Ako píšeme v článku „Vychvátenie Cirkvi – 3. časť“ v Poznámke A, spochybňuje sa správnosť prekladu veršov 2. Tesalonickým 2:1-4. Niektorí tvrdia, že výraz deň Kristov v pôvodnom gréckom texte sa v týchto veršoch nevyskytuje a preto ho vraj niektoré preklady už ani neuvádzajú. O čo ide a prečo je dôležité sa týmto zaoberať?. Odpovieme a vysvetlíme v ďalšom texte.
Vysvetlenie pojmov „deň Kristov“, „deň Pánov“, „deň Syna človeka“
a „deň zjavenia Pána“
Pán Ježiš Kristus znova príde na túto zem. O tom v kresťanskom prostredí niet žiadnych pochybností. Bude to jeho druhý príchod, ktorý ale pre rôzne skupiny ľudí bude mať rôzny význam. Iný pre Cirkev, iný pre izraelský národ a úplne iný pre pohanské národy sveta. Táto skutočnosť je vyjadrená aj výrazmi, ktoré ideme vysvetliť.
deň Kristov (parúzia)
Týmto výrazom je pomenovaný príchod Pána Ježiša Krista pre jeho Cirkev. Táto udalosť v gréčtine nesie pomenovanie parúzia. Parúzia doslova znamená: príchod nášho Pána Ježiša Krista a naše zhromaždenie okolo neho – hovorí sa o nej priamo v 2. liste Tesalonicýkm 2:1. Tam, kde sa výraz deň Kristov (grécky heméra Jesus Christus) vyskytuje, je reč o príchode Pána Ježiša Krista pre jeho Nevestu, pre Cirkev. Nachádzame ho aj vo veršoch 1. Korintským 1:8; Filipským 1:6, ktorých zmysel je: deň príchodu Pána Ježiša Krista pre jeho Cirkev.
Deň Kristov, ako príchod Pána Ježiša Krista pre jeho Cirkev – živých i mŕtvych patriacich Pánovi -, je to jednorázová udalosť. Je to otázka okamihu, zlomku sekundy (1. Tesalonickým 4:17).
deň zjavenia Pána Ježiša Krista (epifánia)
Táto udalosť je v gréčtine pomenovaná slovom epifánia. Týmto výrazom je pomenované viditeľné zjavenie sa Pána Ježiša Krista v sláve a moci v jeho príchode z nebies dolu dolu na túto zem spolu so svojou Cirkvou, aby tu nastolil svoju vládu, kráľovstvo, podriadil si celý svet a posadil sa na trón svojho otca kráľa Dávida. Dôjde k nemu na konci posledného Danielovho „týždňa“. Epifánia je výraz, ktorý doslova znamená: príchod Božstva.
Príchod Pána Ježiša Krista pre Cirkev (parúzia) je iná udalosť ako príchod Pána Ježiša Krista spolu s Cirkvou v sláve na túto zem (epifánia). V celom cykle článkov „Vychvátenie Cirkvi“ sa zaoberáme len príchodom Pána Ježiša Krista pre jeho Cirkev. Zaoberáme sa teda len parúziou.
deň Pánov
Deň Pánov je novozákonné pomenovanie starozákonného výrazu „deň Hospodinov“, čiže „deň Jahveho“. V novozákonnej dobe je to deň, podľa Zjavenia 3:10 je to hodina pokušenia (skúšky), na konci ktorej Boh bude vylievať na túto zem čaše hnevu (Zjavenie 16. kapitola), lebo ľudia nebudú činiť pokánie zo svojich hriechov, ale sa budú rúhať Bohu. Boh bude počas tohto obdobia trestať bezbožných obyvateľov zeme, ale súčasne je to aj deň vyslobodenia, záchrany Božieho ľudu.
Novozákonný deň Pánov je svojim obsahom ten istý deň Hospodinov, ako o ňom prorokovali starozákonní proroci v eschatologickom zmysle. Je to udalosť, dlhšie obdobie, ku ktorému dôjde počas druhého Pánovho príchodu v posledných časoch, v dobe skonania tohto sveta (Matúš 24:3).
