Vychvátenie Cirkvi – 1. časť

Úvod­né poznám­ky o vychvá­te­ní Cirkvi

Význam slo­va „vychvá­tiť“

Toto slo­vo sa v slov­ní­ku spi­sov­né­ho slo­ven­ské­ho jazy­ka nevys­ky­tu­je. Nachá­dza sa v pre­kla­de Pís­ma prof. Roháč­ka vo ver­šoch 1. lis­tu Tesa­lo­nic­kým 1:10 a 4:17 („my živí pone­cha­ní bude­me razom s nimi vychvá­te­ní v obla­koch v ústre­ty Páno­vi do povet­ria“ (verš 4:17). V tom­to pre­kla­de sa slo­vo „vychvá­tiť“ vysky­tu­je ako novotvar.

Tým­to slo­vom prof. Rohá­ček pome­no­vá­va uda­losť vza­tia zo zeme živých veria­cich v evan­je­lium Ježi­ša Kris­ta (pat­ria­cich Páno­vi). V tej­to uda­los­ti budú v jed­nom okam­ži­ku, v zlom­ku sekun­dy, zo zeme vza­tí všet­ci živí pat­ria­ci Páno­vi a spo­lu so vzkrie­se­ný­mi mŕt­vy­mi sa s Pánom Ježi­šom stret­nú v povet­rí. Pove­da­né iný­mi slo­va­mi: V uda­los­ti vychvá­te­nia ide o sku­toč­né chy­te­nie a pre­miest­ne­nie z jed­né­ho mies­ta na dru­hé. Pre popis takých­to situ­ácií spi­sov­ná slo­ven­či­na (pod­ľa slov­ní­kov) pri­púš­ťa syno­ny­mic­ké slo­vá ako: uchvá­tiť, vytr­hnúť, vyšklb­núť, vydra­piť a ďal­šie.     

V súčas­ných slo­ven­ských pre­kla­doch Pís­ma je táto uda­losť pome­no­va­ná ako „uchvá­te­nie“ (pre­klad ECAV a Slo­ven­ský eku­me­nic­ký pre­klad). Slov­ní­ko­vý význam toh­to slo­va je:  1. násil­ne sa zmoc­niť, uchy­tiť; 2. nad­c­hnúť, uniesť, dojať. Zo všet­kých slov vhod­ných pre popis vza­tia zo zeme živých pat­ria­cich Páno­vi najv­hod­nej­ším sa nám zdá slo­vo „vytr­hnúť“, kto­ré­ho slov­ní­ko­vý význam je: 1. prud­kým pohy­bom uvoľ­niť a odde­liť; 2. prud­ko vziať, prud­ko vytiahnuť.

Pre pome­no­va­nia uda­los­ti vza­tia zo zeme živých pat­ria­cich Páno­vi pou­ži­je­me v zho­de s pre­kla­dom Pís­ma pod­ľa pro­fe­so­ra Roháč­ka slo­vo „vychvá­tiť“ ale­bo „vytr­hnúť“ – obe sú v pre­kla­de prof. Roháč­ka pou­ži­té (1. Tesa­lo­nic­kým 1:10, 4:17; Zja­ve­nie 3:10, 12:5 a ďal­šie). V tom­to cyk­le sme dali pred­nosť slo­vu vychvá­te­nie. V uda­los­ti vychvá­te­nia (vytr­hnu­tia) zo zeme žijú­cich pat­ria­cich Páno­vi v koneč­nom dôsled­ku dôj­de k ich pre­miest­ne­niu zo zeme do neba.

Rôz­ne uče­nia o vychvátení

V teolo­gic­kej lite­ra­tú­re sa uvá­dza, že uče­niu o vychvá­te­ní Cir­kvi zača­la byť veno­va­ná znač­ná pozor­nosť v deväť­nás­tom sto­ro­čí. V dvad­sia­tom sto­ro­čí bola otáz­ka týka­jú­ca sa oka­mi­hu vychvá­te­nia údaj­ne naj­viac dis­ku­to­va­nou otáz­kou escha­to­ló­gie (uče­niu o budú­cich veciach). Sfor­mo­va­li sa šty­ri tzv. pre­mi­le­nia­lis­tic­ké uče­nia o vychvá­te­ní Cir­kvi pred tisíc­roč­ným krá­ľov­stvom (milé­ni­om).

Všet­ky šty­ri sa zho­du­jú v tom, že k vychvá­te­niu dôj­de pred začiat­kom tisíc­roč­né­ho krá­ľov­stva Kris­ta (pred milé­ni­om). Od seba sa odli­šu­jú sta­no­ve­ním oka­mi­hu, kedy k vychvá­te­niu Cir­kvi dôj­de vzhľa­dom na pri­chá­dza­jú­ci tzv. Danie­lov sedem­de­sia­ty týž­deň-rok, kto­rý je posled­ným sedem­roč­ným obdo­bím Izra­e­lu vyme­ra­ných Božích tres­tov – ide o tzv. rela­tív­ne dato­va­nie vychvá­te­nia Cir­kvi. Sú nimi:

1. Čias­toč­né vychvá­te­nie; 2. Vychvá­te­nie pred Danie­lo­vym sedem­de­sia­tym (posled­ným) týž­deň-rokom (pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus); 3. Vychvá­te­nie upro­stred ale­bo v dru­hej polo­vi­ci Danie­lov­ho sedem­de­sia­te­ho (posled­né­ho) týž­deň-roka (midt­ri­bu­la­ci­oniz­mus); 4. Vychvá­te­nie po skon­če­ní Danie­lov­ho sedem­de­sia­te­ho (posled­né­ho) týž­deň-roka (postt­ri­bu­la­ci­oniz­mus). Zatiaľ čo čias­toč­né vychvá­te­nie sa zame­ria­va pre­dov­šet­kým na jeho roz­sah, ostá­va­jú­ce tri uče­nia sa zame­ria­va­jú na dato­va­nie, t. j. rie­šia otáz­ku, kedy k vychvá­te­niu dôj­de. Je samoz­rej­mé, že prav­di­vé, čiže bib­lic­ké môže byť len jed­no z nich.

Kri­té­rium prav­di­vos­ti uče­nia kres­ťan­ské­ho náboženstva

Apoš­tol Pavel v Lis­te Korint­ským dôraz­ne upo­zor­ňu­je že kaž­dé sve­dec­tvo, čiže hovo­re­né ale­bo zapí­sa­né slo­vo, má stáť na dvoch ale­bo troch sved­koch (zdro­joch). „Toto po tre­tie idem k vám. Na ústach dvoch sved­kov a troch bude stáť kaž­dé slo­vo“ (2. Korint­ským 13:1). Toto je prvý pred­po­klad, prvá požia­dav­ka prav­di­vos­ti (správ­nos­ti) uče­nia, kto­ré má byť  bra­né za bib­lic­ké uče­nie. Bib­lic­ké uče­nie je posta­ve­né naj­me­nej na dvoch a troch ver­šoch Pís­ma. To je ale len nut­ná, ale nie posta­ču­jú­ca pod­mien­ka prav­di­vos­ti (bib­lic­kos­ti) uče­nia. Pre­to súčas­ne apoš­to­li upo­zor­ňu­jú, aby sme všet­ko skú­ma­li, lebo faloš­ní pro­ro­ci už vyšli do sve­ta (Skut­ky 17:11, 20:28-32; 1. Tesa­lo­nic­kým 5:20-21; 1. Jánov 4:1).

Je pre­to našou povin­nos­ťou skú­mať prav­di­vosť uče­ní obzvlášť v tých­to posled­ných časoch, kto­ré žije­me. V tom­to oddie­le pred­lo­ží­me kri­té­riá, kto­ré umož­nia posú­diť a roz­hod­núť, či dané uče­nie je, ale­bo nie je biblické. 

Drží­me pre­sved­če­nie, že Bib­lia (39 kníh Sta­ré­ho a 27 kníh Nové­ho záko­na), celé Pís­mo, je vdýc­hnu­té Bohom (2. Timo­te­jo­vi 3:16 „Kaž­dé pís­mo, vdýc­hnu­té Bohom…“). To zna­me­ná, že všet­kých 66 kníh tvo­ria­cich kánon Bib­lie, je prav­di­vé Božie zapí­sa­né slo­vo. Na tom­to pre­sved­če­ní (vie­re) sú posta­ve­né kri­té­riá, umož­ňu­jú­ce roz­hod­núť, kto­ré uče­nie, či výklad ale­bo doktrí­na sú prav­di­vé – čiže sú bib­lic­kým uče­ním, ale­bo ním nie sú. Iný­mi slo­va­mi: Toto pre­sved­če­nie umož­ňu­je sta­no­viť kri­té­riá prav­di­vos­ti uče­ní kres­ťan­ské­ho nábo­žen­stva. Pri ich sta­no­ve­ní vychá­dza­me aj z ver­ša: „Kaž­dé dob­ré danie a kaž­dý doko­na­lý dar zostu­pu­je s hora od Otca sve­tiel, u kto­ré­ho nie­to zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia“ (Jakob 1:17), kto­rý berie­me v doslov­nom význame.

Tým­to ver­šom je ozná­me­né, že všet­ko, čo pri­chá­dza od Boha (s hora od Otca sve­tiel) je dob­ré a doko­na­lé, lebo u neho niet zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia. Výraz u kto­ré­ho nie­to zme­ny, ale­bo neja­ké­ho obra­tu zatô­ne­nia ozna­mu­je, že všet­ko zapí­sa­né Božie slo­vo je prav­di­vé, lebo Boh je prav­da a z jeho úst vychá­dza­jú len prav­di­vé slo­vá a vyhlá­se­nia. Na prav­di­vosť Bib­lie sa pre­to môže­me spo­ľa­hnúť, lebo pisa­te­lia kníh a lis­tov boli pri písa­ní vede­ní Bohom Svä­tým Duchom (2. Pet­rov 1:21). Na zákla­de tých­to sku­toč­nos­tí prvé kri­té­rium prav­di­vos­ti, bib­lic­kos­ti kaž­dé­ho kres­ťan­ské­ho uče­nia znie:

„Prav­di­vé, čiže bib­lic­ké uče­nie nie je v roz­po­re (nie je v pro­ti­kla­de) ani s jed­ným ver­šom Písma.“

