Vychvátenie Cirkvi – 5. časť (4. diel)

 

Pochy­be­nie pretribulacionizmu

Otáz­ka súdov

V tom­to die­ly píše­me o pochy­be­ní pre­tri­bu­lo­ci­oniz­mu v otáz­ke súdov a posled­nej trú­by. Pri­po­me­nie­me si hlav­né tézy pre­tri­bu­lač­né­ho uče­nia o vytr­hnu­tí cir­kvi pred posled­ným sedem­roč­ným Danie­lo­vym týždeň-rokom.

 

Tézy pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu

„Pre­to­že celé obdo­bie súže­nia je obdo­bím Božie­ho hne­vu, musí byť cir­kev pred súže­ním zachrá­ne­ná, aby sa napl­nil Boží sľub, že cir­kev Božie­mu hne­vu unik­ne“. „Obdo­bie súže­nia je dobou Božích súdov pred prí­cho­dom Ježi­ša Kris­ta a zalo­že­ním krá­ľov­stva na zemi. Bude trvať sedem rokov, na zákla­de budú­ce­ho sedem­de­sia­te­ho Danie­lov­ho sedem­ro­čia (Daniel 9:27)“. Cito­va­né doslov­ne pod­ľa Joh­na MacArt­hu­ra zo stra­ny 800 a 803.

     Tézy sú posta­ve­né na ver­šoch: „Lebo oni sami zves­tu­jú o nás, aký bol náš prí­chod k vám, a ako ste sa obrá­ti­li od modiel k Bohu, aby ste slú­ži­li Bohu, živé­mu a prav­di­vé­mu, a oča­ká­va­li jeho Syna z nebies, kto­ré­ho vzkrie­sil z mŕt­vych, Ježi­ša, kto­rý nás vychva­cu­je od prí­du­ce­ho hne­vu“ (1. Tesa­lo­nic­kým 1:9-10) a (Zja­ve­nie 3:10): „Pre­to, že si ostrí­hal slo­vo mojej trpez­li­vos­ti, i ja budem teba ostrí­hať a vytrh­nem ťa od hodi­ny poku­še­nia, kto­rá prí­de na celý svet skú­siť tých, kto­rí býva­jú na zemi“ (len taký­to pre­klad toh­to ver­ša sa v pre­tri­bu­lo­ci­oniz­me pova­žu­je za správ­ny; v iných pre­kla­doch je uve­de­né „…z hodi­ny poku­še­nia…“).

     V tézach sa sto­tož­ňu­je súže­nie, Boží hnevBoží súd. Tie­to tri poj­my sú v pre­tri­bu­lo­ci­oniz­me pova­žo­va­né za syno­ny­má, pre­to sú zame­ni­teľ­né. Tak je tomu aj v iných zdro­joch učia­cich pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus (Char­les C. Ryrie, internet).

      Z náš­ho pohľa­du sú tie­to tri poj­my (výra­zy) obsa­ho­vo odliš­né a pre­to nie sú zame­ni­teľ­né, nie sú to syno­ny­má. Tre­ba roz­li­šo­vať čo  je súže­nie, čo je Boží hnev a čo je Boží súd. Aj keď by sme ich v širo­kom a voľ­nom ľud­skom pohľa­de za syno­ny­má moh­li pova­žo­vať, Pís­mo ich sto­tož­ne­nie neumož­ňu­je. Porov­naj­me naprí­klad slo­vo súže­nie z Jere­miá­ša 30:7 so slo­vom súd/súdenie zo Zja­ve­nia 20:12. Jere­miáš píše, že Izra­el z Jako­bov­ho súže­nia bude zachrá­ne­ný, zatiaľ čo Ján píše o tých, kto­rí stá­li pred Božím tró­nom a nebo­li náj­de­ní v kni­he živo­ta, že boli uvr­hnu­tí do ohni­vé­ho jaze­ra, čo je dru­há smrť, čo je defi­ni­tív­ne nezme­ni­teľ­né vylú­če­nie z Božej prí­tom­nos­ti. Zo súže­nia sa zachrá­niť dá, ale z roz­hod­nu­tia súdu úni­ku niet ani v dob­rom ani v zlom. 

     Okrem iné­ho, uče­nie o koneč­nom Božom súde pat­rí medzi základ­né uče­nia bib­lic­kej vie­ry (Židom 6:2), zatiaľ čo uče­nie o súže­ní a Božom hne­ve tam nepatria.