Deň Pánov je, na rozdiel odo dňa Kristovho, záležitosť dlhšieho obdobia, má začiatok aj koniec. Deň Pánov nie je jednorázová udalosť, nie je to záležitosť okamihu, zlomku sekundy. Podľa 2. listu apoštola Pavla Korintským a veršov 2:1-4, deň Pánov (druhý príchod Pána Ježiša Krista) začína udalosťou jeho príchodu pre Cirkev (paruziou, verš 1; viac nižšie). K začiatku dňa Pánovho, a tým aj k parúzii, dôjde až po zjavení sa syna zatratenia (Antikrista), nie skôr (verš 3). Antikrist sa zjaví tým spôsobom, že sa posadí do chrámu a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha (verš 4). K tomuto dôjde až v polovici posledného Danielovho „týždňa“ (Daniel 9:27).
K novozákonnému dňu Pánovmu je v „Študijnej Biblii“ (Slovenský ekumenický preklad) na strane 2031 uvedená nasledovná poznámka: „Pánov deň. Pozri 1. Korintským 5:5 (citujeme: „vydať takého satanovi na záhubu tela, aby bol duch spasený v deň Pána Ježiša“). Pôvod výrazu je v Amos 5.18 (Beda tým, ktorí si žiadajú deň Hospodinov! Načo vám je deň Hospodinov? Lebo je tmou a nie svetlom). V SZ je to čas, kedy Boh príde a zasiahne súdom a/alebo požehnaním (pozri pozn. k Joel 1:15. Z tejto poznámky vyberáme: Niekedy sa uvádza skrátene ako ten deň. Keď sa deň Hospodinov nepoužíva na označenie Božích súdov v priebehu dejín, odkazuje na posledný deň Hospodinov, ktorý má vo všeobecnosti dva aspekty – 1. Božie víťazstvo nad nepriateľmi a ich potrestanie a 2. odpočinok, bezpečnosť a požehnanie pre jeho ľud – koniec poznámky z Joela).
V NZ pokračuje myšlienka súdu (pozri Rímskym 2:5 „Ale podľa svojej tvrdosti a nekajúceho srdca hromadíš sebe hnev na deň hnevu a zjavenia spravodlivého súdenia Boha“; a podľa 2. Petrovho listu 2:9 – „Pán vie vytrhnúť pobožných z pokušenia a nespravodlivých dochovať trestaných ku dňu súdu), ale je to aj „deň vykúpenia“ (Efezským 4:30 – „A nezarmucujte Svätého Ducha Božieho, ktorým ste zapečatení ku dňu vykúpenia); „Boží deň“ (2. Petrov 3:12 – „ktorí očakávate a náhlite príchod Božieho dňa…“) alebo „Kristov deň“ (1. Korintským 1:8 – „ktorý vás aj upevní a zachová až do konca, bezúhonných v deň nášho Pána Ježiša Krista“; Filipským 1:6 – „a práve preto dôverujem, že ten, ktorý započal vo vás dobré dielo, ho aj dokoná a zachová až do dňa Ježiša Krista“); a „posledný deň“ (Ján 6:39 – „… aby som nestratil ničoho z toho, čo mi dal, ale aby som to všetko vzkriesil v ten posledný deň“), „veľký deň“ (Jeremiáš 30:9 – „Oj, lebo je to veľký deň, ktorému nebolo podobného, a je to čas súženia Jakobovho! Ale bude zachránený z neho“) alebo jednoducho „ten deň“ (2.Tesalonickým 1:10 „keď príde, aby bol oslávený vo svojich svätých a obdivovaný vo všetkých, ktorí uverili – lebo sa uverilo nášmu svedectvu u vás –, v ten deň“). Koniec poznámky zo Študijnej Biblie.
Z tohto vidíme, že výraz deň Pánov má viacero ekvivalentov (synonymických výrazov) a preto je potrebné podľa kontextu pozorne a uvážlivo usudzovať, aká udalosť je týmto výrazom označená. Platí aj opačne: treba rozsudzovať, ktoré výrazy majú význam deň Pánov a ktoré parúziu alebo epifániu.
Neprehliadnime, že oba výrazy – deň Kristov a deň Pánov –, sa vzťahujú na druhý príchod Pána Ježiša Krista. Pritom, aj keď sa hovorí o dni Kristovom a dni Pánovom ako o dvoch odlišných udalostiach, stále ide o tú istú osobu. Apoštol Peter na Letnice v Jeruzaleme povedal tam prítomným: „Nech teda vie istotne celý dom Izraelov, že i Pánom i Kristom ho učinil Boh, toho Ježiša, ktorého ste vy ukrižovali!“ (Skutky 2:36). Ježiš, ktorý bol ukrižovaný za naše hriechy v Jeruzaleme, je len jeden. A tento jeden Ježiš je učinený i Pánom i Kristom – je učinený Sudcom (Pánom) i Záchrancom (Spasiteľom). Keď tento jeden Ježiš príde druhýkrát, tak rozlíšenie, či prichádza ako Kristus (Spasiteľ, Záchranca) alebo ako Pán (Sudca, Vládca, Pomstiteľ), je len v účele jeho príchodu – a o účele nám povie kontext príslušného miesta.
