Čo je teológia – 2. časť

Dru­hy nábo­žen­skej autority

Medzi kres­ťan­mi sa vedú počet­né dis­ku­sie a deba­ty o naj­rôz­nej­ších témach. Pri tých­to deba­tách čas­to dochá­dza, ale­bo môže dôjsť, k nedo­ro­zu­me­niu v dôsled­ku zly­ha­nia rešpek­to­va­nia zdro­ja auto­ri­ty ale­bo neroz­poz­na­nia roz­diel­nos­ti zdro­jov auto­ri­ty diskutujúcich.

Čo je pre nás a malo by byť aj pre iných naj­vyš­šou a koneč­nou auto­ri­tou v duchov­nom živo­te a v otáz­kach vie­ry? Táto otáz­ka by sa moh­la zdať zby­toč­ná už aj z dôvo­du, že naj­čas­tej­šia odpo­veď na ňu, ako celé­ho spo­lo­čen­stva, tak aj jed­not­liv­cov, je: „Pre nás a pre mňa naj­vyš­šou auto­ri­tou je Boh a jeho slo­vo zapí­sa­né v Bib­lii“. Pri pozor­nej­šom skú­ma­ní živo­ta spo­lo­čen­stva a jed­not­liv­cov však, žiaľ, zis­tí­me, že to tak nie je. Pre­to aké­koľ­vek pojed­na­nie a roz­ho­vo­ry, pre­dov­šet­kým o základ­ných kres­ťan­ských náukách, tre­ba začať uve­do­me­ním si zdro­ja auto­ri­ty účast­ní­kov debaty.

Úva­hu o auto­ri­te je naj­lep­šie začať pocho­pe­ním poj­mu nábo­žen­stvo. Nábo­žen­stvo je mož­no defi­no­vať rôz­ne, ale jed­na z jed­no­duch­ších defi­ní­cií je tá, že nábo­žen­stvo je hľa­da­nie zvr­cho­va­né­ho, nad­pri­ro­dze­né­ho. Bib­lic­ké nábo­žen­stvo je nábo­žen­stvom zja­ve­nia. Je to vie­ra, že Boh sám seba zja­vil ľud­stvu. Keď člo­vek prij­me sebaz­ja­ve­nie Boha v Kris­tu, do pop­re­dia sa dostá­va otáz­ka autority. 

Otáz­ka autority

Čo máme roz­umieť pod autoritou?

Auto­ri­ta je prá­vo a moc vyža­do­vať posluš­nosť. To je pre mno­hých prob­lém, lebo ak pri­ja­teľ­nou auto­ri­tou je len to, čo pri­jí­ma­jú dob­ro­voľ­ne a vedo­me, ťaž­ko hovo­riť o pri­ja­tí a pod­ria­de­ní sa autorite.

Z pohľa­du kres­ťan­skej vie­ry naj­väč­šie prá­vo a moc vyža­do­vať posluš­nosť má Boh, lebo on je Stvo­ri­teľ a Pán všet­kých ľudí a vecí. Ak prij­me­me toto sta­no­vis­ko, tak otáz­ka auto­ri­ty sa stá­va otáz­kou hľa­da­nia Božej vôle a jeho pohľa­du na akú­koľ­vek vec a situ­áciu. To nás vedie k otáz­kam: Ako sa stret­núť s Bohom a zis­tiť jeho názor a vôľu? Pri­pra­vil Boh neja­ký zdroj, z kto­ré­ho môže­me poznať prav­du a tak sa pod­ro­biť jeho autorite?

Zdroj a dru­hy autority

Po celé stá­ro­čia počú­va­li kres­ťa­nia množ­stvu hla­sov, ako zdro­ju koneč­nej auto­ri­ty. Celú his­tó­riu ľud­stva ľudia sú vede­ní k pri­jí­ma­niu tých naj­roz­lič­nej­ších auto­rít. Pred člo­ve­kom vše­obec­ne sto­jí otáz­ka: Na akom zákla­de mám veriť? Veria­ci sa pýta­jú: Na zákla­de čoho (aké­ho pra­me­ňa) mám veriť a jed­nať? Ako pri­chá­dza Božie zja­ve­nie k jed­not­liv­co­vi a ako Božie zja­ve­nie pôso­bí na spô­sob živo­ta ľudí? Tie­to otáz­ky obra­ca­jú našu pozor­nosť k zdro­ju autority.

Zdro­je auto­ri­ty môže­me pri­bliž­ne roz­de­liť do dvoch kate­gó­rií: na auto­ri­tu von­kaj­šiu a na auto­ri­tu vnú­tor­nú. V oboch kate­gó­riách sa berie váž­ne úlo­ha Bib­lie ako Božie­ho zja­ve­nia ľuďom, avšak v nie­kto­rých sme­roch sa líšia.