To je kri­té­rium (defi­ní­cia) v nega­tív­nom zmys­le – hovo­rí, akým uče­nie nemá byť. Akým má byť prav­di­vé uče­nie – uče­nie, kto­ré  môže­me pova­žo­vať za bib­lic­ké, hovo­rí nasle­dov­né kritérium:

„Bib­lic­ké uče­nie musí byť v súla­de (v har­mó­nii)  s kon­tex­tom ver­šov (na kto­rých je posta­ve­né), kapi­to­lou, kni­hou a celým Písmom.“

Nesmie byť v roz­po­re ani s jed­ným! Len také kres­ťan­ské uče­nie môže­me pova­žo­vať za prav­di­vé, za správ­ne – čiže za bib­lic­ké –, kto­ré neod­po­ru­je (nepro­ti­re­čí) ani jed­né­mu ver­šu z písiem pat­ria­cich do káno­nu Pís­ma (Bib­lie), ale je v súla­de (je v har­mó­nii)  s ver­ša­mi na kto­rých je posta­ve­né, na kto­ré sa odvo­lá­va a ich  kon­tex­tom, kaž­dou kapi­to­lou, kni­hou a celým Písmom.

Ak neja­ké uče­nie odpo­ru­je čo len jed­né­mu ver­šu z káno­nu Pís­ma, tre­ba ho nekom­pro­mis­ne odmiet­nuť, lebo je neprav­di­vé, je nebib­lic­ké – je faloš­né! Oboch kri­té­rií o prav­di­vos­ti sa tre­ba pev­ne držať, lebo aj neprav­di­vé (faloš­né) uče­nia sa odvo­lá­va­jú na Pís­mo a o sebe pre­hla­su­jú, že sú prav­di­vé bib­lic­ké uče­nia. Tie­to kri­té­riá odha­ľu­jú (demas­ku­jú) kaž­dé uče­nie akým v sku­toč­nos­ti je.

Tým sme dosta­li aj kri­té­rium pre odha­le­nie faloš­né­ho uče­nia, kto­ré znie: „Uče­nie, kto­ré odpo­ru­je (pro­ti­re­čí) čo len jed­né­mu ver­šu z káno­nu Pís­ma, je faloš­né uče­nie“. Čo len jednému!

Keď vyš­šie píše­me, že pisa­te­lia kníh a lis­tov Bib­lie boli vede­ní Svä­tým Duchom, to sa, prí­sne vza­té, vzťa­hu­je iba na pôvod­né ruko­pi­sy. Vyš­šie uve­de­né kri­té­rium prav­di­vos­ti sa však vzťa­hu­je aj na kaž­dý pre­klad Pís­ma. Ak vo výtlač­ku Pís­ma, kto­rý vlast­ní­me, obja­ví­me verš, kto­rý odpo­ru­je iným ver­šom toh­to pre­kla­du ale­bo posols­tvu celé­ho Pís­ma, tre­ba si ten­to verš opra­viť, kori­go­vať, aby bol v súla­de s celým uče­ním Pís­ma a neod­po­ro­val ani jed­né­mu ver­šu. Pre­to je pri štú­diu zapí­sa­né­ho Božie­ho slo­va uži­toč­né a roz­um­né pou­ží­vať via­ce­ro pre­kla­dov a porov­nať štu­do­va­nú pasáž medzi nimi. 

Ďal­šie kritérium

Nie­ke­dy nie ihneď vie­me roz­hod­nú o správ­nos­ti poču­té­ho ale­bo zapí­sa­né­ho uče­nia. K takej­to situ­ácii dochá­dza naj­mä vte­dy, keď sa k nám dostá­va­jú uče­nia, kto­ré na prvé poču­tie, či prvé číta­nie, zne­jú ľúbi­vo a prav­di­vo, ale nie sme si s ich prav­di­vos­ťou cel­kom istí. V takom­to prí­pa­de tre­ba pre­skú­mať dôsled­ky prí­sluš­né­ho učenia.

Kaž­dé slo­vo, kaž­dé tvr­de­nie, kaž­dé uče­nie má dôsle­dok. Dôsled­ky, kto­ré vyplý­va­jú z prí­sluš­né­ho uče­nia, musia byť v zho­de s uče­ním Pís­ma. Ak sú všet­ky dôsled­ky uče­nia v zho­de s Pís­mom, uče­nie môže­me pova­žo­vať za prav­di­vé (bib­lic­ké). Ak nie je čo len jeden dôsle­dok uče­nia v zho­de s Pís­mom – čo len s jed­ným ver­šom ale­bo s jed­ným čias­tko­vým uče­ním –, tre­ba ho odmiet­nuť, lebo je falošné.