V dni Pánovom sa odohrajú nasledovné udalosti: prvé vzkriesenie (parúzia – touto udalosťou začína deň Pánov), vylievanie siedmych čiaš Božieho hnevu, súd pred súdnou stolicou Kristovou, svadba Baránkova, zjavenie Pána (epifánia), bitka pri Harmagedone, spasenie ostatku Izraela. Všetky sa odohrajú v druhej polovici posledného Danielovho „týždňa“ – až potom, ako sa syn zatratenia (Antikrist) posadí do chrámu v Jeruzaleme –, nie skôr.
Po týchto udalostiach bude nasledovať tisícročné kráľovstvo Pána Ježiša Krista. Po jeho skončení dôjde k druhému vzkrieseniu, k súdu pred veľkým bielym trónom, k stvoreniu nového neba a novej zeme, zostúpenie nového Jeruzalema z nebies na zem a večné prebývanie Božieho ľudu v Božej prítomnosti.
deň Syna človeka
Tento výraz, Syn človek, sa vzťahuje na konkrétnu ľudskú osobu, ktorá má právo odpúšťať hriechy, a ktorej vláda a kráľovstvo bude večné. Pán Ježiš hovoril o Synovi človeka v tretej osobe, ale ide o neho počas jeho prvého príchodu a rovnako aj keď príde opäť na túto zem v ľudskom tele ako zasľúbený a „ostatkom Izraela“ očakávaný Mesiáš. Izrael uvidí toho, ktorého prebodli.
O Synovi človeka a o dňoch Syna človeka sa hovorí vo veršoch Daniel 7:13; Matúš 8:20, 9:6, 16:28; Lukáš 17:22, 26, 18:8 a v ďalších novozákonných veršoch, z ktorých je zrejmé, že Ježiš Kristus hovorí o sebe.
Situácia v Tesalonikách
Pozrime sa najprv na zbor v Tesalonikách. V akej situácii sa nachádzal, keď im apoštol Pavel písal svoje listy? Už v 1. liste čítame, že mali mnoho súženia (1:6, 2:14, 3:4-5). Zbor zažíval veľké ťažkosti a prenasledovanie. Apoštol Pavel mal o nich starosť, aby ich snáď satan neoklamal a nezviedol z pravej cesty. Vedeli o problémoch, ktorými prechádzal Pavel a tak sa rozhodol, napísať im upokojujúci list, že to, čím prechádzajú, nie je nič neobvyklé. Boli vystrašení zo situácie v ktorej sa nachádzali. Báli sa, že už nastal deň Pánov ako deň vylievania Božieho hnevu, a že na nich dopadá Boží hnev. Báli sa, že tí, ktorí zosnuli v Pánovi, nezažijú parúziu. Preto im v 1. liste vysvetľuje, ako to bude s príchodom nášho zhromaždenia ku Kristovi. Mŕtvi budú vzkriesení a my ponechaní živý do príchodu Pánovho budeme razom s nimi vychvátení jemu v ústrety. V tomto liste niet oznámenia, kedy k druhému príchodu a s ním spojeného vychvátenia Cirkvi dôjde, okrem zmienky o pokoji a náhlom zahynutí, ku ktorému dôjde neočakávane (1. Tesalonickým 5:3). V 2. liste ich znova potešuje, uisťuje, aby sa neznepokojovali a prikladá datovanie týchto dvoch udalostí: počiatku druhého príchodu Pána a príchodu nášho zhromaždenia okolo neho – obe nastanú po odpadnutí a predovšetkým po viditeľnom zjavení sa Antikrista.
Teda:
Pavol Tesalonických ubezpečuje, že ešte nenastal ani príchod Pána Ježiša Krista, ani vzkriesenie mŕtvych a vychvátenie živých patriacich Pánovi a nedoľahol na nich ani deň Božieho súdu a hnevu. K tomu všetkému dôjde až potom, ako sa človek zatratenia (Antikrist) posadí do chrámu v Jeruzaleme a bude chcieť, aby ho uctievali ako Boha. A k tomu, ako je to uvedené v Danielovi 9:27, dôjde až uprostred posledného sedemročného Danielovho „týždňa“ – a ten je stále ešte len pred nami.
