I. diel  Biblia – Božie slovo, Prológ

(Úvod­ný člá­nok zo sedem­diel­ne­ho cyk­lu  „Čin­nosť Božie­ho slova“)

 

A tak teraz, bra­tia, porú­čam vás Bohu a slo­vu jeho milos­ti, kto­ré môže vzbudovať

a dať vám dedič­stvo medzi všet­ký­mi posvätenými.

Skut­ky 20:32  

 

V člán­ku „Sta­va­nie budo­vy spa­si­teľ­nej vie­ry“ sme uvied­li: „Je to Božie slo­vo, kto­ré keď ho poču­je­me a plní­me, usi­lov­ne štu­du­je­me a apli­ku­je­me do svo­jich živo­tov, je schop­né v nás budo­vať pev­nú a bez­peč­nú stav­bu posta­ve­nú na zákla­de samot­né­ho Kris­ta.“ V tom­to sedem­diel­nom cyk­le píše­me o čin­nos­ti Božie­ho slo­va v živo­toch tých, kto­rých zákla­dom živo­ta je Ježiš z Naza­re­ta. Tým­to cyk­lom sa dostá­va­me k  veľ­mi dôle­ži­tej téme, kto­rou je vzťah medzi  Pánom Ježi­šom Kris­tom a Bib­li­ou (Pís­mom) a k otáz­ke vzťa­hu kaž­dé­ho veria­ce­ho v evan­je­lium k Biblii. 

                Bib­lia sama o sebe pre­hla­su­je, že je Božie slo­vo. Na nie­kto­rých mies­tach je tým­to pome­no­va­ním, Božie Slo­vo, ozna­če­ný Boží Syn Ježiš Kris­tus. Tak je to v Evan­je­liu pod­ľa Jána: „Na počiat­ku bolo Slo­vo a to Slo­vo bolo u Boha a to Slo­voA) bol Boh (Ján 1:1). „A on, to Slo­vo sa sta­lo telom a stá­ni­lo medzi nami, a hľa­de­li sme na jeho slá­vu, na slá­vu ako jed­no­ro­de­né­ho od Otca a bol plný milos­ti a prav­dy“ (Ján 1:14). A v Zja­ve­ní 19:13 „A bol oble­če­ný v rúchu, pokro­pe­nom krvou, a jeho meno sa zovie: Slo­vo Božie“.

                V tom­to prí­pa­de rov­na­ké pome­no­va­nie pou­ka­zu­je na rov­nosť, totož­nosť pod­sta­ty. Bib­lia je Božie slo­vo a Kris­tus je Božie Slo­vo. Svo­jou pod­sta­tou sú obo­je rov­na­kým bož­ským auto­ri­ta­tív­nym a doko­na­lým  zja­ve­ním Boha. Tre­ba tomu roz­umieť tak, že čo sa týka pod­sta­ty pla­tí: Božie slo­vo (Bib­lia) = Božie Slo­vo (Boží Syn). Pri­tom Bib­lia je zapí­sa­né Božie slo­vo; Ježiš Kris­tus je žijú­ce Božie Sovo. Pred svo­jim vte­le­ním bol Ježiš Kris­tus več­ným Slo­vom u Otca. Po svo­jom vte­le­ní sa več­ný Boží Syn stal Slo­vom uči­ne­ným telom. Svä­tý Duch, kto­rý zja­vu­je Boha pro­stred­níc­tvom jeho zapí­sa­né­ho slo­va (Bib­lie), zja­vu­je Boha rov­na­ko v Slo­ve uči­ne­nom telom (v Ježi­šo­vi Nazaretskom). 

                Hovo­rí­me  o rov­nos­ti pod­sta­ty zapí­sa­né­ho žijú­ce­ho Slo­va. Mali by sme pre­to aj for­mál­ne stá­le pou­ží­vať len jeden výraz, a to: Božie Slo­vo. V hovo­re­nej reči sa to tak aj deje. V písa­nom pre­ja­ve pre­to, aby sme roz­lí­ši­li zapí­sa­né „Božie Slo­vo“ od žijú­ce­ho „Božie­ho Slo­va“ pou­ží­va­me výraz „Božie slo­vo“  pre zapí­sa­né Slo­vo (Bib­liu) a výraz „Božie Slo­vo“ pre žijú­ce Slo­vo, pre Pána Ježi­ša Kris­ta z Naza­re­ta. V člán­koch na tej­to strán­ke Slo­va vie­ry to bude­me tak aj dodržiavať.

