Predslov
O dni Pánovom píše apoštol Pavel do Korintu: „…vydať takého satanovi na záhubu tela, aby bol duch spasený v deň Pána Ježiša“ (1. Korintským 5:5). Pôvod tohto výrazu je v starozákonnom proroctve proroka Ámosa (Beda tým, ktorí si žiadajú deň Hospodinov! Načo vám je deň Hospodinov? Lebo je tmou a nie svetlom – Ámos 5:18).
Úvod
Deň Pánov je novozákonné pomenovanie starozákonného výrazu „deň Hospodinov“. Presnejšie: Novozákonný deň Pánov je doba, o ktorej sa v starozákonných proroctvách o dni Hospodinovom prorokuje ako o udalostiach posledných časov, o poslednej dobe, o dobe skonania tohto sveta (Matúš 24:3).
V novozákonných písmach je deň Pánov eschatologický deň (doba), ktorý podľa Zjavenia 3:10 je hodinou pokušenia (skúšky viery), ktorá príde na všetkých obyvateľov zeme. Počas tejto doby Boh vyleje na túto zem aj svoj hnev ako sedem čiaš Božieho hnevu (Zjavenie 16. kapitola). Deň Pánov bude obdobie pokušenia, katastrof a trestania bezbožných obyvateľov zeme s cieľom priviesť ich k pokániu. Ľudia však nebudú činiť pokánie zo svojich hriechov, ale sa budú rúhať Bohu. Bude to deň trestov a súdov a vylievania Baránkovho a Božieho hnevu, ale súčasne je to aj deň vyslobodenia, záchrany Božieho ľudu. Zdôrazňujeme: Pre Boží ľud, pre spasených, je deň Pánov aj dobou, počas ktorej bude z nej vyslobodený a zachránený.
Dva skupiny proroctiev o dni Pánovom
V starozákonných proroctvách o dni Hospodinovom nachádzame dve skupiny proroctiev:
Jedna skupina sa týka aktuálnych udalosti tej doby. Tieto proroctvá sa už naplnili v starozákonnej dobe.
Druhá skupina sa týka posledných čias, poslednej doby. Táto časť starozákonných proroctiev sa naplní počas druhej polovice posledného Danielovho „týždňa“, v dobe Jakobovho alebo veľkého súženia (Jeremiáš 30:7; Daniel 12:1; Matúš 24:21; Zjavenie 6. až 19. kapitola).
Starozákonné proroctvá druhej skupiny sú rozpracované a vysvetlené v novozákonných písmach a naplnia sa v novozákonnom období pomenovanom ako deň Pánov. Podľa 6. kapitoly Zjavenia Jána tento deň začína rozlamovaním siedmych pečatí (čo je počiatok hnevu Baránka) a končí zjavením sa Pána Ježiša Krista – zostúpením Pána z neba na zem (epifániou) – a s tým súvisiacich udalostí (Zjavenie Jána 19. kapitola).
Novozákonné proroctvá o dni Pánovom – v zhode so starozákonnými proroctvami o dni Hospodinovom –, majú nespochybniteľne tiež dva tie isté aspekty. Tieto proroctvá rovnako ohlasujú dvojaké významovo rozdielne udalosti. Sú nimi:
Udalosti prvého aspektu (významu)
Súdy a tresty (Baránkov hnev) ako pokušenie a skúška viery obyvateľov zeme, či preosievanie cirkevných spoločenstiev, s cieľom privedenia bezbožných a nespasených k pokániu. Je to obdobie rozlamovania siedmych pečatí a trúbenia siedmych trúb. Po okamihu vychvátenia zo zeme živých patriacich Pánovi, ku ktorému dôjde pri hlase siedmej trúby siedmeho anjela (1. Korintským 15:51-52; Zjavenie 11:15) – táto udalosť je pomenovaná ako deň Kristov (parúzia) –, nastane na zem vyliatie siedmych čiaš Božieho hnevu (Zjavenie 16. kapitola). Počas vylievania čiaš Božieho hnevu Cirkev nebude na zemi. Bude zo zeme vzatá a bude s Pánom niekde v nebesiach. Pán Ježiš zachráni svoju Cirkev pred Božím hnevom tak, ako je to v Písme zasľúbené (1. Tesalonickým 1:10, 5:9 a inde). Zachráni ju tak, že ju vezme zo zeme k sebe do nebies (1.Tesalonickým 4:13-17).
Po vyliatí siedmej čaše dôjde k zostúpeniu Pána z nebies na zem (spolu so svojou Nevestou, Cirkvou), dôjde k bitke pri Harmagedone a udalostiam s tým súvisiacich. V bitke pri Harmagedone Pán Ježiš porazí Antikrista a jeho vojsko. Tým skončia dejiny sveta. Zaniknú všetky kráľovstvá sveta a viac už žiadneho svetského (zemského) kráľovstva nebude.
