­nej dobe.

 

Dru­há sku­pi­na sa týka posled­ných čias, posled­nej doby. Táto časť  sta­ro­zá­kon­ných pro­roc­tiev sa napl­ní počas dru­hej polo­vi­ce posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“,  v dobe Jako­bov­ho ale­bo veľ­ké­ho súže­nia (Jere­miáš 30:7; Daniel 12:1; Matúš 24:21; Zja­ve­nie 6. až 19. kapitola).

 

Sta­ro­zá­kon­né pro­roc­tvá dru­hej sku­pi­ny sú rozp­ra­co­va­né a vysvet­le­né v novo­zá­kon­ných pís­mach a napl­nia sa v novo­zá­kon­nom obdo­bí pome­no­va­nom ako deň Pánov. Pod­ľa 6. kapi­to­ly Zja­ve­nia Jána ten­to deň začí­na roz­la­mo­va­ním sied­mych peča­tí (čo je počia­tok hne­vu Barán­ka) a kon­čí zja­ve­ním sa Pána Ježi­ša Kris­ta – zostú­pe­ním Pána z neba na zem (epi­fá­ni­ou) – a  s tým súvi­sia­cich uda­los­tí (Zja­ve­nie Jána 19. kapitola).

 

Novo­zá­kon­né pro­roc­tvá o dni Páno­vom – v zho­de so sta­ro­zá­kon­ný­mi pro­roc­tva­mi o dni Hos­po­di­no­vom –, majú nespo­chyb­ni­teľ­ne tiež dva tie isté aspek­ty. Tie­to pro­roc­tvá rov­na­ko ohla­su­jú dvo­ja­ké význa­mo­vo roz­diel­ne uda­los­ti. Sú nimi: 

 

Uda­los­ti prvé­ho aspek­tu (význa­mu)

Súdy a tres­ty (Barán­kov hnev) ako poku­še­nie a skúš­ka vie­ry oby­va­te­ľov zeme, či pre­osie­va­nie cir­kev­ných spo­lo­čens­tiev, s cie­ľom pri­ve­de­nia bez­bož­ných a nespa­se­ných k poká­niu. Je to obdo­bie roz­la­mo­va­nia sied­mych peča­tí a trú­be­nia sied­mych trúb. Po oka­mi­hu vychvá­te­nia zo zeme živých pat­ria­cich Páno­vi, ku kto­ré­mu dôj­de pri hla­se sied­mej trú­by sied­me­ho anje­la (1. Korint­ským 15:51-52; Zja­ve­nie 11:15) – táto uda­losť je pome­no­va­ná ako deň Kris­tov (parú­zia) –, nasta­ne na zem vylia­tie sied­mych čiaš Božie­ho hne­vu (Zja­ve­nie 16. kapi­to­la). Počas vylie­va­nia čiaš Božie­ho hne­vu Cir­kev nebu­de na zemi. Bude zo zeme vza­tá a bude s Pánom nie­kde v nebe­siach. Pán Ježiš zachrá­ni svo­ju Cir­kev pred Božím hne­vom tak, ako je to v Pís­me zasľú­be­né (1. Tesa­lo­nic­kým 1:10, 5:9 a inde). Zachrá­ni ju tak, že ju vez­me zo zeme k sebe do nebies (1.Tesalonickým 4:13-17).

 

Po vylia­tí sied­mej čaše dôj­de k zostú­pe­niu Pána z nebies na zem (spo­lu so svo­jou Neves­tou, Cir­kvou), dôj­de k bit­ke pri Har­ma­ge­do­ne a uda­los­tiam s tým súvi­sia­cich. V bit­ke pri Har­ma­ge­do­ne Pán Ježiš pora­zí Anti­kris­ta a jeho voj­sko. Tým skon­čia deji­ny sve­ta. Zanik­nú všet­ky krá­ľov­stvá sve­ta a viac už žiad­ne­ho svet­ské­ho (zem­ské­ho) krá­ľov­stva nebude.

 

Uda­los­ti dru­hé­ho aspek­tu (význa­mu)

Záchra­na Božie­ho ľudu: Cir­kviostat­ku Izra­e­la. Boží ľud bude zachrá­ne­ný na dvakrát.

      1) V uda­los­ti zo zeme vychvá­te­nia živých pat­ria­cich Páno­vi – prí­cho­dom Pána pre svo­ju Cir­kev (parú­zi­ou). K tomu­to dôj­de počas už pre­bie­ha­jú­ce­ho Jako­bov­ho či veľ­ké­ho súže­nia, a to kon­krét­ne v okam­ži­ku, keď  bude znieť hlas sied­mej trú­by sied­me­ho anje­la (Zja­ve­nie 11. kapitola).

     2) V uda­los­ti spa­se­nia ostat­ku Izra­e­la. K tomu­to dôj­de po skon­če­ní posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“, počas epifánie.