     Vytr­hnu­tie cir­kvi pred súže­ním má fun­kciu záchran­nej misie. Ježiš tým zachra­ňu­je svo­ju cir­kev pred Božím hne­vom celé­ho sedem­roč­né­ho obdo­bia súže­nia. Toto je účel vytr­hnu­tia. (Cito­va­né pod­ľa MacArt­hu­ra str. 800)

     Pre­to­že úče­lom vytr­hnu­tia má byť záchra­na Cir­kvi pred sedem­roč­ným obdo­bím súže­nia, čiže pred sedem­roč­ným obdo­bím Božích súdov, v ďal­šom tex­te sa budem veno­vať otáz­ke súdu, resp. súdov.

 

Súd a súdy v Písme

O súdoch píše­me už v 1. čas­ti cyk­lu v oddie­le „Vysvet­le­nie poj­mov“ (odpo­rú­čam zno­va si pre­čí­tať ten­to oddiel). Tu si otáz­ku súdov pre­be­rie­me vo vzťa­hu k uče­niu pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu. Výcho­dis­kom pre toto pojed­na­nie bude verš: „A ako je ulo­že­né ľuďom raz zomrieť, a potom súd“ (Židom 9:27).  

     Údel člo­ve­ka je dvo­ja­ký: smrť (zomre­tie) a potom súd. Toto sa týka aj spa­se­ných, zno­vuz­ro­de­ných ľudí – týka sa aj ľudí pat­ria­cich Páno­vi, pat­ria­cich do Cir­kvi. Výnim­ku z fyzic­kej smr­ti majú len tí, kto­rí budú pri Páno­vom prí­cho­de živí a veria­ci. Tí budú na počiat­ku Kris­tov­ho dru­hé­ho prí­cho­du zo zeme vychvá­te­ní živí a počas vychvá­te­nia budú ich telá pre­me­ne­né. Apoš­tol Pavel píše: „Všet­ci nezom­rie­me, ale všet­ci bude­me pre­me­ne­ní“ (1. Korint­ským 15:51).

     Keď Pís­mo hovo­rí o súdoch, roz­li­šu­je dva dru­hy súdov: čas­ný súdveč­ný súd.  Božie súdy sa dejú v dvoch roz­lič­ných sfé­rach: v čas­nos­tivo več­nos­ti – odtiaľ ich pome­no­va­nie. Poro­zu­mieť, čo je čas­ný a več­ný súd, a aký je medzi nimi roz­diel je dôle­ži­té nie­len pre túto tému, ale cel­kom aj pre pocho­pe­nie Božie­ho jed­na­nia s člo­ve­kom ako jednotlivcom.

     Čas­né súdy sa dejú v čas­nos­ti (v čas­nom živo­te a na zemi). Týka­jú sa zem­ských vecí a žijú­cich ľudí. Čas­né súdy, či tres­ty kon­čia­ce fyzic­kou smr­ťou, nie sú koneč­ným rie­še­ním – nasle­du­je za nimi več­ný (koneč­ný) súd. Od čas­né­ho súdu – po fyzic­kej smr­ti –, sa ešte neod­chá­dza na mies­to trva­lé­ho pre­bý­va­nia vo več­nos­ti, na mies­to koneč­nej des­ti­ná­cie. Duša kaž­dé člo­ve­ka po fyzic­kej smr­ti odchá­dza dočas­ne na mies­to, kde oča­ká­va na več­ný súd.

     Več­ný súd sa ude­je vo več­nos­ti a sa týka pre­bý­va­nia vo več­nos­ti. Záve­ry, ver­dik­ty či dôsled­ky več­né­ho súdu urču­jú, kde a ako jed­not­li­vec bude trá­viť več­nosť. Je to koneč­ný Boží súd. Prá­ve o tom­to dru­hu súdu hovo­rí verš Židom 6:2. Roz­umie sa ním, že jeho výsle­dok (roz­su­dok, vyme­ra­ný trest) trvá na veky, teda je nezme­ni­teľ­ný. Tak ako je več­nosťčas­nosť a je več­ný súd, súdi­me aj na čas­ný súd. To, čo sa vyhlá­si vo več­nos­ti má več­nú plat­nosť, trvá navž­dy. Tak je to aj s roz­sud­kom na več­nom súde. Koneč­ný (več­ný) súd sa neude­je v čas­nos­ti (nie v časop­ries­to­re), bude pre­bie­hať vo sfé­re večnosti.

     Več­né súdy sú dva – Pís­mo hovo­rí len o dvoch več­ných súdoch: 1. Súd pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou (2. Korint­ským 5:10) a 2. Súd pred veľ­kým bie­lym tró­nom či pred tró­nom Božím (Zja­ve­nie 20:11 a 12). Ako sú dva več­né súdy, tak sú aj dve mies­ta (des­ti­ná­cie) pre­bý­va­nia vo več­nos­ti. Jed­ným je nový Jeru­za­lem a dru­hým ohni­vé jazero.

     Pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou budú stáť iba spa­se­ní ľudia, čiže iba tí, kto­rí pat­ria Páno­vi Ježi­šo­vi Kris­to­vi. O tých­to je napí­sa­né, že po vychvá­te­ní a vzkrie­se­ní budú už navž­dy s Pánom (1. Tesa­lo­nic­kým 4:18). Tu sa posú­di ich čin­nosť, služ­ba –  die­lo, kto­ré zbu­do­va­li na zemi (vo sfé­re čas­nos­ti) a ich skut­ky a budú mať ško­du ale­bo dosta­nú odme­nu (1. Korint­ským 3:11-15; 2. Korint­ským 5:10). Títo všet­ci budú več­nosť trá­viť v novom Jeruzaleme.

     Pred veľ­ký bie­ly trón budú posta­ve­ní tí, kto­rí nestá­li pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou. Od veľ­ké­ho bie­le­ho tró­nu budú tí, kto­rí nebu­dú náj­de­ní zapí­sa­ní v kni­he živo­ta, uvr­hnu­tí do ohni­vé­ho jaze­ra (Zja­ve­nie 20.15). Več­nosť budú trá­viť v tej­to des­ti­ná­cii. Toto je tra­gé­dia nespa­se­né­ho člo­ve­ka. Pre neho je tra­gé­di­ou už aj prvá, čiže fyzic­ká smrť.

     Pod­ľa toho v akom sta­ve člo­vek fyzic­kou smr­ťou odchá­dza do več­nos­ti, bude stáť pred jed­ným ale­bo dru­hým več­ným súdom. Kto­rí spa­se­nie dosiah­li počas zem­ské­ho fyzic­ké­ho živo­ta, pat­ria­ci Páno­vi, budú stáť pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou a več­nosť budú trá­viť v novom Jeru­za­le­me a navž­dy v Božej prítomnosti.

     Tí, kto­rí zomre­li nespa­se­ní, nepat­ria­ci Páno­vi, sa posta­via pred veľ­ký bie­ly trón. Odtiaľ, ak nebu­dú náj­de­ní zapí­sa­ní v kni­he živo­ta, odídu do ohni­vé­ho jaze­ra, do več­né­ho zahy­nu­tia, navž­dy preč od tvá­re Páno­vej (Zja­ve­nie 20:15). 

 

Čas­ný a več­ný súd a pretribulacionizmus

Cie­ľom toh­to oddie­lu je pou­ká­zať na sku­toč­nosť pro­ti­re­če­nia, chyb­nej inter­pre­tá­cie či  odklo­nu pre­tri­bu­lač­né­ho uče­nia od Pís­ma v otáz­ke  več­né­hočas­né­ho súdu. Uro­bí­me tak v nasle­dov­nom texte.

     Pochy­be­nie, kto­ré­ho sa, okrem iné­ho, dopúš­ťa pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu a o kto­rom tu hovo­rí­me, spo­čí­va v tom, že keď hovo­rí o súde a pri­tom sa odka­zu­je na Pís­mo, neroz­li­šu­je o aký súd ide. Neroz­li­šu­je súd čas­ný od súdu več­né­ho. V Pís­me sa poj­my čas­nýveč­ný súd (okrem Židom 6:2) nevys­ky­tu­jú, pou­ží­va sa jed­no­du­cho len slo­vo súd, ale o aký súd sa jed­ná, sa dá roz­lí­šiť pod­ľa kon­tex­tu prí­sluš­né­ho ver­ša. Naprí­klad, vo ver­ši Zja­ve­nie  20:12 je slo­vo  súd vo výra­ze „mŕt­vi boli súde­ní“, ale nie je pove­da­né pria­mo o aký súd ide. Pod­ľa kon­tex­tu a samot­né­ho ver­ša však vie­me že ide o več­ný súd

     V Ján 3:17 a 18 sa hovo­rí o súde a odsú­de­ní. Som pre­sved­če­ný že verš  17 odka­zu­je na čas­ný súd a verš 18 na več­ný súd. Vo ver­ši 5:24 (má več­ný život a neprí­de na súd, ale pre­šiel zo smr­ti do živo­ta) je len slo­vo súd, ale roz­umie­me, že sa jed­ná o več­ný súd – neprí­de na súd pred veľ­ký bie­ly trón (Zja­ve­nie 20).

     Vo ver­ši „Lebo ten, kto nehod­ne jie a pije, jie a pije si súd neroz­su­dzu­júc tela Pánov­ho“ je len slo­vo súd, ale pod­ľa kon­tex­tu vie­me, že ide o čas­ný súd. Sme si tým istí, lebo v pasá­ži  toh­to ver­ša sa hovo­rí o slá­ve­ní pamiat­ky Páno­vej a živých Božích deťoch. A moh­li by sme tak­to pokra­čo­vať cez ďal­šie ver­še a skú­mať o akom súde sa v nich hovorí.