Ak sa dôsled­ky uče­nia nez­ho­du­jú s Pís­mom, tre­ba pre­skú­mať, čo je toho prí­či­nou, v čom je prí­či­na nez­ho­dy. Prí­čin môže  byť nie­koľ­ko: 1. Uče­nie nie je posta­ve­né iba na pred­po­kla­doch (ver­šoch, tvr­de­niach) vza­tých z Pís­ma. Aspoň jeden pred­po­klad (verš, tvr­de­nie) nie je z káno­nu Pís­ma. 2. Uče­nie je posta­ve­né iba na jed­nom ver­ši. 3. Aspoň jeden verš z ver­šov Pís­ma vza­tých ako pred­po­kla­dy – ver­še na kto­rých je uče­nie posta­ve­né –, nie je správ­ne inter­pre­to­va­ný (nespráv­na exe­gé­za). 4. Nebol dodr­ža­ný postup tvor­by uče­nia pod­ľa záko­nov logi­ky – doš­lo k poru­še­niu logic­ké­ho postu­pu tvor­by záve­rov z pred­po­kla­dov (pre­mís).  V taký­to prí­pa­doch uče­nie kate­go­ric­ky odmiet­ne­me, ale­bo – ak by to bolo mož­né a na nie­čo uži­toč­né –, uro­bí­me korek­ciu uče­nia – ak nie inak, tak aspoň pre seba.

Uče­nie pro­ti­re­čia­ce samé sebe

Nie je to nič neob­vyk­lé, že exis­tu­jú jed­not­li­vé výro­ky, uče­nia, výkla­dy, či vyučo­va­nie, kto­ré pro­ti­re­čia sami sebe. Je v nich vnú­tor­ný pro­ti­klad – a také tre­ba šma­hom ruky odmiet­nuť. Uče­nie, výklad, výraz, slo­gan, kto­rý  pro­ti­re­čí sám sebe, je úpl­ne nanič – je to nezmy­sel. Toto pla­tí cel­kom vše­obec­ne pre aké­koľ­vek kres­ťan­ské či nekres­ťan­ské uče­nie či vyhlá­se­nie. Uve­diem dva príklady:

Prvým je tvr­de­nie: „Marien­ka je man­žel­ka sta­ré­ho mlá­den­ca“. Mys­lím si, že ten­to výrok nepot­re­bu­je komen­tár. Dru­hým je okríd­le­ný slo­gan: „Boh nená­vi­dí hriech, ale milu­je hrieš­ni­ka“. Vnú­tor­né pro­ti­re­če­nie slo­ga­nu spo­čí­va v tom, že medzi hrie­chom a hrieš­ni­kom je neod­de­li­teľ­né spo­je­nie. Jeden bez dru­hé­ho neexistujú.

Roz­poz­ná­vať nebib­lic­ké (faloš­né) uče­nia má svo­ju dôle­ži­tosť a závaž­nosť. Boží ľud má stáť v prav­de a svet­le a šíriť iba prav­du a iba svet­lo Božie­ho slo­va a evan­je­lia. Pri­tom pla­tí, že: prav­da je o prav­de a svet­lo je o svetle, lebo v Bohu niet žiad­ne­ho obra­tu zatô­ne­nia. Boh sa neme­ní. Je ten istý vče­ra i dnes i nave­ky (Židom 13:8).

Šíre­nie a zves­to­va­nie uče­nia, kto­ré nie je v zho­de s Pís­mom, je v koneč­nom dôsled­ku a v sku­toč­nos­ti pro­ti­re­če­nie Bohu – a toho sa Boží ľud vykú­pe­ný krvou Božie­ho Barán­ka nesmie dopúš­ťať. Neves­ta nie žeby nema­la, ale ani nesmie pro­ti­re­čiť svoj­mu Ženíchovi.

Vysvet­le­nie pojmov

V tom­to oddie­ly pred­kla­dá­me struč­né vysvet­le­nie, či skôr pri­po­me­nu­tie poj­mov a výra­zov, kto­ré v cyk­le pou­ží­va­me. Pova­žu­je­me to za potreb­né, aby sme hneď na začiat­ku mali jas­ne a jed­no­znač­ne defi­no­va­né a vysvet­le­né pou­ži­té poj­my a vyhli sa tak prí­pad­né­mu nedo­ro­zu­me­niu. K nedo­ro­zu­me­nia totiž­to čas­to dochá­dza aj z dôvo­du, že hoci dis­ku­té­ri pou­ží­va­jú rov­na­ké slov­né pome­no­va­nie poj­mov,  u kaž­dé­ho z nich ten istý pojem môže mať iný (odliš­ný) význam ale­bo obsah.

a) Je potreb­né, aby sme roz­li­šo­va­li spo­lo­čen­stvo ľudí, kto­rí pat­ria Páno­vi Ježi­šo­vi Kris­to­vi od tých, kto­rí síce neja­ko vyzná­va­jú neja­kú „kres­ťan­skú“ vie­ru, ale Kris­to­vi nepat­ria (Matúš 7:21-23). Slo­vom Cir­kev (písa­né s veľ­kým pís­me­nom „C“) ozna­ču­je­me spo­lo­čen­stvo, zhro­maž­de­nie tých, kto­rí pat­ria Ježi­šo­vi Kris­to­vi, sú nové stvo­re­nie v Kris­to­vi (2. Korint­ským 5:17), sú duchov­ným telom Kris­to­vým (1. Korint­ským 12:13), sú man­žel­ka Barán­ko­va (Zja­ve­nie 19:7). To sú tí, kto­rí boli vyvo­le­ní pre spa­se­nie už pred zalo­že­ním sve­ta  a k tomu povo­la­ní evan­je­li­om (Efez­ským 1:4; 2. Tesa­lo­nic­kým 2:13-14).