                Keď­že Ježiš Kris­tus a Bib­lia sú rov­na­kej pod­sta­ty – v zmys­le, v ako o nich píše­me vyš­šie –, sú v doko­na­lej jed­no­te, potom náš vzťah k Bib­lii musí byť ten istý ako vzťah k Ježi­šo­vi Kris­to­vi. Táto sku­toč­nosť je v Pís­me  pri­po­me­nu­tá na via­ce­rých miestach:

                V štr­nás­tej kapi­to­le evan­je­lia pod­ľa Jána Pán Ježiš pri­pra­vu­je svo­jich uče­ní­kov na to, že zane­dl­ho prí­de oka­mih, keď bude od nich fyzi­ky vza­tý, a že potom medzi nimi musí nastať nový  druh vzťa­hu a obe­cen­stva. Uče­ní­ci to nechá­pa­li. Nero­zu­me­li hlav­ne tomu, ako môžu mať s ním obe­cen­stvo, keď od nich odíde –  a v tom je prá­ve ten nový druh vzťa­hu a obe­cen­stva. Pán Ježiš im to vysvetlil:

                Vo verš 19 im hovo­rí že „Ešte krát­ku chví­ľu,svet ma via­cej neuvi­dí, ale vy ma uvi­dí­te, lebo ja žijem, aj vy žiť bude­te“. V ďal­ších dvoch ver­šoch im to aj vysvet­ľu­je, ale uče­ní­ci nepo­ro­zu­me­li, bolo im to zvlášt­ne, že svet ho neuvi­dí, ale oni áno, a pre­to sa ho Júda opý­tal: „Pane, čo sa sta­lo, že máš nám zja­viť seba a nie sve­tu?“ (verš 22). Pán Ježiš in na túto otáz­ku odpo­ve­dal slo­va­mi: „Keď ma nie­kto milu­je, ten bude ostrí­hať moje slo­vo, a môj Otec ho bude milo­vať, a prí­de­me k nemu a uro­bí­me si u neho prí­by­tok“ (verš 23).

                Tu im Pán Ježiš odpo­ve­dá a vysvet­ľu­je, že to nové obe­cen­stvo bude v tom, že Otec a Syn budú pre­bý­vať v uče­ní­koch – a to im vlast­ne hovo­rí už aj vo ver­ši 20. Kľú­čom k poro­zu­me­niu aké bude to nové obe­cen­stvo a s kým ho Otec a Syn budú mať, je poro­zu­mieť slo­vám „kto má moje pri­ká­za­nia a ostrí­ha ich, to je ten, kto ma milu­je“ (verš 21) a „ak ma nie­kto milu­je, ten bude ostrí­hať moje slo­vo“ (verš 23). Uče­ník, kto­rý spĺňa túto požia­dav­ku, túto nor­mu, je pra­vý uče­ník. Ten je sku­toč­ný nasle­dov­ník Pána Ježi­ša Kris­ta (kris­to­vec). Taký bude milo­va­ný od Otca a Syna. K také­mu­to prí­du Otec aj Syn a uro­bia si u neho trva­lý prí­by­tok. A to je to nové spo­lo­čen­stvo: Otec a Syn pre­bý­va­jú v uče­ní­ko­vi, kto­rý ich milu­je, kto­rý má Božie slo­vo a ostrí­ha, zacho­vá­va ho (verš 20).

                K odpo­ve­di Pána Ježi­ša (verš 23), pri­po­jí­me ešte ver­še apoš­to­la Jána: „Kto hovo­rí: Znám ho, a jeho pri­ká­za­ní neza­cho­vá­va, je kla­már, a v tom niet prav­dy. Ale kto zacho­vá­va jeho slo­vo, v tom je po prav­de lás­ka Božia doko­na­ná. Po tom zná­me, že sme v ňom“ (1. Ján 2:4-5). Pre­bý­va­nie Otca a Syna v uče­ní­ko­vi je pre­jav doko­na­nej Božej lásky.