     Keď sa vrá­ti­me k sedem­roč­né­mu obdo­biu Danie­lov­ho týž­deň-roka – a to bez ohľa­du, ako sa na toto obdo­bie díva­me, za čo ho pova­žu­je­me –, jed­no je isté: v celom obdo­bí ide o čas­né súdy. Uda­los­ti súže­nia sa odo­hrá­va­jú na zemi a týka­jú sa žijú­cich ľudí. Aj keď ich dôsled­kom je smrť, je to prvá smrť. Spa­se­ní ľudia, Cir­kev Ježi­ša Kris­ta, Neves­ta Kris­to­va na celú dobu svo­jej exis­ten­cie na zemi nemá zasľú­be­nú záchra­nu pred prvou smr­ťou. A to bez ohľa­du na to, či ide o pri­ro­dze­nú smrť, ale­bo o násil­nú muče­níc­ku smrť v dôsled­ku pre­na­sle­do­va­nia, či ako dôsle­dok čas­né­ho Božie­ho súdu (1. Korint­ským 11:29-32, verš 30: mno­hí spia. – stá­le je to ešte len prvá smrť).  Prvá smrť je čas­ný súd, lebo tak je to ulo­že­né ľuďom (Židom 9:27), a pre­to z hľa­dis­ka več­nos­ti nie je dôle­ži­té, akým  spô­so­bom člo­vek zomrie prvou smr­ťou. Spô­sob zomre­tia prvou smr­ťou neur­ču­je mies­to poby­tu vo več­nos­ti. To kde, v kto­rej des­ti­ná­cii bude člo­vek trá­viť več­nosť urču­je jeho stav v hodi­ne smr­ti (spa­se­ný – nespasený).

     Prvou smr­ťou – a na rôz­ny spô­sob –, zomie­ra­jú aj spa­se­ní ľudia, Božie deti, kto­ré sú nové stvo­re­nia v Kris­to­vi. Pre­čo je to tak, je už iná téma. 

     Pís­mo zja­vu­je, že muče­níc­ka smrť pat­ria­ce­ho Páno­vi osla­vu­je Boha. Bará­nok dušiam ležia­cim pod oltá­rom hovo­rí: „aby odpo­čí­va­li ešte krát­ky čas, až sa dopl­ní počet aj ich spo­lu­s­lu­žob­ní­kov a ich bra­tov, kto­rí majú tiež byť zabi­tí ako aj oni“ (Zja­ve­nie 6:11). Nie­kto­rí majú byť zabi­tí, aby svo­jou muče­níc­kou smr­ťou oslá­vi­li Boha.

     Fyzic­ká smrť pre tých, kto­rí pat­ria Páno­vi, kto­rí vo vie­re v Kris­ta a jeho die­lo vydr­ža­li v súže­ní až do svo­jej smr­tí, nie je nešťas­tie, nie je pohro­ma, ale je to naopak. Fyzic­ká smrť pre všet­kých nich je oka­mi­hom napl­ne­nia zasľú­be­ní daných v Ježi­šo­vi Kris­to­vi. Pre tých­to je prvá smrť už defi­ni­tív­nym rie­še­ním a radost­ným okamihom.

     Apoš­tol Pavel píše: „Lebo mne je žiť Kris­tus a zomrieť zisk… mám žia­dosť zomrieť a byť s Kris­tom, lebo to by bolo o mno­ho lep­šie“ (Filip­ským 1:21, 23). To naj­lep­šie, čo sa Božie­mu die­ťa­ťu, nové­mu stvo­re­niu v Kris­to­vi, na tej­to zemi môže stať, je zomrieť a byť doma u Pána. Z hľa­dis­ka poby­tu v novom Jeru­za­le­me, ako koneč­nej des­ti­ná­cii spa­se­né­ho z vie­ry v evan­je­lium Ježi­ša Kris­ta, nie je dôle­ži­té akou smr­ťou zomrie. Už prvá smrť je pre neho defi­ni­tív­nym rie­še­ním. Prá­ve­že takí, kto­rí znies­li všet­ko utr­pe­nie a pre vie­ru v Boha boli zabi­tí, sú nám daní v 11. kapi­to­le lis­tu Židom ako prí­klad hrdi­nov vo viere.