Udalosti druhého aspektu (významu)
Záchrana Božieho ľudu: Cirkvi a ostatku Izraela. Boží ľud bude zachránený na dvakrát.
1) V udalosti zo zeme vychvátenia živých patriacich Pánovi – príchodom Pána pre svoju Cirkev (parúziou). K tomuto dôjde počas už prebiehajúceho Jakobovho či veľkého súženia, a to konkrétne v okamžiku, keď bude znieť hlas siedmej trúby siedmeho anjela (Zjavenie 11. kapitola).
2) V udalosti spasenia ostatku Izraela. K tomuto dôjde po skončení posledného Danielovho „týždňa“, počas epifánie.
Udalosti dňa Pánovho
Deň Pánov nie je jednorázová udalosť, nie je to záležitosť okamihu, zlomku sekundy. Deň Pánov, na rozdiel odo dňa Kristovho, je záležitosť dlhšieho obdobia, a ak píšeme aj vyššie, má začiatok aj koniec. Podľa 6. kapitoly knihy Zjavenia začína rozlamovaním siedmych pečatí a podľa veršov Matúš 24:29-31 a Zjavenia Jána 19. kapitoly, skončí zjavením sa Pána (epifániou) a zhromaždením „ostatku Izraela“ do Jeruzalema. Deň Pánov pozostáva z troch etáp.
Prvá etapa je obdobie, počas ktorej Pán Ježiš, Baránok, je v nebesiach na tróne (Zjavenie 5:6 a 6:1). Táto etapa je obdobím hnevu Baránka, ktorý sa prejavuje na zemi rôznymi katastrofami. Začína rozlamovaním siedmych pečatí a končí trúbením šiesteho anjela (Zjavenie 9. a 10. kapitola). Cirkev a vyvolený ostatok Izraela nebude podliehať hnevu Baránka – hnev Baránka nebude na nich dopadať.
Počas tejto etapy nastanú nasledovné udalosti: v nebesiach zasadne súd nad Antikristom a bude mu odňaté panstvo, ktoré od polovice posledného Danielovho „týždňa“ (Daniel 7:26, 9:27; Zjavenie 13:5, 7) mal nad zemou a Božím ľudom a bude odovzdané ľudu svätých Najvyšších (Daniel 7:27; Zjavenie 5:10); Pán Ježiš (Syn človeka) prevezme panstvo i sláva i kráľovstvo na nebi a na zemi, čím sa zrealizuje rozhodnutie – rozhodnutie nadobudne platnosť –, ktoré mu už prv bolo dané súdnym rozhodnutím (Daniel 7:13-14; Matúš 28:18; Zjavenie 11:15, 19:6).
Druhá etapa začína trúbením siedmeho anjela. Počas hlasu siedmej trúby Pán Ježiš opustí trón v nebesiach a zostúpi do povetria (nie však na povrch zeme) a tu sa stretne so svojou Cirkvou, so svojou Nevestou (deň Kristov, parúzia). Pán Ježiš trón v nebesiach opustí až potom, ako prevezme všetku vládu a moc na nebi a na zemi (Zjavenie 11:15, 17). Nasleduje súd pred súdnou stolicou Kristovou a svadba Baránkova. Obe udalosti sa odohrajú niekde v nebesiach, určite nie na zemi. V tejto etape na zemi dochádza k vylievaniu siedmych čiaš Božieho hnevu. Cirkev bude uchránená od Božieho hnevu, v tejto dobe bude v nebesiach so svojím Pánom.
Tretia etapa začína príchodom Pána Ježiša a všetkých jeho svätých z nebies dolu na zem (epifánia). Zostúpia na Olivový vrch a prídu do Jeruzalema jazdiac na bielych koňoch. Nasleduje bitka pri Harmagedone a udalosti s ňou súvisiace. Touto bitkou raz a navždy zaniknú všetky zemské kráľovstva (Zjavenie 19:19-21). Po tomto dôjde k zhromaždeniu spaseného ostatku Izraela zo všetkých kútov zeme do Jeruzalema (Matúš 24:29-31).
Po týchto troch etapách nastupuje ustanovenie tisícročného kráľovstva Krista na zemi. Po jeho skončení dôjde k druhému vzkrieseniu, k súdu pred veľkým bielym trónom, k stvoreniu nového neba a novej zeme, zostúpenie nového Jeruzalema z nebies na zem a večné prebývanie Božieho ľudu v Božej prítomnosti.
Umiestnené: 8. novembra 2025
Prechod na úvodnú stránku – Úvod
Prechod na Najnovšie články na stránke