                Už len samot­né tie­to dve mies­ta zdô­raz­ňu­jú dôle­ži­tosť Božie­ho slo­va v živo­te spa­se­né­ho veria­ce­ho v evan­je­lium. Vlast­niť, mať v sebe Božie slo­vo je hlav­ným roz­li­šo­va­cím zna­kom nasle­dov­ní­ka (uče­ní­ka) Ježi­ša Kris­ta, kto­rý ho odli­šu­je, vyde­ľu­je zo sve­ta. Je kri­té­ri­om lás­ky k Bohu. Vlast­ne­nie a zacho­vá­va­nie Božie­ho slo­va je dôvod lás­ky Božej k nám a pre­bý­va­nie Boha v nás.

                Už na tom­to mies­te pri­po­me­nie­me, že Bib­lia je naj­vyš­ší auto­ri­ta­tív­ny pros­trie­dok, kto­rým, pred všet­ký­mi ostat­ný­mi, Boh hovo­rí k svoj­mu ľudu, zja­vu­je mu seba, vedie svoj ľud a usmer­ňu­je ho. Drží­me postoj, že všet­ky ostat­né for­my zja­ve­nia musia byt pozor­ne ove­ro­va­né porov­na­ním s Pís­mom, zo zapí­sa­ným Božím slo­vom a môžu byť pri­ja­té len do takej mie­ry, do akej sa zho­du­jú s uče­ním a prí­klad­mi pred­lo­že­ný­mi v Biblii. 

 

Pís­mo – Božie slo­vo -, je naj­vyš­ším merad­lom, kto­rým musí byť všet­ko ostat­né roz­su­dzo­va­né a pre­ve­ro­va­né. Žiad­ne uče­nie, žiad­na prax, žiad­ne pro­roc­tvo, žiad­ne zja­ve­nie atď. nesmie byť pri­ja­té, ak nie je v plnej zho­de s Božím slo­vom. Žiad­ny člo­vek, žiad­na sku­pi­na (spo­lo­čen­stvo), žiad­na inšti­tú­cia, žiad­na cir­kev nemá prá­vo Božie slo­vo zme­niť, igno­ro­vať, ale­bo sa od neho odklo­niť. Ak k také­mu­to nie­čo­mu dôj­de, prí­sluš­ný sub­jekt sa dostá­va do tmy. Ten­to sub­jekt (jed­not­liv­ca, sku­pi­nu atď.) tre­ba viesť k nápra­ve, k návra­tu späť do svet­la Božie­ho slo­va. Ak odmiet­ne vola­nie k nápra­ve, tre­ba postu­po­vať pod­ľa apoš­tol­ských inštruk­cií daných pre takú­to situáciu.

 

Náš postoj k Božie­mu slo­vu, Bib­lii,  je postoj k samé­mu Bohu. Boha milu­je­me natoľ­ko, nakoľ­ko milu­je­me jeho, Božie slo­vo a ho sta­rost­li­vo zacho­vá­va­me (ostrí­ha­me). Boha poslú­cha­me (pod­ria­ďu­je­me sa mu) natoľ­ko, nakoľ­ko sme posluš­ní Božie­mu slo­vu..

 

 

Cyk­lus „Čin­nosť Božie­ho slo­va“ obsa­hu­je nasle­dov­né články:

 

1. diel  Bib­lia – Božie slo­vo, Pro­lóg     Úvod­ný člá­nok k celé­mu cyk­lu. Vysvet­le­nie výra­zov „Božie Slo­vo“ a „Božie slo­vo“. Vzťah veria­ce­ho k Biblii.

 

2. diel   Auto­ri­ta Božie­ho slova

 

3. diel   Vie­ra a znovuzrodenie

 

4. diel   Teles­né uzdra­ve­nie a duchov­né osvietenie

 

5. diel    Víťazs­tvo nad hrie­chom a Satanom

 

6. diel   Očis­te­nie a posvätenie

 

7. diel   Naše zrkad­lo a náš sud­ca   

 

 

Poznám­ky

A) V gréč­ti­ne „slo­vo“ („logos“) je muž­ské­ho rodu. Viac v poznám­ke C) v člán­ku Sta­va­nie budo­vy spa­si­teľ­nej viery.

 

Zdroj

1) Zoznam lite­ra­tú­ry, polož­ka  27 a) Kni­ha I: Zákla­dy víry, str.14-18

 

 

Pre­chod na úvod­nú strán­ku – Úvod

 

Pre­chod na pokra­čo­va­nie  II. diel

 

Pre­chod na Naj­nov­šie člán­ky na stránke

 

 

 

Umiest­ne­né: 22. 5. 2025

Dopl­ne­né: 27. 5. 2025

 

 

image_pdfimage_print