     Po fyzic­kej smr­ti tých, kto­rí zomre­li vo vie­re v Kris­ta, čaká už len súd pred súd­nou sto­li­cou Kris­to­vou, kde dosta­nú odme­ny za svo­ju služ­bu a ver­nosť Bohu, spo­lu­vlá­da s Kris­tov v jeho tisíc­roč­nom krá­ľov­stve a nako­niec več­né pre­bý­va­nie s Bohom v novom Jeru­za­le­me. Božie deti, nové stvo­re­nia v Kris­to­vi nema­jú strach zo smr­ti, ale túžob­ne oča­ká­va­jú na stret­nu­tie s Pánom či už budú ešte živí ale­bo už fyzic­kú smrť majú za sebou. Nech by zomre­li aký­koľ­vek spô­so­bom – či pri­ro­dze­nou ale­bo násil­nou smr­ťou ako muče­ní­ci pre sve­dec­tvo Ježi­ša Kris­ta (Zja­ve­nie 6: 9, 11, 12:17) nie je pre nich z hľa­dis­ka mies­ta poby­tu vo več­nos­ti dôležité.

 

Záver pasá­že o súdoch

Pod­sta­ta pochy­be­nia vyús­ťu­jú­ca do zvo­du pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu spo­čí­va aj v tom, že neroz­li­šu­je o aké súdy v dobe súže­nia pôj­de. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus sa upol len na slo­víč­ko súd a to, že Cir­kvi je zasľú­be­nú, že na súd neprí­de. Koniec kon­cov, že neroz­li­šu­je medzi čas­ným a več­ným súdom je svo­jím spô­so­bom logic­ké. Keby toto roz­lí­še­nie uro­bil, zlik­vi­do­val by sám seba – jed­no­du­cho by toto uče­nie zanik­lo, odiš­lo by do mora zabudnutia.

       Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus spa­se­ným žijú­cim v dobe pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom zasľu­bu­je, že nikto z nich nezom­rie prvou smr­ťou. Tiež im „zasľu­bu­je“, že nikto z nich neo­slá­vi Pána svo­jou muče­níc­kou smr­ťou, ako je to uve­de­né v Zja­ve­ní Jána.

     Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus, nech by sme ho ohý­ba­li ako­koľ­vek, stá­le je to len zvod a faloš­né uče­nie. Cir­kvi obdo­bia posled­ných časov pred­kla­dá faloš­né ubez­pe­če­nie a ilú­ziu a nás žijú­cich v prí­tom­nos­ti zvá­dza do blu­du, do odklo­nu od zja­ve­nej prav­dy zapí­sa­né­ho Božie­ho slo­va a do pro­ti­re­če­nia náš­mu Bohu. 

 

Otáz­ka posled­nej trúby

Apoš­tol Pavel do Korin­tu píše: „Hľa, tajom­stvo vám hovo­rím. Všet­ci nezos­ne­me, ale všet­ci bude­me pre­me­ne­ní, razom, v oka­mi­hu, pri zatrú­be­ní posled­nej trú­by. Lebo zatrú­bi, a mŕt­vi vsta­nú nepo­ru­ši­teľ­ní, a my bude­me pre­me­ne­ní“ (1. Korint­ským 15:51-52). Kto­rá trú­ba je tou posled­nou trú­bou, počas trú­be­nia kto­rej k vychvá­te­niu Cir­kvi, odha­ľu­je vide­nie apoš­to­la Jána: „ale vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom“ (Zja­ve­nie 10:7). Čo sa bude diať, keď sied­my anjel bude trú­biť, je uve­de­né v nasle­du­jú­cej kapi­to­le  vo ver­šoch 15-19 (Zja­ve­nie 11). Okrem iné­ho prá­ve vte­dy dôj­de k vychvá­te­niu Cir­kvi. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus sa v otáz­ke posled­nej trú­by dopúš­ťa nasle­dov­ných chýb (omy­lov):

     Po prvé  Igno­ru­je ver­še Zja­ve­nie 10:7 a 11:15, kto­ré sú ver­ša­mi novo­zá­kon­né­ho zja­ve­nia. Tie­to ver­še vo svo­jom uče­ní nebe­rie do úva­hy ani ich neinterpretuje.

       Po dru­hé  Apoš­tol Peter na Let­ni­ce ozná­mil, že Ježiš Kris­tus bude v nebi až do časov napra­ve­nia všet­ké­ho, o čom hovo­ril Boh skr­ze ústa všet­kých svo­jich svä­tých pro­ro­kov od veku (Skut­ky 3:21). Pod­ľa ver­ša Zja­ve­nie 10:7  ten­to čas sa dovŕ­ši vo dňoch hla­su sied­me­ho anje­la, keď bude trú­biť, doko­ná sa tajom­stvo Božie, ako to zves­to­val svo­jim slu­hom pro­ro­kom. Verš Zja­ve­nie 10:7  spo­lu s ver­šom Skut­ky 3:21 iden­ti­fi­ku­jú oka­mih ukon­če­nia doby poby­tu Pána Ježi­ša Kris­ta v nebi. Jeho pobyt v nebi medzi prvým a dru­hým prí­cho­dom skon­či pri trú­be­ní sied­mej trú­by sied­me­ho anje­la a začí­na obdo­bie jeho dru­hé­ho prí­cho­du. Súčas­ne toto je oka­mih vychvá­te­nia Cir­kvi. Táto trú­ba je posled­ná zo sied­mych trúb, na kto­rých budú trú­biť sied­mi anjeli.