Slo­vom cir­kev (písa­né s malým pís­me­nom „c“) ozna­ču­je­me cir­kev­né zhro­maž­de­nie, cir­kev­né spo­lo­čen­stvo, teda spo­lo­čen­stvo hlá­sia­ce sa ku kres­ťan­stvu, ale nie všet­ci z neho pat­ria aj do Cir­kvi (s veľ­kým „C“!).  Toto spo­lo­čen­stvo pozos­tá­va z ľudí síce nábož­ných, ale nespa­se­ných – a z ľudí spa­se­ných. Vychvá­te­nie sa týka len spa­se­ných, len tých, kto­rí (či živí či mŕt­vi) pat­ria do Cir­kvi, pat­ria Páno­vi. Ostat­ní, aj keď cho­dia do kos­to­lov a cir­kev­ných zhro­maž­de­ní, vychvá­te­ní nebu­dú, zosta­nú na zemi.

Pove­da­né réto­ri­kou podo­ben­stva o roz­sie­va­čo­vi (Marek 4:16-20): v cir­kev­ných spo­lo­čen­stvách sa nachá­dza­jú ľudia dru­hej, tre­tej a štvr­tej pôdy. Avšak len pat­ria­ci do štvr­tej pôdy sa vyzna­ču­jú spa­si­teľ­nou vie­rou. Dru­há a tre­tia pôda sú dočas­ní – keď prí­du sta­ros­ti a súže­nie, odpa­dá­va­jú. Len veria­ci štvr­tej pôdy pat­ria do Cir­kvi a pôj­du k Pánovi.

b) Prvé vzkrie­se­nie z mŕt­vych je opä­tov­né pri­ve­de­nie k živo­tu tých, kto­rí zomre­li vo vie­re v Pána Ježi­ša Kris­ta (Ján 5: 28-29; Zja­ve­nie 20:4-5). Títo pat­ria Páno­vi, sú Páno­vi. Pod prvým vzkrie­se­ním sa však bež­ne roz­umie prvé vzkrie­se­nie mŕt­vych pat­ria­cich Páno­vi a spo­lu s nimi aj z povr­chu zeme vychvá­te­nie živých pat­ria­cich Páno­vi. Keď v tom­to cyk­le hovo­rí­me o vychvá­te­ní Cir­kvi, hovo­rí­me len o zo zeme vychvá­te­ní živých pat­ria­cich Páno­vi – zame­ria­va­me sa len na živých pat­ria­cich Pánovi.

Z hľa­dis­ka mŕt­vych pat­ria­cich Páno­vi je úpl­ne jed­no, kedy k prvé­mu vzkrie­se­niu, či k vychvá­te­niu dôj­de – oni sú už vyrie­še­ní, o nich je už roz­hod­nu­té tým, že zomre­li vo vie­re v evan­je­lium Pána Ježi­ša Kris­ta. Dis­ku­sie o vychvá­te­ní cirkvi/Cirkvi sa vedú len vzhľa­dom na tých, kto­rí budú živí v dobe dru­hé­ho prí­cho­du Krista. 

c) Všet­ky dis­ku­sie, uče­nia a úva­hy o vychvá­te­ní neod­lu­či­teľ­ne súvi­sia s dru­hým prí­cho­dom Kris­ta. Dru­hý prí­chod nie je jed­no­rá­zo­vá uda­losť, nie je to zále­ži­tosť okam­ži­ku, ale je to dlh­šie časo­vé obdo­bie – má začia­tok i koniec -, pre­to o ňom hovo­rí­me ako o „pri­chá­dza­ní“. Slo­vom pri­chá­dza­nie je lep­šie vysti­hnu­tá uda­losť, ku kto­rej zostú­pe­ním Pána na zem dôjde.

Pri­chá­dza­nie započ­ne vychvá­te­ním Cir­kvi a bude ukon­če­né Kris­to­vým fyzic­kým zostú­pe­ním na zem, na Oli­vo­vý vrch. Pre­to poro­zu­me­ním, kedy pod­ľa Pís­ma nasta­ne počia­tok obdo­bia pri­chá­dza­nia Pána, môže­me poro­zu­mieť aj tomu, kedy nasta­ne vychvá­te­nie Cir­kvi, a aj tým roz­hod­núť, kto­ré uče­nie o vychvá­te­ní je prav­di­vé (bib­lic­ké).

Pla­tí aj opač­ne. Vychvá­te­nie Cir­kvi je zna­me­ním počiat­ku dru­hé­ho prí­cho­du, pri­chá­dza­nia Kris­ta. Vychvá­te­nie Cir­kvi sig­na­li­zu­je, že nastal počia­tok dru­hé­ho prí­cho­du (pric­chá­dza­nia) Pána Ježi­ša Kris­ta. Počia­tok pri­chá­dza­nia Pána a vychvá­te­nie Cir­kvi sú z hľa­dis­ka času jed­na neroz­de­li­teľ­ná udalosť.

d) Sedem­de­sia­ty  Danie­lov týž­deň-rok Z chro­no­lo­gic­ké­ho hľa­dis­ka, z hľa­dis­ka času, k dru­hé­mu prí­cho­du dôj­de v tes­nej náväz­nos­ti na tzv. 70. Danie­lov týž­deň-rok, čo je posled­né sedem­roč­né obdo­bie izra­el­ské­mu náro­du vyme­ra­ných Božích tres­tov, ale­bo pove­da­né iný­mi slo­va­mi: Božie­ho jed­na­nia z Izra­e­lom, Božích roz­hod­nu­tí s Izra­e­lom. V tom­to obdo­bí dôj­de k via­ce­rým váž­nym a dôle­ži­tým uda­los­tiam. Z nich pre naše úva­hy je dôle­ži­tá uda­losť vzni­ku celo­sve­to­vej ríše, na čelo kto­rej sa posta­ví Antikrist.