O čo ide v spochybňovaní správnosti prekladu veršov 2. Tesalonockým 2:1-4?
Pred ukrižovaním Ježiš svojich učeníkov informoval o jeho odchode k Otcovi a potešoval ich slovami: „pretože vám idem prihotoviť miesto a keď odídem a prihotovím vám miesto, prídem zase a poberiem si vás k sebe, aby ste tam, kde som ja, aj vy boli“ (Ján 14:3). Uviedol im iba jeden, ale pre jeho nasledovníkov veľmi dôležitý dôvod: idem vám pripraviť miesto. A ubezpečenie: prídem zase a poberiem si vás k sebe.
Celé spektrum kresťanských cirkví očakáva na naplnenie tohto zasľúbenia. Príde neočakávane (Zjavenie 3:3), a aj preto veríme, že vychvátenie Cirkvi (parúzia) a počiatok jeho druhého príchodu sú časovo zhodné udalosti. Keby to bolo inak, neboli by potrebné upozornenia a výstrahy o tom, že jeho príchod bude neočakávaný. K vychváteniu Cirkvi dôjde hneď na počiatku jeho druhého príchodu (prichádzania).
Stúpenci vychvátenia Cirkvi pred posledným Danielovým týždňom sa snažia z veršov 2. Teasalonickým 2:1-4 odstrániť výraz deň Kristov, lebo výskyt tohto výrazu na tomto mieste sa im nehodí – nechcú ho tam mať, lebo zneplatňuje ich učenie. Chcú tam mať len deň Pánov, ktorý interpretujú len ako deň údu a Božieho hnevu. Zužujú starozákonnými prorokmi predpovedaný eschatologický význam dňa Hospodinovho iba na deň súdu a hnevu. Vynechávajú jeho druhý aspekt, t.j. proromi predpovedanú novozákonnú záchranu Božieho ľudu zo dňa Pánovh (zo dňa Hospodinovho). Táto prorokmi predpovedaná eschatologická záchrana Božieho ľudu v posledných dňoch sa uskutoční z už prebiehajúceho dňa Hospodinovho (napríklad Jeremižš 30:7 – „…a je to čas súženia Jakobovho! Ale bude zachránený z neho“), čiže zo dňa Pánovho.
Táto ich snaha odstrániť výraz deň Kristov im vychádza nazmar, lebo počiatok druhého príchodu Ježiša Krista, čiže počiatok dňa Pánovho, z týchto veršov odstrániť nemôžu. Podľa veršov 3 a 4, deň Pánov nastane, čiže započne, až potom, ako sa syn zatratenia posadí do chrámu v Jeuzaleme, nie skôr. A tým aj deň Kristov (parúzia) nasdtane až potom, ako sa syn zatratenia posadí do chrámu v Jeuzaleme, nie skôr, lebo deň Kristov je súčasť dňa Pánovho a nachádza sa na jeho začiatku. Čiže vychvátenie Cirkvi nastane až v druhej polovici posledného Danielovho „týždňa“ a nie pred ním!
Počiatok druhého príchodu Pána Ježiša a deň Kristov – príchod nášho zhromaždenia okolo neho, vychvátenie Cirkvi, parúzia –, nastanú súčasne a Písmo ich lokalizuje do druhej polovice Danielovho „týždňa“, ako na to poukazujeme aj v predchádzajúcich častiach tohto cyklu odkazom na príslušné miesta Písma.
Vychvátenie Cirkvi bude dobre rozpoznateľná a nespochybniteľná udalosť – zo zeme jednoducho zmiznú všetci, ktorí patria Kristovi. Na základe toho a vtedy už celý vesmír bude vedieť, že nastalo obdobie druhého príchodu Pána Ježiša Krista, čiže nastal deň Pánov.
Verše 2. Tesalonickým 2:1-4 v rôznych prekladoch Písma
V tomto oddiele uvedieme verše 2. Tesalonickým 2:1-4 ako sú preložené v rôznych prekladoch Písma. Porovnáme a posúdime, ako sú v jednotlivých prekladoch Písma preložené s cieľom zistiť, či sa v nich hovorí o udalosti dňa Kristovho (parúzii) alebo dňa Pánovho – jednoducho: či sa tam nschádza výraz deň Pánov či deň Kristov – jeden alebo druhý.
- Preklad prof. Roháčka. Preložené z pôvodných jazykov:
1 Ale vás prosíme, bratia, ohľadne príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia k nemu,
2 aby ste sa nedali hneď zviklať od umu ani sa strašiť ani duchom ani slovom ani listom, ako nami poslaným, ako čo by už bol nastal deň Kristov.