       Tie­to dva ver­še (Skut­ky 3:21 v spo­je­ní so Zja­ve­nie 10:7) jed­no­znač­ne umiest­ňu­jú počia­tok obdo­bia dru­hé­ho prí­cho­du Pána a vychvá­te­nie Cir­kvi do dru­hej polo­vi­ce posled­né­ho Danie­lov­ho týž­deň-roka a trú­be­nia posled­nej trú­by. Tie­to dva ver­še dokres­ľu­jú a upres­ňu­jú oka­mih vychvá­te­nia Cir­kvi. Nepri­púš­ťa­jú ani jed­no z ďal­ších troch uče­ní o vychvá­te­ní (vychvá­te­nie čias­toč­né a pred a po súže­ní). Ukot­vu­jú vychvá­te­nie do doby trú­be­nia posled­nej trú­by, na kto­rej bude trú­biť posled­ný zo sied­mych anjelov.

     Po tre­tie   V Zja­ve­nie 10:7 a 11:15 je taxa­tív­ne uve­de­né, že ide o sied­mu trú­bu sied­me­ho anje­la. Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus však napriek tomu tvr­dí, že:

     a) Posled­nou trú­bou bude to posled­ná trú­ba, na kto­rej bude trú­biť kňaz počas nie­kto­rej Hos­po­di­no­vej sláv­nos­ti nazva­nej „Pamiat­ka trú­be­nia“ (3.Mojžišova 23:23-25; 4. Moj­ži­šo­va 29:1-6 – pod­ľa ver­ša 26:1 bude to deň trú­be­nia). Tak to naprí­klad tvr­dí Dr. Arnold Fruch­ten­baum v jed­nom svo­jom inter­ne­to­vom vyučo­va­ní. Čím aj loka­li­zu­je vychvá­te­nie Cir­kvi do jesen­né­ho obdo­bia, čo je mož­né pova­žo­vať od neho za dosť odváž­ne, ale neodô­vod­ne­né tvr­de­nie. Pís­mo pod­rob­nos­ti o dni trú­be­nia neuvá­dza, ale Dr. Fruch­ten­baum uvá­dza, že tých trúb počas sláv­nos­ti trú­be­nia je sto a v syna­go­ó­gach sa táto sláv­nosť dodr­žu­je kaž­do­roč­ne a tým jed­na z nich bude posled­nou. V Zja­ve­ní Jána sa uvá­dza, že trúb bude pres­ne sedem (8:2) a k vychvá­te­niu dôj­de pri trú­be­ní sied­me­ho anje­la na posled­nej, teda sied­mej trú­be. Trúb je pres­ne sedem a aj na posled­nej trú­be trú­by anjel a nie kňaz  a na trú­bach sa trú­bi v nebi a nie na zemi. 

     V súvis­los­ti s takou­to inter­pre­tá­ci­ou posled­nej trú­by sa vyná­ra otáz­ka: „Kto­rá z posled­ných trúb bude tou posled­nou, pri kto­rej dôj­de k vychvá­te­niu, lebo sláv­nosť trú­be­nia sa deje kaž­dý rok?“ Sláv­nosť trú­be­nia je daná Izra­e­lu a nie Cir­kvi. Táto sláv­nosť sa v syna­gó­gach udaj­ne usku­toč­ňu­je aj v prí­tom­nos­ti a bude sa v Izra­e­li usku­toč­ňo­vať bez ohľa­du na to, či je Cir­kev ešte na zemi ale­bo už je vychvátená.

       Bib­lic­kí uči­te­lia a vykla­da­či vedia z novo­zá­kon­né­ho zja­ve­nia pre­uká­zať, čoho sú jed­not­li­vé Hos­po­di­no­ve sláv­nos­ti pre­dob­ra­zom, okrem tej­to jed­nej – okrem sláv­nos­ti trú­be­nia. Natís­ka sa otáz­ka: „Ak by táto trú­ba mala ohla­so­vať vychvá­te­nie Cir­kvi a Cir­kev, pod­ľa uče­nia pre­tri­bu­la­ci­oniz­mu (Jonat­han Moor­he­ad, seriál video pre­zen­tá­cií Křes­ťe­né Kuřim) by bola vychvá­te­nia hoci­ke­dy pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokom, skon­čí Izra­el so slá­ve­ním dňa trú­be­nia a v syna­gó­gach sa už via­cej trú­biť nebu­de?“ Cir­kev na zemi po vychvá­te­ní už nebu­de, ale Izra­el áno!