Do kate­gó­rie von­kaj­šej auto­ri­ty sa zahr­ňu­jú ako auto­ri­ta­tív­ne zdro­je tie, kto­ré sa nachá­dza­jú mimo jedin­ca. Obvyk­le sú ozna­čo­va­né ako káno­nic­ká, teolo­gic­ká ekle­si­olo­gic­ká autorita.

Káno­nic­ká auto­ri­ta  Tu sa pri­jí­ma, že bib­lic­ké mate­riá­ly, ako ich obsa­hu­je kánon Pís­ma, t. j. 39 kníh Sta ého záko­na a 27 kníh Nové­ho záko­na, sú inšpi­ro­va­ným a auto­ri­ta­tív­nym Božím zjavením.

Bib­lia hovo­rí k našej vie­re a k náš­mu život­né­mu štý­lu jas­ne, zro­zu­mi­teľ­ne a defi­ni­tív­ne. Bib­lia má auto­ri­tu z dôvo­du svoj­ho bož­ské­ho autor­stva. Bib­lia hovo­rí jas­ne v základ­ných prav­dách, kto­ré pred­kla­dá. Všet­ko a pre­dov­šet­kým otáz­ky vie­ry a morál­ky, pod­lie­ha­jú pre­skú­ma­niu Bib­li­ou. To zna­me­ná, že aj teoló­gia musí mať výslov­nú opo­ru v Bib­lii ale­bo: musí z Bib­lie vychá­dzať. Ak tomu tak nie je, potom taká­to teoló­gia, či uče­nie, musí byť odmiet­nu­té. K tomu­to pohľa­du na zdroj auto­ri­ty je tre­ba ešte dodať, že Bib­lia musí byť pat­rič­ne vykla­da­ná. Otáz­ke výkla­du Bib­lie tre­ba veno­vať nále­ži­tú pozornosť. 

Teolo­gic­ká auto­ri­ta  V tom­to prí­pa­de ako zdroj vie­ry a morál­ky sú bra­né vyzna­nia a kré­da1). Cir­kev v raných sto­ro­čiach, ale tak tomu je až do dneš­ných dní, vyjad­ro­va­la svo­ju vie­ru vo for­mu­lá­ciách a kré­dach. Jed­ným z naj­star­ších je Apoš­tol­ské kré­do (Apoš­tol­ské vyzna­nie vie­ry; Apos­to­li­cum).

V prie­be­hu his­tó­rie boli pri­ja­té ďal­šie pre­hlá­se­nia vie­ry a veria­ci sa ich pri­dŕ­ža­jú, aby tak dosved­čo­va­li ústred­né body svo­jej vie­ry. Tie­to vie­rouč­né pre­hlá­se­nia majú pre cir­kev svo­ju hod­no­tu a opod­stat­ne­nie, lebo pomá­ha­jú pri boho­služ­bách zame­ria­vať sa na kľú­čo­vé momen­ty vie­ry. Sú však prí­liš vše­obec­né. Urči­te sú dôle­ži­té, vrá­ta­ne Apos­to­li­ca, ako pod­kla­dy, na kto­rých môže­me budo­vať výklad kres­ťan­skej vie­ry, ale nemô­žu poslú­žiť ako koneč­ný zdroj autority.

Hlav­ným prob­lé­mom toh­to pohľa­du na zdroj auto­ri­ty je sku­toč­nosť, že máva­jú sklon pri­pi­so­vať vie­rouč­ným pre­hlá­se­niam dôle­ži­tosť pre­vy­šu­jú­cu dôle­ži­tosť Bib­lie. Sú cen­né a hod­not­né do tej mie­ry, nakoľ­ko sa s Bib­li­ou sto­tož­ňu­jú a kry­jú. Tre­ba si uve­do­miť, že v žiad­nom prí­pa­de  nemô­žu nahra­diť bib­lic­ké zjavenie.

Ekle­si­olo­gic­ká auto­ri­ta V tom­to pohľa­de na zdroj auto­ri­ty sa pri­jí­ma a tvr­dí, že vo všet­kých veciach vie­ry a morál­ky koneč­nou auto­ri­tou je cir­kev. Oby­čaj­ne toto chá­pa­nie býva kom­bi­no­va­né s káno­nic­kým a teolo­gic­kým pohľa­dom na auto­ri­tu. Bib­lii sa pri­pi­su­je dôle­ži­té mies­to, ale údaj­ne musí byť vykla­da­ná tými, kto­rí majú na to zvlášt­ne vzde­la­nie a sú na túto úlo­hu vybraní.