3 Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom, lebo deň Kristov nenastane, kým prv nepríde odpadnutie, a nebude zjavený človek hriechu, syn zatratenia,
4 ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa zovie Boh, alebo čomu sa dáva božská česť, takže sa posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: príchod nášho zhromaždenia k Pánovi Ježišovi Kristovi (parúzia).
Výraz deň Kristov sa tu nachádza a je vo verši 2. Znie to logicky, lebo v prvom verši sa hovorí o príchode nášho zhromaždenia ku Kristovi (parúzii). Kristov návrat samozrejme ešte nenastal a nastane až potom, keď sa človek zatratenia (Antikrist) posadí do chrámu, čo bude dobre viditeľná a rozpoznateľná udalosť.
Obe udalosti, počiatok príchod Pána Ježiša Krista i vychvátenie (parúzia), sa datované do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Preklad ECAV:
1 A keď je reč o príchode nášho Pána Ježiša Krista a o tom, že sa spoločne zhromaždíme k Nemu, prosím vás bratia,
2 nedajte sa ľahko sklátiť v presvedčení, alebo zastrašiť ani duchom ani slovom ani listom údajne naším, akoby deň Pánov už nastával.
3 Nech vás nikto neoklame. Lebo prv musí prísť odpadnutie a zjaviť sa človek neprávosti, syn zatratenia,
4 ktorý sa bude protiviť a povyšovať nado všetko, čo sa menuje Boh, alebo je predmetom zbožného uctievania, takže sa posadí do chrámu Božieho a bude sa vydávať za Boha
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: spoločne sa zhromaždíme k Nemu – k Pánovi Ježišovi Kristovi.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Slovenský ekumenický preklad:
1 Pokiaľ ide o príchod nášho Pána Ježiša Krista, okolo ktorého budeme zhromaždení, prosím vás, bratia,
2 nedajte sa tak ľahko vyviesť z rovnováhy a zastrašiť nijakým duchom ani slovom, ani listom, údajne naším, ako by už bol nastal Pánov deň.
3 Nech vás nikto nezvedie nijakým spôsobom. Veď najprv musí nastať odpadnutie od Boha a zjaví sa človek neprávosti, syn zatratenia,
4 ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo nesie Božie meno, alebo je predmetom úcty, a to tak, že sa posadí do Božieho chrámu a bude sa vydávať za Boha.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: budeme zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista. V tomto preklade je tesne spojený počiatok druhého príchodu Pána a nášho zhromaždenia okolo neho.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Preklad Miloša Pavlíka. Preložené z revidovaného gréckeho textu s častým zreteľom na anglický preklad Johna Nelsona Darbyho. Časť: Nový zákon. Slovenská verzia:
1 No žiadame vás, bratia, vzhľadom na príchod nášho Pána Ježiša Krista a naše zídenie sa k nemu,
2 aby ste neboli hneď otrasení v mysli ani sa nedali zastrašovať ani žiadnym duchom ani žiadnym slovom ani žiadnym listom ako že od nás, ako že nadišiel deň Pána.
3 Nech vás nikto žiadnym spôsobom nepodvedie, pretože sa tak nestane, iba ak najprv príde odpadnutie a bude zjavený človek hriechu, syn záhuby,
4 ktorý sa stavia na odpor a nadmieru sa vyvyšuje proti všetkému, čomu sa vraví Boh alebo predmet uctievania, takže sám usadne do Božieho chrámu, vystavujúc sám seba, že je Boh.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pána.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: naše zídenie sa k Pánu Ježišovi Kristovi a je spojené s počiatkom jeho druhého príchodu.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Preklad Nového zákona od Štefana Porubčana (katolícky preklad podľa grécko-semitskej pôvodiny):
1 Prosím vás bratia, aby ste tak ľahko nestratili hlavu ohľadom príchodu Pána nášho Ježiša Krista a nášho zhromaždenia okolo neho
2 a nedali sa rozrušiť ani nijakým duchom ani nijakou rečou, ani nijakým listom, údajne naším, ako by deň Pánov už nastával!
3 Nikomu sa nedajte nijako zviesť! Prv totiž musí prísť odpadnutie (od viery) a zjaviť sa človek neprávosti, určený na zatratenie,
4 ktorý sa bude protiviť a povyšovať nad všetko, čo sa nazýva Bohom alebo je predmetom úcty. Ba posadí sa aj do chrámu Božieho a bude sa ukazovať, ako by bol Boh.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: príchod nášho zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Katolícky preklad podľa Novej Vulgáty (2. list Solúnčanom, 2. kapitola):
1 Čo sa týka príchodu nášho Pána Ježiša Krista a nášho zhromaždenia okolo neho, prosíme vás, bratia,
2 nedajte sa hneď vyviesť z rovnováhy a naplašiť ani duchom, ani slovom, ani listom, údajne naším, akoby už Pánov deň nastával.