     b) Iní za posled­nú trú­bu pova­žu­jú trú­bu z Matú­ša 24:31 „A pošle svo­jich anje­lov s trú­bou veľ­ké­ho zvu­ku, a zhro­maž­dia jeho vyvo­le­ných od šty­roch vet­rov, od jed­ných kon­čín nebies až po ich dru­hé kon­či­ny.“ Táto trú­ba bude len jed­na a bude znieť na zemi a vte­dy, keď Pán Ježiš už na zemi bude zo všet­kých kon­čín zeme do Jeru­za­le­ma zhro­maž­ďo­vať rozp­tý­le­ný spa­se­ný vyvo­le­ný zosta­tok Izra­e­la. Počas zvu­ku tej­to trú­by sa bude zhro­maž­ďo­vať zosta­tok Izra­e­la, zatiaľ čo posled­ná sied­ma trú­ba zo Zja­ve­nia 10 a 11 bude znie pri vychvá­te­ní živých pat­ria­cich do Cir­kvi zo zeme do neba. Roz­diel medzi tými­to dvo­ma trú­ba­mi je zrejmý.

     Po štvr­té  Pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus inter­pre­tá­ci­ou posled­nej trú­by uve­de­nej v bode a) poru­šu­je výkla­do­vý prin­cíp. Pro­roc­tvo o novo­zá­kon­nej uda­los­ti trú­be­nia posled­nej trú­by posled­né­ho sied­me­ho anje­la vykla­dá  sta­ro­zá­kon­ným zja­ve­ním. Vše­obec­ne pri­jí­ma­ný výkla­do­vý prin­cíp je pres­ne opač­ný: Nový zákon vykla­dá Sta­rý zákon a nie naopak (Židom 1:1).  Vidí­me to na Kni­he Daniel na jed­nej stra­ne a v evan­je­liách, lis­toch hlav­ne apoš­to­la Pav­la a Kni­he Zja­ve­nia na stra­ne dru­hej. Novo­zm­luv­né pís­ma dopĺňa­jú a vysvet­ľu­jú Danie­lo­ve pro­roc­tvá a nie naopak.

       Po pia­te   Hos­po­di­no­ve sláv­nos­ti boli dané Izra­e­lu. Nie sú urče­né Cir­kvi. Cir­kev má dodr­žia­vať len dve veci: vod­ný krst pono­re­ním tých, kto­rí uve­ri­li evan­je­liu Ježi­ša Kris­ta a  Pamiat­ku Páno­vu. Ak pre­tri­bu­la­ci­oniz­mus loka­li­zu­je vychvá­te­nie Cir­kvi na Deň trú­be­nia, robí to, že sto­tož­ňu­je Cir­kev s Izra­e­lom. Vytvá­ra tým vnú­tor­né pro­ti­re­če­nie (kon­tra­dik­ciu) dis­pen­za­ci­ona­liz­mu, pod­ľa kto­ré­ho Izra­el a Cir­kev sú dva roz­diel­ne a odde­le­né sub­jek­ty s kto­rý­mi Boh v celej his­tó­rii jed­ná odlišne.

       Po šies­te Pod­ľa Dr. Fruch­ten­bau­ma dokon­ca k zmie­re­niu dôj­de až po vychvá­te­ní, lebo Jom Kipur – sláv­nosť zmie­re­nia  -,  nasle­du­je až po sláv­nos­ti trú­be­nia. Toto je poriad­ny teolo­gic­ký  „kotr­me­lec“, blud a pre­krú­te­nie novo­zá­kon­né­ho zja­ve­nia. Vychvá­te­ní v ústre­ty Páno­vi, do neba, budú len tí, kto­rí sú už zmie­re­ní. Sto­tož­ne­nie posled­nej trú­by sied­me­ho anje­la trú­bia­cej na vychvá­te­nie Cir­kvi s nie­kto­rou posled­nou trú­bou neved­no kto­rej sláv­nos­ti trú­be­nia je kolo­sál­ny nezmysel.

 

Ďal­šie poznám­ky k vkla­du Dr.Fruchtenbauma o posled­nej trúbe 

a sve­dec­tvo zo života

Zho­vá­ra­li sme sa s bra­tom, kto­rý je dis­pen­za­ci­ona­lis­ta a pre­tri­bu­la­ci­ona­lis­tak. Z roz­ho­vo­ru som sa dozve­del o jeho sta­no­vis­ku k výkla­du trú­be­nia posled­nej trú­by Dr. Fruch­ten­bau­ma, že to bude posled­ná trú­ba z posled­ných z trúb trú­bia­cich na nie­kto­rej sláv­nos­ti Pamiat­ky trú­be­nia v nie­kto­rej zo syna­góg. Jeho sta­no­vis­ko bolo, že: „Dr. Fruch­ten­baum ako verí tak aj učí o posled­nej trú­be a je to jeho vie­ra! My rov­na­ko máme svo­ju vie­ru, tiež hovo­rí­me ako verí­me, tak­že je to v poriad­ku!“ Toto vyhlá­se­nie ma prek­va­pi­lo a komen­tár k nemu je v Poznám­ke 1 a 2.