 

 

Uda­los­ti dňa Pánovho

 

Deň Pánov nie je jed­no­rá­zo­vá uda­losť, nie je to zále­ži­tosť oka­mi­hu, zlom­ku sekun­dy. Deň Pánov, na roz­diel odo dňa Kris­tov­ho, je zále­ži­tosť dlh­šie­ho obdo­bia, a ak píše­me aj vyš­šie, má začia­tok aj koniec. Pod­ľa 6. kapi­to­ly kni­hy Zja­ve­nia začí­na roz­la­mo­va­ním sied­mych peča­tí a pod­ľa ver­šov Matúš 24:29-31 a Zja­ve­nia Jána 19. kapi­to­ly, skon­čí zja­ve­ním sa Pána (epi­fá­ni­ou) a zhro­maž­de­ním „ostat­ku Izra­e­la“ do Jeru­za­le­ma. Deň Pánov pozos­tá­va z troch etáp.

 

Prvá eta­pa je obdo­bie, počas kto­rej Pán Ježiš, Bará­nok, je v nebe­siach na tró­ne (Zja­ve­nie 5:6 a 6:1). Táto eta­pa je obdo­bím hne­vu Barán­ka, kto­rý sa pre­ja­vu­je na zemi rôz­ny­mi kata­stro­fa­mi. Začí­na roz­la­mo­va­ním sied­mych peča­tí a kon­čí trú­be­ním šies­te­ho anje­la (Zja­ve­nie 9. a 10. kapi­to­la). Cir­kev a vyvo­le­ný osta­tok Izra­e­la nebu­de pod­lie­hať hne­vu Barán­ka – hnev Barán­ka nebu­de na nich dopadať.

       Počas tej­to eta­py nasta­nú nasle­dov­né uda­los­ti: v nebe­siach zasad­ne súd nad Anti­kris­tom a bude mu odňa­té pan­stvo, kto­ré od polo­vi­ce posled­né­ho Danie­lov­ho „týžd­ňa“ (Daniel 7:26, 9:27; Zja­ve­nie 13:5, 7)  mal nad zemou a  Božím ľudom a bude odo­vzda­né ľudu svä­tých Naj­vyš­ších (Daniel 7:27; Zja­ve­nie 5:10); Pán Ježiš (Syn člo­ve­ka) pre­vez­me pan­stvo i slá­va i krá­ľov­stvo na nebi a na zemi, čím sa zre­a­li­zu­je roz­hod­nu­tie  – roz­hod­nu­tie nado­bud­ne plat­nosť –, kto­ré mu už prv bolo dané súd­nym roz­hod­nu­tím (Daniel 7:13-14; Matúš  28:18; Zja­ve­nie 11:15, 19:6).

 

Dru­há eta­pa začí­na trú­be­ním sied­me­ho anje­la. Počas hla­su sied­mej trú­by Pán Ježiš opus­tí trón v nebe­siach a zostú­pi do povet­ria (nie však na povrch zeme) a tu sa stret­ne so svo­jou Cir­kvou, so svo­jou Neves­tou (deň Kris­tov, parú­zia). Pán Ježiš trón v nebe­siach opus­tí až potom, ako pre­vez­me všet­ku vlá­du a moc na nebi a na zemi (Zja­ve­nie 11:15, 17). Nasle­du­je súd pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou a svad­ba Barán­ko­va. Obe uda­los­ti sa odo­hra­jú nie­kde v nebe­siach, urči­te nie na zemi.  V tej­to eta­pe na zemi dochá­dza k vylie­va­niu sied­mych čiaš Božie­ho hne­vu. Cir­kev bude uchrá­ne­ná od Božie­ho hne­vu, v tej­to dobe bude v nebe­siach so svo­jím Pánom.

 

Tre­tia eta­pa začí­na prí­cho­dom Pána Ježi­ša a všet­kých jeho svä­tých z nebies dolu na zem (epi­fá­nia). Zostú­pia na Oli­vo­vý vrch a prí­du do Jeru­za­le­ma jaz­diac na bie­lych koňoch. Nasle­du­je bit­ka pri Har­ma­ge­do­ne a uda­los­ti s ňou súvi­sia­ce. Tou­to bit­kou raz a navž­dy zanik­nú všet­ky zem­ské krá­ľov­stva (Zja­ve­nie 19:19-21). Po tom­to dôj­de k zhro­maž­de­niu spa­se­né­ho ostat­ku Izra­e­la zo všet­kých kútov zeme do Jeru­za­le­ma (Matúš 24:29-31).

 

Po tých­to troch eta­pách nastu­pu­je usta­no­ve­nie tisíc­roč­né­ho krá­ľov­stva Kris­ta na zemi. Po jeho skon­če­ní dôj­de k dru­hé­mu vzkrie­se­niu, k súdu pred veľ­kým bie­lym tró­nom, k stvo­re­niu nové­ho neba a novej zeme, zostú­pe­nie nové­ho Jeru­za­le­ma z nebies na zemveč­né pre­bý­va­nie Božie­ho ľudu v Božej prítomnosti.

 

 

Umiest­ne­né: 8. novem­bra 2025

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

 

image_pdfimage_print