3 Nech vás nezvedie nik nijakým spôsobom. Lebo nenastane, kým nepríde najprv odpad a nezjaví sa človek neprávosti, syn zatratenia,
4 ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa nazýva Bohom alebo čo sa uctieva, takže sa posadí v Božom chráme a bude sa vydávať za Boha.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: príchod nášho zhromaždení okolo Pána Ježiša Krista.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Studijní bible s výkladovými poznámkami. Český ekumenický překlad – hlavní editor prekladu Milan Hruška (2009). Hlavní editor anglickej původiny Donald C. Stamps:
1 Pokud jde o příchod Pána Ježíše, kolem něhož budeme shromážděni, prosím vás, bratři,
2 abyste se nedali snadno vyvést z rovnováhy nebo vylekat nějakým projevem ducha nebo řečí či listem domněle pocházejícím od nás, jako by den Pána měl už nastat.
3 Žádným způsobem se nedejte od nikoho oklamat, protože nenastane, dokud nedojde ke vzpore proti Bohu a neobjeví se člověk nepravosti, Syn ztracení.
4 Ten se postaví na odpor ,a povýší se nade všecko, co má jméno Boží´, nebo čemu se vzdává božská pocta. Dokonce, usedne v chrámu Božím a bude se vzdávat za Boha.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: kolem něhož budeme shromážděni.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Bible Český studijní překlad. Nakladatelství KMS. Praha 2009:
1 Pokud jde o příchod našeho Pána Ježíše Krista a naše shromáždění k němu, žádáme vás, bratři,
2 abyste se nenechali snadno otřást ve svém poznání ani vylekat buď skrze ducha nebo skrze slovo nebo skrze dopis, vzdávaný za náš, jako by den Pánův již nastal.
3 Ať vás nikdo žádným způsobem nezvede, protože nenastane, dokud napřed nepřijde odpadnutí a nebude zjeven ten člověk bezzákonnosti, syn záhuby,
4 který se staví na odpor proti všemu a pyšně se pozvedá nade všecko, čemu se říká Bůh, nebo co se uctívá, takže sám usedne jako Bůh do Boži svatyně a bude se vzdávat za Boha.
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: naše shromáždění k němu.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Český Kralický :
1 Prosímeť pak vás, bratří, skrze příští Pána našeho Jezukrista a naše shromáždění v něj,
2 Abyste se nedali rychle vyrážeti z mysli, ani kormoutiti, buď skrze ducha, buďto skrze řeč, neb skrze list, jako od nás poslaný, jako by nastával den Kristův.
3 Nesvodiž vás žádný nižádným obyčejem. Neboť nenastane den Páně, než až prve přijde odstoupení, a zjeven bude ten člověk hřícha, syn zatracení,
4 Protivící a povyšující se nade všecko, což slove Bůh, anebo čemuž se děje Božská čest, takže se posadí v chrámě Božím, tak sobě počínaje, jako by byl Bůh.
Vychvátenie Cirkvi tu je pomenované: naše shromáždění v něj.
Výraz den Kristův i den Páně sa tu nachádza (oba spolu).
Tu sú spolu uvedené tri udalosti: Kristov príchod, deň Kristov i Pánov deň a sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
10. Český preklad, Biblia 21:
1 A teď ohledně příchodu našeho Pána Ježíše Krista a našeho shromáždění k němu. Bratři, prosíme vás,
2 nenechte se tak snadno vyvádět z míry a lekat, ať už proroctvím, kázáním nebo dopisem (údajně od nás), že prý Pánův den už přišel.
3 Nenechte se od nikoho žádným způsobem oklamat. Než ten den přijde, musí nastat odvrácení od Boha. Musí se objevit ten bezbožník a zatracenec,
4 který se postaví na odpor a povýší se nade všechno, čemu se říká Bůh a co se uctívá. Usadí se dokonce v Božím chrámu a bude se vydávat za Boha!
V 2. verši je uvedený výraz deň Pánov.
Vychvátenie Cirkvi je tu pomenované: naše shromáždění k němu.