 

Poznámn­ka 1

Cir­kev (s veľ­kým „C“) je telo Kris­to­vo a v súčas­nos­ti pred­sta­vu­je Kris­to­vo krá­ľov­stvo na zemi síd­lia­cej v srd­ciach tých, kto­rí mu pat­rí­me. Kris­tus je náš Kráľ a Pán. Roz­diel­nosť v uče­ní spô­so­bu­je roz­die­ly a roz­trž­ky v tele a také krá­ľov­stvo, pod­ľa Matú­ša 12:20, neob­sto­jí. Cir­kev Kris­to­va obsto­jí a nepre­mô­žu jej ani brá­ny ríše smr­ti, lebo Pán Ježiš zasľú­bil (Matúš 16:18). A okrem toho. Cir­kev je strá­že­ná a zacho­vá­va­ná v jed­no­te danej mocou Svä­té­ho Ducha (Efez­ským 4:3, 13), kto­rým sme všet­ci pono­re­ní, napo­je­ní v jed­no telo (1. Korint­ským 12:12.13). Tak ako Cir­kev je jed­not­ná v zákla­de, v evan­je­liu Ježi­ša Kris­ta spa­se­nia z milo­sii, tak by mala byť jed­not­ná aj v uče­ní, v budo­va­ní na základ – prav­da je len jed­na.  Žiaľ, nie je to tak. Rôz­ne rôz­ne prti­chod­né uče­nia, nez­ho­dy a rozb­ro­je ju len zosla­bu­jú, ale Cir­kev nezanikne.

 

Poznám­ka 2 

V roz­ho­vo­re ešte vyšlo naja­vo, že ten­to  brat verí slo­vám Pána Ježi­ša zapí­sa­ných v Matú­šo­vi 24:21-22, pod­ľa kto­rých Cir­kev sa v Jako­bo­vom súže­ní neja­kú dobu bude nachá­dzať (pod­rob­nej­šie v 3. čas­ti, v oddie­le Cir­kev v dobe posled­né­ho týž­deň-roka, v odse­ku Dru­hé). A verí aj ver­šu Zja­ve­nie 3:10, pod­ľa kto­ré­ho Cir­kev bude, vyhlá­se­niu pre­tri­bu­la­ci­onoz­mu, vychvá­te­ná pred posled­ným Danie­lo­vym týždeň-rokom.A tiež, že Cik­rev v Zja­ve­ní vka­pi­to­lách 3 až 18 nie je spo­me­nu­tá a naj­lep­ším vysvet­le­ním pre to je, že vraj bude vychvá­te­ná pred posled­ným Danie­lo­vym týž­deň-rokov. Bolo to prek­va­pu­jú­ce. Čo taký­to postoj zna­me­ná a pri­ná­ša, komen­tu­jem v nasle­du­jú­cich dvoch bodoch: 

     ad a. Dôsle­dok  vo vzťa­hu k sebe samé­mu. Taký­to postoj zna­me­ná, že súčas­ne verí dvom pro­ti­chod­ným veciam. Ten, kto­rý takú­to vie­ru vo svo­jom srd­ci drzí, je v roz­po­re sám zo sebou – zmie­ta sa na vlnách neistoty.

     ad b. Dôsle­dok  vo vzťa­hu k Bib­lii a k Bohu. Dôsle­dok toh­to posto­ja vie­ry k zapí­sa­né­mu Božie­mu slo­vu (Bib­lii) je ten, že pre­hla­su­je, že v Bib­lii je pro­ti­re­če­nie – raz hovo­rí tak a na dru­hom mies­te k tomu isté­mu pres­ne naopak. Pre­to­že Bib­lia je zapí­sa­né Božie slo­vo, tak toto iste ten­to postoj vie­ry hovo­rí aj o Bohu. Pre­to­že postoj k Bib­lii je postoj k Bohu samé­mu, taká­to vie­ra hovo­rí, že Boh si pro­ti­reč í- čiže hovo­rí, že Boh je kla­már – a to už je heré­za.  Apoš­tol Pavol by pove­dal – a ja hovo­rím s nim: Nech sa nestane!

 

 

Pokra­čo­va­nie v 6. časti

Späť na Prológ

Súvi­sia­ce člán­ky:  Isto­ta Božie­ho súdu Člá­nok z archívu.

 

Umiest­ne­né: 28. feb­ru­ára 2025

Dopl­ne­né: 8. mája 2025

 

 

 

image_pdfimage_print