Bude to úhlav­ný nepria­teľ Boha a všet­kých, kto­rí mu pat­ria. Bohu sa bude rúhať a veria­cich pat­ria­cich Bohu (svä­tých Božích) bude počas tri a pol roka, počas dru­hej polo­vi­ce sedem­de­sia­te­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka, kru­to pre­na­sle­do­vať. Táto tri a pol roč­ná doba pre­na­sle­do­va­nia je pod­ľa Jere­miá­ša 30:7 pome­no­va­ná Jako­bo­vo súže­nie (čas Jako­bov­ho súže­nia). Pod­ľa Danie­la 12:1 to bude čas súže­nia, aké­ho nebo­lo odke­dy len je (Izra­el) náro­dom až do toho času (pozri aj Daniel 7:25, 9:27, 12:7; Zja­ve­nie 11:2). A pod­ľa Pána Ježi­ša to bude veľ­ké súže­nie, aké­ho nebo­lo od počiat­ku sve­ta až dote­raz, ani už nikdy viac nebu­de (Matúš 24:21). V Zja­ve­ní 3:10 je toto obdo­bie nazva­né hodi­na skúš­ky, resp. hodi­na poku­še­nia, kto­rá prí­de na všet­kých, kto­rí býva­jú na zemi.

O vychvá­te­ní Cir­kvi sa dis­ku­tu­je prá­ve vzhľa­dom na dobu súže­nia. Kon­krét­ne ide o súže­nie, kto­ré, ako píše­me vyš­šie, trvá tri a pol roka. Toto obdo­bie je u iných sta­ro­zá­kon­ných pro­ro­koch pome­no­va­né deň Hos­po­di­nov a v novo­zá­kon­nej dobe deň Pánov ale­bo deň Kris­tov.

e) Doba súže­nia Pán Ježiš svo­jich uče­ní­kov a skr­ze nich všet­kých svo­jich nasle­dov­ní­kov upo­zor­ňo­val, že na sve­te budú mať  súže­nie (Ján 16:33). K tomu doš­lo hneď po vzni­ku Cir­kvi. Hneď po Let­ni­ciach ľudia boli pre vie­ru v Pána Ježi­ša Kris­ta pre­na­sle­do­va­ní, muče­ní a zabí­ja­ní – a tak sa to dia­lo a deje po celom sve­te až dodnes.

Okrem toho Pán Ježiš upo­zor­nil, že v deji­nách ľud­stva nasta­ne zvlášt­na doba naj­väč­šie­ho a najk­ru­tej­šie­ho pre­na­sle­do­va­nia veria­cich v neho: „Lebo vte­dy bude veľ­ké súže­nie, aké­ho nebo­lo od počiat­ku sve­ta až dote­raz, ani už nikdy viac nebu­de“ (Matúš 24:21). Toto obdo­bie je pod­ľa neho nazva­né veľ­ké súže­nie (pod­ľa Jere­miá­ša aj Jako­bo­vo súže­nie pozri vyš­šie) a dôj­de k nemu v rám­ci sied­mych rokov posled­né­ho „Danie­lov­ho týžd­ňa“ (Daniel 9:27). Toto súže­nie pod­ľa Danie­la (7:25, 12:7), apoš­to­lov Pav­la (2. Tesa­lo­nic­kým 2:1-3) a Jána (Zja­ve­nie 11:2) bude trvať tri a pol roka (šty­rid­saťd­va mesia­cov) a je loka­li­zo­va­né do dru­hej polo­vi­ce posled­né­ho Danie­lov­ho týždňa.

f) Anti­krist  Pod­ľa Danie­lo­vych pro­roc­tiev o celo­sve­to­vých ríšach (hlav­ne sied­mej kapi­to­ly Kni­hy Daniel) vznik­ne celo­sve­to­vá ríša, akej ešte nebo­lo. Na jej čelo sa posta­ví moc­ný a kru­tý vlád­ca obda­re­ný nad­pri­ro­dze­nou mocou. V 1. Jáno­vom lis­te 2:18 je pome­no­va­ný ako Anti­krist. Vlá­du a moc nad sve­tom – nad krá­ľov­stva­mi sve­ta -, mu dele­gu­je Satan (Zja­ve­nie 13:4). Bude sa vydá­vať za Izra­e­lu zasľú­be­né­ho Mesiá­ša. Bude sa vydá­vať za Boba a do vzbu­ry pro­ti Bohu (Jah­ve­mu) zve­die náro­dy sve­ta – zve­die mno­hých, ale nie všet­kých. Tých, kto­rí ho odmiet­nu uctie­vať ako Boha bude kru­to pre­na­sle­do­vať a zabí­jať. Jeho vlá­du a moc ska­zí Pán Ježiš Kris­tus pri svo­jom dru­hom prí­cho­de. Anti­krist a jeho pomoc­ník, faloš­ný pro­rok, budú uvr­hnu­tí do ohni­vé­ho jaze­ra. Po tých­to uda­los­tiach na zemi nasta­ne tisíc­roč­né krá­ľov­stvo Krista.