Obe udalosti, Kristov príchod i Pánov deň, sú datované do doby po zjavení sa Antikrista, do doby druhej polovice posledného sedemročného Danielovho týždeň-roka, teda do doby Jakobovho súženia.
- Preklad kráľa Jakuba (King James Version):
1 Now we beseech you, brethren, by the coming of our Lord Jesus Christ, and by our gathering together unto him,
2 That ye be not soon shaken in mind, or be troubled, neither by spirit, nor by word, nor by letter as from us, as that the day of Christ is at hand.
3 Let no man deceive you by any means: for that day shall not come, except there come a falling away first, and that man of sin be revealed, the son of perdition;
4 Who opposeth and exalteth himself above all that is called God, or that is worshipped; so that he as God sitteth in the temple of God, shewing himself that he is God.
V 1. verši sa hovorí o príchode Ježiša krista a nášho zhromaždenia okolo neho.
V 2. verši sa hovorí, že deň Kristov ešte nenastal.
V 3. sa hovorí, že tento deň (deň Kristov) nenastane prv, ako nastane odpadnutie a sa zjaví človek hriechu.
- Revidovaný preklad kráľa Jakuba (Updated King James Version):
1 Now we plead to you, brethren, by the coming of our Lord Jesus Christ, and by our gathering together unto him,
2 That all of you be not soon shaken in mind, or be troubled, neither by spirit, (o. pneuma) nor by word, (o. logos) nor by letter as from us, as that the day of Christ is at hand.
3 Let no man deceive you by any means: for that day shall not come, except there come a falling away first, and that man of sin be revealed, the son of perdition;
4 Who opposes and exalts himself above all that is called God, or that is worshipped; so that he as God sits in the temple of God, showing himself that he is God.
To isté ako v nerevidovanom preklade (bod 11).
Záver
Vo všetkých vyššie uvedených dostupných zdrojoch – knižných i online na internete –, ktoré som doposiaľ preskúmal, sú v prvom verši 2. listu Tesalonickým v 2. kapitole oznámené udalosti: 1. počiatok príchodu (prichádzania) Pána Ježiša Krista a 2. vychvátenie Cirkvi (príchod nášho zhromaždenia okolo neho), čiže deň Kristov alebo parúzia.
V druhom verši je vo všetkých prekladoch uvedené, že aby sa nedali na nijaký spôsob nedali oklamať, akoby už nastal:
a) v jednej skupine prekladov: deň Kristov (vychvátenie Cirkvi, parúzia),
b) v druhej skupine: deň Pánov, väčšinovo chápaný a vysvetľovaný iba ako deň vylievania Božieho hnevu a Boží súd.
V treťom verši je vo všetkých prekladoch uvedené, že táto udalosť (deň Kristov či deň Pánov) nenastane prv, ako bude zjavený syn zatratenia (Antikrist), a ten bude podľa štvrtého verša zjavený vtedy, keď sa posadí do chrámu v Jeruzaleme, čo podľa Daniela 9:27 nastane uprostred sedemdesiateho Danielovho „týždňa“.
Stúpencom vychvátenia Cirkvi pred začiatkom posledného Danielovho „týždňa“ (pretribulacionistom) ide práve o výraz deň Kristov v druhom verši. Tento výraz im tu, v 2. Tesalonickým 2:2 vadí, lebo vo veršoch tri a štyri je uvedené, že tento deň nastane až potom, ako bude zjavený Antikrist, ktorý bude zjavený až v polovici posledného Danielovho „týždňa“. Vadí im to preto, lebo tým, že tento verš vychvátenie Cirkvi umiestňuje až do druhej polovice posledného danielovho „týždňa“, zneplatňuje ich učenie o vychvátení Cirkvi pred posledným Danielovým „týždňom“. Preto tvrdia, že preklad druhého verša, v ktorých je uvedený výraz „deň Kristov“ je preložený nesprávne a namiesto neho sa tam má nachádzať výraz „deň Pánov“, ale iba s významom ako deň Božieho hnevu a súdu.
Naše stanovisko k tejto otázke
- Keďže sa v prvom verši hovorí o počiatku druhého príchodu (prichádzani) nášho Pána Ježiša Krista a o príchode nášho zhromaždenia okolo neho – čo je de facto, v skutočnosti, deň Kristov (parúzia), je logické a prirodzené, že aj v nasledujúcich veršoch bude reč o dni Kristovom, ako je to uvedené v niektorých prekladoch, napr. v preklade prof. Roháčka, Kralickom z roku 1613 a ďalších. Stotožňujeme sa s tým prekladom druhého verša, v ktorom je uvedený výraz „deň Kristov“.