Čas­to sa toto ekle­si­olo­gic­ké chá­pa­nie auto­ri­ty vyjad­ru­je pro­stred­níc­tvom pozem­skej ofi­ciál­nej hla­vy cir­kvi a to či už jed­nej oso­by, ale­bo sku­pi­ny osôb. Pre­to­že sa táto oso­ba (ale­bo sku­pi­na osôb) v rám­ci komu­ni­ty nachá­dza vo vedú­com posta­ve­ní, vše­obec­ne sa pred­po­kla­dá, že je v nále­ži­tom vzťa­hu k Bohu, aby jeho prav­du ozna­mo­va­la cirkvi.

Bez aké­ho­koľ­vek zni­žo­va­nia Bohom daných vedú­cich tre­ba si uve­do­miť, že taký­to prí­stup k auto­ri­te je do znač­nej mie­ry ohro­zo­va­ný ska­ze­nos­ťou – zne­uži­tím moci pre sebec­ké úče­ly ale­bo iné hrieš­ne žia­dos­ti. Navy­še: oby­čaj­ne výklad Pís­ma robí za celú cir­kev len jeden ale­bo nie­koľ­ko jedin­cov. Tým sa väč­ši­ne veria­cich brá­ni kon­fron­to­vať sa s bib­lic­ký­mi prav­da­mi priamo.

Do toh­to dru­hu auto­ri­ty by sme moh­li zahr­núť aj tzv. mien­ku cir­kvi ( názor cir­kvi, ale­bo tiež: mien­ku cir­kev­né­ho spo­lo­čen­stva, mien­ku komu­ni­ty). Nema­li by sme pre­hlia­dať názo­ry a vie­ru našich spo­lu­ve­ria­cich, ale ani toto nemô­že­me pri­jať za koneč­ný zdroj auto­ri­ty, nech by ho hlá­sal kto­koľ­vek. Je veľ­mi ťaž­ké dospieť k zho­de názo­rov. Okrem toho, ak táto tzv. mien­ka cir­kvi je našou koneč­nou auto­ri­tou, aký­koľ­vek kon­flikt názo­rov vedie do sle­pej ulič­ky, pre­to­že nad ňou už niet žiad­nej auto­ri­ty. Okrem toh­to, his­tó­ria nás učí, že počas stá­ro­čí nebo­la „mien­ka cir­kvi“ v zho­de s „vie­rou raz danej svä­tým“ (Júda 3).

Ďal­šie auto­ri­ta­tív­ne zdro­je Božie­ho zja­ve­nia zahŕňa­me do kate­gó­rie vnú­tor­nej auto­ri­ty. Tu sa hľa­dá zdroj auto­ri­ty vo vnút­ri jedin­ca. V tom­to pre­sved­če­ní pred­chá­dza­jú­ce zdro­je sú pova­žo­va­né za dru­hot­né, resp. sú neja­kým spô­so­bom pre­po­je­né a skom­bi­no­va­né s vnú­tor­ný­mi zdroj­mi auto­ri­ty. Za vnú­tor­né auto­ri­ty sa bež­ne berú pre­ži­tok ako kres­ťan­ská skú­se­nosťľud­ský roz­um.

Pre­ži­tok ako kres­ťan­ská skú­se­nosť Prvým vnú­tor­ným zdro­jom auto­ri­ty je pre­ži­tok (záži­tok, pre­ží­va­nie). Jedi­nec je uvá­dza­ný do vzťa­hu s Božím zja­ve­ním na úrov­ni roz­umu, vôlecitov. Pre­to­že člo­vek je celis­tvá osob­nosť, účin­ky v kto­rej­koľ­vek z tých­to oblas­tí sú poci­ťo­va­né ale­bo pre­ží­va­né aj v ostat­ných oblas­tiach a to súčas­ne ale­bo následne.

Nemô­že­me pop­rieť, že Božie zja­ve­nie ovplyv­ňu­je a pôso­bí na celú bytosť člo­ve­ka, ale toto nie­kto­rí posú­va­jú ďalej tým, že pre­ži­tok (záži­tok) pova­žu­jú za oprav­di­vý zdroj auto­ri­ty záväz­ný pre morál­ku a vie­ru. Tvr­dí sa tu, že len tie prav­dy, kto­ré jedi­nec pre­žil ako prav­di­vé, môžu byť pri­ja­té a vyhlá­se­né za prav­di­vé aj pre ostat­ných. Aj keď hod­no­tu pre­žit­ku pri ucho­pe­ní Božie­ho zja­ve­nia nemô­že­me pre­hlia­dať, nemô­že­me ho pova­žo­vať za zdroj auto­ri­ty, pre­to­že ten­to postoj má dva hlav­né nedostatky:

V našej skú­se­nos­ti s Bohom musí­me rozo­zná­vať medzi prav­dou o Bohu akým on je a naši­mi osob­ný­mi ohra­ni­če­ný­mi názor­mi a pred­sud­ka­mi. Ďal­ším je, že člo­vek je pad­lá bytosť. Pre­žit­ky býva­jú pre­men­li­vé a ich prí­či­ny sa neda­jú ľah­ko rozo­znať. Spo­ľah­li­vý zdroj auto­ri­ty sa musí nachá­dzať nad pre­men­li­vos­ťa­mi, kto­rý­mi sa vyzna­ču­jú pre­žit­ky a skú­se­nos­ti a musí pre­žit­ku pop­rí­pa­de pro­ti­re­čiť a kori­go­vať ho. Teda pre­ži­tok, ako auto­ri­ta­tív­ny zdroj Božie­ho zja­ve­nia, nie je spoľahlivý.

Ľud­ský roz­um ako auto­ri­ta  Pod­ľa toh­to názo­ru kres­ťan­ská prav­da sa zakla­dá na tom, čo môže­me o Bohu vedieť pomo­cou logic­ké­ho mys­le­nia. Ľud­ský roz­um sa za zdroj auto­ri­ty začal pova­žo­vať pre­dov­šet­kým s prí­cho­dom osvie­ten­stva v 18. sto­ro­čí, aj keď svo­jich zás­tan­cov mal už ove­ľa skôr.

Sme stvo­re­ní pod­ľa obra­zu a podo­by Božej. Naše roz­umo­vé schop­nos­ti sú súčas­ťou toh­to stvo­re­nia. Pre­to pou­ží­va­nie roz­umu pri pri­jí­ma­ní Božie­ho zja­ve­nia samo o sebe nie je zlé a nespráv­ne. Roz­um (logi­ka) je dob­rým slu­žob­ní­kom Božie­ho zja­ve­nia, ale nie je jeho dob­rým pánom, lebo roz­um stvo­re­ných bytos­tí nemô­že v plnos­ti pocho­piť a obsiah­nuť svoj­ho Stvoriteľa.

Kaž­dý zo spo­mí­na­ných pra­me­ňov je nie­čím uži­toč­ný, kaž­dý ku kres­ťan­skej prav­de nie­čím pris­pie­va, ale ani jeden z nich nie je dosta­toč­ným k tomu, aby bol koneč­ným zdro­jom autority.

Koneč­ná a naj­vyš­šia autorita

Koneč­ný pra­meň auto­ri­ty je sám troj­je­di­ný Boh tak, ako je zná­my skr­ze slo­vá Pís­ma. Pre teoló­giu a veria­ce­ho je naj­lep­šie, keď za koneč­ný zdroj auto­ri­ty je uzná­va­ná a pri­jí­ma­ná Bib­lia a Svä­té­mu Duchu umož­ňu­je­me spro­stred­ko­vá­vať zja­ve­né Božie slo­vo. Svä­tý Duch, kto­rý inšpi­ro­val písa­nie Bib­lie, vedie aj roz­um a srd­ce veria­ce­ho. Bib­lia sama je dosta­toč­ným vodid­lom a mier­kou vie­ry a mra­vov. Boh pre­ho­vo­ril a hovo­rí pro­stred­níc­tvom nej. Bib­lia je Božie slo­vo k nám a tak aj má byť pri­jí­ma­ná a drža­ná v úcte a v posluš­nos­ti. Keď sa pod­ro­bu­je­me pod jej auto­ri­tu, pod­dá­va­me sa pod auto­ri­tu samé­ho živé­ho Boha.

Poznám­ka

1) kré­do (lat.) – vyzna­nie vie­ry; zmýš­ľa­nie, presvedčenie

Úva­ha je spra­co­va­ná s pou­ži­tím nasle­dov­nej lite­ra­tú­ry: Stan­ley M. Hor­ton a kol.: Sys­te­ma­tic­ká teolo­gie, Křes­ťan­ský život 2001; Bru­ce Mil­ne: Skú­ma­nie prav­dy, Návrat 1992, Pra­ha; Char­les C. Ryrie: Zákla­dy teoló­gie, Tři­nec, BIBLOS 1994.

Súvi­sia­ce člán­ky: Kres­ťan­stvo – Čo to je?; Čo je teoló­gia – 1. časť; Čo je teoló­gia – 3. časť

Umiest­ne­né: 19. októb­ra 2024

image_pdfimage_print