g) Sud­ca, súdy  V Pís­me je Boh (Jah­ve) čas­to meno­va­ný ako „sud­ca celej zeme“ (1. Moj­ži­šo­va 18:25). Boh Jere­miá­šo­vi ozná­mil: „Ale tým­to nech sa chvá­li ten, kto sa chvá­li: že roz­umie a zná mňa, že ja som Hos­po­din, kto­rý činím milosť, súd spra­vod­li­vosť na zemi, lebo v tých veciach mám záľu­bu, hovo­rí Hos­po­din“ (Jere­miáš 9:24). Pís­mo vyuču­je o súdoch. Uče­nie o več­nom súde pat­rí medzi počiat­ky uče­nia o Kris­tu, tzn. je to jed­no zo šies­tich základ­ných bib­lic­kých uče­ní (Židom 6:1-2).

A ako je ulo­že­né ľuďom raz zomrieť, a potom súd“ (Židom 9:27). Keď Pís­mo hovo­rí o súdoch, roz­li­šu­je dva dru­hy súdu: čas­ný súdveč­ný súd.  Božie súdy sa dejú v dvoch roz­lič­ných sfé­rach: v čas­nos­tivo več­nos­ti – odtiaľ ich pomenovanie.

Čas­né súdy pri­ná­ša­jú kliat­bu (zlo­re­če­nie), čas­né tres­ty, prí­pad­ne až fyzic­kú smrť či fyzic­kú záhu­bu (naprí­klad zni­če­nie mes­ta a jeho oby­va­te­ľov). Čas­né súdy/tresty nie sú koneč­né, nasle­du­je za nimi koneč­ný (več­ný) súd. Čas­né súdy sa dejú v čas­nos­ti (čas­nom živo­te, na zemi), týka­jú sa zem­ských vecí a žijú­cich ľudí. Od čas­né­ho súdu – po fyzic­kej smr­ti –, sa ešte neod­chá­dza na mies­to trva­lé­ho pre­bý­va­nia (koneč­né­ho, več­né­ho). Duša kaž­dé­ho člo­ve­ka po fyzic­kej smr­ti odchá­dza na mies­to, kde oča­ká­va na več­ný súd.

Več­ný súd sa týka pre­bý­va­nia vo več­nos­ti – je to koneč­ný Boží súd. Prá­ve o tom­to dru­hu súdu hovo­rí verš Židom 6:2. Výraz nezna­me­ná, že by ten­to súd trval več­ne. Roz­umie sa ním, že jeho výsle­dok (roz­su­dok, vyme­ra­ný trest) trvá na veky, teda je nezme­ni­teľ­ný. To, čo sa vyhlá­si vo več­nos­ti má več­nú plat­nosť, trvá navž­dy.  Záve­ry či dôsled­ky več­né­ho súdu urču­jú, kde jed­not­li­vec bude trá­viť več­nosť. Koneč­ný (več­ný) súd sa neude­je v čas­nos­ti (nie v časop­ries­to­re), bude pre­bie­hať vo sfé­re več­nos­ti  – čiže nie vo stvo­re­ných sfé­rach, nie v stvo­re­nom nebi a na stvo­re­nej zemi. Pou­ka­zu­jú na to ver­še 1. Tesa­lo­nic­kým 4:17; Zja­ve­nie 19:7-8, 11-14; 20:11-12.

Več­né súdy sú dva – Pís­mo hovo­rí len o dvoch več­ných súdoch: 1. Súd pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou (2. Korint­ským 5:10) a 2. Súd pred veľ­kým bie­lym tró­nom či pred tró­nom Božím (Zja­ve­nie 20:11 a 12). Pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou budú stáť iba spa­se­ní ľudia, čiže iba tí, kto­rí pat­ria Páno­vi Ježi­šo­vi Kris­to­vi. Tu sa posú­di ich čin­nosť, služ­ba –  die­lo, kto­ré zbu­do­va­li na zemi (vo sfé­re čas­nos­ti) a budú mať ško­du ale­bo dosta­nú odme­nu (1. Korint­ským 3:11-15; 2. Korint­ským 5:10). Od veľ­ké­ho bie­le­ho tró­nu budú tí, kto­rí nebu­dú náj­de­ní zapí­sa­ní v kni­he živo­ta, uvr­hnu­tí do ohni­vé­ho jaze­ra (Zja­ve­nie 20.15).