- Vo vyššie uvedenej pasáži „deň Pánov“ a v tam citovanej poznámke zo „Študijnej Biblie“ je povedané, že novozákonný „deň Pánov“ má pôvod v Starom zákone a ide o deň Hospodinov (deň Jahveho), ktorý má vo všeobecnosti dva aspekty – 1. Božie víťazstvo nad nepriateľmi a ich potrestanie a 2. odpočinok, bezpečnosť a požehnanie pre jeho ľud.
V Novom zákone pokračuje myšlienka súdu a výraz deň Pánov akom deň Hospodinov, má niekoľko ekvivalentov (synonymických) výrazov a jedným z nich je aj „deň Kristov“ – a tiež má dva vyššie uvedené aspekty (prosím čitateľa, aby si znovu prečítal menovanú pasáž). Z tohto pohľadu a dôvodu tvrdenie, že preklad druhého verša s výrazom „deň Kristov“ je nesprávny, chybný, je neprijateľné, a takéto tvrdenie odmietame. Aj v týchto prekladoch výraz „deň Pánov“ treba čítať v kontexte prvého verša ako výraz obsahujúci ai udalosť opísanú ako „deň Kristov“ (paruzia) – a toto presvedčenie zdôvodňujeme nasledovne:
„Boh Starého zákona – JHVH (Jehova), Hospodin (v našich prekladoch) –, je ten istý Boh, ako Boh, ktorý je zjavený v Ježišovi Kristovi a na stránkach Nového zákona pomenovaný ako Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista, aj keď sa tetragram JHVH v textoch Nového zákona nevyskytuje. Boh je ten istý včera, dnes i naveky.
Keď prijímame, že novozákonný deň Pánov je starozákonný deň Hospodinov – a táto skutočnosť sa prijíma celým spektrom kresťanských cirkví –, potom musíme prijať aj to, že aj deň Pánov má rovnako dva a tie isté aspekty, ako ich má deň Hospodinov. Sú nimi: 1. Božie víťazstvo nad nepriateľmi a ich potrestanie a 2. odpočinok, bezpečnosť a požehnanie pre jeho ľud – čiže zácharana Božieho ľudu zo dňa Pánovho.
Prvý aspekt sa v novozákonnej dobe uskutoční počas tri a pol ročného Jakobovho súženia v druhej polovici posledného Danielovho „týždňa“ (vylievanie siedmych čiaš Božieho hnevu, Harmagedon) – a týka sa predovšetkým bezbožného ľudu z pohanských národov, ale aj bezbožných z Izraela a nábožných (ale nespasených) ľudí navštevujúcih cirkevné zhromaždenia. Cirkev sa časti tohto dňa – v časti Jakobovho súženia –, bude nachádzať a pre ňu tobude deň skúšky viery a preosievania.
Druhý aspekt sa uskutoční vzkriesením mŕtvych a zo zeme vychvátením živých patriacich Pánovi, čiže príchodom nášho zhromaždenia (Cirkvi) okolo neho. Táto udalosť sa uskutoční ako deň Kristov (parúzia), ktorý bude súčasťou počiatku druhého príchodu Pána Ježiša Krista, čiže súčasťou počiatku dňa Pánovho. A uskutoční sa tiež ako spasenie vyvoleného „ostatku Izraela“, ku ktorému dôjde po skončení Jakobovho súženia, po skončení posledného Danielovho „týždňa“, po epifánii. K parúzii dôjde na začiatku druhého prichádzania Pána Ježiša Krista, na začiatku dňa Pánovho3, a k epifánii na jeho konci.
3. Verše 2. Tesalonickým 2:1-4 sú jedným z kľúčových miest pre datovanie vychvátenia Cirkvi. Preto je snaha pretribulacionizmu správnosť preklad týchto veršov spochybniť a vylúčiť z nich udalosť vychvátenia Cirkvi (parúziu). To je ale ich márna snaha, lebo v iných veršoch Písma je napísané, ako uvádzame aj v predchádzajúcich častiach toto cyklu, že Cirkev sa v časti druhej polovice posledného Danielovho „týždňa“, v časti Jakobovho súženia, nachádzať bude.
Späť na Vychvátenie Cirkvi – 3. časť
Prechod na úvodnú stránku – Úvod
Prechod na Prológ
Prechod na pokračovanie v Doplnku B
Prechod na pokračovanie v 4. časti
Prechod na Najnovšie články na stránke
Umiestnené: 11. júla 2025
Doplnené a upravené: 14. a 18. októbra 2025