List Židom 9:27 hovo­rí otvo­re­ne, že prí­de čas, keď sa všet­ci ľudia posta­via pred spra­vod­li­vé­ho Sud­cu, aby sa zod­po­ve­da­li zo všet­ké­ho, čo vyko­na­li počas svoj­ho živo­ta na zemi. Z toho, že ten­to súd nasle­du­je až po fyzic­kej smr­ti člo­ve­ka vyplý­va, že sa v tom­to ver­ši hovo­rí o več­nom súde. Prí­kla­dom je Sodo­ma. Sodo­ma, mes­to a všet­ko čo bolo v nej zahy­nu­la dáv­no pred novo­zm­luv­nou dobou – a to bol čas­ný súd, ale Pán Ježiš v Matú­šo­vi 11:23-24 hovo­rí, že zemi Sodo­ma­nov bude ľah­šie v deň súdu, ako  Kafar­nau­mu. Vyraz v deň súdu vo ver­ši 24 hovo­rí o več­nom súde, pred kto­rý sa Sodo­ma­nia ešte len posta­via, t. j. o súde pred bie­lym tró­nom. Kafar­na­nia vte­dy ešte žili, Sodo­ma­nia už dáv­no nie, ale jed­na i dru­há sku­pi­na budú v budúc­nos­ti stáť pred jed­ným a tým istým súd­nym tri­bu­ná­lom, kto­rým bude bie­ly trón. 

h) Prin­cíp prí­čin­nos­ti  Prin­cíp prí­čin­nos­ti  je vše­obec­ne uzná­va­né a pri­jí­ma­né tvr­de­nie plat­né v mate­riál­nej aj duchov­nej sfé­re náš­ho bytia. Prin­cíp prí­čin­nos­ti znie:

„Všet­ko má prí­či­nu, všet­ko má následok“

Je to prin­cíp a to zna­me­ná, že z neho niet výnim­ky1).

Vysvet­le­nie poj­mov prí­či­na a následok

Prí­či­na je to, čo spô­so­bu­je stav nie­čo­ho iné­ho (rea­li­ty, bytia, mys­le­nia). Je to to, čo nevy­hnut­ne vyvo­lá­va iný stav vecí (rea­li­ty, bytia, mys­le­nia) nazva­ný násle­dok (pome­no­va­ný tiež slo­vom dôsle­dok). Prí­či­na je to, bez čoho by nebo­lo nie­čo iné. Prí­či­na vždy nie­čo vyvo­lá, spô­so­bí, pri­ne­sie ale­bo zme­ní. Po prí­či­ne vždy nie­čo nasle­du­je, vždy sa nie­čo ude­je – vzni­ká nie­čo nové ale­bo sa mení stav vecí. Pla­tí: Kaž­dá prí­či­nanásle­dok (dôsle­dok). Ale­bo iný­mi slo­va­mi: Všet­ko má násle­dok (dôsle­dok).

Pla­tí aj: Keď niet prí­či­ny, niet násled­ku . Keď niet prí­či­ny, nič sa neude­je, nič sa nezme­ní, všet­ko zostá­va v rov­na­kom tom istom sta­ve. Prí­či­na je uda­losť, kto­rá pred­chá­dza inej uda­los­ti a túto vyvo­lá­va, spô­so­bu­je ju. Prí­či­na vždy pred­chá­dza násle­dok.

Násle­dok je to, čo logic­ky z vyplý­va z iné­ho. Je to stav, vyvo­la­ný iným sta­vom. To je to, čo exis­tu­je ako mate­riál­ne ale­bo duchov­né (vec, uda­losť ale­bo vyslo­ve­né slo­vo) –, a má vždy prí­či­nu, vždy je nie­čím spô­so­be­né. Násle­dok prí­čin­ne nasle­du­je až po nie­čom, pre­to sa mu hovo­rí násle­dok. Pla­tí: Kaž­dý násle­dok má prí­či­nu. Stav vecí je pre­to taký aký je, lebo ho vyvo­lal, spô­so­bil iný stav (uda­losť, dej, jav, vyslo­ve­né slo­vo) – vyvo­la­la ho, spô­so­bi­la ho neja­ká príčina.

Keď nič neexis­tu­je, ale­bo keď sa nič nede­je (neme­ní) zna­me­ná to, že niet prí­či­ny. Ak nie­čo vzni­ká, ale­bo sa mení, zna­me­ná to, že pôso­bí neja­ká príčina.

Prin­cíp prí­čin­nos­ti vyučo­val Pán Ježiš v Matú­šo­vi 7:15-20 keď učil, ako roz­poz­nať faloš­ných pro­ro­kov, kto­rí pri­chá­dza­jú v ovčom rúchu, ale vo vnút­ri sú dra­ví vlci. V jeho vyučo­va­ní strom je prí­či­naovo­cie dôsle­dok. Vyučo­va­nie zakon­čil slo­va­mi: „A tak ich teda po ich ovo­cí pozná­te“ (verš 20).

 

Zdroj

1) Pod­rob­ne ten­to prin­cíp vysvet­ľu­je­me v pub­li­ká­cii: Dra­ho­slav Vaj­da, „Mate­ria­lis­tic­ký a bib­lic­ký pohľad na svet“, 1. diel: „Mate­ria­lis­tic­ký pohľad na svet“, str. 144-148, vyda­va­teľ­stvo SOLAS, Žili­na 2022, ISBN: 978-80-971486-4-5.

Pokra­čo­va­nie v 2. časti.

Späť na Pro­lóg

Umiest­ne­né: 6. decem­bra 2024

 

image_pdfimage_print